2021-07-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
* Det näringsliv som driver fram tillväxt är beroende av arbetskraftsinvandring. SD vill repatriera de som är här och förhindra att folk anställs. Det näringslivet är utsatt för global konkurrens. Kan inte dom anställa kompetent folk kommer dom att konka med tiden eller behöva lämna landet.
Det senare sker fö, just pga att kompetensförsörjningen inte fungerar i Sverige. Det finns massor med hinder. T ex avskräcker de sk kompetensutvisningarna. Dock sker detta ännu i sakta mak.
På de här företagen är närmare hälften på utvecklingsavdelningarna utlandsfödda.
I det här näringslivet är SD fullt beredda att sätta en kniv.
.
Sluta spela dum, de högutbildade som du påstår jobba i något företag du besökt kommer ju inte ens från mellanöstern eller afrika!

Ni extremister vill ha in arbetskraft som ska slava för eliten, det är så äckligt, ni är ett parti för de rika företagarna därför är ni så emot SD, det är ju bara att du kollar ut hur det ser ut i Sverige. Miljoner har kommit sedan 90-talet. Många har inte ens utbildning, massinvandringen fungerar inte.

Rekordmånga lågutbildade i Stockholm (2019)
Citat:
Sedan 2017 har antalet personer med låg eller ingen utbildning ökat från 9 700 personer till 15 700 personer, det är en ökning med 61 procent. I gruppen ingår också analfabeter helt utan utbildning. Eftersom ingen myndighet har någon övergripande kartläggning vet man inte exakt hur många analfabeterna är. Den enda myndighet som för statistik är Arbetsförmedlingen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lagutbildade-okat-med-60-procent
Citera
2021-07-04, 17:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har inte läst tråden på ett tag nu så ber om ursäkt för trolig upprepning.

Såg igår i DN att enligt en undersökning (Ipsos) så är Centerpartiets väljare positiva till samarbete med Vänsterpartiet, mer än man vill samarbeta med de gamla allianspartierna, så då har man vips en ursäkt för Lööf att ändra sig angående V och de kan sy ihop en regering igen. Eller?
https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-vanstersamarbete-mest-populart-bland-c-valjare/

Intressant, så C är fast i det rödgröna blocket; om de går "högerut" igen så förlorar de sina röster till MP och S. Lööf tyckte det var smart att byta ut sina väljare efter sidbytet 2019 men nu är hon fast med dem.

Också intressant att DN tar upp det. Den vänsterliberala domkyrkan tar bort sin välsignande hand från C och konstaterar att de är ett vänsterparti.
Citera
2021-07-04, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Alla kan givetvis inte räkna samma sedel samtidigt. Jag har flera vänner i Lund som har räknat. De påstår i alla fall med emfas att detta är möjligt vilket var den grundläggande orsaken till att de anmälde sig frivilliga som rösträknare. Nu vet jag inte om man förfarandet är likadant hela landet, jag kan bara uttala mig om hur det görs/gjordes i Lund.
I så fall ljuger dina vänner i Lund eller så har du missförstått vad de har sagt. Det som händer är att man öppnar lådan och "häller" allting över ett bord samtidigt som alla rösträknare har full syn på vad som händer. Därefter sorterar man så att varje parti hamnar i en hög. Låt oss säga att du och några vänner sorterar socialdemokratiska sedlar i en hög, samtidigt så är det några andra som sorterar sverigedemokratiska sedlar i en hög. Det förutsätter alltså att fuskaren som vill ge S några röster till måste samordna detta med personerna som har hand om SD sedlarna. Att lägga till en extern S sedel i S-högen kräver samtidigt att en SD-sedel går bort. Det betyder alltså att du själv knappast kan manipulera skiten enkelt. Även om du mot förmodan skulle lyckas så kanske du skulle lyckas med någon enstaka som knappast ens hade påverkat procenten på tusendelen.
Citera
2021-07-04, 17:25
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Om du som rösträknare slänger en SD röst vid räkning och lägger till en MP, som jag starkt misstänker inträffade i Stockholm på valdagen så syns det inte. När man prickar av en person i röstlokalen som röstat så markerar man ju inte på vilket parti denna röstat på. Vad som sedan händer bakom stängda dörrar vet bara ett fåtal. Många i SD känner så men kan inte gå ut i MSM med det.

Vem som helst kan närvara vid rösträkning.
Så om du misstänker fusk nästa gång det är val kan du vara i vallokalen när rösterna räknas.
Citera
2021-07-04, 17:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tycker du att en forsatt rödgrön politik skulle vara vettigare än en borgerlig politik som stöds av både SD och L?
Det är nämligen vad vi riskerar att få om L åker ut.

Du frågade inte mig men jag tror det är bättre med rödgröna röran tills fler gett upp dem och bytt till M/KD/SD. Om L är med och förstör kanske det blocket tappar stöd.
Citera
2021-07-04, 17:29
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Vem som helst kan närvara vid rösträkning.
Så om du misstänker fusk nästa gång det är val kan du vara i vallokalen när rösterna räknas.

Vem paxar biskopsgården?
Personligen avstår jag från den.
Citera
2021-07-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeepax
Ursäkta min dumhet hänger inte med i politik men om det är som det låter att Stefan lovade att det inte skulle bli fri hyressättning fattar jag iaf noll. Trodde man fick sätta vilken hyra man ville sen styr som allt annat priset efterfrågan och tillgång. Om jag var ”Byggherre” och byggde låt säga 40st lägenheter menar du på fulla allvar att jag inte får sätta hyran hur högt jag vill????
Igen sorry om jag missförstod gick bara på hur det lät.

