2021-07-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om vi återgår till trådens ämne ;-) Så vad tippar vi nu på inför imorgon?

- Löfven ber om förlängd tid?

- Löfven säger: Vi kör på omröstning (och låtsas inte om att hans budget sen ej kommer gå igenom).

- Löfven säger: Vi kör på omröstning, C och V är nu med hela vägen till budget!

- Löfven kastar in handduken/Annat
alternativ.
Troligvis nummer 1. Han har ingen anledning att påskynda processen. Men talmannen måste låta någon gå till statsministeromröstning, så antagligen kommer Löfven gå till statsministeromröstning om han ger det beskedet oavsett om han vill detta eller ej. Om han däremot meddelar att han har misslyckats, så är det naturligt att Ulf Kristersson går upp till omröstning, om man tar hänsyn till mandatfördelninge. Ulf har 174 mandat bakom sig och Stefan har 144 st mandat (om C säger nej). Det är därmed matematiskt sätt större sannolikt att Ulf ska lyckas väljas, än Stefan under förutsättning att C säger att de ska rösta nej till båda Ulf och Stefan.
Citera
2021-07-04, 17:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Något slags stöd" finns redan, precis som att invandringen redan är reglerad. Någon massdeportation har SD aldrig förordat, som hårdast lät det 1988 då SD begärde återvändande av juggar. Typ så.
Ser ut som du har fel.
https://www.dagensarena.se/opinion/vilka-vill-sd-deportera/
Så sent som 1999 stod det i SD:s partiprogram att alla som kommit till Sverige efter 1970 ska »repatrieras«.

Notera också (2018):
Partiet hade redan »en nollvision för asylmottagande« och kunde i stället »tvinga fram de andra partierna« när det gäller krav på återvandring för grupper av människor, förklarade Åkesson.

Notera tvinga. Det är några saker som gjort att borgarna inte velat befatta sig med SD:
* Dels SD's fokus på utpressning och tvång. Jag förstår inte varför så många på fb fått för sig att borgerliga partier gillar att bli utsatta för sådant som annars sorterar in under kriminalitet. UK sa efter senaste valet apropå SD: "Jag gillar inte utpressning".

* Det näringsliv som driver fram tillväxt är beroende av arbetskraftsinvandring. SD vill repatriera de som är här och förhindra att folk anställs. Det näringslivet är utsatt för global konkurrens. Kan inte dom anställa kompetent folk kommer dom att konka med tiden eller behöva lämna landet.
Det senare sker fö, just pga att kompetensförsörjningen inte fungerar i Sverige. Det finns massor med hinder. T ex avskräcker de sk kompetensutvisningarna. Dock sker detta ännu i sakta mak.
På de här företagen är närmare hälften på utvecklingsavdelningarna utlandsfödda.
I det här näringslivet är SD fullt beredda att sätta en kniv.

Konsekvenserna är ganska förödande. Och irreversibelt.
Sverige kommer slå in på en väg med negativ tillväxt, för överskådlig tid.
Vår brain gain kommer växla över i brain drain. Unga utbildade som annars skulle ta över i det näringsliv som driver tillväxt kommer börja arbeta utomlands. Sverige sällar sig till fd öststaterna.
Levnadsstandarden kommer rasa. Och sjukvården får mindre och mindre att köpa utrustning för. Svensk sjukvård kommer bli ett skämt (jämfört med hur det är idag).
Det är vad som väntar. Detta är logiska/matematiska konsekvenser av fakta.

Här har C och Lööf sagt "i h-vete jag medverkar till en sådan avveckling av Sverige".
Så har M och KD också sagt tidigare.
Hur M/KD resonerar nu vet jag inte. UK kanske inbillar sig att kan kan stå emot SD's utpressning. Eller så är UK beredd att administrera ett Sverige med negativ tillväxt bara han får vara statsminister.
En tredje möjlighet är att SD gjort en ko-vändning på 2 år och inte är beredda att döda näringslivet. Men det ser jag inte.
Kommer UK att kunna stå emot om/när SD kommer och vill döda näringslivet?
Är UK beredd att säga nej och låta regeringen falla, och tappa Statsministerposten för att rädda Sverige? Jag vet inte men det är inte intrycket jag får.

