2021-04-21, 19:02
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Church's (ägt av Prada) kommer höja priset på sina skor kraftigt för att göra märket mer exklusivt. Ska ni köpa ett par Church's så gör det nu. Om några månader så kostar skorna som nu ligger runt 5500-6000 kr 7500-8000 kr istället. Jag minns när Church's var bra, smådyra, men ändå prisvärda skor och rätt ensamma inom sitt segment på den svenska marknaden. Alternativet då var Alfred Sargent och de hade innersulor av pressad papp. Deras oxford kostade 495 kr 1989 när ett par Church's kostade 1800 kr.

Även Loake som man köpte i England hade innersulor i pressad papp på den tiden.
Läste om det på The Shoe Snob. Kommer ju inte som någon överraskning heller. Man kan ju undra om Prada ens kan använda sig av Church's heritage särskilt länge till, eller om de påbörjar en ompositionering i samma veva.

Även med sitt nuvarande prisläge är Church's överlag skräp och/eller överprisade. Ser ingen anledning att köpa ett par oavsett omständigheterna.
Senast redigerad av fuzzpedal 2021-04-21 kl. 19:06.
Citera
2021-04-21, 19:10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Läste det på The Shoe Snob. Kommer ju inte som någon överraskning heller. Man kan ju undra om Prada ens kan använda sig av Church's heritage särskilt länge till, eller om de påbörjar en ompositionering i samma veva.

Även med sitt nuvarande prisläge är Church's överlag skräp. Ser ingen anledning att köpa ett par oavsett omständigheterna.

Nä jag köpte Herrings egna spansktillverkade randsydda Brouges med engelsk Dainitesula på rea för 1550 kr inklusive frakt i december.

Kan såpass mycket om skor så jag kan konstatera att dessa skor är mycket mycket prisvärda vilket en likadan sko med samma sula från Dainite för 8500 kr från Church's inte är.

Jag har haft närmare 30 par Church's genom åren och har väl runt åtta par nu, det lär inte bli fler efter detta, de andra märkena har kommit ikapp kvalitétsmässigt, det enda som verkligen skiljer är priset och jag betalar inte 8500 kr för något jag kan få för 2500 kr.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2021-04-21 kl. 19:47.
Citera
2021-05-03, 20:06
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nä jag köpte Herrings egna spansktillverkade randsydda Brouges med engelsk Dainitesula på rea för 1550 kr inklusive frakt i december.

Kan såpass mycket om skor så jag kan konstatera att dessa skor är mycket mycket prisvärda vilket en likadan sko med samma sula från Dainite för 8500 kr från Church's inte är.

Jag har haft närmare 30 par Church's genom åren och har väl runt åtta par nu, det lär inte bli fler efter detta, de andra märkena har kommit ikapp kvalitétsmässigt, det enda som verkligen skiljer är priset och jag betalar inte 8500 kr för något jag kan få för 2500 kr.
Tråkig utveckling, men så är det. "Made in England/Britain" betyder dessvärre inte bättre kvalité eller nämnvärt högre hantverksgrad idag, utan betyder just bara att det är tillverkat där. Nu tillverkas väl bara en bråkdel av Church's faktiskt i UK, men ändå.

Ser man till de skor som tillverkas exempelvis i Spanien spöar dessa överlag britterna när det kommer till "bang for the buck" (då räknar jag inte in Meermin). Det par Yanko jag köpte i höstas är billigare än exvis Loake 1880, men är avsevärt vassare i alla avseenden än de flertalet par Loake 1880 jag ägt genom åren. Beställde nyss ett par loafers därifrån och jag lär inte ångra mig.

Ett annat exempel är Sendra som bland annat tillverkar skor åt en massa private labels och är kapabla till stordåd under andra namn utöver sitt eget. Trots eventuella påslag är dessa klart mer prisvärda än britterna i motsvarande prisklass. Eller om vi tittar på Carmina för den delen. Trots att kvaliteten dalade på sina håll och priserna har ökat är de fortfarande bland de bästa skorna för pengarna inom Europa.

