2021-07-02, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inga svar, mer än min "magkänsla".
HD är klurigare och hon har stått under SDs inflytande så länge att hon kunnat förflyttat sina moraliska gränser. Hon har bevisligen ljugit i förhör, men som sagt, jag tycker det är klarlagt att SD är den som dödshotar små barn, som är svartsjukt och stalkar Lena och även andra. Ett mycket stört beteende som har undergrävt Lenas och HDs självkänsla genom åren.

Min magkänsla säger mig alltså att mordet är planert och genomfört helt och hållet av en ensam störd individ.
.
Min magkänsla är att HD är betydligt mer involverad men att bevisningen inte räcker till.
HD är ett centralt motiv enligt HovR och frågan som kvarstår för min del är om hon varit drivande, passivt eller aktivt.
Med passivt menas att hon är fullt medveten om hur han reagerar och agerar, med aktivt menas anstiftan.

Det är snuskigt likt turerna kring T*im och T*ove.
Där begrep hon inte att digital media skulle vändas emot henne och var väl inte beredd på att han skulle erkänna allt, inbillade sig att hon hade honom som i en ask.

HD vet dock att föra sig i text, det ses via hennes kommentar till JS då hon inte tänker sätta sin vrede på pränt när hon startar provokationerna mot LW via att ta hennes cacher - reaktioner som hon förväntade sig.

"JG: Bra skrivet, impad. Trodde du skulle få ut för mycket frustration.
HD: Är för smart för det."

HD är fullt kapabel att agera utan att vara styrd av SD, finns många exempel i FUP.
Senast redigerad av develi 2021-07-02 kl. 13:27.
Citera
2021-07-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Så bra skrivet av dig, tyvärr var Stefan för självupptagen för att erkänna några misstag, fel eller brister hos sig själv.
Kanske han riggade någon anordning som utlöstes och dödade honom, någonting smart, som skulle kasta skulden mot någon annan, att han skulle blivit mördad.
Som han själv uttryckte i hovrätten att han blev förnärmad att han misstänktes för mordet på Lena för att det var så klantigt utfört, hade han gjort det hade det aldrig ens sett ut som ett mord utan en olycka.
Kanske han försökt få sitt självmord att se ut som att någon hämnare kommit och tagit hans liv?
Jag har väldigt svårt att förlika mig med tanken att det inte får komma ut på vilket sätt Stefan tog sitt liv.

Tror inte han riggade något alls. Han trodde att han skulle frias och efter att ha fått till sig domen kl 11.00 så tog han det som fanns till hands och i desperation tog sitt liv.

Så slug som han var kan han ha tagit reda på var nycklarna till SOAs vapenskåp fanns, gått ut och skjutit skallen av sig.

Eller hängt sig, vilket är en mycket hemskare död. Om självmördarens nackkotor (nr 3 och 4) knäcks går det fort, annars tar det en viss tid. Det beror på om repet är långt eller kort.
Citera
2021-07-02, 13:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
HD drar ofta barnkortet, vilket får mig att tänka på Möller.
Fort det var nåt så skyllde JM på tvillingarna och som oumbärlig mamma kunde hon inte sitta i fängelse. Hon gjorde ett melodramatiskt utspel mot sin torped i rätten.
Hon sitter fortfarande och dramatiserar i Ystad om hur barnen berövats sin mor.

HDs barn ska vara alibi på mordnatten, de åberopas som anledning att hon raderar i mobilen och hon drar ihop gänget för att storstäda huset:
Hon ska återta huset för barnens skull.

Hon tar ut skilsmässa men vill att han ska behålla huset. För att barnen ska få växa upp där. Hon får det att låta som om de vore högst fem år, nåt jag även reagerat på i andra hänseenden, dvs ordvalet att de nattas.

Den äldsta är redan utflugen ur boet och i studerar i USA.
Stor del av sin tid verkar de ha tillbringat på Folketorp med hyrda hästar sommartid och morföräldrarna är barnvakt konstant när de ägnar sig åt resor och GC.
Efter mordet är de även barnvakt då hon är hos JS, de skulle vara hos dem hela sommaren 2018.

TB beskriver att när HD tog ut skilsmässa så
" ville H*anna inte att S*tefan skulle sälja huset."

KH säger att HD "var ledsen över att S*tefan kanske inte kunde bo kvar i huset och om barnen kanske inte skulle växa upp där."

HD arrangerar så att SD inte behöver sälja huset:
"För att tjejerna och S*tefan skulle kunna bo kvar fick S*tefan låna pengar på något sätt och sedan betala Hanna månatligen."
Ab 150

Huset hade tydligen hög prio för HD. För barnens skull.
Vad investerade hon så att huset blev kvar efter skilsmässa och nu självmord?