Jag länkade websidan för spelutvecklaren Massive i Malmö härom dagen. +50 olika nationaliteter stod det. Hur många utrikesfödda har dom anställda? Finns det något annat kvar än ruiner av Massive när SD fått gehör för sin politik?
Förstår inte folk att dessa företag kan inte finnas i landet med SD's politik.
Det som står till buds med SD är i praktiken en agrarkultur med en levnadsstandard vi hade på 1800-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den enda gången jag hört C tala om volymer var när Annie Lööf talade om 30 miljoner. C har i praktiken verkat för oreglerad invandring i många år, även om de nu påstår motsatsen.
Nej, det hörde du inte. Det du möjligen kan ha hört tala om det är reportern Anna Hedenmo. Det har hon som hade skalat om Kanadas invandring till Svenska förhållanden.
Lööf svarade bara "det är orealistiskt" på frågan om Sverige kunde ha en sådan arbetskraftsinvandring.

Den som menar att Lööf öht nämnt 30 miljoner och än mindre accepterat och än mindre blandar in något annat än arbetskraftsinvandring har approximativt 0 kompetens i migrationsfrågan och bör lära upp sig på fakta.
Citera
2021-07-04, 17:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser ut som du har fel.
https://www.dagensarena.se/opinion/vilka-vill-sd-deportera/
Så sent som 1999 stod det i SD:s partiprogram att alla som kommit till Sverige efter 1970 ska »repatrieras«.

Notera också (2018):
Partiet hade redan »en nollvision för asylmottagande« och kunde i stället »tvinga fram de andra partierna« när det gäller krav på återvandring för grupper av människor, förklarade Åkesson.

Notera tvinga. Det är några saker som gjort att borgarna inte velat befatta sig med SD:
* Dels SD's fokus på utpressning och tvång. Jag förstår inte varför så många på fb fått för sig att borgerliga partier gillar att bli utsatta för sådant som annars sorterar in under kriminalitet. UK sa efter senaste valet apropå SD: "Jag gillar inte utpressning".

* Det näringsliv som driver fram tillväxt är beroende av arbetskraftsinvandring. SD vill repatriera de som är här och förhindra att folk anställs. Det näringslivet är utsatt för global konkurrens. Kan inte dom anställa kompetent folk kommer dom att konka med tiden eller behöva lämna landet.
Det senare sker fö, just pga att kompetensförsörjningen inte fungerar i Sverige. Det finns massor med hinder. T ex avskräcker de sk kompetensutvisningarna. Dock sker detta ännu i sakta mak.
På de här företagen är närmare hälften på utvecklingsavdelningarna utlandsfödda.
I det här näringslivet är SD fullt beredda att sätta en kniv.

Konsekvenserna är ganska förödande. Och irreversibelt.
Sverige kommer slå in på en väg med negativ tillväxt, för överskådlig tid.
Vår brain gain kommer växla över i brain drain. Unga utbildade som annars skulle ta över i det näringsliv som driver tillväxt kommer börja arbeta utomlands. Sverige sällar sig till fd öststaterna.
Levnadsstandarden kommer rasa. Och sjukvården får mindre och mindre att köpa utrustning för. Svensk sjukvård kommer bli ett skämt (jämfört med hur det är idag).
Det är vad som väntar. Detta är logiska/matematiska konsekvenser av fakta.

Här har C och Lööf sagt "i h-vete jag medverkar till en sådan avveckling av Sverige".
Så har M och KD också sagt tidigare.
Hur M/KD resonerar nu vet jag inte. UK kanske inbillar sig att kan kan stå emot SD's utpressning. Eller så är UK beredd att administrera ett Sverige med negativ tillväxt bara han får vara statsminister.
En tredje möjlighet är att SD gjort en ko-vändning på 2 år och inte är beredda att döda näringslivet. Men det ser jag inte.
Kommer UK att kunna stå emot om/när SD kommer och vill döda näringslivet?
Är UK beredd att säga nej och låta regeringen falla, och tappa Statsministerposten för att rädda Sverige? Jag vet inte men det är inte intrycket jag får.

Jag länkade websidan för spelutvecklaren Massive i Malmö härom dagen. +50 olika nationaliteter stod det. Hur många utrikesfödda har dom anställda? Finns det något annat kvar än ruiner av Massive när SD fått gehör för sin politik?
Förstår inte folk att dessa företag kan inte finnas i landet med SD's politik.
Det som står till buds med SD är i praktiken en agrarkultur med en levnadsstandard vi hade på 1800-talet.

Nej, det hörde du inte. Det du möjligen kan ha hört tala om det är reportern Anna Hedenmo. Det har hon som hade skalat om Kanadas invandring till Svenska förhållanden.
Lööf svarade bara "det är orealistiskt" på frågan om Sverige kunde ha en sådan arbetskraftsinvandring.

