2021-07-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Självklart ska förtal vara olagligt. Men frågan om detta var förtal fick aldrig sin rättsliga prövning. Det finns ju en rad omständigheter som kan diskuteras kring detta.

Bland annat var det juridiska ombudet del av en Facebook-grupp som som hotade Ebba med politisk skandal om hon inte lydde deras vilja. Ett seriöst ombud skulle aldrig vara delaktigt i en sådan grupp.

Det juridiska ombudet har en dom som han anser felaktigt på sig, och har startat och är ordförande för en offentlig organisation vars syfte är att bestrida domar som parter anser sig felaktigt dömda. Att ombudet hade en dom på sig, är inte någon hemlig information utan något som denne själv gjort offentlig genom sin medverkan.

Det är möjligt att Ebba har gjort fel, men det finns en rad omständigheter som gör att det nödvändigtvis inte hade blivit en fällande dom, eller att hon blivit fälld men omständigheterna sätts som förmildrande och en lägre påföljd utdömts.

Som en debattör har skrivit om, tror det var Strix så har faktiskt en svensk statsminister haft en misshandelsdom på sig. Per Albin Hansson gav kraftig aga till en politisk motståndare med sin käpp, men detta utgjorde inget hinder för hans vidare politiska verksamhet.

Enligt Ebba själv bröt hon mot lagen.
Så försvaret att detta kanske inte var olagligt fungerar ej längre då hon redan accepterat skuld.
2021-07-03, 09:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Eller att en process skulle kunna leda till större politisk skada. Under kommande valrörelse så hade en process kunnat lyftas fram av hennes motståndare. Hon hade heller inte fått tid och kraft att fokusera sig på valrörelsen utan på en privat rättsprocess.

Alla som följt denna händelse och vet vad det juridiska ombudet är för filur, inser att det Ebba skrev var en ren skitsak.

Jo det sjuka är ju att han själv varit öppen med domen. Gått ut själv offentligt med den för att hävda att han blivit oskyldigt dömd. Så den "skada" som Ebbas uttalande gjorde kan ju inte varit stor.
2021-07-03, 09:46
Medlem
Domen mot Ebba var ett justitiemord. Det finns ett allmänt intresse i att veta vad det är för personer som är delaktiga i kampanjen mot henne, alltså borde det inte räknas som förtal.
2021-07-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Instämmer.

Jag har alltid haft en idé om att majoriteten av alla svenska politiker (i alla fall högt uppsatta) är narcissister. Det här stärker nog den tesen.

Att syssla med det hon sysslar med och sedan inte försöka sopa undan det så fort som möjligt, utan låta det bli ett medialt jippo, visar på hur arrogant, girig och högfärdig man är.

Om vi inte hade levt i en clown-värld, så hade jag trott att hon skulle vara slut som politiker. Men när jag gick in på hennes Facebook-sida och såg alla törstiga män som skriver "du klarar det här vi står bakom dig!!!", så ändrade jag mig snabbt.

Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nja. Husköpet var ju helt i sin ordning, säljaren var t ex vid sina sinnes fulla bruk, men två finurliga damer i hans absoluta närhet - någon hemtjänst, typ, hade egna planer. Vilka är inte svårt att räkna ut. Den ena damen hade redan tidigare haft ”turen” att få ärva sin skyddsling. Detta om husköpet, det är avklarat, och det är heller inte detta den aktuella domen handlar om.

När den ”hjälpsamma” damen insåg att farbrorn faktiskt sålt huset satte hon igång en kampanj för att få köpet ogiltigförklarat, med hänvisningar till hans ålderdom, svaghet osv, farbrorn höll faktiskt på att bli omyndigförklarad på kuppen. Kärringen borde enligt mitt förmenande stenas för detta övergrepp. (Mannen undersöktes senare och befanns naturligtvis vara fullt frisk).

I kampen för att roffa åt sig annans egendom anlitade kärringen en erkänt skum jurist som hantlangare, och han fortsatte jävlas med Busch med alla knep han kunde komma på och några till. Resultatet av hans agerande blev att Busch utpekades i media, riskerade att bli av med huset, som farbrorn alltså frivilligt sålt till henne för fullt rimliga pengar.

Där lackade Ebba Busch ur och skrev ett inlägg där hon avslöjade juristens moral och historia. D v s fälld för tre olika brott, fridskränkning, våldtäktsförsök på barn samt skadegörelse. Dömd till två års fängelse för dessa.

Detta har hon nu dömts för. Att hon avslöjade honom. Ingenting annat. Den som trots bakgrunden inte uppfattar Ebba Busch som moralisk vinnare i den här soppan är antingen rättshaverist eller vänstermänniska, fenomenen är ofta ömsesidigt överlappande
.
Det här är dock i klartext vad som faktiskt har skett.
Hon har hängt ut en pedofil som leker jurist.

Jag har själv annars ett politikerförakt, med i det här fallet så kan jag ärligt talat inte se vad hon har gjort för fel rent moraliskt.