När otroheten uppdagades i mars- 17, var flickorna 13 år och den yngsta 10 år (skulle fylla 11 i juni).
Så hur vuxna de nu var när skilsmässan oh flytten var ett faktum verkar vi vara oense om.

När Lena mördades i maj var den äldsta 15 år och den yngsta 12år, nästan 13.

För egen del tycker jag att det handlar om barn, ungdomar som behöver mycket stöd och vägledning ännu. Kanske särskilt de här barnen, som har haft en mycket omogen pappa och den äldsta uppenbarligen har varit utsatt.

Känner som tonårsförälder att unga människor ofta behöver föräldrarnas stöd även om de på vissa sätt klarar sig själva. De är helt enkelt inte vuxna människor.
Citera
2021-07-02, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte han riggade något alls. Han trodde att han skulle frias och efter att ha fått till sig domen kl 11.00 så tog han det som fanns till hands och i desperation tog sitt liv.

Så slug som han var kan han ha tagit reda på var nycklarna till SOAs vapenskåp fanns, gått ut och skjutit skallen av sig.

Eller hängt sig, vilket är en mycket hemskare död. Om självmördarens nackkotor (nr 3 och 4) knäcks går det fort, annars tar det en viss tid. Det beror på om repet är långt eller kort.
Tror inte det är mer avancerat än att han bestämt sig om det blir fällande dom, men hoppades eller trodde att han skulle frias som i TR.
Hade nån plan redo i bakfickan.

Hela hans tillvaro har ballat ur, skriver redan vid anhållan om att han inte kommer klara att sitta inlåst. Han levde för GC, resor och camping och syvende och sist så förlorade han drömkvinnan.
Citera
2021-07-02, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
När otroheten uppdagades i mars- 17, var flickorna 13 år och den yngsta 10 år (skulle fylla 11 i juni).
Så hur vuxna de nu var när skilsmässan oh flytten var ett faktum verkar vi vara oense om.

När Lena mördades i maj var den äldsta 15 år och den yngsta 12år, nästan 13.

För egen del tycker jag att det handlar om barn, ungdomar som behöver mycket stöd och vägledning ännu. Kanske särskilt de här barnen, som har haft en mycket omogen pappa och den äldsta uppenbarligen har varit utsatt.

Känner som tonårsförälder att unga människor ofta behöver föräldrarnas stöd även om de på vissa sätt klarar sig själva. De är helt enkelt inte vuxna människor.
Jag skriver om 2018 och då HD tog ut skilsmässa så lägg på ett år.
11 (12 år i juni) och 14 år, argument om att få växa upp i huset och ordval som att barnen nattas känns något överdrivet.
Det är läggtider och de sover ihop.

Vilket givetvis inte berör att tonåringar inte behöver stöd, det är mer än självklart, och att de har en omogen far är ingen nyhet.
Är inte värst impad av HD som förälder heller.
Citera
2021-07-02, 14:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
11 (12 år i juni) och 14 år, argument om att få växa upp i huset och ordval som att barnen nattas känns något överdrivet.

Vilket givetvis inte berör att tonåringar inte behöver stöd, det är mer än självklart, och att de har en omogen far är ingen nyhet.

Ja, det var så jag skrev exakt.
Du tycker att du vet att SD är omogen och du tycker att HD inte varit en bra mor, då borde detta vara en aspekt att ta med i en analys om vad barnen behöver förutom att de enligt dig nästan är utflugna (nu).

Vi pratar om barn när otroheten uppdagades och den äldsta var fyllda 14 vid mordet (skrev väl felaktigt 15 i förra inlägget), medan den yngsta var 11 och skulle fylla 12 i juni- 18.

Så 12 och 14 år.

Jag tycker att HD visade upp en mycket fin och stark sida när hon strax före mordet handskades med den krisande SD. Hon tar helt klart parti för barnen och står upp mot SD när han beter sig.

Ja, då har vi olika ståndpunkt om vad barn behöver och vad som är barn, då jag vet att mina barn var väldigt mycket barn när det gällde t ex att sova ensamma i huset osv. Naturligtvis behövde de inte nattas, men de ville att någon skulle vara hemma. Inget en tolvåring vill erkänna så där, men fick telefonsamtal då sonen frågade när vi skulle komma hem. Men nej, han var inte mörkrädd (&#128513, bara undrade.
När vi kom hem satt han i trappen och väntade...och la sig när vi kom hem. Men inte mörkrädd alls, haha.
På isen var han dock kaxig och höll sig framme, tacklades och var vinnarskalle. Ingen skulle väl tro det om honom.

