2023-04-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Rörigt, oordning både i butik och på drive in.

Väldigt lite personal så man får köa länge, personalen är relativt okunnig.

De är väl mer viktade mot privathandeln och bör inte jämföras med de som är fokuserade på proffshandeln. Kanske prioriterar annat än tidseffektivivet sortiment och kvalité som är A och O på en proffshandel. Vet inte hur de är idag, men i ett tidigt skede i min stad åtminstone(90-tal) så var Byggmax lite av sekunda. Man kunde köpa billigt virke om man hade tid att stå och plocka och sortera ut den värsta skiten. Något man naturligtvis inte kan hålla på med som proffs.
Citera
2023-06-28, 09:43
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Började gå in i Byggmax när vi gick under 30:-. Har bara varit två kortare perioder (hösten 2011 och vintern 2019/2020 som kursen varit så låg. Byggmax 2023 är dessutom något helt annat än det var 2011.

Bygger själv privat och besöker min lokala Byggmax minst ett par gånger per vecka. Det är en relativt ny Byggmax; stor, rymlig, ordning och reda och fullsortering inomhus (trädgård, golv osv). Det är nästan enbart privatpersoner som handlar i denna Byggmax - det finns åtminstone tre proffsbygghandlare i kommunen.

I den större kommun där jag tidigare handlat på någon av flera Byggmax är det betydligt vanligare med mindre byggfirmor som kunder.

Är just nu i gjutningfas och prisskillnaden är enorm på cement: Byggmax tar 76:95:- för en 25 kg säck (Noname - men det är Cementa Skövde i säcken). Samma innehåll (Byggcement Cementa Skövde) tar Beijer 132:- till privatperson.

Hursomhelst. Även om fastighetsbyggandet går ned och drabbar hustillverkare och de stora byggföretagen är det fortfarande full fart för byggföretag som jobbar med mindre byggen och hemmabyggare. Det är stört omöjligt att få tag på hantverkare med mindre än ett par månaders varsel.

Slår lågkonjunkturen över i stark recession eller i depression lär det blir snörstopp även hos Byggmax. Därför gäller det att ha torrt krut, men för egen del börjar jag nu att åter gå in i Byggmax. Några hundra aktier för varje krona kursen går ned. Målet är ett par tusen aktier sisådär. Lägger dom dessutom i en vanlig aktiedepå för långtidsförvaring och för att slippa onödig ISK-beskattning om lågkonjunkturen blir långvarig.
Citera
2023-06-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Började gå in i Byggmax när vi gick under 30:-. Har bara varit två kortare perioder (hösten 2011 och vintern 2019/2020 som kursen varit så låg. Byggmax 2023 är dessutom något helt annat än det var 2011.

Bygger själv privat och besöker min lokala Byggmax minst ett par gånger per vecka. Det är en relativt ny Byggmax; stor, rymlig, ordning och reda och fullsortering inomhus (trädgård, golv osv). Det är nästan enbart privatpersoner som handlar i denna Byggmax - det finns åtminstone tre proffsbygghandlare i kommunen.

I den större kommun där jag tidigare handlat på någon av flera Byggmax är det betydligt vanligare med mindre byggfirmor som kunder.

Är just nu i gjutningfas och prisskillnaden är enorm på cement: Byggmax tar 76:95:- för en 25 kg säck (Noname - men det är Cementa Skövde i säcken). Samma innehåll (Byggcement Cementa Skövde) tar Beijer 132:- till privatperson.

Hursomhelst. Även om fastighetsbyggandet går ned och drabbar hustillverkare och de stora byggföretagen är det fortfarande full fart för byggföretag som jobbar med mindre byggen och hemmabyggare. Det är stört omöjligt att få tag på hantverkare med mindre än ett par månaders varsel.

