2021-07-04, 13:07
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Kan du då inte förklara för mig på vilket sätt det var relevant att denna information uppdagades, utifrån hans roll som juridiskt ombud?

Vandel.

Men det är inte alls den frågan vi diskuterar, utan exakt i vilka lägen det är olagligt att sprida (sanna) uppgifter om personer. Nu sprider personer uppgifter om att EB blivit dömd, vilket var samma brott hon accepterade strafföreläggande för.
Var går den juridiska gränsen?
Senast redigerad av Kill-9 2021-07-04 kl. 13:12.
2021-07-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Självklart ska de följa de lagar som de själva är med och stiftar. Sedan finns det självklart en skala på brott. Jag tycker inte att tex en liten fortkörning ska diskvaliciera någon från ett politiskt uppdrag, eller att Per Albin Hansson skulle tvingats att avgå för att han agade en politisk motståndare med käpp, då det uppstått ett tumult innan.

Självklart bör uppförandekoder följas, men det är ju sedan upp till väljarna och partierna att avgöra ifall någon ska vara kvar på sin position om vederbörande har brutit mot koden.
Ebba Busch är nu dömd kriminell för ett grovt brott med möjligt straff på upp till 2 års fängelse. Det är långt värre än att snatta en Toblerone. Det Ebba Busch gör är att sätta en ny praxis för vilka brott man som förtroendevald politiker kan vifta undan. Rattfylleri är ett otroligt mycket mildare brott än det Ebba Busch blivit dömd för, alltså är det fritt fram för politiker att supa och köra bil utan att riskera sina otroligt frikostiga ersättningar.

Citat:
säljaren har i detta fall haft gott om betänktid, han har gått i säljtankar sedan länge, han har fått ett pris som ligger inom ramarna för ett marknadsvärde.
Det här är ju bara påhitt från Ebba Busch sekten för att försöka rättfärdiga hennes klandervärdiga beteende. Esbjörn hade fått förfrågningar om att sälja förut men tackat nej till alla, det är det vi vet. Esbjörn har inte aktivt varit ute och sökt köpare som du insinuerar.

Esbjörn har inte heller fått gott om tid. Affären var i princip klar inom 2 månader från första kontakt vilket inte kan ses som "gott om betänketid" kring en miljonaffär.

Citat:
Detta var heller inte något barndomshem, utan ett sommarnöje.
Kan väl absolut ha affektionsvärde ändå.

Citat:
han är inte advokat, det känns som han lurat Esb om sin kunskap och erfarenhet av sådana affärer.
Kan mycket väl vara så, det vet vi inte men det är knappast till gagn för Esbjörn att Binninge blev inblandad, dock lyckades ju Binninge avslöja djävulen i Ebba Busch, hennes karaktär är för evigt outad.
2021-07-04, 13:17
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Mycket enkelt man har olika premisser för när det är okej eller inte.

Det är okej att hänga ut en dömd pedofil som kanske har den trevliga vanan att titta på dagisbarnen och fotografera dessa när de springer på gården.

I ditt och mitt fall nej.

Hade jag dock våldtagit dig grovt och blivit dömd för detta för att sedan sitta säg 3 år så tycker jag att du och andra har rätten att exponera mig efter att jag har avtjänat mitt straff.
Det borde rent av vara möjligt för folk som kanske vill dejta mig att kunna söka på mitt namn för att se om jag är denna trevliga individ som jag säger mig vara utan något mörkt förflutet.
Bara för att jag har "avtjänat" ett straff så blir inte mina gärningar ogjorda.
Folket har rätt att varna varandra för mig enligt mitt tycke.
Jag tror att min åsikt har en stark folklig förankring, speciellt bland föräldrar med barn när det kommer till dömda förbrytare som begått övergrepp mot barn.
Jag tror även de håller med mig att folkets rätt att exponera grova brottslingar går över dömda brottslingars rätt till anonymitet.
Vill du inte bli uthängd så är valet mycket enkelt, begå inte övergrepp mot barn ingen tvingar dig.
Tanken med våra lagar o påföljder är ju att de dels ska vara avskräckande så det avhåller från att begå brott och även att de ska vara rehabiliterande - straff o vård. Att det finns en lag som förbjuder folk från att förtala genom att sprida uppgifter om gamla straffdomar är för att underlätta rehabilitering för den brottsdömde. Den dömde ges en fair chans att kunna gå vidare till ett liv fritt från nya brottsliga gärningar. Det är vi alla betjänta av - inte motsatsen.

