Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Vad har du för stöd för att småsparare på avanza är sämre på börsen än småsparare på andra banker?
Jag är uppenbarligen otydlig.
När småsparare säljer en massa byggmax, ser jag det som ett tecken på att aktien kommer gå upp mer, då det mönstret infunnit sig tidigare, AVA är då en ganska tydlig signal på att just småsparare säljer, kunde likabra vara SWB, SEB, NRD, NON osv (men alla dessa ligger också som största nettosäljare efter AVA).
Idag och senaste dagarna består nettoköparna av MSE, SIS, MLEX, JPAG osv. Dessa var nettosäljare när aktien dök varje dag i veckor för en kort tid sedan. Var inte längesen SIS dumpade 20k aktier i öppningen så kursen dök till under 70 kr, nu sitter alltså samma aktör och köper Byggmax för 80+ kr.
Ingen stensäker analysmetod att göra köp/sälj efter, men det är ändå en signal för mig att inte sälja än.
Min något enkla och ganska rakt enkla teori är att de stora aktörerna leker med kursen och småspararna gör i regel bort sig, om MSE köper Byggmax på denna nivån och småspararna säljer, litar jag mer på att MSE kommer sälja dessa till småpspararna sedan när toppen närmar sig. Så när kursen ligger på 85+, AVA är största nettoköpare någon dag, då skulle jag börja överväga sälja en del för att säkra.