2021-07-03, 18:32
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Diskussionen om HDs medverkan går het. Jag är inte helt övertygad om att HD varit med i planeringen eller i att ha utfört mordet, dock inte omöjligt, men hennes uppträdande och sättet att svara på frågor (eller inte svara) tyder enligt mig på att SD och HD är sampratade inför förhören i TR. Så absolut vet hon då hur det ligger till om mordet enligt mig. Så minst skyddande av brottsling är hon skyldig till, om det nu är brottsligt för en så nära anhörig som fälls för mord.
Men vem är brottslingen? Äger domen mot SD laga kraft trots att han var avliden innan han formellt meddelats domen? Ber om ursäkt om detta avsnitt har diskuterats men gått mig förbi.
Citera
2021-07-03, 18:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag minns allt dig också och dina argument och NB rök rätt in på livstid. Till trots dina konspirationer så ligg lågt.
Jag la vikt på hur dåraktigt hon försvarade NB.
Vilket härrörde till skyddande av brottsling.

Du drar långtgående slutsatser av två rättsfall.
För min del baseras åsikter på personers beteende via Fu och inte via varken kön eller relationsstatus.
Så jag är hemskt ledsen, det håller inte men nice try.

Däremot är det väldigt intressant hur kvinnor tycks bli offer mer frekvent än män, de har en tendens att surfa genom rättssystemet på ett annat sätt så jag är glad att du nämner den aspekten rent kriminologiskt.
Manipulativa Möller vs Paasila är väldigt intressant ur den aspekten och likaså Lilja vs Olsson Lilja som också åkte som på en räkmacka i många år.

Hur var det då i tråden om Bjärred?

Jag hoppade in på en sida där och såg ett inlägg som påminde lite om hur du resonerar här. Du nämnde orden "fria Hanna" om några i tråden. Sedan hoppade jag bara helst slumpmässigt in hundra sidor framåt, och vips kommer samma typ av resonemang igen, det skulle komma direkt från denna tråd:

"Nu är det förvisso fablernas värld från dig sen drygt 1.5 år som tema - att älta Hanna som oskyldig." skrivr du i ett inlägg till skribenten @Solglittret, som svarar:

"[quote=Solglittret|67671377]Du är så tröttsam.
Återigen:
Det är inte viktigt att fria Hanna för handgripliga mord om hon begått dem.[...]
"

och du svarar:

Som jag har uppfattat det; redan tidigt i tråden riktade du dig in på HD. Redan innan du hade läst särskilt mycket i FUP hade du din bild klar.

Har du ens läst något annat i FUP än det som handlar om HD?

Nu är det här en tråd på nätet, så var och en får läsa och tolka FUP hur man vill.
Men eftersom du är slagfärdig, och ofta pekar med hela handen, lyckas du vara ganska övertygande om man inte granskar dig närmre.

Har du möjligen en fäblesse för kvinnliga förrövare?

Det viktiga är hur du kommer fram till det du gör när du anklagar HD för än det ena och än det andra och att du tydligt visar varför du tror det.

Det är skillnad på vad man tycker/ tror och fakta, särskilt när man pekar ut en friad person som är ensam mamma efter att SD tagit sitt liv och dessutom är fälld som mördare.

Även om du inte har någon empati med barnen D, så har det som skrivs här en risk att det påverkar dom i deras fortsatta liv.
Citera
2021-07-03, 20:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag har uppfattat det; redan tidigt i tråden riktade du dig in på HD. Redan innan du hade läst särskilt mycket i FUP hade du din bild klar.

Har du ens läst något annat i FUP än det som handlar om HD?

Nu är det här en tråd på nätet, så var och en får läsa och tolka FUP hur man vill.
Men eftersom du är slagfärdig, och ofta pekar med hela handen, lyckas du vara ganska övertygande om man inte granskar dig närmre.

Har du möjligen en fäblesse för kvinnliga förrövare?

