2021-07-04, 09:10
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Förmånsbilar har länge varit de facto varit skattesubventionerade. Bra om det korrigeras. Som skattebetalare vill jag inte betala för att chefer och försäljare åker omkring i flådiga bilar som jag finansierar.

Förklara vad du menar.. om ett privatföretag köper en tjänstebil som de betalar skatt, försäkring för. Hur menar du att du som skattebetalare missgynnas?
Citera
2021-07-04, 09:20
Medlem
hassehares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Ni betalar ingenting, idioter.

Jag hämtar ut en ny bil, vinst för bilfirman och dess anställda.

Bilen är ny vilket är en vinst för miljön kontra en gammal bil.

Mitt företag amorterar av bilen åt mig, vinst för mig.

Jag får ett skattepåslag uppe på min lön, vinst för staten och betalar era bidrag.
Om det är ett sådant vinnande koncept för alla, då bör väl alla i Sverige ha tjänstebil?😀
Citera
2021-07-04, 09:39
Medlem
ormbitens avatar
Personligen tycker jag att det inte ska finnas någon skattefinansierad subvention på bilar överhuvudtaget.
Citera
2021-07-04, 09:41
Medlem
Cbreezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassehare
Om det är ett sådant vinnande koncept för alla, då bör väl alla i Sverige ha tjänstebil?😀
Det är skillnad på en förmånsbil och en tjänstebil.

Lustigt att dyrare bilar får sänkt förmånsvärde
Citat:
Bilar som kostar under 650.000 kronor får höjt förmånsvärde. För genomsnittsbilen är höjningen 34 procent. Dyrare bilar som kostar över 650.000 kronor får sänkt förmånsvärde.
https://www.mestmotor.se/automotorsp...ets-bekostnad/
Citera
2021-07-04, 10:59
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassehare

Det är väl bara att förhandla? Jag presenterade detta som ett försök före löneökning. Min arbetsgivare slipper arbetsgivaravgift och semestersättning på kostnaden och kan dra halva momsen. Jag slipper lägga handpenning och massa annat admintjafs om det skulle hända något. Tjänar såpass bra att den löneökning inte skulle ge så mycket mervärde ändå. Skulle jag leasa samma bil privat så skulle jag behöva en ordentlig löneökning för att kunna göra det med samma nettolön som idag.
Citera
2021-07-04, 11:00
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Personligen tycker jag att det inte ska finnas någon skattefinansierad subvention på bilar överhuvudtaget.

Personligen tycker jag att staten ska skita i vad min arbetsgivare vill ge mig för förmåner.

Hur skatte-inavlade är folk i Sverige idag? Skatt är stöld!
Citera
2021-07-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Det är väl bara att förhandla? Jag presenterade detta som ett försök före löneökning. Min arbetsgivare slipper arbetsgivaravgift och semestersättning på kostnaden och kan dra halva momsen. Jag slipper lägga handpenning och massa annat admintjafs om det skulle hända något. Tjänar såpass bra att den löneökning inte skulle ge så mycket mervärde ändå. Skulle jag leasa samma bil privat så skulle jag behöva en ordentlig löneökning för att kunna göra det med samma nettolön som idag.

Men du blir beskattad på privatkörning. Hur kul är det?
Citera
2021-07-04, 12:14
Medlem
Jättebra om det sker en förskjutning på skatt ifrån inkomst till skatt på konsumtion. Tjänstebil är ett ofog som används av onödiga arbetare (oftast försäljare av olika slag) som åker runt och fikar och kränger skit. Nu kanske de slutar glida runt som princessor och skaffar sig ett riktigt jobb istället.
Citera
2021-07-04, 12:18
Medlem
wastaahs avatar
Problemet med att höja förmånsbeskattningen för mycket är att folk kommer sluta ha tjänstebilarna som förmånsbil och skaffa en billigare äldre bil privat. Jag kör 95% av mina mil i tjänst och blir det för dyrt att ha min tjänstebil privat skaffar jag en till skitbil och slipper förmånen helt.
Citera
2021-07-04, 13:10
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men du blir beskattad på privatkörning. Hur kul är det?

Jag får köra den hur mkt jag vill privat (Totalt 1500 mil/år). Det är ingen servicebil.
Citera
2021-07-04, 13:12
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir-of-Melnibone
Jättebra om det sker en förskjutning på skatt ifrån inkomst till skatt på konsumtion. Tjänstebil är ett ofog som används av onödiga arbetare (oftast försäljare av olika slag) som åker runt och fikar och kränger skit. Nu kanske de slutar glida runt som princessor och skaffar sig ett riktigt jobb istället.

Riktigt jobb, det är något som kör sopor eller blandar cement eller? Med tanke på du inte ens kan stava till prinsessor så misstänker jag att kraven för att jobba med dig inte är speciellt höga.
Citera
2021-07-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om du har en förmånsbil eller en privatleasingsbil spelar ju inte någon roll jäntemot föryngringen av fordonsflottan.

Privatleasing är ju dock lite sämre om du faktiskt kör mycket, då det inte ingår så många mil oftast.

Sedan, 5000:- i månaden för ny bil, o inte behöva tänka på någon skatt försäkring service eller liknande är väl rätt bra tycker jag.

Drar dom 5000 efter skatt, pension m.m eller före?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in