Och det hände att tonåringar kan känna sig ledsna eller på annat sätt behöver "tanka". Ibland kunde det hända att någon kom in en stund för att det inte gick att sova, utan bra vill ligga i fotändan och snacka lite. Mysa lite. Vi har aldrig sagt nej, då vi förstår att det handlar om just att tanka trygghet. Mysigt för oss också att få vara med dom och att man ändå kan ge det. Man vet ju att det snart är slut, vilket det också kom en dag.

Man slänger liksom inte ut ett barn i havet utan simkunnighet och flytväst.

Alla är olika, men som förälder kan jag förstå HDs sätt att argumentera, särskilt i samband med en skilssmässa och den otrygghet som barnen måst växt upp i med en otrogen och omogen SD som beter sig sig stundtals hemskt mot barnen, avsäger sig föräldraskap mm, och HD som också under perioder har haft det svårt. Jag vet att du vet detta, men jag vill poängtera att det finns fler faktorer än att räkna upp att den äldsta är utflugen nu.

De var barn då och är förmodligen inte helt utflugen efter USA- studierna. Kanske återvänder hem igen? För det blir väl fortsatt gymnasie efter detta år? Ofta går man väl med de som är ett år yngre när man återvänder hem, så kanske hoppar på årskurs två i gymnasiet?

Jag ser det tvärtom, som att HD finns där för sina barn och har tankar på dom som är sunda, utom det att HD vill återvända till SD.

Finns inget i min värld som är viktigare än att finnas till hands för barnen, när helst de behöver det. Om det än är så att det gäller att vara hemma om de är mörkrädda. Det är inget att negligera. Barn vill vara självständiga om de kan, och för att bli det behöver de känna att man släpper när de känner sig redo och att finnas till hands när det blir "för läskigt".
Citera
2021-07-02, 14:37
Medlem
Citat:

Nej det är fruktansvärt tragiskt att dessa barn fått växa upp med SD och HD tycker jag.
Som det ljuvligaste lilla spädbarn kallade SD sin äldsta dotter "Pucko, fjant och spädgris" samtidigt som han hade ett hånfullt beteende mot bebisen och härmade joller på ett vidrigt sätt.
Detta såg hans båda föräldrar och syskon och HD skaffade ytterligare ett barn med den mannen.
Citera
2021-07-02, 14:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Så bra skrivet av dig, tyvärr var Stefan för självupptagen för att erkänna några misstag, fel eller brister hos sig själv.
Kanske han riggade någon anordning som utlöstes och dödade honom, någonting smart, som skulle kasta skulden mot någon annan, att han skulle blivit mördad.
Som han själv uttryckte i hovrätten att han blev förnärmad att han misstänktes för mordet på Lena för att det var så klantigt utfört, hade han gjort det hade det aldrig ens sett ut som ett mord utan en olycka.
Kanske han försökt få sitt självmord att se ut som att någon hämnare kommit och tagit hans liv?
Jag har väldigt svårt att förlika mig med tanken att det inte får komma ut på vilket sätt Stefan tog sitt liv.

Nej, några fel har han aldrig erkänt.
Det enda jag har hört honom säga, var att det enda han ångra var att han inte tog hand om sitt äktenskap bättre.

Visst, vi visste att han aldrig skulle erkänna mordet.
Men är det det enda han ångrar?

Det säger mycket om hur han ser på sin roll i den här världen.

De flesta skulle väl säga att det är mycket man ångrar och en av dom var...

Nä. det är Lenas fel, Åsas fel, vårt rättssamhälles fel...
Citera
2021-07-02, 15:17
Medlem
Citat:
Du tycker att du vet att SD är omogen och du tycker att HD inte varit en bra mor, då borde detta vara en aspekt att ta med i en analys om vad barnen behöver förutom att de enligt dig nästan är utflugna (nu).

Vi pratar om barn när otroheten uppdagades och den äldsta var fyllda 14 vid mordet (skrev väl felaktigt 15 i förra inlägget), medan den yngsta var 11 och skulle fylla 12 i juni- 18.

Så 12 och 14 år.

Jag tycker att HD visade upp en mycket fin och stark sida när hon strax före mordet handskades med den krisande SD. Hon tar helt klart parti för barnen och står upp mot SD när han beter sig.

Ja, då har vi olika ståndpunkt om vad barn behöver och vad som är barn, då jag vet att mina barn var väldigt mycket barn när det gällde t ex att sova ensamma i huset osv. Naturligtvis behövde de inte nattas, men de ville att någon skulle vara hemma. Inget en tolvåring vill erkänna så där, men fick telefonsamtal då sonen frågade när vi skulle komma hem. Men nej, han var inte mörkrädd (&#128513, bara undrade.
När vi kom hem satt han i trappen och väntade...och la sig när vi kom hem. Men inte mörkrädd alls, haha.
På isen var han dock kaxig och höll sig framme, tacklades och var vinnarskalle. Ingen skulle väl tro det om honom.

