2021-07-02, 15:23
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
: no:
Det dör inte några 3 000 personer i influensa och dess följdsjukdomar.

Vissa allvarliga år kanske 1 000 personer dör vad jag vet, men om du kan visa att 3 000 är korrekt så skulle det vara intressant.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/rapport/2014/01/influensan-20122013-visar-behovet-av-skydd-for-riskgrupper-i-alla-aldrar/

"De år då mycket influensa A(H3N2) har cirkulerat har mellan 1 000 och 2 000 personer över 65 år avlidit till följd av influensa. Bakteriell lunginflammation och hjärtinfarkt eller hjärtsvikt är de vanligaste dödsorsakerna vid influensa hos äldre"

Det ni refererar till är antal labratoriebekräftade fall. Orkar inte googla nu men kolla överdödligheten kontra influensatopparna så syns det. Skillnaden är att man inte testar som en besatt utan det är mestadels dom som blir inlagda och avlider på sjukhus som hamnar i statistiken.
Citera
2021-07-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/rapport/2014/01/influensan-20122013-visar-behovet-av-skydd-for-riskgrupper-i-alla-aldrar/

"De år då mycket influensa A(H3N2) har cirkulerat har mellan 1 000 och 2 000 personer över 65 år avlidit till följd av influensa. Bakteriell lunginflammation och hjärtinfarkt eller hjärtsvikt är de vanligaste dödsorsakerna vid influensa hos äldre"

Det ni refererar till är antal labratoriebekräftade fall. Orkar inte googla nu men kolla överdödligheten kontra influensatopparna så syns det. Skillnaden är att man inte testar som en besatt utan det är mestadels dom som blir inlagda och avlider på sjukhus som hamnar i statistiken.

Måste vara Covid-förnekare som rest tillbaka i tiden och planterat en artikel för att nu kunna relativisera dödstalen för Covid 19 - verkar en del tro här.

För de pratar ju om att den vanligaste dödsorsaken vid influensa är bakteriell lunginflammation och hjärtinfarkt eller hjärtsvikt - sifforna som postades innan för 80 och 90-talet var för bara influensa - inte för hjärtinfarkt till följd av influensa?

Och nu när vi räknar Covid 19-dödsfall så räknar vi med t ex någon som avlider i hjärtinfarkt till följd av covid 19?
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-07-02 kl. 15:39.
Citera
2021-07-02, 15:29
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Och om det ena året dör 90 000 personer och nästa 99 000 så har dödsfallen ökat med 10 %.

Eller med 0,09 procentenheter.
Citera
2021-07-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vilken överraskning att Covid-passet inte fungerar som det skall - svenska myndigheterna briljerar igen. Kul om man står därpå flygplatsen i ex. Canberra och så måste du vända åter...

Vd är det du pratar om?
De problem som finns är ju att det saknas vissa uppgifter för vissa personer.
Det lär du märka när du laddar ner/skriver ut beviset.
På mitt står det datum för andra dos.
Hade det istället stått ”datum för rektoskopi” hade jag ju inte trott att det skulle fungera ens i Canberra.
Citera
2021-07-02, 15:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har jag inte påstått, men om man kan spåra smittans rörelsemönster så kan man också förebygga en eventuell fjärde våg. En annan bra sak hade varit att ta itu med skolan och hur man ska göra till hösten, men det verkar inte finnas en tanke på förebyggande åtgärder här. Finns mycket man kan göra, men semester verkar viktigare.

Jag håller med. Man måste veta vad man har att göra med, vilken situationen är osv, när man ska fatta beslut om ev åtgärder.
Citera
2021-07-02, 15:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det var ett jävla tjat om hur många fler som dog
Alla har rätt på sitt sätt.

Det dog ca 8000 fler sen är det upp till hur du vill räkna.

8000/10 000 000 = 0,8‰ fler av Sveriges befolkning dog än normalt

Eller, ca 8000/98 000=8% fler människor dog än normalt.

OBS siffrorna är inte hundra korrekt men det är sättet att räkna jag visar.