Det viktiga är hur du kommer fram till det du gör när du anklagar HD för än det ena och än det andra och att du tydligt visar varför du tror det.

Det är skillnad på vad man tycker/ tror och fakta, särskilt när man pekar ut en friad person som är ensam mamma efter att SD tagit sitt liv och dessutom är fälld som mördare.

Även om du inte har någon empati med barnen D, så har det som skrivs här en risk att det påverkar dom i deras fortsatta liv.
Citat:
Hur var det då i tråden om Bjärred?
Drar ur min posthistorik från Bjärred, där jag skriver helt i paritet med aktuell Pressträff mot rena konspirationerna om att kvinnan inte var delaktig i mord på de två barnen, trots efterlämnat brev vid famillicide i samråd.

Som om det skulle vittna om nån "fäblesse för kvinnliga förövare"...

Du verkar smått desperat om min närvaro i tråden, ältar att jag får andra med mig på tåget, att det finns risk för trådsanningar och nu att jag är slagfärdig och "lyckas du vara ganska övertygande om man inte granskar dig närmre."

Jag ger konstant källor och jag skriver att det är mina slutsatser om HD - som skiljer sig diametralt mot dina med HD som ett offer.

Din självaxlade roll att värna om HD är ditt problem.
Så chilla, det är lönlöst. Jag byter inte åsikt som ens skulle närma mig din.
Ägna dig mer åt rättsfallet än mig, du verkar smått fixerad, det finns säkert nån du har mer utbyte av.
Ska dock besvara dina tidigare frågor o h återkommer.
Citera
2021-07-03, 20:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Killen som mördade tjejen som han hade kysst (typ) var väl på inga sätt lik SD? (..)
Om jag inte minns fel, var det i det fallet tjejen som var den svartsjuka och mycket drivande?
Om du benar ner till bara "kysst tjejen" lär du inte se likheter.
Om du utgår från triangeldrama, otrohet, svartsjuka så finns det liknande komponenter.

För övrigt var det inte första gången han var otrogen enligt vittnen i förhör.

Tillit- och förtroendebrist är centralt:

"Det har varit upp och ned vad gäller förtroende och tillit mellan honom och T*ove."

Hon bryter förlovning och ger svävande förhoppningar om att återförenas. Hon raggar på en ny kille som hon smyger med, T*im fattar inte att hon inte är seriös mot honom och hon ställer krav.

Om man likt mig inte ser HD som ett manipulerat offer år 2018, anser att det tillhör den tidsera hon var sjuk och mindre motståndskraftig - så förändras synen på HD markant mot ditt offerperspektiv.

HD kvicknar till 2015, börjar ställa krav och övervakar SD via endomondo.
LW beskriver att det går snabbt.

På hösten 2016 har hon tillfrisknat såpass att hon ämnar återta rodret för Geotouren, sin man och de börjar ha sex igen efter flera års frånvaro av intimt umgänge.

Hon flyttar fram positionerna markant och hon vet att SD är otrogen sen länge.
Hon samlar enbart bevis iom hon vet att han blånekar och mars 2017 slår hon till.

Nu kräver hon full insyn och livslångt kontaktförbud. Hon vill tysta ner otroheten.
Jag ser en mångårigt, djupt kränkt kvinna som upplever skam.
Hon försöker trivialisera och projicera. Med annat ordval kompartmentaliserar hon grovt.

▪️Den syn som SOA levererar om otroheten tror jag är direkt från HD.
▪️Hon köper SDs bild att hon varit ett skal, en grå skugga av sitt forna jag. Trist, sjuk och tråkig.
Det gör otroheten mer begriplig och mindre smärtsam.

Som hennes chef säger går hon från rollen av försmådd partner till att de bildar ett team.
De förenas kring att LW är syndabocken och hon får lätt JGs sympatier då han identifierar sig med henne. Redan 2016 pratar LW om att han kommer ta parti för HD versus henne.