Den som menar att Lööf öht nämnt 30 miljoner och än mindre accepterat och än mindre blandar in något annat än arbetskraftsinvandring har approximativt 0 kompetens i migrationsfrågan och bör lära upp sig på fakta.
Ja, det var 1989, inte 88.
Citera
2021-07-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har en bubblare;
Löfvén ber om förlängd tid, efter denna röstas han bort av med hjälp av Kakabaka vilken gör så i maskopi med Nooshi (fast V trycker gult). Så småningom extraval.

Aha! Det vore ju väldigt sneaky och smart av V eftersom de tjänar på extraval och kommer få en starkare position gentemot S på så vis framåt, intressant. Ja du skrev nåt om att det lät som om V och deras vilde hade snackat ihop sig… Jag tyckte också det lät så när man hörde Nooshis tal.
Citera
2021-07-04, 17:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Löfvén kör på medveten om att budgeten kommer falla.
Eller
Löfven kastar in handduken då han inte är säker på kaka och C och V kan inte budgetförhandla och ingen lägger sig.

Bollen går till Lööf.
Lööf försöker inte ens förhandla då hon vet att hon ändå säger nej till allt.
Lööf kastar dock inte in handduken utan kör på med omröstning.
Lööfs vänsterblock röstar alla gult utom C som röstar grönt.
Lööf blir statsminister.

Finns inte på kartan att V skulle släppa fram Lööf. Inte efter förnedringsklausulen.
Citera
2021-07-04, 17:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Mycket bra inlägg. Bra att du gav ett ansikte till vad ett mandat betydde i faktiska röster för partier över 4%.

Det var därför jag tidigare skrivit om ett medborgargarde som ska vara ute och kontrollera. På allvar alltså. Tyvärr är ju kedjan väldigt lång. Från vallokalen, via val.se till SVT och TV4.
Ja, du har nämnt att du har varit frivillig valarbetare.

Tack!

En viktig länk är också kontrollräkningen som görs på länsstyrelserna i efterhand.
Citera
2021-07-04, 17:14
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Om du under en begränsad tid lyckas störa ut valet så har det ju till stor del tappat sin legalitet.

Valhemligheten blir svårare att skydda pga av att det är lättare att påverka hur en person ska rösta i hemmet än i en vallokal.

När det gäller valsedlarna i en vallokal så är även de dolda. Sverige fick ju kritik för detta vid senaste valet och har korrigerat detta sen dess.

Nej jag håller inte med, du kan störa ut vallokaler temporärt också men det är inget hot mot legitimiteten. Folk poströstar idag under en längre period och skulle sabotage mot vallokaler utföras kan det hanteras och just därför är det meningslöst att försöka med det.

Att skydda sig emot påverkan från familjemedlemmar är lätt. Om du tvingas rösta på ett visst sätt kan du bara ändra din röst. Idag kan du däremot tvinga en person att endast ta en röstsedel och sedan gå in i båset och rösta, det kan inte systemet skydda sig emot. Valhemligheten stärks alltså med ett digitalt system.
Citera
2021-07-04, 17:15
Medlem
zeepaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Utredning föreslår fri hyressättning – ett kliv mot marknadshyror

Enligt utredningen ska hyresvärdar kunna bestämma vad hyran ska vara och kunna höja den ju mer eftertraktat ett område blir.

https://www.dn.se/ekonomi/utredning-...marknadshyror/

Genomförs det här och vänstern återigen blunda så kan de lägga ner partiet.

Ursäkta min dumhet hänger inte med i politik men om det är som det låter att Stefan lovade att det inte skulle bli fri hyressättning fattar jag iaf noll. Trodde man fick sätta vilken hyra man ville sen styr som allt annat priset efterfrågan och tillgång. Om jag var ”Byggherre” och byggde låt säga 40st lägenheter menar du på fulla allvar att jag inte får sätta hyran hur högt jag vill????
Igen sorry om jag missförstod gick bara på hur det lät.
Citera
2021-07-04, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har redan förklarat hur det kan gå till. Säg att röstlängden är 500 personer i en valkrets. För varje SD röst vid räkningen så byter man ut någon då och då mot ett annat parti (säg en eller två av fem). När man sedan kontrollerar mot röstlängden så stämmer antalet på 500 röster. Det är inte svårare än så. 2018 var hatet mot SD så utbrett bland sjuklövern att du knappast behövde fråga någon att "justera" resultatet lite. Säg att S rösträknare har fått ett internt PM för att sondera folks vilja i vallokalerna på valdagen. I vissa fall kanske man snabbt kom fram till att det vore en bra idé, i andra fall kanske det tog till kvällen.

Vad OU:arna alltid haft fel i är angående SD, både upp och ner i procent. Det var därför jag skrev ett spann på 6%, från 19-25%. Men att få under det snittet, om man tar alla OU:ar ihop, så är det väldigt märkligt. SIFO har alltid känts väldigt S och de prickade nästan rätt...

