Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Jag får väl säga att jag i dagsläget nog skulle föredra ett centralt register där det skulle stå hur varje person röstat i alla val, alltså ta bort valhemligheten. Jag vet ju inte hur bra/dåligt det skulle gå, men då skulle alla kunna se om det stod rätt på en själv, och alla skulle kunna ladda ner hela registret och själv kontrollräkna siffrorna på sin egen dator...
Det är precis det jag föreslog, med den skillnaden endast DU vet vem som döljer sig bakom din egen sifferkombination.
Tänk dig följande: tre kolumner i ett spread sheet.
- Kolumn 1: Vem gick rösten till: Publik information
- Kolumn 2: Valdistrikt, ditt valdistrikt: Publik information
- Kolumn 3: En lång siffersträng typ 100 siffror som du kan hämta hem från anonymt valmyndigheten: Publik information
Innan du röstar går du först in på valmyndigheten som ger ALLA som frågar en unik siffersträng (fullt anonymt bakom VPN), dvs ingen får samma siffersträng.
När du väl röstar via typ Bank-ID görs en kontroll av Bank-ID hos valmyndigheten huruvida du har rätt att rösta.
Om du har rätt att rösta, krypterar Bank-ID din information (namn, personnummer, adress,…) och skickar dig till valmyndigheten där du kan avlägga din röst helt anonymt.
När du avlagt din röst ger du valmyndigheten din siffersträng, som kopplas till ditt anonyma val.
Fördelen med detta är att du kan rösta precis hur många gånger du vill. Det enda som händer är att du skriver över den gamla informationen, vilket i sin tur förhindrar utpressning/hot om hur du skall rösta. Endast din sista röst räknas dock.
Vill du efteråt verifiera att din röst har blivit korrekt registrerad i ditt namn, går du bara in på valmyndigheten och letar upp din siffersträng (kolumn 3) där kan du då se (i kolumn 1) om din röst blivit korrekt registrerad.
Easy Peasy
Lemon Squeezy