Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
SD är inte libertarianer eller ens liberala, på någon sorts skala individuell frihet kontra kollektivism så är vi kanske mitt emellan S och M. Vi är inga trojaner utan öppna med våra åsikter, vi ser oss inte heller som höger. Hela höger-vänsterskalan är överspelad och används mest av de som inte vill lämna de gamla diskussionerna om skattesatser, karensdagar och i vilken årskurs man skall ha betyg.
Kan man vara individualist och libertarian i det mångkulturella samhället? De kollektivistiska kulturerna kommer konkurrera ut alla individualister som inte tillhör ett egen kollektiv. När de är helt inne i myndigheter så är all individualism död.
En bra poäng givetvis och jag är väl medveten om att jag tillhör den grupp som står först i kön att få ett nackskott. Men jag kunde inte bry mig mindre. Fritänkare har aldrig gillats av de som gillar att vifta flaggor (oavsett färg).
Jag tror inte att speciellt många Libertarianer lever med tron att de ska kunna stoppa den totalitära globalistiska maskinen från att ta över. I det stora är naturligtvis dödgrävare som Löfven och Lööf bara historiska parenteser. Ingen av dem var ens födda när planerna lades fram.
Jag hyser dock inga illusioner om att något enskilt parti skall segla ner från himlen (till dånande marchmusik) och rädda oss. Inte för att de inte vill, utan för att de inte kan.
Vi lever idag i resultatet av decennier av brutna löften. Vi lever etablissemangets dröm, och oavsett hur hårt vi nyper oss i armen kommer vi inte att vakna upp.
Jag skrev 2018 att lösningarna skulle komma från V, SD och L. Med det menade jag givetvis att alla eventuellt hållbara kompromisser med någon form av effekt måste komma från dessa parter. Utjämnandet av klyftor, splittringen av det kulturella klistret och den längsamma vandringen mot en stat som hålls i schack.
Dessa tre partiet pratar inte ens med varandra eftersom de fastnat i en fälla gillrad av andra - att deras pusselbit är den enda som behövs.
Så länge maskinen styr narrativet kommer detta att bestå. Lag röd vs lag blå. Game on!
Jag tror att motgiftet kan vara att vi (folket) lyssnar mindre på propagandan och istället börjar ifrågasätta den.
Istället är vi fast i olika åaiktspaket.
Paket MP - en chic paketering för akademiker i storstadsmiljö med cykelavstånd till jobbet. Vi älskar att det finns en underklass vi kan gilla!
Paket V - för dig som bor i hyresrätt och inte kan cykla till jobbet. Vi har precis insett att det finns en underklass så låt oss återkomma i frågan.
Paket S - Vad är det för fel på korv i ugn? Detta är det givna alternativet för dig som älskar statliga byråkrater i kostym. För det känns tryggt. Vi gillar vad du vill!
Paket M - För dig som bär kavaj i jobbet, eller är egenföretagare. Vi läser Dagens Industri och cyklar helst inte. Vi gillar pengar så länge vi har dom.
Paket KD - som M fast för dig som anser att frikyrkan är viktig. Vi tror att vi gillar utseende också men en del missade memot.
Paket C - för dig som gillar starka unga kvinnor vid namn Annie. Öh... och landsbygd så länge det gagnar skogsägare (fråga inte).
Paket L - en liten diffus fristad för den velige. Vi tycker en massa olika saker så länge det är hyfsat low-key. Också ett klockrent alternativ för dig som snöat in på skolfrågor.
Paket SD - för dig som ogillar paket MP och gillar att väsnas. Ett superalternativ för dig som bor i en dödsdömd mindre kommun och som behöver en ventil, men också för alla som av någon anledning känner sig svikna av övriga (ovan).