Skulle vi fråga folk eller ha en folkomröstning huruvida det är okej eller inte att outa dömda pedofiler så kan du ju gissa vad svaret hade varit.
Lagen i det här fallet är ju inte folkligt förankrad, där man sätter våldtäktsmän rätt till anonymitet före vanligt folks rätt att veta om säg juristen de träffar är en dömd pedofil.
Sen att det kryllar av vänster folk som försvarar pedofiler i tråden är ju bara komiskt.
Frågan är ju om de har någon koll över vad som faktiskt har skett.

Eller ska vi sitta och fördöma folk som bryter mot lagar när de avslöjar sanningen?
Men jag antar att folket på flashback hade tyckt att vi skulle skicka tillbaka eller döma en journalist som brutit mot kinesisk lag genom att avslöja korruption eller folkmord.
2021-07-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
summan är ju som sagt 60 000 kr, små potatis för ebba.
60000 är vad Ebba ska betala till staten. Nu väntar en civilrättslig process där hon ska betala skadestånd till den drabbade också.

Eller så kan hon ge honom en summa som han godtar, så kanske han inte drar henne inför rätta.

Hon har verkligen satt sig i en prekär situation.

Efter det väntar processen om själva huset.

Det blir ett år in o ut i rättssalarna för Ebba.
2021-07-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Lagar ska förstås förankras folkets rättsmedvetande. Tycker du själv att det hon gjort borde vara olagligt?

Det är ju just att Ebba Busch, en lagstiftare, försöker urskulda sig med hänsyn till att det hon gjorde inte borde vara olagligt, som är det häpnadsväckande. Den konservativa hållningen från en riksdagsledamot vore såklart att det är en plikt att följa svensk lag. Det är ju de regler som riksdagen, med mandat från folket, låtit införa. Vidare skulle en i detta avseende bristande pliktkänsla från folket och i synnerhet riksdagen undergräva den allmänna laglydnaden. Ebba anser sig ändå inte ha en sådan plikt: den relevanta frågan enligt henne är vad man ”i själ och hjärta” anser sig skyldig till.
2021-07-03, 10:02
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag anser att det bör vara ungefär likvärdigt, enligt tidigare resonemang. Noblesse oblige kan bara anses gälla om det också rör sig om noblesse.

Det är väl inget dåligt skäl i sig?

Åtminstone sedan 1940-talet har vi haft olika måttstockar för vänster- och högerpolitiker. Det är beklagansvärt.

När man är inne på en juridisk term så handlar det som sagt inte om semantik då det har en bestämd betydelse. Allra mest om man åberopar den för straffrihet.

Nej det är det väl inte rent personligt. Juridiskt ses det däremot som ett ganska dåligt skäl.

Det kan säkert stämma. Att behandla folk olika straffrättsligt är dock knappast en bra väg att gå.
2021-07-03, 10:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Staten skall bara driva förtalsmål som har stora konsekvenser, detta har det inte, åklagaren är med andra ord korrupt.
Lite förvånad över att Ebba godtog böter.
Eventuellt skadeståndsmål får drivas via enskilt förtalsmål, där lär Binninge torska som fan.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-07-03 kl. 10:35.
2021-07-03, 10:16
Medlem
Citat:
Gör inte alla partier det, när de passar deras egna syften? Jag tror nog det finns 8 lika goda kålsupare här. Även vi som debatterar här ser kanske lite olika på händelser beroendes på vem eller vilka som är inblandade?

Så är det delvis. I mitt fall gillar jag alliansen men smutsdemokraterna kan jag inte med.
Som vän av rättsstaten så måste processerna ha sin gång. Förståndigt nog avslutade Ebba den första delen i och med strafföreläggandet. Om det inte gällt en ledande politiker hade allt detta betraktas som en struntsak. I mitt tycke är det mer anmärkningsvärt att Ebba gått på Livets ords skola än den här fastighetsaffären. När det gäller skolvalet kan det vara föräldrarna som är de skyldiga.
2021-07-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
En riktigt skitlag som bör ses över och göras om
Gissa vilket parti som var med och röstade för att skärpa lagen om grovt förtal 2017?
Senast redigerad av Blalotus 2021-07-03 kl. 10:30.
2021-07-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Men här bedömdes brottet som ringa, och något maxstraff kan aldrig komma ifråga.

Enligt praxis är fallet avslutat, men kan givetvis hållas vid liv i flera år av vänsterliberala journalister på våra större kvällstidningar.
Grovt förtal är inte ett ringa brott.
Hade det varit i närheten av ringa hade det inte haft ett prefix som säger "grovt".

Helt klart är att Ebba Busch genom sitt drag duckar en rättegång, en rättegång som teoretiskt hade kunnat få en domstol att frånta henne sitt riksdagsmandat.

Ingen kan fan tro att Ebba Busch ville ta den här vägen, detta är ett väl kalkylerat beslut och allt hennes pladder är bara dimridåer för att lura den mer svagbegåvade väljarskaran som stödjer henne.
2021-07-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Provar du att läsa mitt inlägg igen så upptäcker du att jag ej kommenterat EB förtroendesiffror utan kommenterade hur man som partiledare kan ta så många dåliga beslut på så kort tid!

Jag ser det men jag påpekar att vilka beslut hon än tar så ligger förtroendesiffrorna nära på orubbade.

Så hon sitter kvar. KD vore ur riksdagen utan henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in