SD säger i förhör att JG primärt tar parti för HD. JG och SD utväxlar några intressanta ord den 1 maj 2018 som sammanfaller:

JG: M*ats är en bra kille, det är du och SP det är fel på. "
SD: Jag vet.
Men han är smart nog att inse att jag är den dåliga."
Ab 163

HD är medveten om att SD fortsätter med LW, det är en orsak till skilsmässan.
Dock kör hon inte lika öppna kort med alla och speciellt inte till SD.
Ända sen de börjar få motsättningar på slutet av 2017 och HD är otrogen och mörkar finner jag hennes beteende suspekt.

Detta är min åsikt snarare än att han styr hennes tankar längre - att hon rest på sig i takt med tillfrisknande men inte är frisk.
Så från skam och djupt kränkt , till bitterhet, hat och fortsatt fixerad vid LW så är min fundering om hon är ute efter hämnd.
Jag tveksam till att hon ens ville ha SD, att det enbart är ett spel för galleriet.

Gällande SD har jag en annan åsikt om hans person. Han kryper som en fähund för HD bakom hans macho attityd och narcisstiska image.
Han inbillar sig att hon inte vet ett dugg och tycks fortfarande tro att hon är lika lätt att manipulera och kör sitt frenetiska RT mot LW.
Än mer stressad iom hennes skilsmässa, det är då han blir farlig.

Jag har aldrig trott att SD är tex en psykopat och det maktutövande det inkluderar.
Möjligen psykopatiska drag.
Han är ett kontrollfreak, snudd på att matcha ocd vid stress likt 6-8 maj då HD anser att bollen ligger hos honom hur deras relation ska utvecklas.

IMO uppvisar han autistiska drag i filmen från 2004, varav det vid stress kan slå över i grav självhävdelse. Alternativ reaktion är mental härdsmälta i form av aggression vilket i sig filmen till ÅK visar.
Mordet är likaså brutalt aggressivt.
Det finns som sagt en ovanlig subgrupp inom spektrat som mer påminner om psykopatiska drag.

Många vittnen beskriver SD som intelligent, bla av FR som ingick i femfemman och har haft en hel del med SD att göra. Han beskrivs även tekniskt kunnig, mer spetskompetens, men en ren katastrof att interagera med kollegor, är socialt inkompetent och emotionellt omogen.
Om så är fallet överkompenseras emotionella och sociala brister med skryt och arrogans.

... Förutom ute med HD då - han tycktes byta skepnad helt vid hittegods och säger knappt nåt.

Över till anstiftan.
Oavsett friad från misstanke ang mord eller skyddande av brottsling, så är Sturebymordet ett rättsfall som är intressant ur flera aspekter.

Kommer separat pga platsbrist.
Citera
2021-07-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Men vem är brottslingen? Äger domen mot SD laga kraft trots att han var avliden innan han formellt meddelats domen? Ber om ursäkt om detta avsnitt har diskuterats men gått mig förbi.

Domen mot SD har vunnit laga kraft enl hovrätten. Information från en tråddeltagare.
Citera
2021-07-03, 21:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Det andra fallet har jag inte följt alls mer än via media, men om jag fattar det rätt finns det väl inte många likheter alls?

Jag tycker att du drar på för höga växlar när du ställer dessa personer och mord jämte HD.
Det är extremt svårt att fälla en anstiftare, ovanligt i sig och det är sällan det ges sån insyn när en kvinna varit drivande som i Stureby. Därav intressant.
Om det inte funnits så mycket digital bevisning hade hon knappast blivit fälld.
Det är en massiv trafik, över 600 sms och samtal.

Kriminolog Mikael Rying beskriver att det är mycket ovanligt att nån döms för anstiftan, blott fem fall från 1990 och mordet skedde 2009.
T*im var otrogen. Tove ställde krav.
Svartsjukedrama med dödlig utgång.

