2021-07-04, 15:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De förändringar som M, L, KD och SD var överens om i det migrationspolitiska utspelet var långsiktiga, och inte bara avsedda som en temporär fix.

Vad gäller återvandring så betyder ju det ordet olika saker i olika politikers mun. Massdeportationer av den typ som AfS förespråkar kommer aldrig att accepteras i Sverige.

Något slags ekonomiskt stöd till personer som inte lyckats anpassa sig till det svenska samhället och därför själva vill flytta tillbaka till sitt ursprungsland kan däremot komma att bli aktuellt. Personligen tror jag dock att få invandrare skulle välja detta, så det kan knappast lösa integrationsproblemen. För det krävs det stora satsningar i Sverige på bostäder, utbildning och jobb.
"Något slags stöd" finns redan, precis som att invandringen redan är reglerad. Någon massdeportation har SD aldrig förordat, som hårdast lät det 1988 då SD begärde återvändande av juggar. Typ så.

Problemet är att L är för mer invandring när det är uppenbart att folk måste börja åka hem. När skälet till att man kom hit inte längre finns plus att ingenting binder dig till Sverige ska du givetvis åka hem. Detta är inga konstigheter. Varför vill du (och L) behålla massor av människor här som inte har asylskäl och inte vill bli en del av svenskarnas Sverige?

Den här föreningen av SD och L i en blöt puss lajvar Sabuni för att få stanna vid köttgrytan.
Citera
2021-07-04, 15:24
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Det du säger om anpasslighet gäller många politiker, men inte centern under Lööf. De är idealister, inte pragmatiker, och idealister kompromissar inte om sina visioner.

Idealister lär tydligen betyda att man vill göra det så bra som möjligt, så det är nog tyvärr helt fel ord du använder om centerpartister här, de vill ju typ motsatsen ..
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
De förändringar som M, L, KD och SD var överens om i det migrationspolitiska utspelet var långsiktiga, och inte bara avsedda som en temporär fix.

Enligt L ja.

Citat:
Vad gäller återvandring så betyder ju det ordet olika saker i olika politikers mun. Massdeportationer av den typ som AfS förespråkar kommer aldrig att accepteras i Sverige.

Det är just därför Sverige är dödsdömt, AFS skulle behöva ha egen majoritet för att Sverige ska ha en chans att kunna räddas.

Citat:
Något slags ekonomiskt stöd till personer som inte lyckats anpassa sig till det svenska samhället och därför själva vill flytta tillbaka till sitt ursprungsland kan däremot komma att bli aktuellt. Personligen tror jag dock att få invandrare skulle välja detta, så det kan knappast lösa integrationsproblemen. För det krävs det stora satsningar i Sverige på bostäder, utbildning och jobb.

Bättre att dra in bidragen helt för invandrare. De som inte klarar sig utan bidrag ska inte vara kvar i landet.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hur som helst lär Vs förändrade attityd påverka C. De kan inte längre föra fram samma paket. Att göra det kommer att medföra ett extraval.

Vad som är så konstigt är att C anser att det inte är möjligt att också ge ett bud till borgarna. Det måste vara så att de har interna undersökningar om att deras väljare verkligen hatar SD
.

C och framför allt Annie har byggt hela sin identitet på det. Ebba kom efter totala SD-hatet, Kristersson har varit mer resonabel i retoriken även när han var mot SD-samarbete, Sabuni som Ebba har inte det bagaget. Annie tillhör en äldre SD-hatar-generation av politiker som har svårt att överleva i dagen politiska landskap. Men hon kan säkert överleva i takt med att antalet SD-hatarpartier minskar annars hade det varit svårt att tävla om en minskande del av väljarkåren. Även långsiktigt kommer det säkert finnas plats för ett SD-hatarparti till höger och ett till vänster. Det kan bli C och MP. Men det finns inte väljare nog för 4 sådana partier som idag.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är frågan. Jag är tveksam. Då har vi inte ens berört L, vilka garanterat viker sig som asplöv.
Det positiva är att familjen Bonnier har vänt. Hur lång tid tar det att avaktivera aktivisterna de just nu har som anställda?

