Citat:
Ursprungligen postat av
bagge1
Nu struntar jag fullständigt i huruvida Bitcoin kommer att bli en kaffe och kaka-valuta i framtiden. Men det som är grejen med Bitcoin är att du kan ha fullt förtroende utan en central utgivare. Dvs jag kan lita på att dina Bitcoin är äkta, att du har betalat mig, att du inte kan ta tillbaka betalningen, osv.
Om jag är tillräckligt mycket tekniknörd för att ha bitcoin i min egen plånbok stämmer det, men hur praktiskt är det? Sen börjar man bygga på lager som lightning, folk använder appar skrivna av någon de inte vet om de kan lita på osv.
Sen säger du inget om att jag kan ha något förtroende för vad dessa bitcoins kommer vara värda, vilket är precis lika relevant.
Citat:
Du kanske hade haft mer förtroende om Stefan Löfven eller Maggan Andersson hade stått bakom?
Riksbanken har lite mer kontinuitet än så.
Citat:
Bedrägerier kommer alltid att finnas oavsett. Som man säger i USA så kommer en idiot och dennes pengar snart att bli åtskiljda.
Det gäller dock att ha ett penningssystem så idiotsäkert som möjligt, och det skadar heller inte att ha lagar och kontroll som gör att bedragare åker dig så ofta som möjligt. Bitcoin är ett paradis för bedragare jämfört med vanliga pengar.