2021-07-03, 16:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En bra fråga så tack för den. Önskar jag hade svaret. Jag ska gräva lite och se om det finns några vettiga skattningar.

Jag tänker att det (förhoppningsvis) är en rätt stor andel av väljarna som värdesätter saker som åsiksfrihet; att staten ska ha begränsad makt, ifrågasättande av hur skatter används osv. Att individen står över kollektivet och att dina skyldigheter mot mig är samma som mina skyldigheter mot dig - och att dessa bygger på frivillighet.

Corona har ju visat oss hur snabbt vanliga drönare kan arbeta upp en kollektivistisk anda som skulle fått självaste Stalin att rodna av förtjusning. Vi har sett det från i stort dett samtliga läger pinsamt nog. I normala fall vettiga människor har i det tysta beundrat kommunistiska diktaturer låsa in människor och berömt den brutala effektiviteten hos de som inte behöver ta hänsyn till enskilda åsikter
Men samtidigt har vi sett att det finns ett motstånd, och att detta inte är knutet till något speciellt parti. Här finns en möjlighet för den som är kvick nog att ta den. Vi är några fritänkare kvar. Fårhundar i skocken.

Bedömare som pratar om en ny högervåg större än vänstern -68 har inte förstått att högern är ett litet snedkliv från att bli den *nya* vänstern. Jag ser samma kollektivistiska retirik bakom ordmassorna. En kollektivistisk högerrörelse är precis lika illa som dess motsvarighet på vänsterkanten. De som tror att ordet "höger" är ett trollspö ska vara aktsam för trojaner.

Jag är väl medveten om att den åsikten skjuter långt över huvudet på de flesta läsarna här så vi kan låta den vila ett tag (läs: valrörelsen).

SD är inte libertarianer eller ens liberala, på någon sorts skala individuell frihet kontra kollektivism så är vi kanske mitt emellan S och M. Vi är inga trojaner utan öppna med våra åsikter, vi ser oss inte heller som höger. Hela höger-vänsterskalan är överspelad och används mest av de som inte vill lämna de gamla diskussionerna om skattesatser, karensdagar och i vilken årskurs man skall ha betyg.

Kan man vara individualist och libertarian i det mångkulturella samhället? De kollektivistiska kulturerna kommer konkurrera ut alla individualister som inte tillhör ett egen kollektiv. När de är helt inne i myndigheter så är all individualism död.
Citera
2021-07-03, 16:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kristersson har klargjort med skärpa att han inte tänker prata med partier som inte kan prata med alla. Han är inte intresserad.
Ok
* Har Kristersson pratat med V. Eller får M inte vara med i Regeringssamarbetet.
* Hur bra går det för Åkesson att prata och samarbete med C. Åkesson har ju sagt tidigare att det är uteslutet. Ser ut som SD INTE är diskvalificerade från att vara med i Regeringssamarbetet.

Eller tänker du börja krumbukta nu och yra om undantag.

Citat:
All kommunikation från M i frågan är glasklar. Man måste vara förståndshandikappade för att inte förstå. C får inte vara med i det kommande borgerliga samarbete om de inte ändrar sin attityd mot SD.
Visst. Dom kan fortsätta sitta på åskådarläktaren.
UK kan ju twittra om sina framgångar med att lindra de Sovjetiska bostadsköerna.
Det är ju säkert populärt bland hans väljare.

Citat:
Edit: Att Lööf gnäller över att hon inte blev kontaktad av Kristersson när han hade sonderingsuppdraget är bara pinsamt. Varför offentligt lufta sin ilska över att vara ratad? Såna sår brukar man slicka privat.
He, hon avslöjade att UK inte ens försökt köpa C.
Alla som vill se en M-regering bliv säkert lyriska över att UK inte ens försöker ordna det. Utan bara är nyttig idiot åt vänsterpartiet.
Citera
2021-07-03, 16:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Det finns olika delar av näringslivet, de globala storföretagen har stöttat Annie och C. Moderaterna har många små och medelstora Företagsägare inom sitt parti.

Vilka styr Di och Expressen? De små eller de stora?
Citera
2021-07-03, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Nej. Ska M bilda en regering med stöd av C går SD bort; och då behövs stöd vänsterut. Från S närmare bestämt. l+c+kd+m = 143 mandat. För att nå över 175 måste de ha stöd av antingen V och/eller S. Köper de över MP är det fortfarande under gränsen, på 159 mandat. Med L+KD+M+SD är UK som bekant fortfarande under gränsen.

Om C och SD inte kan sitta i samma regering, och M inte vill sitta i regering med V eller S återstår bara för UK att tacka nej och låta frågan gå vidare.

Annie verkar helt enkelt inte förstå läget hon sitter i. C är ett vänsterparti hur man än ser på saken, och det är lika bra att hon vänjer sig.
Eller så ser Ulf på detta långsiktigt och satsar på att få en majoritet med SD och KD.
Citera
2021-07-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilka styr Di och Expressen? De små eller de stora?