Ser vi till ett högre skikt (och andra delar av Europa) så är Saint Crispin's i mitt tycke bättre i de flesta avseenden än exempelvis Edward Green eller Gaziano & Girling (RTW). Visst är 202-lästen från EG kanske världens finaste klassiskt runda läst och St James II från GG kanske världens snyggaste Adelaide, men hantverksmässigt får de tyvärr stryk av Saint Crispin's. Inget ont om EG och GG då de är utomordentligt bra, men de når helt enkelt inte lika långt.

Visst kan prisskillnaderna i viss mån förklaras med marginal- och produktionskostnader såsom lönekostnader i England kontra Spanien/Rumänien etc, men det ursäktar ju som bekant inte Church's prishöjning.
Senast redigerad av fuzzpedal 2021-05-03 kl. 20:12.
Citera
2021-05-20, 14:08
Medlem
Cameltotems avatar
Är Morjas något att ha?

https://www.morjas.com/product/the-penny-loafer-rubber-sole-brown-suede/

Vill ha en pennyloafer med gummisula för runt 2-3000kr.
Hur är det med andra sulor, haft ett par som låter som man går runt i klackar. Orkar inte riktigt höra på de ljudet så tänker gummisula behövs eller vad är det som skapar de ljudet?
Citera
2021-05-23, 13:00
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Är Morjas något att ha?

https://www.morjas.com/product/the-penny-loafer-rubber-sole-brown-suede/

Vill ha en pennyloafer med gummisula för runt 2-3000kr.
Hur är det med andra sulor, haft ett par som låter som man går runt i klackar. Orkar inte riktigt höra på de ljudet så tänker gummisula behövs eller vad är det som skapar de ljudet?
Morjas har varit uppe i tråden tidigare och det råder delade meningar kring huruvida de är något att ha eller ej. Jag själv är inte särskilt imponerad av dem men andra användare har varit mer positiva. Du får förmodligen mer för pengarna om du köper Skolyx eget märke, dessa kommer uteslutande med tunna gummisulor.

Vad var det för skor du hade som lät så? Tycker inget av det par ordentliga skor jag ägt i mina dagar har låtit så mycket, köpte dock ett par billiga limmade brogues för en herrans massa år sedan med ihålig klack och de lät rent förjävligt. Ett par skor med klackbas i läder kommer att låta oavsett om själva klacken är i gummi eller kombinerad läder och gummi. Det enda par randsydda skor/kängor jag har som är mer eller mindre helt tysta är ett par Redwing Sawmill där hela sulan inklusive klack är av gummi.
Citera
2021-05-23, 13:21
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Morjas har varit uppe i tråden tidigare och det råder delade meningar kring huruvida de är något att ha eller ej. Jag själv är inte särskilt imponerad av dem men andra användare har varit mer positiva. Du får förmodligen mer för pengarna om du köper Skolyx eget märke, dessa kommer uteslutande med tunna gummisulor.

Vad var det för skor du hade som lät så? Tycker inget av det par ordentliga skor jag ägt i mina dagar har låtit så mycket, köpte dock ett par billiga limmade brogues för en herrans massa år sedan med ihålig klack och de lät rent förjävligt. Ett par skor med klackbas i läder kommer att låta oavsett om själva klacken är i gummi eller kombinerad läder och gummi. Det enda par randsydda skor/kängor jag har som är mer eller mindre helt tysta är ett par Redwing Sawmill där hela sulan inklusive klack är av gummi.

Tack så mycket!!
Citera
2021-06-27, 16:02
Medlem
fuzzpedals avatar
För att ge lite mer data i de återkommande frågorna kring Morjas, så skall de enligt shoegazing.se ha corrected grain-läder som sitt släta kalvskinn. Var rätt säker på det när jag kände på ett par oxfords, betryggande att höra det från en annan källa.

Framtida råd till de grabbar som ska köpa ert första par svarta eller bruna oxfords:
Välj gärna något annat, så blir ni mer nöjda i längden.
Citera
2021-07-04, 20:32
Medlem
Hoylers avatar
God kväll.

Kikat lite på dessa; https://www.skolyx.se/oxfords/292-29621-adelaide-i-melerad-roed-faerg.html

Och dessa;

https://www.skolyx.se/tlb-mallorca/502-44040-tlb-adelaide-vegano-burgundy.html

Tänkt att bäras både till vardags (jeans, piké, skjortor osv), och kanske också till en marinblå kostym, vid lite mer formella tillställningar.