Inte 100% säkert att man undgår uthängning som brottsling bara man inte begår brott. Det är det nog en hel del som erfarit när de blivit falskt beskyllda för att ha begått brott. Något som förövrigt just Ebbas motpart i husaffärens f.d. ombud hävdar att han blivit utsatt för och visst fanns det ett starkt lysande motiv för målsäganden i det fallet.

Du får hålla med om att om det nu är så att JB verkligen blev oskyldigt dömd år 2005 så måste förtalet kännas långt värre för honom än om domen är korrekt. Hade jag varit i hans ställe hade jag hållit käft och smugit iväg om jag varit skyldig men oskyldigt dömd hade jag agerat som den av Ebba grovt förtalade gjort.
2021-07-04, 13:20
Medlem
Ankan-mannens avatar
JB har skälv gått ut med att han är dömd, men i det sammanhanget att han är felaktigt dömd. Om han begått brottet vet inte vi. EB har gått ut med att han är dömd med den antydan att han är klandervärd, för att påverka sin process, egoistiskt värre.

Vi får väl utgå från att rättsväsendet har gjort rätt men det är de som dömer JB, inte EB. Att sprida info om den som inte har erkänt måste vara allvarligare än på den som erkänt. Så att sprida om EBs dom (strafföreläggande) är mindre klandervärt. Och den som har möjlighet att stifta (bidra) till lagar har större anledning att vara försiktig i att kritisera sin egen dom. Det förstör lydnadsviljan till rättsväsendet. Varför ska jag följa lagar när de lagstiftande inte gör det, utan bara skyller ifrån sig och hävdar att lagen är fel.
2021-07-04, 13:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Men hon pratade sig varm och röstade för en skärpning av förtalslagen för bara nåt år sen. Gällde kanske inte henne iomed att hon anser sig oskyldig.
Till skillnad från andra brottslingar...
Det talar för att KD aldrig satt sig in i lagarna, de väljer utifrån vad de tror allmänheten tycker är viktigt, om lagen behövs eller ej, är oviktigt för dem. Förmodligen är allmänbildningen låg i Livets Ord skolan.
2021-07-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
OK, säg i stället ”numera före detta advokat, och advokat då brottet begicks”.
Varför är det så viktigt för dig att samma lagar inte skall gälla för alla?

Enligt vad som sagts så gjordes bedömningen att en rättegång kunde ha påverkan på nästkommande val, när nu detta kunde tänkas ske, och man ville därför få bort frågan.
Min kommentar tar inte in ev. valstrategiska överväganden utan bara det strikt juridiska, och där hade en rättegång varit välkommen. Inte minst för att fastställa var gränsen för att sprida (sanna) påståenden går. Detta spreds alltså inte om en privatperson i egenskap av sådan utan om ett juridiskt ombud.

Nej, aldrig advokat.

Samma lagar ska gälla för alla, Ebba hade blivit dömd även i rättegång.
2021-07-04, 13:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Nu är det ju inte polisen, utan åklagaren, som utfärdar strafföreläggande. Så du kanske skulle ta och läsa på åklagarens hemsida istället för polisens, som ofta inte vet vad de babblar om när de klampar in på andra myndigheters områden.

Som du ser, så utfärdas strafföreläggandet INNAN den misstänkte godkänner eller inte godkänner föreläggandet, och det går alltså att inte acceptera föreläggandet.

Rätt självklart, eftersom det blir svårt att godkänna ett strafföreläggande innan det finns.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/
Erbjudandet om strafföreläggandet kommer från åklagaren, man kan godta det genom att erkänna, och erkännandet ger samma värde som en dom, dom med eller utan erkännande. Det blir ett strafföreläggande i o m erkännandet, godtar man det inte så blir det rättegång i stället för strafföreläggande. Ett körkortstillstånd är inget körkort, utan en väg dit.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2021-07-04 kl. 14:07.
2021-07-04, 14:01
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
OK, säg i stället ”numera före detta advokat, och advokat då brottet begicks”.
Efter vad jag sett i dessa trådar har han aldrig varit någon advokat.
Citat:
Varför är det så viktigt för dig att samma lagar inte skall gälla för alla?
Hur i all sin dar har du kunnat tolka in att det är min inställning? Tvärtom står jag för!
Citat:

Enligt vad som sagts så gjordes bedömningen att en rättegång kunde ha påverkan på nästkommande val, när nu detta kunde tänkas ske, och man ville därför få bort frågan.
Ja det var Ebba som urskuldade sitt beslut om att godkänna strafföreläggandet på så sätt, vilket åter igen visade sig vara ett av hennes korkade beslut. Hade hon låtit rättegången komma så hade det varit stopp där. Nu kommer det av Ebba godkända strafföreläggandet som grund åtföljas av en ny rättsprocess gällande skadestånd. Iom att hon aviserat att hon vill undvika rättegång i förtalsärendet så har hon satt sig i ett besvärligt förhandlingsläge när det gäller skadeståndet till den förtalade.
Citat:
Min kommentar tar inte in ev. valstrategiska överväganden utan bara det strikt juridiska, och där hade en rättegång varit välkommen. Inte minst för att fastställa var gränsen för att sprida (sanna) påståenden går. Detta spreds alltså inte om en privatperson i egenskap av sådan utan om ett juridiskt ombud.
Hade chefsåklagaren funnit att det fanns skäl att låta pröva saken i domstol för att få till ännu ett behövligt prejudikat i förtalsmål så hade heller inte Ebba blivit erbjuden ett strafföreläggande. Det kan vi nog vara på det klara med och tiden det tog för chefsåklagaren att fatta sitt beslut vittnar klart på att det trots många prejudicerande domar har varit ett beslut taget efter välgrundade överväganden och säkert flertalet diskussioner med kollegor m.fl.
2021-07-04, 14:05
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tanken med våra lagar o påföljder är ju att de dels ska vara avskräckande så det avhåller från att begå brott och även att de ska vara rehabiliterande - straff o vård. Att det finns en lag som förbjuder folk från att förtala genom att sprida uppgifter om gamla straffdomar är för att underlätta rehabilitering för den brottsdömde. Den dömde ges en fair chans att kunna gå vidare till ett liv fritt från nya brottsliga gärningar. Det är vi alla betjänta av - inte motsatsen.

Inte 100% säkert att man undgår uthängning som brottsling bara man inte begår brott. Det är det nog en hel del som erfarit när de blivit falskt beskyllda för att ha begått brott. Något som förövrigt just Ebbas motpart i husaffärens f.d. ombud hävdar att han blivit utsatt för och visst fanns det ett starkt lysande motiv för målsäganden i det fallet.

Du får hålla med om att om det nu är så att JB verkligen blev oskyldigt dömd år 2005 så måste förtalet kännas långt värre för honom än om domen är korrekt. Hade jag varit i hans ställe hade jag hållit käft och smugit iväg om jag varit skyldig men oskyldigt dömd hade jag agerat som den av Ebba grovt förtalade gjort.

Binninge är dömd i både tingsrätt och hovrätt för misshandel och våldtäksförsök på sin styvdotter.

Nolltaxerare som lever flott med Champagne och flotta middagar utan att betala sin skuld till brottsofferfonden.

Han borde han en varningslampa inopererad på huvudet .

När sanningen blir förtal och din lögner inte blir det så är samhället illa ute.
2021-07-04, 14:10
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Jag anser att ordet erkänna är felvalt här. Då det i vanlig svenska betyder att man medger ett sakförhållande. Detta gäller en hur man bedömer något .
Nej det är ingen bedömningsfråga. Om du skriver på ett strafföreläggande erkänner du ett brott. Om du inte erkänner brott går saken till rättegång.
2021-07-04, 14:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun

Hört talas om Streisand-effekten? Även om ett antal människor direkt visste vem Ebbas uttalande gällde, så blev Binninges situation inte bättre av att han skickade ut en pressrelease om det hela. Helt plötsligt vet alla vem det var.
2021-07-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Binninge är dömd i både tingsrätt och hovrätt för misshandel och våldtäksförsök på sin styvdotter
Jag fattar inte hur han kan ha kvar sitt jobb🤬 Undrar om hans kollegor vet om detta

Jag vet att det var många år sen men ändå

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in