De flesta kommer anpassa sig för att behålla jobbet (Många jobb försvinner i media) men de kommer inte ändra åsikt och kommer smyga in SD-hatet mer, samt de kommer fortsätta med identitetspolitik, woke etc.
Citera
2021-07-04, 15:27
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD är inte libertarianer eller ens liberala, på någon sorts skala individuell frihet kontra kollektivism så är vi kanske mitt emellan S och M. Vi är inga trojaner utan öppna med våra åsikter, vi ser oss inte heller som höger. Hela höger-vänsterskalan är överspelad och används mest av de som inte vill lämna de gamla diskussionerna om skattesatser, karensdagar och i vilken årskurs man skall ha betyg.

Kan man vara individualist och libertarian i det mångkulturella samhället? De kollektivistiska kulturerna kommer konkurrera ut alla individualister som inte tillhör ett egen kollektiv. När de är helt inne i myndigheter så är all individualism död.

En bra poäng givetvis och jag är väl medveten om att jag tillhör den grupp som står först i kön att få ett nackskott. Men jag kunde inte bry mig mindre. Fritänkare har aldrig gillats av de som gillar att vifta flaggor (oavsett färg).

Jag tror inte att speciellt många Libertarianer lever med tron att de ska kunna stoppa den totalitära globalistiska maskinen från att ta över. I det stora är naturligtvis dödgrävare som Löfven och Lööf bara historiska parenteser. Ingen av dem var ens födda när planerna lades fram.
Jag hyser dock inga illusioner om att något enskilt parti skall segla ner från himlen (till dånande marchmusik) och rädda oss. Inte för att de inte vill, utan för att de inte kan.
Vi lever idag i resultatet av decennier av brutna löften. Vi lever etablissemangets dröm, och oavsett hur hårt vi nyper oss i armen kommer vi inte att vakna upp.

Jag skrev 2018 att lösningarna skulle komma från V, SD och L. Med det menade jag givetvis att alla eventuellt hållbara kompromisser med någon form av effekt måste komma från dessa parter. Utjämnandet av klyftor, splittringen av det kulturella klistret och den längsamma vandringen mot en stat som hålls i schack.
Dessa tre partiet pratar inte ens med varandra eftersom de fastnat i en fälla gillrad av andra - att deras pusselbit är den enda som behövs.
Så länge maskinen styr narrativet kommer detta att bestå. Lag röd vs lag blå. Game on!
Jag tror att motgiftet kan vara att vi (folket) lyssnar mindre på propagandan och istället börjar ifrågasätta den.

Istället är vi fast i olika åaiktspaket.

Paket MP - en chic paketering för akademiker i storstadsmiljö med cykelavstånd till jobbet. Vi älskar att det finns en underklass vi kan gilla!

Paket V - för dig som bor i hyresrätt och inte kan cykla till jobbet. Vi har precis insett att det finns en underklass så låt oss återkomma i frågan.

Paket S - Vad är det för fel på korv i ugn? Detta är det givna alternativet för dig som älskar statliga byråkrater i kostym. För det känns tryggt. Vi gillar vad du vill!

Paket M - För dig som bär kavaj i jobbet, eller är egenföretagare. Vi läser Dagens Industri och cyklar helst inte. Vi gillar pengar så länge vi har dom.

Paket KD - som M fast för dig som anser att frikyrkan är viktig. Vi tror att vi gillar utseende också men en del missade memot.

Paket C - för dig som gillar starka unga kvinnor vid namn Annie. Öh... och landsbygd så länge det gagnar skogsägare (fråga inte).

Paket L - en liten diffus fristad för den velige. Vi tycker en massa olika saker så länge det är hyfsat low-key. Också ett klockrent alternativ för dig som snöat in på skolfrågor.