De stora, men de har nu också övergett Centern. Den senaste tidens händelser har ju helt blottlagt Centern. Annie står nu ensam kvar med lite vänsterväljare och ladsbygdsmänniskor.
Annie är nog ganska bitter, hon har ju blivit mer eller mindre lovad statsministerposten.
Citera
2021-07-03, 16:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Centerns väljare är till stor del vänsterinriktade och humanistiska kvinnor i storstäderna . Centerns kärntrupp består av den gamla landsbygdscentern och de nya nyliberala centerpartisterna, den så kallade Stureplanscentern.
Tre olika grupper som inte har så mycket mer gemensamt än att de gillar Annie Lööf och är emot SD.
Det verkar som att dessa kvinnor föga förvånande nu sneglar uppskattande på Nooshi istället.

Tids nog sneglar de på unga konservativa kvinnor som bloggar om ett liv på landet där de har maten på bordet inför mannens hemkomst. De är väldigt lättrörliga, och när vi väl åter får vetenskapsinriktade universitet istället för värdegrundstroende utbildningar dör hela rödgröna blocket bort fullständigt.
Citera
2021-07-03, 16:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD är inte libertarianer eller ens liberala, på någon sorts skala individuell frihet kontra kollektivism så är vi kanske mitt emellan S och M. Vi är inga trojaner utan öppna med våra åsikter, vi ser oss inte heller som höger. Hela höger-vänsterskalan är överspelad och används mest av de som inte vill lämna de gamla diskussionerna om skattesatser, karensdagar och i vilken årskurs man skall ha betyg.

Kan man vara individualist och libertarian i det mångkulturella samhället? De kollektivistiska kulturerna kommer konkurrera ut alla individualister som inte tillhör ett egen kollektiv. När de är helt inne i myndigheter så är all individualism död.
Precis. Mångkulturella samhällen omöjliggör allt annat än diktatur med emellanåt uppflammande kaos och väpnade konflikter.

Både kollektivism och individuell frihet förutsätter homogena samhällen för att fungera.
Citera
2021-07-03, 16:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då skulle dom inte ha avsatt Regeringen.

Få se om jag kan hjälpa dig förstå:
* Zurfarn08 har ett ansvar inom sourcing på Apple.
* Zurfarn08 säger upp avtalet med en komponentleverantör. Men tar inte ansvar för att ordna fram en ny.
* Produktionen stannar.
* Zurfarn08: "öööh vaddå nu då. Jag har väl ööö inget ansvar för att fixa en ny. Jag bara inte gillade den som var".

Hur länge tror ni Zurfarn08 har kvar jobbet när han inte förstår ord som ansvar.
Oavsett hur mycket du tjatar om detta och hur många dåliga liknelser du drar så har du ändå fel.
Vad går din liknelse ut på? Ska alla partiledningar i V KD M och SD förlora jobbet nu? Tror du det kommer ske alltså?

Det är regeringens uppgift att säkra stöd hos riksdagen. Annars avsätts den.
Jag inser att du inte fattar detta, men så är det.
Citera
2021-07-03, 16:54
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna:
* Stryka bort Utlänningslagen
* Lägga ned migrationsverket
* Ta borta alla bidrag.
* Ta bort arbetsmarknadslagarna
* Ta bort facklig strejkrätt
* Ta bort hyresregleringen.

Ok? Vi kan köra på det?

Får vi oxå stänga gränser och skicka ut människor utan skäl att vara här?
Vi kan ha arbetskraftinvandring fortsatt.
Men det ska vara riktig sådan till kvalificerade tjänster, tjänster som börjar på en 100k/månad.
Inte som dagens maskerade hål för mera ekonomiska flyktingar.
Citera
2021-07-03, 16:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det är tvärtom. Regulus berättade just att M-KD-SD står så långt till vänster att dom borde kunna förstatliga skolorna.
C befinner sig långt till höger om dom.
Höger och vänster är inte tillräcklig skala för att klassificera Centerpartiet som har kraftiga libertarianska drag.
Citera
2021-07-03, 16:59
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Varför skulle M ytterligare svartmåla SD när de redan nu gått med på att förhandla med SD trots att deras siffror bara är 17,5 procent? Du ser heller inte sveriges radio benämna SD som "det främlingsfientliga rasistiska sverigedemokraterna" ordagrant nu när SD har 1/5 av folket bakom sig.

M skulle göra det p g a röstflykten från M till SD. Någonstans måste ju i sådana fall alla dessa nya SD röster komma ifrån.

Citat:
Givetvis hade man tagit ett 40 procentsparti på stort allvar. Att ha så många människor bakom sig kan man inte finta bort, inte ens om man heter Wallenberg. Men foliehattar som du kan inte tänka längre.

Just det!
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-07-03 kl. 17:04.
Citera
2021-07-03, 17:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Nej. Ska M bilda en regering med stöd av C går SD bort; och då behövs stöd vänsterut. Från S närmare bestämt. l+c+kd+m = 143 mandat. För att nå över 175 måste de ha stöd av antingen V och/eller S. Köper de över MP är det fortfarande under gränsen, på 159 mandat. Med L+KD+M+SD är UK som bekant fortfarande under gränsen.

Om C och SD inte kan sitta i samma regering, och M inte vill sitta i regering med V eller S återstår bara för UK att tacka nej och låta frågan gå vidare.

Annie verkar helt enkelt inte förstå läget hon sitter i. C är ett vänsterparti hur man än ser på saken, och det är lika bra att hon vänjer sig.
Man kan inte kalla C för vänster eftersom de är högerextrema. Vår RD har istället organiserat sig efter Gal- Tan. Fast det behöver vi ju inte prata högt om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in