Och det hände att tonåringar kan känna sig ledsna eller på annat sätt behöver "tanka". Ibland kunde det hända att någon kom in en stund för att det inte gick att sova, utan bra vill ligga i fotändan och snacka lite. Mysa lite. Vi har aldrig sagt nej, då vi förstår att det handlar om just att tanka trygghet. Mysigt för oss också att få vara med dom och att man ändå kan ge det. Man vet ju att det snart är slut, vilket det också kom en dag.

Alla är olika, men som förälder kan jag förstå HDs sätt att argumentera, särskilt i samband med en skilssmässa och den otrygghet som barnen måst växt upp i med en otrogen och omogen SD som beter sig sig stundtals hemskt mot barnen, avsäger sig föräldraskap mm, och HD som också under perioder har haft det svårt. Jag vet att du vet detta, men jag vill poängtera att det finns fler faktorer än att räkna upp att den äldsta är utflugen nu.

De var barn då och är förmodligen inte helt utflugen efter USA- studierna. Kanske återvänder hem igen? För det blir väl fortsatt gymnasie efter detta år? Ofta går man väl med de som är ett år yngre när man återvänder hem, så kanske hoppar på årskurs två i gymnasiet?

Jag ser det tvärtom, som att HD finns där för sina barn och har tankar på dom som är sunda, utom det att HD vill återvända till SD.

Finns inget i min värld som är viktigare än att finnas till hands för barnen, när helst de behöver det. Om det än är så att det gäller att vara hemma om de är mörkrädda. Det är inget att negligera. Barn vill vara självständiga om de kan, och för att bli det behöver de känna att man släpper när de känner sig redo och att finnas till hands när det blir "för läskigt".

Såklart borde inte HD få ta hand sina barn, hon borde spärras in och barnen skulle nog behöva proffshjälp att bearbeta stora delar av sitt liv med en mördare och en lögnerska, dessutom SOA som också är ljugträsket, bara så sorgligt för dessa barn.
Senast redigerad av Grubbelman 2021-07-02 kl. 15:34.
Citera
2021-07-02, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:

Så 12 och 14 år.

Jag tycker att HD visade upp en mycket fin och stark sida när hon strax före mordet
handskades med den krisande SD. Hon tar helt klart parti för barnen och står upp mot SD när han beter sig.

Vilka utsvävningar..

Jag VET att SD är gravt omogen.

Det är bara att referera till filmen från 2004.

Det är bara att lyssna på decilitrar, centimetrar och strösselförhöret 2018.

Där den skeva HD inflikar att hon älskar honom och tycker han är en bra pappa.

Jag anser likaså att det är skevt att tala i termer om att natta en 14-åring och tala om läggtider.
Oavsett mörkrädd.
Citat:
Hon tar ut skilsmässa men vill att han ska behålla huset. För att barnen ska få växa upp där. Hon får det att låta som om de vore högst fem år, nåt jag även reagerat på i andra hänseenden, dvs ordvalet att de nattas.
Senast redigerad av develi 2021-07-02 kl. 16:11.
Citera
2021-07-02, 16:14
Medlem
Citat:
Vilka utsvävningar..

Jag anser likaså att det är skevt att tala i termer om att natta en 14-åring och tala om läggtider.
Oavsett mörkrädd.

Spot on, tack!
Att skaffa ett barn med SD är obegripligt, att skaffa ytterligare ett är vansinnigt omdömeslöst vilket vi lärt oss att HD verkligen är.
Citera
2021-07-02, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vilka utsvävningar..

Oavsett mörkrädd.

Du drar extrema slutsatser av enkla fakta, då utan att ta in de paramerar som man behöver.

Du utgår enbart från att den äldsta är "utflugen" för att hon har åkt till USA på studier. Det gäller idag. Inte då vid skilsmässan eller vid mordet.

Dessutom har hon ju bara gått årkurs ett på guymnsiet. Vi pratar inte om vuxna männsikor.

Visa mig var exakt HD skriver att hon ska natta 14-åringen.
Läggtider är väl inte fel att prata om då det gäller tonåringar.

14- åringen blev 14 år i januari- 18 och den yngre var ju för sjutton bara 11 år, skulle snart fylla 12 (juni) vid mordet.

Jag pratar inte om vad du vet eller inte vet om SD. Jag pratar om hur du drar slutsatser och struntar i omständigiheterna (skilsmässa, omogen far som krisar), utan uttgår från att det är utlugna barn, vilet det sannerligen inte var då.
Senast redigerad av notknapparen 2021-07-02 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in