Hon har toppbetyg, ledare i kyrkan, beskrivs i positiva termer men det glimtar till att hon styr i relationen.
... Förutom reaktionen då otrohet uppdagas, då exploderar hon fullständigt.

Skenet kan bedra. Vem tror att en 15-åring ens har den kapaciteten?

Se spoiler om ett jävla jidder och en slug kvinna, trots ringa ålder.

"Tills du gjort det är vi ingenting"
Citera
2021-07-03, 22:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är extremt svårt att fälla en anstiftare, ovanligt i sig och det är sällan det ges sån insyn när en kvinna varit drivande som i Stureby. Därav intressant.
Om det inte funnits så mycket digital bevisning hade hon knappast blivit fälld.
Det är en massiv trafik, över 600 sms och samtal.

Kriminolog Mikael Rying beskriver att det är mycket ovanligt att nån döms för anstiftan, blott fem fall från 1990 och mordet skedde 2009.
T*im var otrogen. Tove ställde krav.
Svartsjukedrama med dödlig utgång.

Hon har toppbetyg, ledare i kyrkan, beskrivs i positiva termer men det glimtar till att hon styr i relationen.
... Förutom reaktionen då otrohet uppdagas, då exploderar hon fullständigt.

Skenet kan bedra. Vem tror att en 15-åring ens har den kapaciteten?

Se spoiler om ett jävla jidder och en slug kvinna, trots ringa ålder.

"Tills du gjort det är vi ingenting"

Ok, tack för en ordentlig genomgång av fallet.
Mycket sorgligt och obehagligt.

Jag ser nu vad du menar med att det finns likheter. Beroende av vilken inställning man har till HDs inblandning i mordet på Lena varierar likheterna.

Från din utgångspunkt kan jag tydligt se hur du menar.
Även från min utgångspunkt (att HD är mer av ett offer, även om hon har styrkor. Hon är också enligt mig patologiskt bunden till SD, vilket gör att hon istället för att som numera stärkt, tar ut skilsmässa, träffar ny och flyttar, inte förmår att fullfölja steget fullt ut) finns det fler likheter än jag visste.

En skillnad mellan dig och mig är att jag tror att HD inte vet om otroheten så tidigt som du tror, utan att hon bara misstänker. Min tro är att HD har en slags spärr mot att orka ta emot psykiskt jobbiga saker, vilket gör att hon blundar, duckar, stoppar huvudet i sanden. Men innerst inne finns det där, hon nanar.

Och det är därför hon ringer till hotellet, för hon känner på sig hur det ligger till. Men om hon visste, då skule hon inte behöva ringa. Hon vill ha svart på vitt.

Jag tänker också att i fallet ovan, med tonåringarna, verkar det som att killen T*im, inte alls ser mord som lösningen. Helst vill han slippa, men mår så dåligt av T*oves avståndstagande från honom (jag tycker det liknar den bundenhet som Lena och HD uppvisar mot SD) att han är beredd att göra vad som helst.

För mig är T*im en helt annan person än SD. Han är inte den som har mord i sina tankar, utan det är To*ve. Helt ärligt känns personen T*ove väldigt maipulativ och kall. Jag ser hur hon styr T*im till mordet, fast han egentligen inte vill.

I fallet med Lena ser jag att SD är den som har mordiska tankar sedan åratal tillbaka, medan det är han som matar HD med de där tankarna, om hur mycket hon hatar Lena. jag tycker att det är SD som är manipulatören, medan i det andra fallet är det T*ove.

Får nog grunna lite till, många aspekter att ta hänsyn till.
Citera
2021-07-04, 00:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok, tack för en ordentlig genomgång av fallet.
Mycket sorgligt och obehagligt.

Jag ser nu vad du menar med att det finns likheter. Beroende av vilken inställning man har till HDs inblandning i mordet på Lena varierar likheterna.

