2021-07-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det som Kristersson skulle kunna göra nu är att erbjuda Kakabaveh ett paket precis som det centern fick och nobbade: rösta på mig så ska jag förbjuda privatskolor och fixa mer pengar till fattigpensionärerna. Det borde egentlien inte vara särskilt kontroversiellt eftersom borgarna (utom C) redan varit inne på att stoppa privatskolorna.

Självfallet anser jag att L hör hemma i det blågula blocket. Jag har ju fört en lång kamp mot DÖ och Jöken.
Allt det där skiter hon i. Vad Kristersson måste lova är att ge henne ett jobb med hög lön när han blir statsminister, kanske på Sveriges ambassad i Washington eller liknande, men det är precis det som Löfven gör nu och det känns nog säkrare.
Citera
2021-07-02, 18:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
OK då, eftersom du försöker slingra dig: Är du beredd att låta Sverigedemokraterna diktera allt som har med invandring och lag och ordning att göra själva om Liberalerna får vara ifred med sina frågor?

Tänk på att L har 2 % i opinionen och Sd över 20 %. Nöjer du dig med en liberal hjärtefråga för L om M, Kd och Sd låter L rädda sig kvar i riksdagen?

Nej, och jag tror inte att något av de blågula partierna vill ha en sådan uppdelning. Inte ens SD, som inte längre bara är ett enfrågeparti. Ska man samarbeta på riktigt måste man vara beredd att förhandla om alla frågor och hitta kompromisser.

Men jag ser som sagt inte något större problem med det. När det gäller migrationspolitiken som är SD:s viktigaste fråga så har ju de borgerliga partierna mer eller mindre erkänt att SD hade rätt och de själva fel under Reinfeldttiden. Lyssna t.ex. till Ulf Kristersson 12 min in i det här klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=xYQEEK8e2NA
Citera
2021-07-02, 18:05
Medlem
Citat:
Jag håller med. Kakabaveh gjorde ett mycket starkt och tydligt intryck. Hon förklarade också att besluten måste tas nu, inte i höst.

Ska bli intressant att höra vad centern tycker om att förbjuda privatskolor och stoppa vinsterna i välfärden.

Det är nog Studio 1 du tänker på

Här är länken. Intervjun börjar ca 58 minuter in i programmet

https://sverigesradio.se/avsnitt/1733697
Citera
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Frågan är inte ställd till mig, men jag svarar ändå. Nej, L kommer givetvis inte att nöja sig med annat än att de får diktera invandrings- och kriminalpolitiken. Partier som L har aldrig kompromissat när det det kommer till dessa frågor. Hela poängen med deras sidbyte är att agera trojansk häst (de kallar det för liberal motvikt).
Poängen med min fråga är att vi redan nu kan anta följande två punkter som fakta:

1. Om M, Kd, Sd och L vill bilda ett blågult block så kommer hela valrörelsen handla om L kommer gå med på Sd:s invandrings- och kriminalpolitik. Inga andra frågor kommer luftas. L vs. Sd kommer ältas 24/7 genom hela valrörelsen i media.

2. Sd kommer inte gå med på att L ska lägga sig i invandring och lag, utan vi kommer inte få ett blågult block om detta är L:s avsikt. Kommer alltså L vika sig mot Sd:s vilja?

Det var ganska enkelt. Här behövs inga "å ena sidan, å andra sidan" som svar, utan man kan som L-väljare klart och tydligt svara ja eller nej på dessa två punkter för att se om det finns förutsättningar för ett blågult block.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Då har du hängt med dåligt, moderaterna vill ha kraftigt minskad invandring, i stort sätt bara kvotflyktingar.
Jaha, jaså? Vem är det som hänger med dåligt?
Jag lyssnar ALDRIG på någon politik som har suttit i en regering eller lagstiftat i riksdagiset. Jag ser uteslutande till vad de faktiskt HAR GJORT. Si så blir man aldrig lika grundlurad som du. Lista nu allt som den moderatledda alliansregeringen gjorde för att minska invandringen! Uppfyller du verkligen Albert Einsteins definition av dumhet och ljuger för dig själv att mer av samma skulle leda till annat resultat nästa gång? Redan för 30 år sedan visste samtliga som bryr sig 5 minuter i sitt liv, att Moderaterna har ökad massinvandring som sin enda punkt på dagordningen. "We shall overcoooome..."

