2021-07-02, 12:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Precis, mycket tyder på att han skulle skjuta de som satt på bänken. När polisen närmade sig så skjut han polisen för att inte åka dit för vapenbrott och diverse andra åtal.

Absolut ingen förskjutning eller misstag isåfall men ett spontant infall
Vad exakt tyder på det annat än spekulationer?
Kanske polisen blev ditlockad in i en fälla. Det är lika stor chans för detta i dagsläget. Att som åklagare gå ut med sannolikheter i ett sådant här tidigt stadie är absurt.
Citera
2021-07-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
"– De ska känna sig oroliga där ute, snart kommer vi och knackar på dörren, så är det bara, säger polisens presstalesperson Christer Fuxborg. "

Så snart kommer de och knackar på? Det är just det här språket som jag stör mig på. "Vi skall knacka på", "vi skall initiera samtal", "vi bygger långsiktig dialog", "vi har bjudit dem på fika för samtal", "vi skall vara närvarande"....
Det är ju bra att polisen meddelar innan dom ska komma så bevis, vapen, svarta pengar kan gömmas.
Vilken jävla polis vi har i Sverige...
Citera
2021-07-02, 12:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ödåkra.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det stod så i Sydsvenskan dan efter. Nordvästra Skåne.

Ödåkra.
Citera
Medlem
Klart det var en fälla..dom tre har ju ringt polisen om brott..dom visste att denne polis på moped skulle komma dit då.
Och fällan slog igen.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Jag tror inte att Andreas var måltavlan men han BLEV måltavlan när apan fick syn på honom.

Det känns som det troligaste scenariot i nuläget. Problemet är att åklagaren och polisledningen har fått direktiv av regeringen om att vifta bort detta som en "olycka".

Om det skulle visa sig att negern sköt Andreas med flit så skulle det få ENORMA politiska konsekvenser

Det är alltså damage control på hög nivå just nu.
Senast redigerad av Talespin 2021-07-02 kl. 12:35.
Citera
2021-07-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Tröttsamt, dom är helt desperata men faktum är ju att ett misstag är ju lika fruktansvärt det.
Regering, polis, rättväsende, media gör allt för att normalisera brottet.

På vilket sätt??? Igår sköts en 25 åring ihjäl i. Huddinge. Blev det stora rubriker? Blev det extra sändningar? Gick Löfven och Damberg ut i media och sade att de tänker på 25 åringens anhöriga? Skrev tidningarna om att mordet på 25 åringen är en attack mot Sverige? Flög det 3 helikoptrar över Huddinge hela natten? Stod 16 polisbilar och spärrade av Huddinge i jakt på spår?
Allt ovan gjorde man för den döde polisen.

Så nej. Ingen har normaliserat polisens död.
Citera
2021-07-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Klart det var en fälla..dom tre har ju ringt polisen om brott..dom visste att denne polis på moped skulle komma dit då.
Och fällan slog igen.
hmm.. vad jag förstått så är polisen där typ dagligen för att störa kriminella?
att detta var just ett närvarande och inte något larm, Larm hade troligtvis inte en polis på moppe dykt upp!
Citera
2021-07-02, 12:36
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är ganska många som pratar svenska på Vårväderstorget så där ser jag inte någon relevans i ditt inlägg. Tror du att de stod och pratade arabiska vid mordtillfället eller?

Enkel fråga: Om din arbetsgivare säger åt dig att att diskutera med person A går du då istället och pratar med person B?

Gängen därute gillar säkert inte att att polisen står och snackar med folk därute och kanske får viktig information samtidigt som de vinner förtroende hos allmänheten vilket lockar folk utanför den kriminella sfären att kanske ange folk eller anmäla fler saker.

Det sistnämnda fattar gängen men inte du och det är därför din inställning är en fara för ett framgångsrikt polisarbete i den här typen av områden.

Ja, så är det. Många som talar svenska i Sverige. Just dessa ljusskygga personer kanske inte talar just svenska mer än enstaka meningar: ”ska knulla din mamma”, ”svennehora” mm.
Talar de sitt modersmål är det färre som förstår samtalet vilket är fördelaktigt för dem.

Om min arbetsgivare eller någon annan ber mig att utsätta mig för fara avböjer jag vänligt men bestämt!

Du skriver själv: ” Gängen därute gillar säkert inte att att polisen står och snackar med folk därute”.
Detta sammanfattar i stort sett mitt första inlägg om att kollegorna borde upplyst färskingen att vakta ryggen.

Ditt sista stycke måste jag erkänna att jag inte förstår. Mycket rörigt, skulle detta handla om bra polisarbete när en 33-årig polisman blir avrättad?
Citera
2021-07-02, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Absolut inte omöjligt, men kräver politisk vilja. Det behövs 10 000 nya poliser i fält och aggresiva åtgärder för att få bort Ghettofieringen, med dansk inspiration.
Finns ju RICO-ACT som dom använde i USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Racketeer_Influenced_and_Corrupt_Organizations_Act

Vad var det dom använde i Bronx när dom rensa upp där?
Citera
2021-07-02, 12:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
hmm.. vad jag förstått så är polisen där typ dagligen för att störa kriminella?
att detta var just ett närvarande och inte något larm, Larm hade troligtvis inte en polis på moppe dykt upp!
Vad har en polis på moppe då för sysselsättning, att bara glida runt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Det är ju bra att polisen meddelar innan dom ska komma så bevis, vapen, svarta pengar kan gömmas.
Vilken jävla polis vi har i Sverige...

Så om polisen inte gjorde uttalande i media, hur hade du reagerat då?🤣

Tror du att de kommer bokstavligen knacka på när de hämtar in nån misstänkt för ett polismord. 🤣🤣🤣🤣

Hade du varit granne med en av de misstänkta som de "knackar" på hos hade det nog varit givande för dig.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej - mord är överlagt. Om han siktade på någon annan blir det dråp. Ung GM, kommer ut efter halva - typ ett år eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Skitsnack. Det är mord om man siktar på en person för att döda men råkar träffa den som står bredvid (om det nu var så).
Det kallas likgiltighetsuppsåt. Slå upp det innan det uttalar dig.

Enterprise har rätt. Tänk på den tolvåriga flickan i Botkyrka som sköts av misstag. En person är häktad för mord (och mordförsök):

Citat:
Man häktad för mordet av 12-åring i Norsborg i somras

Den man som i onsdags frihetsberövades misstänkt för grovt vapenbrott har i dag söndag den 20 juni häktats på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/man-haktad-for-mordet-av-12-aring-i-norsborg-i-somras/
Citat:
I augusti 2020 sköts en flicka till döds i Norsborg. I torsdags förra veckan greps en man under en rutinkontroll. Han har nu blivit häktad, på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök.

https://www.mitti.se/nyheter/man-haktad-for-mordet-pa-12-ariga-flickan-i-norsborg/repufu!OKxHw2SARCKV1BeYSC4OFg/

Inte dråp.

Personen som sköt polismannen i Göteborg kommer att fällas för mord, om de hittar och dömer honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in