2021-07-02, 15:01
Medlem
[quote=Grand-canyon|76423588]Smittan är så gott som över.

Vi har tillräckligt många vaccinerade nu.
Dom under 18 år och yngre vuxna är helt omotiverat att vaccinera då dom inte drabbas så hårt av sjukdomen.

Vi vet dock inte vilka biverkningar som dom kan få utav vaccinet på lång sikt.[/QUOTEhttps://www.expressen.se/kvallsposten/em-och-deltaviruset-bakom-smittokning/

Smittan är inte över. Snart slår till det till med full kraft i Sverige?
Citera
2021-07-02, 15:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Och en procent är en hundradel.

10 tusendelar är väl 1 hundradel?

Som sagt, jag lär mig aldrig att jag inte skall lägga mig när det gäller matematiska utläggningar... :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Just Canberra är väl ett rätt dåligt val av resmål i dagsläget oavsett Covid-pass.

Jo, men tog bara första som ploppade upp i skallen - låt oss säga Reykjavik, då...
Citera
2021-07-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mera ordbajs utan fakta!

Nej, du ska inte bevisa att vi INTE testar för influensa samma omfattning som vi gör för sars cov2.

Om du vill visa att det är betydligt fler som dör i influensa årligen än vad de officiella uppgifterna visar så hjälper det att visa att så verkligen är fallet.

Antydningar och teorier kan vara intressanta att diskutera, men bevisar inte något.

Blir ju lite svårt att diskutera med Er när Ni kräver data som inte finns just pga.att den inte insamlas.

Men Ni kanske kan bevisa, med fakta, att antalet influensafall är absoluta tal och inga glider förbi pga. utebliven testfrekvens?

Att med utbyggd testkapacitet och med samma kriterier som nu används för sars cov2 så skulle det ändå se ut på samma sätt?

Det är ju vad Ni begär från mig sådet kanväl inte vara svårt för Er?

Annars blir det ju bara en aning ordbajseri utan fakta från Er...
Citera
2021-07-02, 15:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
10 promille = 1 procent

Så är det va?

Dödligheten ökade med ca 7%, vilket ger då 70 promille.
70 Promille = 7 Procent

O,7 promille som någon skrev blir då:

0,7 promille = 0,07 Procent

Vill man hävda att dödligheten enbart ökade med 0,07% får man ge en jäkligt bra källa.

Jag skriver bara detta inlägg för att se om jag har fattat det rätt, brukar sällan slänga mig med promille.

Det var ett jävla tjat om hur många fler som dog
Alla har rätt på sitt sätt.

Det dog ca 8000 fler sen är det upp till hur du vill räkna.

8000/10 000 000 = 0,8‰ fler av Sveriges befolkning dog än normalt

Eller, ca 8000/98 000=8% fler människor dog än normalt.

OBS siffrorna är inte hundra korrekt men det är sättet att räkna jag visar.
Citera
2021-07-02, 15:08
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/den-gruenden-der-covid-19-langzeitfolgen-auf-der-spur-17417895.html

Det här är intressant (och läskigt). Tyska forskare har visat att patienter som lider av långtidscovid, producerar annorlunda röda blodkroppar. Blodkropparna har en annan form (rundare, inte lika avlånga och smala), och dessutom är de styvare och kan inte omforma sig för att komma in genom de finaste kapillärerna. Detta kan i så fall vara orsaken till att patienterna får för lite syre, och lätt blir andfådda. Nu pratar de om att utveckla läkemedel som kan göra de röda blodkropparna mjukare, mer formbara igen.

Om detta stämmer, så kanske långtidscovid ändå är en realitet, i alla fall för vissa.
Senast redigerad av Merwinna 2021-07-02 kl. 15:15.
Citera
2021-07-02, 15:08
Medlem
Hur mycket ökade dödligheten i Sverige 2020?

Finns det någon siffra på det?

Sen kanske man ska jämföra med något - jämför man med året innan eller snittet för de senaste 5 åren?

Med dödlighet menar jag alltså hur många per 1000 innevånare som dog - inte 2019 dog det x st och 2020 dog det y st.

På sätt och vis blir det ju också ett mått som säger "x % av befolkningen dog 2020".

Säg att det bor 10.000.000 i Sverige och det dör 90.000. Det betyder att 0,9% eller 9 promille dog.
Citera
2021-07-02, 15:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag skyller absolut inte på invandrarna. Men det är en av förklaringarna till varför det ser olika ut i de nordiska länderna. De flesta svenskar är trots allt relativt opåverkade trots att många blivit smittade.

Om det bara var strategin det hängde på och hur tuffa tag man tagit till så borde det rimligtvis inte gått så dåligt i södra Europa.