Eftersom en bostad är olik andra varor/produkter, dvs du kan inte direkt välja om du vill ha en bostad eller ej, på samma sätt som du kan välja om du ska köpa en extra tv/cykel osv, så är det reglerat. Grundtanken var att alla skall kunna ha en bostad och att hyresgäster (som måste ha en bostad), skall skyddas mot godtyckliga ockerhyror. Så fastighetsägarna förhandlar med Hyresgästföreningen.

Att S försökte driva igenom en fri hyressättning (s.k. marknadshyror) på uppdrag av C, var det som utlöste regeringskrisen, då V sade nej till det och hotade med misstroende. Och därefter väckte SD misstroende i praktiken, då de har tillräckliga mandat för att göra det (de hade dock andra orsaker till sitt misstroende).

Sammanfattningsvis. Där står vi nu med försöken att bilda en ny regering.
Citera
2021-07-04, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Om du som rösträknare slänger en SD röst vid räkning och lägger till en MP, som jag starkt misstänker inträffade i Stockholm på valdagen så syns det inte. När man prickar av en person i röstlokalen som röstat så markerar man ju inte på vilket parti denna röstat på. Vad som sedan händer bakom stängda dörrar vet bara ett fåtal. Många i SD känner så men kan inte gå ut i MSM med det.
Du är fan korkad. Ett tips är att du faktiskt medverkar vid en rösträkning så ser du hur det går till.

Man öppnar lådan och häller alla röstsedlar på ett bord gemensamt med allas ögon riktade mot bordet. Vissa ansvarar för att lägga ett parti i en hög och andra ansvarar för att lägga ett annat parti i en hög.

Om du då har hand om SD sedlarna och ämnar byta ut till MP sedlar så måste du först ta en SD-sedel och kasta den i papperskorgen samtidigt som du måste ta en extern MP-sedel och lägga den på en MP-hög som någon annan person har hand om. Du kan räkna med att den eller de personerna kommer fråga dig vad fan du håller på med. Förutom detta så måste detta ske i flera vallokaler samtidigt med en massa utbytta sedlar för att det ska ge effekt och påverka mandatfördelningen. Ett mandat hoppar oftast vid tusentals röster i en valkrets.

Visst kan man fuska i teorin, men det förutsätter att verkligen alla är med på det och därefter håller käften.
Citera
2021-07-04, 17:32
Bannlyst
Citat:
Tycker du att en forsatt rödgrön politik skulle vara vettigare än en borgerlig politik som stöds av både SD och L?

Det är nämligen vad vi riskerar att få om L åker ut.
Vad spelar det för roll? Vi kommer få se en blågul-röra om L måste vara med i bilden och bara det kommer förstöra sjukt mycket i förtroende. Det är betydligt bättre att övergångsregeringen sitter och bråkar med att försöka få C, KAKABAVEH och V sams. En sådan rödgrön röra kommer ändå aldrig tillträda i framtiden. Då är det bättre att invänta tills vi får ett val där M/KD/SD får majoritet.
Citera
2021-07-04, 17:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, det hörde du inte. Det du möjligen kan ha hört tala om det är reportern Anna Hedenmo. Det har hon som hade skalat om Kanadas invandring till Svenska förhållanden.

Fast den här siffran kom ju från centerns eget migrationspolitiska program ”​Välkommen till nybyggarlandet” som antogs på centerstämman i Åre 2011. I programmet stod det: ”Hade vi haft den migrationspolitik som Kanada har hade vår population i dag kunnat uppgå till hela ca 40 miljoner."

https://www.di.se/nyheter/nya-c-toppen-asylratten-ska-satta-ramarna-for-migrationen-inte-ekonomin/

Det var alltså inte Anna Hedemo som skalade om Kanadas invandring till svenska förhållanden. Det gjorde centerpartiet på sin stämma i Åre. Hedemo konstaterade bara att om man drar Sveriges nuvarande befolkning från siffran 40 miljoner så blir det drygt 30 miljoner.
Senast redigerad av Regulus 2021-07-04 kl. 17:44.
Citera
2021-07-04, 17:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Fast den här siffran kom ju från centerns eget migrationspolitiska program ”​Välkommen till nybyggarlandet” som antogs på centerstämman i Åre 2011. I programmet stod det: ”Hade vi haft den migrationspolitik som Kanada har hade vår population i dag kunnat uppgå till hela ca 40 miljoner."

https://www.di.se/nyheter/nya-c-toppen-asylratten-ska-satta-ramarna-for-migrationen-inte-ekonomin/

Det var alltså inte Anna Hedemo som skalade om Kanadas invandring till svenska förhållanden. Det gjorde centerpartiet på sin stämma i Åre. Hedemo konstaterade bara att om drar Sveriges nuvarande befolkning från siffran 40 miljoner så blir det drygt 30 miljoner.

Och jorden 1 miljard fler som bränner fossila bränslen och släpper ut koldioxid förorenar och fiskar ut haven. Snabbare lika varmt som i Kanada, 50 grader+. Lyxsele 150 000 invånare och stora skogsbränder varje sommar. Gillar centern avskogning genom skogsbrand?

Men i morgon väljer sossegubben Löfvén att sitta kvar som "lame duck", utan att lägga några kontroversiell förslag till riksdagen fram till nästa års val.
Citera
2021-07-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om vi återgår till trådens ämne ;-) Så vad tippar vi nu på inför imorgon?

- Löfven ber om förlängd tid?

- Löfven säger: Vi kör på omröstning (och låtsas inte om att hans budget sen ej kommer gå igenom).

- Löfven säger: Vi kör på omröstning, C och V är nu med hela vägen till budget!

- Löfven kastar in handduken/Annat
alternativ.

Den stora osäkerheten är hur C kommer att agera?
Inte ett knyst från C, och troligtvis har man inte bestämt sig än.
Därför kommer Löfvén begära mer tid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in