Paket SD - för dig som ogillar paket MP och gillar att väsnas. Ett superalternativ för dig som bor i en dödsdömd mindre kommun och som behöver en ventil, men också för alla som av någon anledning känner sig svikna av övriga (ovan).
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Vad har man för vinning att fråga varenda rösträknare vad deras politiska åsikter är? Även om alla skulle säga sig vara socialdemokrater som hatar SD så kan du fortfarande inte ta det för givet att de skulle gå med på fusk bara för det. Jag vet ärligt talat inte vad du vill komma fram till. Du har fortfarande inte kunnat förklara realistiskt hur ett valfusk ska gå till i en vallokal där alla är med på detta. Och för att det ska påverka valresultatet så måste samma systematik ske i flera vallokaler oberoende av varandra. Som sagt, du lever i en fantasivärld och det vet du också.

Jag har redan förklarat hur det kan gå till. Säg att röstlängden är 500 personer i en valkrets. För varje SD röst vid räkningen så byter man ut någon då och då mot ett annat parti (säg en eller två av fem). När man sedan kontrollerar mot röstlängden så stämmer antalet på 500 röster. Det är inte svårare än så. 2018 var hatet mot SD så utbrett bland sjuklövern att du knappast behövde fråga någon att "justera" resultatet lite. Säg att S rösträknare har fått ett internt PM för att sondera folks vilja i vallokalerna på valdagen. I vissa fall kanske man snabbt kom fram till att det vore en bra idé, i andra fall kanske det tog till kvällen.

Citat:
Vad opinionsundersökningar säger är inte intressant. Opinionsundersökningar har många gånger haft fel. Dessutom var SD:s valresultat i linje med flera opinionsundersökningar. TV4 valu gav SD 16 procent precis när vallokalerna stängde. Sifo gav SD 17,4 några dagar innan valet.

Vad OU:arna alltid haft fel i är angående SD, både upp och ner i procent. Det var därför jag skrev ett spann på 6%, från 19-25%. Men att få under det snittet, om man tar alla OU:ar ihop, så är det väldigt märkligt. SIFO har alltid känts väldigt S och de prickade nästan rätt...

Citat:
Ja hur kunde MP komma över spärren och häxan Lööf öka med 9 mandat? Kanske för att det faktiskt finns folk som har andra åsikter än vad du har? Har du tänkt på detta?

Varför har vi då ens opinionsundersökningar? Vad är vitsen?

Citat:
Rösträkningen i Sverige sker inte bakom stängda dörrar utan är offentlig. Du kan själv gå dit och titta om du vill.

Du tror att ens en majoritet vet om det? Jag ska garanterat gå till min vallokal nästa gång och filma allt.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-07-04 kl. 15:31.
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Tittar man på Amineh Kakabavehs kravlista på regeringen så inser man att centerpartiet aldrig kommer gå med på att släppa fram Löfven.

Det spelar ingen roll vad Amineh Kakabavehs eller någon annan kräver. C kommer alltid att släppa fram en sosseregering. I alla fall så länge som alternativet kräver stöd av SD, hur litet det stödet än är.
Sakpolitik betyder inget för C. Det enda som betyder något för C är att hålla SD undan.
Citera
2021-07-04, 15:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
"Något slags stöd" finns redan, precis som att invandringen redan är reglerad. Någon massdeportation har SD aldrig förordat, som hårdast lät det 1988 då SD begärde återvändande av juggar. Typ så.

Nej, SD förespråkar inte massdeportationer, och därför är det olyckligt att de snappat upp ett ord som AfS introducerade för sina planer på det, även om SD inte menar samma sak med ordet som AfS.

Citat:
Problemet är att L är för mer invandring när det är uppenbart att folk måste börja åka hem. När skälet till att man kom hit inte längre finns plus att ingenting binder dig till Sverige ska du givetvis åka hem. Detta är inga konstigheter. Varför vill du (och L) behålla massor av människor här som inte har asylskäl och inte vill bli en del av svenskarnas Sverige?

