Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Frågan är inte ställd till mig, men jag svarar ändå. Nej, L kommer givetvis inte att nöja sig med annat än att de får diktera invandrings- och kriminalpolitiken. Partier som L har aldrig kompromissat när det det kommer till dessa frågor. Hela poängen med deras sidbyte är att agera trojansk häst (de kallar det för liberal motvikt).
Poängen med min fråga är att vi redan nu kan anta följande två punkter som fakta:
1. Om M, Kd, Sd och L vill bilda ett blågult block så kommer hela valrörelsen handla om L kommer gå med på Sd:s invandrings- och kriminalpolitik. Inga andra frågor kommer luftas. L vs. Sd kommer ältas 24/7 genom hela valrörelsen i media.
2. Sd kommer inte gå med på att L ska lägga sig i invandring och lag, utan vi kommer inte få ett blågult block om detta är L:s avsikt. Kommer alltså L vika sig mot Sd:s vilja?
Det var ganska enkelt. Här behövs inga "å ena sidan, å andra sidan" som svar, utan man kan som L-väljare klart och tydligt svara ja eller nej på dessa två punkter för att se om det finns förutsättningar för ett blågult block.