2021-07-04, 16:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nu invände du emot det jag skrev och det är att L accepterar en ökad mängd flyktingar i Sverige trots att situationen är helt ohanterlig redan idag.

Nej, jag invände mot din tolkning av det jag skrev. L vill inte öka flyktingmottagandet.
Citera
2021-07-04, 16:30
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, jag invände mot din tolkning av det jag skrev. L vill inte öka flyktingmottagandet.

L vill att vi fortsätter ta emot fler flyktingar så att mängden flyktingar i Sverige kan öka, trots att situationen redan idag är helt ohållbar.
Citera
2021-07-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vanliga väljare har väl inte så bra koll.

Sedan kan jag tycka att vanliga S-väljare borde tycka att Sverige framstår som ett U-land med de Sovjetiska bostadsköerna vi har. Och vilja bli av med tok-regleringen.

Ang pensionsålder så handlade det om att höja pensionen. Det blir för mycket bidrag med för låg pension. Naturligtvis kan man sänka bidragsnivån i stället. Men då blir det för mycket fattigpensionärer.
Och att höja pensionsavgiften blir för mycket gnäll av de som arbetar.
Sedan var överenskommelsen bred vad gäller höjningen, så du kan gnälla hos alla? väljare.
Socialdemokraternas, SD och vänsterns väljare är nog mest förbannade på höjningen av pensionsåldern, dvs beslutet var riskfritt för M,KD,C,MP och L att genomföra.
Återigen en dundertabbe av Socialdemokraterna som faktiskt var drivande bakom beslutet att höja pensionsåldern.
Saknar S vettiga rådgivare som undersöker vad deras väljare önskar?
Man kan ju undra nu när S sista året genomfört beslut på reformer som deras egna väljare hatar.
Bara dom närmast sörjande till S köper anledningen att det var för att stoppa SD, den genomsnittliga S väljaren har ingen större skräck för SD.
Det enda S åstadkommer är att pressa bort sina egna väljare till V eller SD.
Citera
2021-07-04, 16:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Andra länder har inget ansvar för att ta migranter som flyttar till Sverige. En extremt totalitär inställning att vilja bestämma vad andra länder skall göra. Det är ju imperialism. L-partister borde få inreseförbud till de länder de vill påtvinga sina migranter. Omstörtande verksamhet, utländsk politisk påverkan. Livsfarligt parti, de vill inte bara förstöra Sverige utan även andra länder! Det är mycket viktigt att M/KD/SD får egen majoritet så att vi kan ställa L i C-skrubben.

Nu är jag ingen anhängare av L:s EU-politik, så den tänker jag inte försvara. Vad gäller möjligheterna för de blågula partierna att få majoritet utan L, så är de idag små, om inte MP skulle åka ur riksdagen.
Citera
2021-07-04, 16:36
Medlem
Gusselbys avatar
Har inte läst tråden på ett tag nu så ber om ursäkt för trolig upprepning.

Såg igår i DN att enligt en undersökning (Ipsos) så är Centerpartiets väljare positiva till samarbete med Vänsterpartiet, mer än man vill samarbeta med de gamla allianspartierna, så då har man vips en ursäkt för Lööf att ändra sig angående V och de kan sy ihop en regering igen. Eller?
https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-vanstersamarbete-mest-populart-bland-c-valjare/
Citat:
I DN/Ipsos undersökning har de svarande fått ta ställning till fyra alternativa regeringssamarbeten. Det alternativ som Centerväljarna är mest positiva till är det som består av S, MP, C och V. Drygt hälften gör tummen upp för det. Det är till och med mer populärt än den gamla borgerliga alliansen.

Nicklas Källebring är opinionsanalytiker på Ipsos.

– Det är en slående diskrepans mellan Centerns väljare och partiets ledning. Väljarna har en betydligt mer välvillig inställning till Vänsterpartiet, säger han.
Citera
2021-07-04, 16:37
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Nu är jag ingen anhängare av L:s EU-politik, så den tänker jag inte försvara. Vad gäller möjligheterna för de blågula partierna att få majoritet utan L, så är de idag små, om inte MP skulle åka ur riksdagen.

Med tanke på hur små L är så ökar inte direkt chanserna med L, däremot ökar risken till 100% att en effektiv högerregering omöjliggörs.
Citera
2021-07-04, 16:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Kompromissat har ju de fyra blågula partierna redan gjort i det migrationspolitiska utspelet. En bra grund för fortsatta diskussioner.
Ja, de har kompromissat. Enda möjligheten att få till en kompromiss med SD är att anta deras invandringspolitik. Och det är tre blågula partier och en gröngöling. Förklara för mig vad Sverige ska med gröngölingen till!
Citera
2021-07-04, 16:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Med tanke på hur små L är så ökar inte direkt chanserna med L, däremot ökar risken till 100% att en effektiv högerregering omöjliggörs.