Slår lågkonjunkturen över i stark recession eller i depression lär det blir snörstopp även hos Byggmax. Därför gäller det att ha torrt krut, men för egen del börjar jag nu att åter gå in i Byggmax. Några hundra aktier för varje krona kursen går ned. Målet är ett par tusen aktier sisådär. Lägger dom dessutom i en vanlig aktiedepå för långtidsförvaring och för att slippa onödig ISK-beskattning om lågkonjunkturen blir långvarig.
Tack för en fin genomgång! Det låter som en bra strategi i alla fall och en fin analys av läget.
Citera
2023-06-28, 19:43
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr

Fast sett hur läget är nu (räntor, inflation etc.) och som förväntas vara ett tag framöver - är inte det betydligt värre än 2019/2020? Det får mig att räkna med att kursen ska ned betydligt mer.
Citera
2023-06-28, 23:00
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Fast sett hur läget är nu (räntor, inflation etc.) och som förväntas vara ett tag framöver - är inte det betydligt värre än 2019/2020? Det får mig att räkna med att kursen ska ned betydligt mer.

Minns inte varför just Byggmax gick ned så mycket 2019/2010 INNAN Covid satte igång. Men super-raset i mars 2020 var ju en extrem överreaktion på alla börser över hela världen; då läget var så ovisst ett slag med domedagsstämning. Men sedan visade ju det sig att pandemin istället fick fart på byggandet; inte minst hemmabyggandet.

Rent generellt är ju läget värre nu - inte minst i Sverige - än det varit i mannaminne. Och då har jag upplevt 1991-1993 med 500% ränta. Det talar ju för att allt skall ner.

Dock har byggandet av flerfamiljshus bromsats ned ordentligt och likaså byggandet av villor och radhus. Och sådant byggande har lång planeringshorisont och det tar flera år att komma upp i hastighet. SAMTIDIGT har Sverige en fortsatt hög invandring med 100 000 + invånare varje år; vilket i sin tur kräver kanske 50 000 nya bostäder per år. Och det byggs inte.

Efterfrågan på småhus bör därför öka samtidigt som utbudet minskar, vilket talar för att folk tvingas bo kvar i sina gamla hus samt att priserna på begagnade hus inte pressas ned som det annars hade gjort (utan den stora invandringen). Vilket i sin tur talar för att folk istället för att köpa ett nytt hus eller lägenhet, renoverar och bygger ut sitt gamla boende. Fler kanske flyttar ut på landsbygden och där renoverar äldre hus eller bygger nytt med betydligt lägre markpriser (i storstäderna har halva priset på villor utgjorts av själva tomten (ofta över fem miljoner i ett hyfsat område, samtidigt som en tomt på landsbygden ofta kostar 1/10-del).

Om vi inte går in i depressionsliknande förhållande så tror jag att Byggmax har en chans att klara sig bättre än många andra företag. Nu är jag ingen som lusläser årsredovisningar så jag kan inte uttala mig om nyckeltal och liknande. Däremot känns 1,6 Mdr som ett ganska lågt värde på ett företag med 180 butiker och som faktiskt växer och förnyar och förbättrar sitt koncept - det är ju inget företag som har stagnerat; jämför t.ex. med K-Rauta, Beijer Bygg och de andra - där händer ju inte mycket.

Men men. Nånstans skall man ha sina tillgångar. Svenska kronan känns ju inte helt pålitlig heller. Hörde häromdagen att det finns någon ny EU-banklag som säger att om en bank ligger risigt till så kan de beslagta kundernas tillgångar - jämför Cypern, där landet vid förra lågkonjunkturen helt enkelt stal inlånarnas pengar över ett visst belopp. https://nomadcapitalist.com/finance/...er-sacrosanct/ Så är nog pengarna säkrare på börsen.

För övrigt skall jag säga att jag nu i stort sett endast köper aktier i stabila företag i olika råvaru- och liknande branscher (skog, metall, energi, gödsel, olja osv). Och endast mindre poster i väntan på den stora sättningen.
Citera
2024-10-14, 11:23
Medlem
Conams avatar
Dyker 4,5% hitintills 🤔
Citera
2025-03-19, 09:56
Medlem
Tror ni aktien kommer stiga nu med jordbrukets nya reglar för för djurhållning? Tänker att många kanske kommer köpa massa virke för att bygga ut eller bygga om hönshus och dylikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in