Citat:
Ursprungligen postat av
Omaskeradmask
Nä jag köpte Herrings egna spansktillverkade randsydda Brouges med engelsk Dainitesula på rea för 1550 kr inklusive frakt i december.
Kan såpass mycket om skor så jag kan konstatera att dessa skor är mycket mycket prisvärda vilket en likadan sko med samma sula från Dainite för 8500 kr från Church's inte är.
Jag har haft närmare 30 par Church's genom åren och har väl runt åtta par nu, det lär inte bli fler efter detta, de andra märkena har kommit ikapp kvalitétsmässigt, det enda som verkligen skiljer är priset och jag betalar inte 8500 kr för något jag kan få för 2500 kr.
Tråkig utveckling, men så är det. "Made in England/Britain" betyder dessvärre inte bättre kvalité eller nämnvärt högre hantverksgrad idag, utan betyder just bara att det är tillverkat där. Nu tillverkas väl bara en bråkdel av Church's faktiskt i UK, men ändå.
Ser man till de skor som tillverkas exempelvis i Spanien spöar dessa överlag britterna när det kommer till "bang for the buck" (då räknar jag inte in Meermin). Det par Yanko jag köpte i höstas är billigare än exvis Loake 1880, men är avsevärt vassare i alla avseenden än de flertalet par Loake 1880 jag ägt genom åren. Beställde nyss ett par loafers därifrån och jag lär inte ångra mig.
Ett annat exempel är Sendra som bland annat tillverkar skor åt en massa private labels och är kapabla till stordåd under andra namn utöver sitt eget. Trots eventuella påslag är dessa klart mer prisvärda än britterna i motsvarande prisklass. Eller om vi tittar på Carmina för den delen. Trots att kvaliteten dalade på sina håll och priserna har ökat är de fortfarande bland de bästa skorna för pengarna inom Europa.
Ser vi till ett högre skikt (och andra delar av Europa) så är Saint Crispin's i mitt tycke bättre i de flesta avseenden än exempelvis Edward Green eller Gaziano & Girling (RTW). Visst är 202-lästen från EG kanske världens finaste klassiskt runda läst och St James II från GG kanske världens snyggaste Adelaide, men hantverksmässigt får de tyvärr stryk av Saint Crispin's. Inget ont om EG och GG då de är utomordentligt bra, men de når helt enkelt inte lika långt.
Visst kan prisskillnaderna i viss mån förklaras med marginal- och produktionskostnader såsom lönekostnader i England kontra Spanien/Rumänien etc, men det ursäktar ju som bekant inte Church's prishöjning.