Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-28, 15:55
  #133
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Homofobi finns inte. Punkt.

OnT: All typ av sexuelitet, samt hudfärg och könsidentiter, är inkvoterat i dagens filmer och serier. Det går före manus och talang. Och då blir det den skit det blir. Du svamlar och jag vidhåller min ståndpunkt.
Så du tycker med andra ord inte det är befogat att inkludera dessa i någon av fallen jag nämnde? Låter nästan som en irrationell rädsla i mina öron.
För jag skrev att jag håller med på punkten om att jag inte gillar ren kvotering och inkludering för inkluderingens skull. Det ökar känslan av filmen som produkt, snarare än någons vision.

Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Fy-fan vad gay.
Jo precis.
Citera
2021-06-28, 23:25
  #134
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Så du tycker med andra ord inte det är befogat att inkludera dessa i någon av fallen jag nämnde? Låter nästan som en irrationell rädsla i mina öron.

Nej är det inte. Bara för att man inte tycker om något så ska det helt plötsligt vara en irrationell rädsla?
Du är fanimig kul du.
Citera
2021-07-02, 11:37
  #135
Medlem
Thuds avatar
Ska erkännas att jag inte läst alla inlägg i tråden så kan ha missat nåt men kan nån ge exempel på film/serie där det blir så som de flesta inte verkar vilja ha det? När det känns "påklistrat, efterkonstruktion och inkvoterat". Ser bara exempel där ni tycker det funkar.
Citera
2021-07-02, 11:42
  #136
Medlem
AnnaDeas avatar
Inte överhuvudtaget.

Jag har inte emot att dessa filmer finns, utan mångfald är av godo. Men tar vi till exempel Sverige som en punkt så har Svenska Filminstitutet en lång rad med punkter man ska följa för att få bidrag till sin filmproduktion. Bland annat är det mycket genus och allt annat efterblivet trams som prioriteras. Vilket även syns med antalet biobesökare och senare försäljning av filmen på dvd/Blu.
Citera
2021-07-02, 13:24
  #137
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thud
Ska erkännas att jag inte läst alla inlägg i tråden så kan ha missat nåt men kan nån ge exempel på film/serie där det blir så som de flesta inte verkar vilja ha det? När det känns "påklistrat, efterkonstruktion och inkvoterat". Ser bara exempel där ni tycker det funkar.

Det brukar vara så i trådar som denna. Många synpunkter och tyckande, desto färre konkreta exempel på filmer som påstås innehålla dessa "avarter".
Citera
2021-07-02, 13:31
  #138
Avstängd
Quackenbushs avatar
Det är naturligtvis viktigt att alla grupper representeras. Ett filmmanus är ju dessutom en möjlighet att påverka tittare genom att utsätta hen för en situation som hen kanske inte hade utsatt sig själv för. Tittaren har kanske inga hbtqi+ personer i sin närhet men får genom filmen eller TV-serien se att de är som vemsomhelst och det kan göra att nya fördomar inte bildas och att befintliga fördomar utmanas.

Vi har ju mediumet att påverka positivt, varför ska vi då inte använda det?
Citera
2021-07-02, 13:43
  #139
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thud
Ska erkännas att jag inte läst alla inlägg i tråden så kan ha missat nåt men kan nån ge exempel på film/serie där det blir så som de flesta inte verkar vilja ha det? När det känns "påklistrat, efterkonstruktion och inkvoterat". Ser bara exempel där ni tycker det funkar.
I Loki så var det fett krystad, helt klart. Det kom förhållandevis organiskt, det får erkännas. Men dom hade kunnat skippa den repliken och det hade inte påverkat något annat än delar av fanbasen.
Citera
2021-07-02, 13:54
  #140
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det är naturligtvis viktigt att alla grupper representeras. Ett filmmanus är ju dessutom en möjlighet att påverka tittare genom att utsätta hen för en situation som hen kanske inte hade utsatt sig själv för. Tittaren har kanske inga hbtqi+ personer i sin närhet men får genom filmen eller TV-serien se att de är som vemsomhelst och det kan göra att nya fördomar inte bildas och att befintliga fördomar utmanas.

Vi har ju mediumet att påverka positivt, varför ska vi då inte använda det?

Påverka positivt? Precis som nassarna använde/filmade OS i Berlin. Påverka tittare som inte kunde närvara. Allt för att sudda ut fördomar mot den rådande ideologin.

HBTQ-rörelsen är ju fullt accepterad i Sverige. Men det konstanta gnällandet och flyttandet av gränser från rörelsen har till och med fått radikalfeministen Kajsa Ekis Ekman att rita en linje i sanden.
Citera
2021-07-02, 13:58
  #141
Avstängd
Quackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Påverka positivt? Precis som nassarna använde/filmade OS i Berlin. Påverka tittare som inte kunde närvara. Allt för att sudda ut fördomar mot den rådande ideologin.

HBTQ-rörelsen är ju fullt accepterad i Sverige. Men det konstanta gnällandet och flyttandet av gränser från rörelsen har till och med fått radikalfeministen Kajsa Ekis Ekman att rita en linje i sanden.
Du kan ju dra vilka tokiga paralleller du vill men det förändrar ju inte faktum att arbetet med att inkludera människor i samhället är viktigt och bör föras på alla tillgängliga arenor.
Citera
2021-07-02, 14:04
  #142
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Du kan ju dra vilka tokiga paralleller du vill men det förändrar ju inte faktum att arbetet med att inkludera människor i samhället är viktigt och bör föras på alla tillgängliga arenor.
Som jag säger. HBTQ-rörelsen är fullt accepterad idag. Det är överdrifterna som kommer att skapa en motreaktion.
Citera
2021-07-02, 14:23
  #143
Medlem
BigFatCones avatar
Man kan ju också fråga sig varför det är så jävla viktigt att ha romantiska subplots. För det är ju egentligen då enda gången det är relevant att göra en grej av karaktärers läggning. Ni vet hur krystat det känns med veganer som måste säga att dom är veganer, eller Linux-användare som inte kan låta bli att berätta att dom kör Linux? Eller Apple-talibaner som inte kan säga "laptop" eller "mobiltelefon" utan bara "Macbook" och "iPhone"?

Exakt lika skitnödigt känns det när en karaktär är bög, och istället för att typ visa snubben med sin pojkvän på samma sätt som man skulle göra med ett hetero-par, så är karaktären ofta supergay och kan dessutom inte låta bli att berätta det, trots att det på noll och intet sätt för storyn framåt.
Citera
2021-07-02, 14:36
  #144
Medlem
Thuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I Loki så var det fett krystad, helt klart. Det kom förhållandevis organiskt, det får erkännas. Men dom hade kunnat skippa den repliken och det hade inte påverkat något annat än delar av fanbasen.

Tack för ett exempel! Just angående den serien såg jag en tweet om att Loke är mamma till Sleipner efter att ha levt en tid som sto. Kan inte verifera nåt av det själv men om det var så vore det ju inte så långsökt om han var bi eller nåt.
Har inte sett serien mer än första avsnittet heller så kan inte beöma. Men om det va en replik (1?) endast, vad gör det då om den är kvar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback