2021-07-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om polisen uppdaterar texten så borde det synas vid datumet och klockslag längst ned. Men den är satt till Publicerad 01 juli 2021 02:54:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/xxx/

Det senaste jag läste alldeles nyss är detta:

Är det någon som har någon koll på hur många helt skilda versioner på skjutningen som nu florerar i media?
Citera
2021-07-02, 14:52
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Om polisen uppdaterar texten så borde det synas vid datumet och klockslag längst ned. Men den är satt till Publicerad 01 juli 2021 02:54:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/xxx/

Det senaste jag läste alldeles nyss är detta:

Det förklarar varför han och mopeden ligger på gatan. Befann GM i ett fordon? Eller sprang han fram?
Citera
2021-07-02, 14:53
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det förklarar varför han och mopeden ligger på gatan. Befann GM i ett fordon? Eller sprang han fram?

Det snackas om en maskerad man med pistol utanför Willy's då var han till fots.
Citera
2021-07-02, 14:54
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vi lever inte i en fascistisk diktatur (än). Inte ens justitieministern kan besluta om godtyckliga husrannsakningar. Från rättegångsbalken:

Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.

https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1

Om spaning och underrättelse visar att en person deltar i en kriminell verksamhet är det
grund för husrannsakan.
Citera
2021-07-02, 14:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Pass upp nu, alla ni som sparat och delat filmer på återupplivningen av polisen.
De knackar på din dörr snart.
Hur kan man prioritera det i dagsläget. Vid det här laget borde det tagit hus i helvetet, och man skulle ha jagat och trakasserat alla som man vet är kriminella, och stört verksamheterna tills någon tjallar bara för att bli av med uppmärksamheten. Det känns som om polisen tagit semester trots att det handlar om en av deras egna
Citera
2021-07-02, 14:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vi kommer tvingas anpassa både polis och lagstiftning efter de nya omständigheterna. Vi har importerat brottsligheten från bananrepubliker och från Mellanöstern, men våra myndigheter tror fortfarande att alla som kommit hit är riktiga flyktingar, goda människor som bara vill leva i fred och som går att tala tillrätta. Om några år kommer poliserna ha skottsäkra västar och automatvapen som standard, typ USAs S.W.A.T-team.

Det var kanske en väckarklocka för ansvariga politiker att den stackars polisen sköts ihjäl. även om man från deras håll in absurdum kommer hävda att det bara var ett misstag. För ingen kan väl vara så ond att han medvetet skjuter en polis?

Inte ens i USA kan man dock göra en husrannsakan utan skälig misstanke om brott. Polisen behöver mer resurser och bättre metoder, men vi kan inte avskaffa rättsstaten bara för att göra brottsbekämpningen effektivare. Då riskerar vi att hamna i en situation där allmänheten ser polisen som en fiende.
Citera
2021-07-02, 14:59
Medlem
Citat:
Enterprise har rätt. Tänk på den tolvåriga flickan i Botkyrka som sköts av misstag. En person är häktad för mord (och mordförsök):

Inte dråp.

Personen som sköt polismannen i Göteborg kommer att fällas för mord, om de hittar och dömer honom.

Om mitt tilltänkta offer befinner sig rakt framför mig, men jag råkar avlossa ett skott 90 grader åt höger istället och då råkar träffa någon som avlider så bör det inte bli tal om mord, utan vållande till annans död, kanske i kombination med försök till mord mot mitt avsedda offer. Det saknas ju helt uppsåt att döda offret. Om jag nöjesskjuter mot ett buskage i skogen och råkar träffa en bärplockare som sitter där inne och bajsar så är det ju också vållande, eftersom uppsåt saknas.

"Likgiltighetsuppsåt" och "tillsammans och i samråd" hittades som jag minns det på efter Stureplansskjutningen av Tommy Zetraeus och hans polare. Då sköt han urskiljningslöst mot ingången och människorna där. Om Tommy istället skulle ha halkat och avlossat sin AG3 i en helt annan riktning och råkat döda någon så hade det knappast blivit tal om mord.

"Likgiltighetsuppsåt" är en väldigt märklig och krystad skapelse. Ofta har ju svenska sossedomstolar vägrat döma uppenbara mördare till mord eller dråp utan istället fått det till grov misshandel och vållande till annans död. Likgiltighetsuppsåt korrigerar i viss mån detta i vissa fall men det hade varit bättre och lättare att döma som lagen faktiskt föreskriver från första början. Det är mycket negativt att rättspraxis och brottsrubriceringar avviker allt mer från det allmänna rättsmedvetandet och från den allmänna språkuppfattningen. "Våldtäkt" är väl kanske det främsta exemplet på detta.
Citera
2021-07-02, 15:00
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det snackas om en maskerad man med pistol utanför Willy's då var han till fots.
Ja det är det som för tankarna till psykos eller paranoia.
Citera
2021-07-02, 15:01
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Om mitt tilltänkta offer befinner sig rakt framför mig, men jag råkar avlossa ett skott 90 grader åt höger istället och då råkar träffa någon som avlider så bör det inte bli tal om mord, utan vållande till annans död, kanske i kombination med försök till mord mot mitt avsedda offer. Det saknas ju helt uppsåt att döda offret. Om jag nöjesskjuter mot ett buskage i skogen och råkar träffa en bärplockare som sitter där inne och bajsar så är det ju också vållande, eftersom uppsåt saknas.

"Likgiltighetsuppsåt" och "tillsammans och i samråd" hittades som jag minns det på efter Stureplansskjutningen av Tommy Zetraeus och hans polare. Då sköt han urskiljningslöst mot ingången och människorna där. Om Tommy istället skulle ha halkat och avlossat sin AG3 i en helt annan riktning och råkat döda någon så hade det knappast blivit tal om mord.

"Likgiltighetsuppsåt" är en väldigt märklig och krystad skapelse. Ofta har ju svenska sossedomstolar vägrat döma uppenbara mördare till mord eller dråp utan istället fått det till grov misshandel och vållande till annans död. Likgiltighetsuppsåt korrigerar i viss mån detta i vissa fall men det hade varit bättre och lättare att döma som lagen faktiskt föreskriver från första början. Det är mycket negativt att rättspraxis och brottsrubriceringar avviker allt mer från det allmänna rättsmedvetandet och från den allmänna språkuppfattningen. "Våldtäkt" är väl kanske det främsta exemplet på detta.
Polisen har rört sig på det aktuella området i veckor före attacken mot polismannen.
Alltså har gängen samt klanerna vetat om det här och haft koll på vilka poliser som arbetar i det aktuella området.
Det här är mord och ett bevis på att "jävlas ni med oss kommer vi att jävlas med er"
Citera
2021-07-02, 15:09
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vfpower
Det är dom blåvita man menar när man säger biltema handskar. Dessutom är de av någon Anledning vanligt förekommande vid mord/grova våldsbrott i orten.

Så märkligt. Men det förklarar att vittnet observerade handskarna.
Citera
2021-07-02, 15:10
Medlem
Citat:
Polisen i Region Väst har ett mycket nära samarbete med NFC och NOA
för att inte tappa fart i utredningen. Vi kommenterar i nuläget inte vilka fynd som har gjorts i ärendet.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/juli/2/02-juli-1018-uppdatering-goteborg/
Citera
2021-07-02, 15:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om spaning och underrättelse visar att en person deltar i en kriminell verksamhet är det grund för husrannsakan.

Du får inte göra husrannskan bara därför att du misstänker att någon är kriminell. Det måste finnas skälig misstanke om ett konkret brott som har fängelse i straffskalan, och du får då bara göra husrannsakan där den misstänkte för brottet bor eller greps, på platsen för brottet, eller i lokaler där det finns synnerliga skäl att anta att man kan göra fynd som underlättar brottsutredningen.

Att en misstänkt brottsling tillhör ett kriminellt gäng är inte ett godtagbart skäl att göra husrannsakan hos alla som tillhör gänget, om det inte finns skäliga misstankar om brott även i deras fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in