Från din utgångspunkt kan jag tydligt se hur du menar.
Även från min utgångspunkt (att HD är mer av ett offer, även om hon har styrkor. Hon är också enligt mig patologiskt bunden till SD, vilket gör att hon istället för att som numera stärkt, tar ut skilsmässa, träffar ny och flyttar, inte förmår att fullfölja steget fullt ut) finns det fler likheter än jag visste.

En skillnad mellan dig och mig är att jag tror att HD inte vet om otroheten så tidigt som du tror, utan att hon bara misstänker. Min tro är att HD har en slags spärr mot att orka ta emot psykiskt jobbiga saker, vilket gör att hon blundar, duckar, stoppar huvudet i sanden. Men innerst inne finns det där, hon nanar.

Och det är därför hon ringer till hotellet, för hon känner på sig hur det ligger till. Men om hon visste, då skule hon inte behöva ringa. Hon vill ha svart på vitt.

Jag tänker också att i fallet ovan, med tonåringarna, verkar det som att killen T*im, inte alls ser mord som lösningen. Helst vill han slippa, men mår så dåligt av T*oves avståndstagande från honom (jag tycker det liknar den bundenhet som Lena och HD uppvisar mot SD) att han är beredd att göra vad som helst.

För mig är T*im en helt annan person än SD. Han är inte den som har mord i sina tankar, utan det är To*ve. Helt ärligt känns personen T*ove väldigt maipulativ och kall. Jag ser hur hon styr T*im till mordet, fast han egentligen inte vill.

I fallet med Lena ser jag att SD är den som har mordiska tankar sedan åratal tillbaka, medan det är han som matar HD med de där tankarna, om hur mycket hon hatar Lena. jag tycker att det är SD som är manipulatören, medan i det andra fallet är det T*ove.

Får nog grunna lite till, många aspekter att ta hänsyn till.
Det är ett fruktansvärt rättsfall.
Speciellt med tanke på deras ringa ålder.
Citat:

Vet inte om det skiljer sig värst mycket mellan tror och vet ang det jag skrev:
Citat:
Hon flyttar fram positionerna markant och hon vet att SD är otrogen sen länge.
Hon samlar enbart bevis iom hon vet att han blånekar och mars 2017 slår hon till.
Hon vet han är styvnackad och att det krävs bevis för att välta omkull honom.
Varav hon får KH att ringa hotellet så de bryter sekretessen.

Hon gör på samma sätt strax innan skilsmässan 2018 ang att han kollat konton då hon är otrogen med JS.

Jag utgår f.ö från vad HD själv säger i förhör:
Citat:
SD och T*im kan inte jämföras rakt av som personer, det säger sig självt.
Däremot ses att SD fjäskar långt efter mordet och erhåller inte hennes gunst.
T*im har inte mord i sina tankar - han tvingas därhän.

Vad vet vi om hur SD tänkte om det vore anstiftan och vad säger att han inte tvekade på hanen om hon pushade?
Om hon ställde ultimatum och USA-resan var en deadline - med ett misslyckat försök helgen innan.

Om hans initiala tvekan att resa under vårvintern och fortsatta krångel, om det så är Esta eller att resa själv, sammanfaller med att resan är villkorad.
Om hans beteende i tiden upp till mordet är en reaktion på stress.

Om hans freakshow är att inre stress externaliseras och projiceras på barnen.
Flera vittnar även om ett konstigt beteende på helgen. Han sköter inte ens arbetsuppgifter vilket förvånar ett vittne.

Hennes märkliga dubbelbottnade ord på LWs wig, hennes "bollen ligger hos dig" när hon förutsätter att de ska planera inför resan.

Självklart är det hypotetiskt men jag får tyvärr en obehaglig känsla kring HD.

