2021-07-02, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Kan du förklara hur västländer stoppar Bitcoin? Menar du att de ska hindra medborgare från att ladda hem eller inneha en Bitcoin-plånbok? Eller ska de hindras att överföra Bitcoin mellan två Bitcoinadresser? Eller ska de inte kunna föra över fiatvaluta mellan länder? Ska de få resa mellan länder?

Nej, det tror jag blir svårt. Det finns mycket enklare sätt att ta död på BTC. Det första steget är att gå in och förbjuda alla handelsplatser. Lagstifta på ett sådant sätt att de kan stänga ner dem. Och vips så är BTC dött till 99%. Enskilda användare kan skicka valuta mellan sig, men det kommer att vara nästan omöjligt att veta vilket värde som en BTC faktiskt har och därigenom har man tagit död på det mesta av nyttan det.

Det kommer att ploppa upp handelsplatser som är olagliga. Men vem vill ha sina coins där, troligtvis ingen alls. Och ingen seriös företagare öppnar en handelsplats som är olaglig.
Citera
2021-07-02, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Det finns mycket enklare sätt att ta död på BTC. Det första steget är att gå in och förbjuda alla handelsplatser. Lagstifta på ett sådant sätt att de kan stänga ner dem. Och vips så är BTC dött till 99%. Enskilda användare kan skicka valuta mellan sig, men det kommer att vara nästan omöjligt att veta vilket värde som en BTC faktiskt har och därigenom har man tagit död på det mesta av nyttan det.
Vem är den globala presidenten som tar detta beslut över alla (!) länder menar du? Omöjligt att genomföra i praktiken, det hoppas jag du förstår?
Har du något annat exempel på när ett sådant här förbud tillkommit?
Det som är dåligt för USA och västvärlden, kanske är bra för deras finansiella fiender?

Tillåter man internet, så blir det dubbelmoral att förbjuda krypto.

Citat:
Det kommer att ploppa upp handelsplatser som är olagliga. Men vem vill ha sina coins där, troligtvis ingen alls. Och ingen seriös företagare öppnar en handelsplats som är olaglig.
Decentraliserad finans, vet du ens vad det är? Hur tror du tex Uniswap fungerar?
Senast redigerad av se_där... 2021-07-02 kl. 09:05.
Citera
2021-07-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vem är den globala presidenten som tar detta beslut över alla (!) länder menar du? Omöjligt att genomföra i praktiken, det hoppas jag du förstår?
Har du något annat exempel på när ett sådant här förbud tillkommit?

Det är i allra högsta grad möjligt. Varenda lag som gäller i EU är ett sådant exempel. Menar du att det vore omöjligt att vid den tidpunkten som BTC hotar att skapa en systemkollaps bland västvärldens ekonomier, att de inte går in och tar tag i det?

Troligtvis gör de det långt tidigare. I dagsläget är det dock meningslöst för BTC är en flugskit. Så det är på sin höjd som ett myggbett. Inget att besvära sig med. Jag tror dock att det aldrig kommer att bli tal om det eftersom BTC inte är viktig nog och inte kommer att vara det under mycket lång tid framöver.

Jag gillar BTC som det är nu, det låter mig tjäna rätt bra med stålar.
Citera
2021-07-02, 09:18
Avslutad
Citat:
Det är i allra högsta grad möjligt. Varenda lag som gäller i EU är ett sådant exempel. Menar du att det vore omöjligt att vid den tidpunkten som BTC hotar att skapa en systemkollaps bland västvärldens ekonomier, att de inte går in och tar tag i det?

Isf får dom stänga ner internet. Men av samma anledning som dom inte gör det (det är ju också ett hot mot dom som styr), så kommer det inte gå att motivera förbud av decentraliserad valuta.

Du får det att låta som att vi lever i nordkorea. I västvärlden är de som bestämmer tillsatta av folket, vill folket ha krypto, så får regeringar exekvera på det eller bli avsatta.

Sedan försöker du få det till systemkollaps om man inte förbjuder krypto, så är det naturligtvis inte. Däremot behövs regleringar, men det är inga konstigheter i demokratiska samhällen.

Det är ingen skillnad på Bitcoin och guld, båda är högt eftertraktade tillgångar. Den ena är dock snabbare, billigare att transportera och omöjligt att konfiskera. Är det sistnämnda något som skapar systemkollaps? Nej det tror jag inte...