Jag är dock usel på skor, så jag behöver någon som kan tycka till om detta innan jag väljer och beställer.
Senast redigerad av Hoyler 2021-07-04 kl. 20:52.
Citera
2021-07-05, 15:27
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
God kväll.

Kikat lite på dessa; https://www.skolyx.se/oxfords/292-29621-adelaide-i-melerad-roed-faerg.html

Och dessa;

https://www.skolyx.se/tlb-mallorca/502-44040-tlb-adelaide-vegano-burgundy.html

Tänkt att bäras både till vardags (jeans, piké, skjortor osv), och kanske också till en marinblå kostym, vid lite mer formella tillställningar.

Jag är dock usel på skor, så jag behöver någon som kan tycka till om detta innan jag väljer och beställer.
Tjena!

Tycker att båda är bra alternativ, äger själv två par Yanko och är mycket nöjd med dem. TLB är snäppet vassare, båda är mycket bra alternativ i respektive prisklass. Burgundy är en ganska lättburen färg mot framförallt blått och grått, så de kommer ju lira med det du beskriver.

Ett par mörkbruna Adelaides eller vanliga captoe oxfords hade kanske varit något mer användbara eftersom de i mitt tycke går att kombinera med fler utstyrslar och färger, men det absolut viktigaste är att du köper skor du faktiskt får användning för. Ser inget fel med att de skulle råka vara i burgundy

Yanko-skorna antar jag är i ett genomfärgat läder som sedan har fått en handfinish, så jag antar att det inte är raketforskning att vårda dem. Angående TLB-skorna så är målat (crust)läder också rätt tacksamt att ta hand om. Det finns dock en risk att man skadar originalfinishen beoynd repair om man är vårdslös vid eventuell rengöring. Har själv ett par Carmina-kängor i Vegano Burgundy och de blev tyvärr inte riktigt sig själva efter en grovrengöring (som jag gjorde på den tiden det var inne att "strippa" all polish från skorna). Det gick lite för bra och delar av originalfärgen blektes märkbart, men med lite god vilja, tålamod och elbow grease gick det att återställa dem tillräckligt väl.

tl;dr så tror jag att Yanko-skorna är lättare att ta hand om, om du inte är särskilt van vid den här typen av skor, men TLB är vassare och lär åldras lite bättre om de får rätt vård.
Citera
2021-07-29, 14:15
Medlem
Någon som förstår sig på storlekarna på J.M. Westonskor? Bär UK9.5 i mina Lobb och C&J (läst 7000 respektive 236). Ett par begagnade Westons oxford Cycliste i storlek UK9.5 B (vad är detta för vidd?) är skorna i fråga.

Tack på förhand.
Citera
2021-07-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Någon som förstår sig på storlekarna på J.M. Westonskor? Bär UK9.5 i mina Lobb och C&J (läst 7000 respektive 236). Ett par begagnade Westons oxford Cycliste i storlek UK9.5 B (vad är detta för vidd?) är skorna i fråga.

Tack på förhand.

Måste vara en vidd för detta företag! Kolla om du kan få en förklaring via företagets hemsida.
Normalt är annars: UK
E : smal
F : medium
G : vid
H : extra vid

USA använder ett till fyra E för vidd. EU 5,6,7,8.
Citera
2021-07-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Måste vara en vidd för detta företag! Kolla om du kan få en förklaring via företagets hemsida.
Normalt är annars: UK
E : smal
F : medium
G : vid
H : extra vid

USA använder ett till fyra E för vidd. EU 5,6,7,8.
Antagligen något speciellt för denna tillverkare. Hittar ingenting på sidan. Kanske kan ringa upp butiken och få tala med en av deras säljassistenter.

Weston har jävligt konstiga storlekar tydligen. Ibland kan man gå ner 1-1,5 storlek i UK beroende på läst. Nu är jag utomlands och har möjlighet att pröva Westons, men icke denna läst. Kanske Fuzzpedal besitter kunskapen ang. deras storlekar.

Citat:
.
Senast redigerad av Vogly 2021-07-30 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in