Det finns inget alls att hämta bland de fega idioterna i det äckliga kommunist-islamistiska skitpartiet, det allra mest extremistiska partiet i hela världen, per definition av den politik de själva har genomfört när de har regerat. Vi har facit i hand, det finns inte mycket att diskutera om den saken, bara att se efter så här efteråt för att konstatera detta faktum. Och PKs fejkade opposition (fast de vägrar ju obstinat opponera mot någonting) drar den mest idiotiska storyn om att de vill samarbeta med Moderaterna! Jaha, så där försvann även SD helt och hållet från radarn som detekterar partier som det går att rösta på.
Citera
2021-07-02, 18:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kristersson ska hålla sig för god för trixande, maktspel och oseriösa erbjudanden.
Man kan inte kalla det oseriöst när samma politik redan harmoniserar med den egna inriktningen. Det är ingen hemlighet att privatskolor idag utgör ett problem.
Citera
2021-07-02, 18:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Poängen med min fråga är att vi redan nu kan anta följande två punkter som fakta:

1. Om M, Kd, Sd och L vill bilda ett blågult block så kommer hela valrörelsen handla om L kommer gå med på Sd:s invandrings- och kriminalpolitik. Inga andra frågor kommer luftas. L vs. Sd kommer ältas 24/7 genom hela valrörelsen i media.

2. Sd kommer inte gå med på att L ska lägga sig i invandring och lag, utan vi kommer inte få ett blågult block om detta är L:s avsikt. Kommer alltså L vika sig mot Sd:s vilja?

Det var ganska enkelt. Här behövs inga "å ena sidan, å andra sidan" som svar, utan man kan som L-väljare klart och tydligt svara ja eller nej på dessa två punkter för att se om det finns förutsättningar för ett blågult block.

Du låter precis som Annie Lööf: "V måste vika sig och acceptera vår politik. Inga kompromisser". Om det är något de senaste dagarna lärt oss är att det inte är särskilt klokt att bygga en koalition på det sättet.

Självfallet kommer L att gå till val på sin politik och SD på sin. Får man sedan en blågul majoritet efter valet får man sätta sig ner och förhandla. Så har politiken alltid fungerat.
Citera
2021-07-02, 18:12
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Men om marxisten, den tidigare V-partisten, röstar rött så har Löfven 175 mandat emot sig. Du menar att V ska chansa med sin röst, grön eller gul?

Jag går inte händelseförloppet i förväg.

Det spelar ju ingen roll om V röstar grönt eller gult. Röstar kakaduan rött så ryker Löfven (om samtliga på andra sidan röstar som sitt parti).
Citera
2021-07-02, 18:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Man kan inte kalla det oseriöst när samma politik redan harmoniserar med den egna inriktningen. Det är ingen hemlighet att privatskolor idag utgör ett problem.

Precis. Mycket av det som Kakabaveh tog upp skulle både de borgerliga partierna och SD kunna svälja. SD har ju länge drivit pensionärernas villkor.
Citera
2021-07-02, 18:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är precis det jag tog upp tidigare angående L.

Sen finns en möjlighet till, marxisten dyker inte upp på eget initiativ eftersom hon inte fått svar på sina frågor. Någon V-partist får också förhinder och Löfven faller 173-174. Eller rättare sagt 26 gula, 147 gröna, 174 röda = 173-174. För övrigt kan ju vem som helst få förhinder, om det ens blir en omröstning av Löfven.

Nej Löfven måste få 175 nej för att fällas. 173-174 så blir han statsminister.
Citera
2021-07-02, 18:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Precis. Mycket av det som Kakabaveh tog upp skulle både de borgerliga partierna och SD kunna svälja. SD har ju länge drivit pensionärernas villkor.
Mest SD. SD har länge påtalat Kakaduans hjärtefrågor.
Citera
2021-07-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej Löfven måste få 175 nej för att fällas. 173-174 så blir han statsminister.

Det där måste du visa fakta på.
Det är inte ovanligt att nån inte kan närvara vid omröstning och det är att få röster emot sig som är gällande. Varför skall man ta hänsyn till dem som inte dyker upp??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in