Citat:
Troligtvis gör de det långt tidigare. I dagsläget är det dock meningslöst för BTC är en flugskit. Så det är på sin höjd som ett myggbett. Inget att besvära sig med. Jag tror dock att det aldrig kommer att bli tal om det eftersom BTC inte är viktig nog och inte kommer att vara det under mycket lång tid framöver.

Troligtvis inte, men alla har rätt att ha en åsikt.
Av det politiker i USA som uttalat sig om Bitcoin, så är det mer kryptovänliga vindar som blåser.
USA är frihetens högsäte, och dom skulle få väldigt svårt att förbjuda denna frihet,
Senast redigerad av se_där... 2021-07-02 kl. 09:21.
Citera
2021-07-02, 09:30
Medlem
Citat:
Isf får dom stänga ner internet. Men av samma anledning som dom inte gör det (det är ju också ett hot mot dom som styr), så kommer det inte gå att motivera förbud av decentraliserad valuta.

Du får det att låta som att vi lever i nordkorea. I västvärlden är de som bestämmer tillsatta av folket, vill folket ha krypto, så får regeringar exekvera på det eller bli avsatta.

Sedan försöker du få det till systemkollaps om man inte förbjuder krypto, så är det naturligtvis inte. Däremot behövs regleringar, men det är inga konstigheter i demokratiska samhällen.

Om du jämför internet med en eventuell systemkollaps så har du inte förstått min poäng. Och internet är reglerat som det är i dag.

Citat:
I västvärlden är de som bestämmer tillsatta av folket, vill folket ha krypto, så får regeringar exekvera på det eller bli avsatta.

Folket vill inte ha krypto. Folket struntar helt i krypto. Krypto är för en liten marginaliserad grupp. Och jag kan lova dig att om det skulle bli ett parallellsamhälle med skenande brottslighet, och där en mycket stor grupp tjänar pengar som inte går att beskatta och så vidare, då kommer samhället att agera och du kommer inte kunna hitta en normal människa som skulle tycka det vore fel att stänga ner skiten. Inklusive mig.

Sedan kan vi diskutera huruvida politiker som går mot folkets vilja blir avsatta. Har du följt den politiska debatten i Sverige idag?

Som vanligt så överskattar fanbois vikten av krypto. De tror att hela världen snurrar runt det. Men i själva verket är det så litet och obetydligt att det inte sätter något avtryck alls. Men OM det växer och blir ohanterbart och hotar att knäcka ekonomier så kommer länderna ta till släggan och då är det kört. Du kommer ha tur om du kan köpa porr för dem efteråt. För något vidare värde kommer det inte att ha när marknaderna försvinner.
Citera
2021-07-02, 09:30
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Nej, det tror jag blir svårt. Det finns mycket enklare sätt att ta död på BTC. Det första steget är att gå in och förbjuda alla handelsplatser. Lagstifta på ett sådant sätt att de kan stänga ner dem. Och vips så är BTC dött till 99%. Enskilda användare kan skicka valuta mellan sig, men det kommer att vara nästan omöjligt att veta vilket värde som en BTC faktiskt har och därigenom har man tagit död på det mesta av nyttan det.

Man har redan förberett för ett sådant scenario. Det finns DAO-DEXs alltså helt decentraliserade BTC handelsplatser med mjukvara som man laddar ner.

https://bisq.network/
Citera
2021-07-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Man har redan förberett för ett sådant scenario. Det finns DAO-DEXs alltså helt decentraliserade BTC handelsplatser med mjukvara som man laddar ner.

https://bisq.network/

Lol, lycka till säger jag bara..
Citera
2021-07-02, 09:42
Avslutad
Citat:
Om du jämför internet med en eventuell systemkollaps så har du inte förstått min poäng. Och internet är reglerat som det är i dag.
Reglerat, inte kriminaliserat.
Krypto är till viss del reglerat sedan länge, men det kommer förstås regleras allt mer vilket är positivt.

Citat:
Folket vill inte ha krypto. Folket struntar helt i krypto. Krypto är för en liten marginaliserad grupp.
"Folket vill inte ha internet" fanns det säkert folk som sade på 80-90 talet, utan att veta vad dom snackade om.