Det beror i så fall på att en majoritet av väljarna inte vill ha en "högerregering". Däremot finns det troligen stöd i väljarkåren för en borgerlig regering som för en vettigare politik än den rödgröna regering vi nu har.
Citera
2021-07-04, 16:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det skulle vara intressant med ett digitalt val där människor inte kan fuska och se hur mycket det valresultatet avviker. De som gynnas av fusket kommer däremot aldrig acceptera ett digitalt system.

Hear, hear!
De som på olika sätt gynnats av fusket och pga detta kanske lyckats ta sig till makten, lär sannolikt inte vilja förändra systemet, då detta skulle kunna riskera deras plats vid köttgrytorna.
Citera
2021-07-04, 16:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Har en stark känsla av att Löfven kommer att begära förlängning i morgon måndag. Allt för att vinna tid. Hur många dagars förlängning kan man få ?

Talmannen har sagt att högst några dagar, men i morgon har det redan gått en vecka sedan talmannen fick ta över. Så han borde skynda på det har inte varit en enda omröstning ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det blir minus på nettot om SD ska med. Jimmie har varit väldigt tydlig på den punkten.

Nja det är SDs linje men det räknar de inte med att få igenom. De kommer få kompromissa. Utvisningarna går ju inte heller garantera men SD kommer ju kräva att man strävar efter att utvisa och inte bara minska inflödet.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag lyssnade tio sekunder på Löfven för nån vecka sedan, har inte gjort det på flera år före det och han lät faktiskt inte lika efterbliven då som tidigare, men hans politik blir ju inte bättre för att han numera lyckas uttala flera meningar i sträck...

Det är när han håller ett inövat tal utan att någon får fråga något. Så fort det kommer frågor låter han lika imbecill. Han sa ju till utländska reportrar att barnen inte skall tro att de kommer att dödas snart....... Observera att han inte ställer upp i debatter längre utan han skickar sina ministrar.
Citera
2021-07-04, 16:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det tror jag inte, men en massa anti-SD-aktivister tänkte att nu skall jag förstöra så mycket jag kan för SD som jag gjort i decennier, om jag får chansen skall jag byta ut SD-valsedlar. Och ett antal sådana personer lyckades för de hamnade i en vallokal med likasinnade plus några islamister och någon idiot som inte såg vad som hände. Tror jag det var hundratusentals röster? Nej men tiotusentals totalt sett i hela Sverige. 18274 gav en mandat i valet (Giltiga röster på partier över 4 %). Första mandatet från C hade vi fått på några hundra röster för det var på gränsen. Vi kan säkert ha förlorat 3-4 mandat på röstfusket.

Mycket bra inlägg. Bra att du gav ett ansikte till vad ett mandat betydde i faktiska röster för partier över 4%.

Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är bara bra att du gör det. Försök även att organisera så fler gör det. Ju fler som övervakar valet desto bättre.

Jag har själv deltagit som frivillig valarbetare ett par gång. Bägge gångerna så blev jag förvånade av hur mycket spring det var i lokalen. Under hela dagen och kvällen kom folk från de olika partierna och kontrollerade oss. Sista valet jag deltog i var 2014 och jag fick uppfattningen att SD var det partiet som kontrollerade oss mest. Men det kom även in en hel del privatpersoner. En del var där av nyfikenhet och andra ville kontrollera oss.

Har man misstankar på att vårat valsystem inte fungerar så rekommenderar jag att man anmäler sig som valarbetare.

Det var därför jag tidigare skrivit om ett medborgargarde som ska vara ute och kontrollera. På allvar alltså. Tyvärr är ju kedjan väldigt lång. Från vallokalen, via val.se till SVT och TV4.

Ja, du har nämnt att du har varit frivillig valarbetare.
Citera
2021-07-04, 16:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, de har kompromissat. Enda möjligheten att få till en kompromiss med SD är att anta deras invandringspolitik. Och det är tre blågula partier och en gröngöling. Förklara för mig vad Sverige ska med gröngölingen till!

Nu håller jag inte med om den analogin, men Sverige behöver L för att få majoritet för en borgerlig regering som för en vettigare politik än den nuvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in