Känns ju inte jättebegåvat att sätta hela Sveriges befolkning i nämnaren. Även de som inte ens varit smittade och därigenom försöka påvisa att Covid19 är ofarligt. Hur många dog av Tjernobyl i Sverige? Inte speciellt många skulle jag tro. Kan man därför dra slutsatsen att kärnkraftsolyckor och härdsmältor är i det närmaste ofarligt? Knappast....
Citera
2021-07-02, 15:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vd är det du pratar om?
De problem som finns är ju att det saknas vissa uppgifter för vissa personer.
Det lär du märka när du laddar ner/skriver ut beviset.
På mitt står det datum för andra dos.
Hade det istället stått ”datum för rektoskopi” hade jag ju inte trott att det skulle fungera ens i Canberra.

Krånglar en ting på dessa så kan du ge dig faan på att annat också kan krångla. Dessutom läste jag på Twitter just om detta problem som jag adresserade - kan tyvärr inte hitta det nu (anekdotisk bevisföring, jag vet). Återkommer om jag snubblar över detta.
Citera
2021-07-02, 15:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan säga så här: oavsett strategi så kan inte BK Häcken vinna mot FC Barcelona.

Helt olika nivå på spelare ger bara en ojämn match.

Har man ett starkt och friskt lag behöver man inte ens ”mota Olle i grind”, då det är skadligt på andra sätt.

Fast det sista är ju ett dumt påstående då folk blir gamla och komorbida oavsett. Det låter som du sågar folkhälsomyndigheten och deras "folkhälsa" vid fotknölarna.

Ja skulle snarare säga att avsaknad av strategi leder till ett sämre utfall. Att inte göra något är inte en strategi.

En analogi vore väl arga lappen syndromet. Du kommer ner till tvättstugan och det är ludd i torktumlaren, du knyter näven i fickan och skriver en arg lapp. Jag kommer ner till tvättstugan, det är ludd i torktumlaren, jag letar upp personen som var där före mig och ber denne att städa efter sig. I ena fallet händer ingenting i andra fallet kan det bli både städning och slagsmål men det är smällar man får ta.
Citera
2021-07-02, 15:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast det sista är ju ett dumt påstående då folk blir gamla och komorbida oavsett. Det låter som du sågar folkhälsomyndigheten och deras "folkhälsa" vid fotknölarna.

Ja skulle snarare säga att avsaknad av strategi leder till ett sämre utfall. Att inte göra något är inte en strategi.

En analogi vore väl arga lappen syndromet. Du kommer ner till tvättstugan och det är ludd i torktumlaren, du knyter näven i fickan och skriver en arg lapp. Jag kommer ner till tvättstugan, det är ludd i torktumlaren, jag letar upp personen som var där före mig och ber denne att städa efter sig. I ena fallet händer ingenting i andra fallet kan det bli både städning och slagsmål men det är smällar man får ta.

Du fattar fortfarande inte att man inte får komorbida sjukdomar bara hux flux. Alla äldre är inte drabbade. Noll av mina äldre släktingar har blivit sjuka även om vissa haft covid.

Nä det där med nyansering är inte din grej.
Citera
2021-07-02, 15:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Oslo är jag säker på har över 25 % invandrare. Sedan ligger Drammen Bergen, Trondhem och Stavanger högt, men jag vet inte vilka av dessa som har cirka 25 % invandrare.

Tror bara det är Oslo och Drammen som har över 25% invandrare i sina städer. Ca. 18% i hela Norge.
Citera
2021-07-02, 15:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du fattar fortfarande inte att man inte får komorbida sjukdomar bara hux flux. Alla äldre är inte drabbade. Noll av mina äldre släktingar har blivit sjuka även om vissa haft covid.

Nä det där med nyansering är inte din grej.

Det handlar mycket om gener vilka sjukdomar man får, sen bidrar kost och livsstil till det. Men du kan ju inte komma dragandes med det när det pågår en pandemi, eller är syftet att ge dessa människor skuldkänsla för att de inte tagit hand om sig?

Så dina släktingar fick inte ens en snuva? Då har ni bra gener i släkten.
Citera
2021-07-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tror bara det är Oslo och Drammen som har över 25% invandrare i sina städer. Ca. 18% i hela Norge.

Sen är det väl skillnad på vilka invandare det är.

I Norge är de tre största invandrargrupperna (födda utanför Norge) Polen, Litauen och Sverige.

I Sverige är de tre största grupperna Syrien, Irak och Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in