Varför har vi då ens opinionsundersökningar? Vad är vitsen?

Du tror att ens en majoritet vet om det? Jag ska garanterat gå till min vallokal nästa gång och filma allt.
I sak har du rätt att man kan byta ut röstsedlar utan att det påverkar röstlängden om ration är 1:1. Men allt du skriver är fantasier. Det förutsätter att alla rösträknare går med på att sprätta upp SD-sedlar och byta till S-sedlar systematiskt i flera vallokaler runt om i landet oberoende av varandra för att kunna påverka mandatfördelningen drastiskt samtidigt som en hel drös med rösträknare håller käften om detta. Som sagt, bättre lycka nästa gång, men du övertygar ingen med dina fantasier. Tror du på allvar att alla rösträknare i en vallokal endast består av S-sympatisörer? Förutom detta så måste dessa S-rösträknare gå med på valfusk och dessutom hålla käften om detta vilket är brottsligt. Hur många tror du är sugna på att riskera att dömas för valfusk?

Varför tror du att ditt spann på 6 procent på något sätt är en universallösning för hur man ska betrakta opinionsundersökningar kontra valresultatet? Ska det vara så svårt att inse att opinionsundersökningar sällan prickar rätt? Det var egentligen bara två institut som gav SD groteskt höga siffror, och dessa två institut är nu paria och anses vara totalt oseriösa. Ipsos, inizio, sifo, novus, tv4:s valu, SVT valu gav alla ett resultat inom ett relativt nära spann i förhållande till SD:s valresultat. Att SD ökade med 4,6 procent är knappast fy skam. Med afs-väljare hade SD ökat med exakt 5 procent i förhållande till förra valresultatet. På vilket sätt är detta valfusk? Att SD inte ökade som i valet 2014 beror på att tillväxten minskade en aning vilket är helt normalt. Man kan inte dubblera sin väljarandel i val efter val. Någonstans dras en broms. Likadant kommer vi se i nästa val när SD får 20-21 procent och således kommer öka med runt 3 procent. Och efter det lär man öka med 2 procent och därav slutligen nå en topp på 23 procent i valet 2026.

Men snälla någon. Du kan fan inte skylla på opinionsundersökningar att de inte prickar rätt. Man kan inte ta opinionsundersökningar på stort allvar. Det enda som är intressant med dessa undersökningar är hur trenden ser ut och vad man kan förvänta sig för någorlunda resultat, inte vad valresultatet exakt kommer att bli.
Citera
2021-07-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns inte på kartan att V skulle släppa fram Lööf. Inte efter förnedringsklausulen.

Nej, man får ju hoppas på det men i vågskålen ligger att ett block med SD kan få inflytande istället.
Detta har hittils vägt tyngre än allt annat för V.
Citera
2021-07-04, 17:18
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeepax
Ursäkta min dumhet hänger inte med i politik men om det är som det låter att Stefan lovade att det inte skulle bli fri hyressättning fattar jag iaf noll. Trodde man fick sätta vilken hyra man ville sen styr som allt annat priset efterfrågan och tillgång. Om jag var ”Byggherre” och byggde låt säga 40st lägenheter menar du på fulla allvar att jag inte får sätta hyran hur högt jag vill????
Igen sorry om jag missförstod gick bara på hur det lät.

Tror du att vi lever i ett fritt land?

Nu finns det väl dock vissa möjligheter att göra detta för nyproduktion men bara under en viss tid tror jag, någon kan säkert ge mer detaljer om detta.
Citera
2021-07-04, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det tror jag inte, men en massa anti-SD-aktivister tänkte att nu skall jag förstöra så mycket jag kan för SD som jag gjort i decennier, om jag får chansen skall jag byta ut SD-valsedlar. Och ett antal sådana personer lyckades för de hamnade i en vallokal med likasinnade plus några islamister och någon idiot som inte såg vad som hände. Tror jag det var hundratusentals röster? Nej men tiotusentals totalt sett i hela Sverige. 18274 gav en mandat i valet (Giltiga röster på partier över 4 %). Första mandatet från C hade vi fått på några hundra röster för det var på gränsen. Vi kan säkert ha förlorat 3-4 mandat på röstfusket.
Nu kommer du med rena spekulationer. Om du på allvar hävdar att det var valfusk på olika ställen så får du också bevisa det. Systemet är gjord för att alla rösträknare i en vallokal måste gå med på fusket samtidigt som man håller käften om det. Inte nog med det så måste samma sak ske i flera vallokaler för att det ens ska ge effekt på valresultatet och mandatfördelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in