Den känslokyla som T*ove uppvisar finns på pränt. Den är lätt att bedöma.
Men jag vet inte om jag ser HD mindre känslokall via vissa hemska uttalanden och när hon återloggar efter det brutala mordet.
Citat:
I fallet med Lena ser jag att SD är den som har mordiska tankar sedan åratal tillbaka, medan det är han som matar HD med de där tankarna, om hur mycket hon hatar Lena.
Han har en väldig primitiv syn på problemlösning. Här ser jag grava emotionella störningar och jag friställer honom inte varken ansvar eller skuld.
.
Skillnaden är att jag ser en HD som är fullt medveten om detta sen alla år ihop, likaså deras skeva samtal på hösten 2016 där han tolkar det som att hon vill se LW död.

Hennes syn på tillvaron är inte värst fager heller - att mörda är att eliminera hennes lidande och det haltar rejält när hon jämför med sörjande anhöriga i vården.

Han nämner det primitiva synsättet då det diskuteras att även HD har motiv:
Han är oerhört förbannad på ÅK. Ruggigt korkad film. Om det inte vore på bas av vrede är det lika spattigt som filmen 2004.

Han skriver även konstiga mail till LW om vem hon kan ha retat upp.
Allt går att tolka som om han försöker komma undan själv, men det går att fundera på om det ligger mer bakom vreden och frustrationen också.

Hon värjer sig mot att ses som ett offer för otrohet, men hon har inte odelad uppmärksamhet. Hennes gränssättning har inte hjälpt.

Han kan bete sig som en otrogen skitstövel, prata skit om HD och behandla henne som trash.
På nåt underligt sätt håller han ändå HD högt, det ses i dialoger med LW och blir extremt paradoxalt. Jämfört med LW har hon trumf på handen.
Citera
2021-07-04, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det innebär ett fängelsestraff för hennes del. Hon vet precis allt och har gjort det från natten LW mördades. ...!

Nej, det innebär inte fängelsestraff att få veta att någon har mördat någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hennes vittnesmål anses som ganska oviktig, just precis av den orsak du nämner. Icke edssvuren. Vad jag ville föra fram är att hon ju satt inne en vecka för skyddande av brottsling bl a. Och hon fick ljuga och babbla och ta tillbaka hur mycket hon ville. Och blir släppt. Sånt gör mig förbannad. Ingen ställde hennes motsägelser mot väggen, och när de gjorde det så... "jag vill inte svara, jag är rädd för att säga fel" (fritt ur minnet). Man säger inte fel om man påtalar sanningen. Då behöver man inte ett gott minne. Hon vägrade lämna svar i hälften av förhören.

.

Blev HD häktad för skyddande av brottsling? Skeptisk till det, men orkar inte kolla nu.
Citera
2021-07-04, 06:02
Medlem
HD sägs vara ett stackars söndertrasat offer för SD.

En fråga till trådens medlemmar, stämmer detta fullständigt överens med verkligheten?

När väl en förklaring har slagit rot är det näst intill omöjligt att rucka på den, även ! om sanningen skulle visa sig vara annorlunda.

Vem är egentligen HD ?

Kan man eventuellt få tänka sig månntro en sill som slutligen kommer att simma omkring i spabadet när allting fallit till ro ?

Mvh/JM.
Citera
2021-07-04, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
HD sägs vara ett stackars söndertrasat offer för SD.

En fråga till trådens medlemmar, stämmer detta fullständigt överens med verkligheten?

När väl en förklaring har slagit rot är det näst intill omöjligt att rucka på den, även ! om sanningen skulle visa sig vara annorlunda.

Vem är egentligen HD ?

Kan man eventuellt få tänka sig månntro en sill som slutligen kommer att simma omkring i spabadet när allting fallit till ro ?

Mvh/JM.
Tror inte att någon sill kommer bubbla däri.
Han var endast en bricka i spelet, för att få Stefan att göra slag i saken, om man säger så..
Citera
2021-07-04, 08:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tror inte att någon sill kommer bubbla däri.
Han var endast en bricka i spelet, för att få Stefan att göra slag i saken, om man säger så..
Det är jag också övertygad om.
Förhoppningsvis har han fattat det nu och slipper bli lurad igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in