Du ser ju själv hur mkt lugnare i vården vi haft det om det inte vore för invandringen.

https://www.expressen.se/ledare/staten-maste-ta-hojd-for-att-sverige-ar-ett-invandrarland/

Ja att de är överrepresenterade på IVA det vet vi. Återigen kan du inte jämföra Sverige med de kindpussande folken i södra Europa. Det gick väldigt bra för dessa i första vågen, Östeuropa, sen blev de lite övermodiga och trodde man kunde göra som Sverige. De övriga kindpussarna i väst gick det dåligt för från början, Italien, Frankrike mfl, Frankrike är exempelvis nerlusat med invandrare.

Men det är som du säger det finns ingen enskild förklaring på det hela. Att gå in stenhårt från början och mota olle i grind och sen hålla fast som våra nordiska grannar har gjort hade fungerat här med. Felet med Sverige är stigmat med invandringen, man vågar inte prata om den rosa elefanten och man är rädd för upplopp etc om man tar i. Men om det är något invandrarna fattar så är det hårda tag, mesar du med lillfingret mot dem så tar de hela armen, det ser vi på de kriminella som får hållas. Man försökte ju till och med tysta ner att invandrarna var överrepresenterade i början av pandemin, där förlorade man viktig tid. Det hela är så dumt att klockorna stannar.
Citera
2021-07-02, 15:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Norge har stora invandrargrupper, i vissa städer cirka 25 %. Man blir förvånad när man reser i Norge och upptäcker att landet är så invandringstätt.

Trångboddheten är också stor i vissa städer eftersom det är dyrt att bo i Norge. En lägenhet stor som ett studentrum kostar sådär 6 000:- kr/månad i Oslo. Finns säkert både dyrare och billigare, men detta är ett exempel som jag känner till.

Jag hade tänkt mig en hojrunda i Norge förra året när pandemin slog till och det sket ju sig. När det här är över ska göra det och undersöka kurt-sunes påstådda trångboddhet.

Jag har också uppfattat det som att det finns stora kluster med invandrare, speciellt i Oslo när jag sett bilder och filmer därifrån.
Citera
2021-07-02, 15:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vilka städer har 25% invandrare?
Oslo är jag säker på har över 25 % invandrare. Sedan ligger Drammen Bergen, Trondhem och Stavanger högt, men jag vet inte vilka av dessa som har cirka 25 % invandrare.
Citera
2021-07-02, 15:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja att de är överrepresenterade på IVA det vet vi. Återigen kan du inte jämföra Sverige med de kindpussande folken i södra Europa. Det gick väldigt bra för dessa i första vågen, Östeuropa, sen blev de lite övermodiga och trodde man kunde göra som Sverige. De övriga kindpussarna i väst gick det dåligt för från början, Italien, Frankrike mfl, Frankrike är exempelvis nerlusat med invandrare.

Men det är som du säger det finns ingen enskild förklaring på det hela. Att gå in stenhårt från början och mota olle i grind och sen hålla fast som våra nordiska grannar har gjort hade fungerat här med. Felet med Sverige är stigmat med invandringen, man vågar inte prata om den rosa elefanten och man är rädd för upplopp etc om man tar i. Men om det är något invandrarna fattar så är det hårda tag, mesar du med lillfingret mot dem så tar de hela armen, det ser vi på de kriminella som får hållas. Man försökte ju till och med tysta ner att invandrarna var överrepresenterade i början av pandemin, där förlorade man viktig tid. Det hela är så dumt att klockorna stannar.

Man kan säga så här: oavsett strategi så kan inte BK Häcken vinna mot FC Barcelona.

Helt olika nivå på spelare ger bara en ojämn match.

Har man ett starkt och friskt lag behöver man inte ens ”mota Olle i grind”, då det är skadligt på andra sätt.
Citera
2021-07-02, 15:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Blir ju lite svårt att diskutera med Er när Ni kräver data som inte finns just pga.att den inte insamlas.

Men Ni kanske kan bevisa, med fakta, att antalet influensafall är absoluta tal och inga glider förbi pga. utebliven testfrekvens?

Att med utbyggd testkapacitet och med samma kriterier som nu används för sars cov2 så skulle det ändå se ut på samma sätt?

Det är ju vad Ni begär från mig sådet kanväl inte vara svårt för Er?

Annars blir det ju bara en aning ordbajseri utan fakta från Er...

Sverige har ju sentinelövervakningen som fångar upp influensafall, utöver den vanliga provtagningen. Jag tror de har ganska bra koll på det där.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/overvakning-och-rapportering/sentinelovervakning/
Citera
2021-07-02, 15:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur mycket ökade dödligheten i Sverige 2020?
Säg att det bor 10.000.000 i Sverige och det dör 90.000. Det betyder att 0,9% eller 9 promille dog.
Och om det ena året dör 90 000 personer och nästa 99 000 så har dödsfallen ökat med 10 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in