Citat:
Och jag kan lova dig att om det skulle bli ett parallellsamhälle med skenande brottslighet, och där en mycket stor grupp tjänar pengar som inte går att beskatta och så vidare, då kommer samhället att agera och du kommer inte kunna hitta en normal människa som skulle tycka det vore fel att stänga ner skiten. Inklusive mig.
Som sagt, det kommer regleras.
Man kan, liksom i dagens VISA/Mastercard system, förbjuda handel med svarta adresser som inte går att spåra till en juridisk person.
Kan man göra det med Izettle, Apple Pay, Samsung Pay så hoppas jag du förstår att det inte är något problem för den som vill tillhandahålla kryptobetalningar och andra krypto tjänster?

Citat:
Sedan kan vi diskutera huruvida politiker som går mot folkets vilja blir avsatta. Har du följt den politiska debatten i Sverige idag?
Vilket dåligt svar.
Fundera istället på vad som skulle hända med de parti som går till val på att dom vill förbjuda internet. Det är så det funkar i västvärlden, sedan kan du försöka få det till att vi bor i Nordkorea om du vill.

Citat:
Som vanligt så överskattar fanbois vikten av krypto.
Tror snarare att de oinsatta har lätt för att bara se problemställningar.

De företag och institut som investerar hårt i krypto, gör de det för att dom är oinsatta och missat dina invändningar eller gör det det efter noggranna analyser av de bästa experterna som pengar kan köpa tror du?
Citera
2021-07-02, 09:58
Medlem
Citat:
Reglerat, inte kriminaliserat.
"Folket vill inte ha internet" fanns det säkert folk som sade på 80-90 talet, utan att veta vad dom snackade om.

Men du, du jämför med något som revolutionerat vårt sätt att leva. Jag talar om något som förbjuds för att det hotar vår välfärd och våra ekonomier. Försök åtminstone att ta relevanta exempel.

Du får ursäkta men jag tror jag avslutar detta nu för jag anser inte att det är mkt lönt. Tiden lär utvisa vad som händer. Jag är dock glad nu för jag kan tjäna pengar på btc-fanbois som tradar fast dom inte vet ett skit om trading.
Citera
2021-07-02, 10:02
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Men du, du jämför med något som revolutionerat vårt sätt att leva. Jag talar om något som förbjuds för att det hotar vår välfärd och våra ekonomier. Försök åtminstone att ta relevanta exempel.

Du får ursäkta men jag tror jag avslutar detta nu för jag anser inte att det är mkt lönt. Tiden lär utvisa vad som händer. Jag är dock glad nu för jag kan tjäna pengar på btc-fanbois som tradar fast dom inte vet ett skit om trading.
Vi får hoppas du får din outtalade vilja igenom då och att Kinas CBDC blir ny reservvaluta och vi får e-kronan i Sverige.
Citera
2021-07-02, 10:05
Avslutad
Citat:
Men du, du jämför med något som revolutionerat vårt sätt att leva.
Jag talar om något som också kommer revolutionera vårt sätt att leva, på liknande sätt.

Citat:
Jag talar om något som förbjuds för att det hotar vår välfärd och våra ekonomier. Försök åtminstone att ta relevanta exempel.
Du har fortfarande inte lagt fram ett rimligt resonemang VARFÖR krypto skulle hota vår välfärd. Du har bara snytit några påståenden ur näsan.

Återigen:
"De företag och institut som investerar hårt i krypto, gör de det för att dom är oinsatta och missat dina invändningar eller gör det det efter noggranna analyser av de bästa experterna som pengar kan köpa tror du?"

Du framstår inte som den pålästa här, det hoppas jag du förstår?
Citera
2021-07-02, 11:11
Medlem
Citat:

Jämförelsen med Internet är väldigt träffande. eftersom Internet gav möjlighet till direktkommunikation mellan människor istället för genom centrala aktörer. Vill du publicera en artikel så är det bara att göra det genom att tex slänga upp en webbsida. Innan Internet var du tvungen att få den publicerad i en tidning. Vill du skicka ett brev, dra iväg ett e-mail. Du behöver inte anlita Posten.

Makt korrumperar, och alla mänskliga interaktioner som sker genom en central punkt drar till sig makthungriga individer som vill kontrollera, styra och censurera och tjäna pengar. Det kan man se genom hela historien, hur dessa människor har flockats där det har funnits möjligheten att kontrollera andra.

Att, som BTC gör, ta bort mellanhanden och den centrala punkten i ekonomiska frågor hotar inte välfärd och ekonomier. Precis som borttagande av mellanhanden och den centrala punkten i kommunikation inte hotade det fria ordet - tvärtom stärkte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in