L står inte för en sådan politik. L stödde den "tillfälliga lagen" som innebar att flyktingar som tidigare fick PUT nu får TUT. Poängen med TUT är just att man ska återvända om t.ex. ett krig som man flydde undan är över.

C (och V) motsatta sig däremot den tillfälliga lagen när den röstades igenom våren 2016.
Senast redigerad av Regulus 2021-07-04 kl. 15:34.
Citera
2021-07-04, 15:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
C och framför allt Annie har byggt hela sin identitet på det. Ebba kom efter totala SD-hatet, Kristersson har varit mer resonabel i retoriken även när han var mot SD-samarbete, Sabuni som Ebba har inte det bagaget. Annie tillhör en äldre SD-hatar-generation av politiker som har svårt att överleva i dagen politiska landskap. Men hon kan säkert överleva i takt med att antalet SD-hatarpartier minskar annars hade det varit svårt att tävla om en minskande del av väljarkåren. Även långsiktigt kommer det säkert finnas plats för ett SD-hatarparti till höger och ett till vänster. Det kan bli C och MP. Men det finns inte väljare nog för 4 sådana partier som idag.

De flesta kommer anpassa sig för att behålla jobbet (Många jobb försvinner i media) men de kommer inte ändra åsikt och kommer smyga in SD-hatet mer, samt de kommer fortsätta med identitetspolitik, woke etc.
Nja, ja ett tag framöver. Men man kan successivt byta ut chefredaktörerna vilka inte godkänner "osakliga artiklar". På samma vis som Ingrid Carlqvist en gång i tiden slutade pga att hon inte kunde stå för journalistiken inom MSM så kan man byta ut dagens journalistkår. Fast det sker ju inte på en kvart.

Krisen lär alltså sprida sig nedåt från regeringen till tredje statsmakten och vidare ned i myndigheter och institutioner.
Senast redigerad av LadySweden 2021-07-04 kl. 15:37.
Citera
2021-07-04, 15:35
Medlem
Citat:
Genom att de som vill ha oreglerad invandring går till C, vilket till stor del redan skett. Den utmaning som L nu står inför är att återvinna förtroendet hos de allmänborgerliga väljarna och locka tillbaka de väljare som drog till M efter JÖK:en. Dessa är för övrigt många fler än de väljare som L tappat till C.

Nu var inte frågan om reglerad eller oreglerad invandring. Frågan var om antalet.
Citera
2021-07-04, 15:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, SD förespråkar inte massdeportationer, och därför är det olyckligt att de snappat upp ett ord som AfS introducerade för sina planer på det, även om SD inte menar samma sak med ordet som AfS.

L står inte för en sådan politik. L stödde den "tillfälliga lagen" som innebar att flyktingar som tidigare fick PUT nu får TUT. Poängen med TUT är just att man ska återvända om t.ex. ett krig som man flydde undan är över.

C (och V) motsatta sig däremot den tillfälliga lagen när den röstades igenom våren 2016.
Men Herre Gud, den tillfälliga lagen kom efter samhällets nära kollaps. Ska vi tolka det som att alla partier som röstade för den är eniga med SD?
Citera
2021-07-04, 15:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tror du dessa potentiella valfuskare tänkte före valet "låt oss här i västra götalands valkrets byta ut några SD-sedlar mot C-sedlar eftersom det kommer ge vänster-C sidan en majoritet med 175 röster"?

Nej det tror jag inte, men en massa anti-SD-aktivister tänkte att nu skall jag förstöra så mycket jag kan för SD som jag gjort i decennier, om jag får chansen skall jag byta ut SD-valsedlar. Och ett antal sådana personer lyckades för de hamnade i en vallokal med likasinnade plus några islamister och någon idiot som inte såg vad som hände. Tror jag det var hundratusentals röster? Nej men tiotusentals totalt sett i hela Sverige. 18274 gav en mandat i valet (Giltiga röster på partier över 4 %). Första mandatet från C hade vi fått på några hundra röster för det var på gränsen. Vi kan säkert ha förlorat 3-4 mandat på röstfusket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in