2021-07-02, 07:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Vi har svart på vitt att YN avfärdat SEs rock. Det behövs inte bortförklaras.

Eftersom han är GM så slängde han självklart rocken och köpte en ny så att rocken inte stämmer är irrelevant
Citera
2021-07-02, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaså, sen när är alla politiska mord utförda av någon psyksjuk? Snyggt. Hur många gånger har du nu vänt kappan efter vinden i frågan om motiv vid mord? Haha.

Jannetreiber93 uttalar sig om motivfrågan, och vänder fyra gånger på kapoan:
"Det finns oftast inte motiv till politiska mord"
"Det finns inga vettiga motiv till politiska mord"
"SE hade motiv"
"Psyksjuka har inte motiv"
"SE är inte psyksjuk"

Du kunde alltså inte komma med ett argument på en enda grej i förhöret med AK som säkerställer att HO minns fel?

Att jag säger att det inte finns motiv betyder naturligtvis att det inte finns ett vettigt motiv, det är underförstått om man klarar av att läsa mellan raderna och inte tolkar allt bokstavligt
Citera
2021-07-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Eftersom han är GM så slängde han självklart rocken och köpte en ny så att rocken inte stämmer är irrelevant

Precis, det är enda sättet som funkar om SE är GM, och därför väger YNs vittnesmål inte lika tungt. Det enda som finns kvar är en väska, där vapnet måste få plats i.
Citera
2021-07-02, 08:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Precis, det är enda sättet som funkar om SE är GM, och därför väger YNs vittnesmål inte lika tungt. Det enda som finns kvar är en väska, där vapnet måste få plats i.
Och ett vapen eftersom SE aldrig ägde ett vapen och inte hade tillgång till ett heller.
Citera
2021-07-02, 08:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Inte för att SE är någon favorit för mig att vara Grandmannen, men vad grundar du på att det är ett omöjligt problem för TP?

Tiden. Tiden för när han är där efter bion och för att sedan ta sig tillbaka till Skandia för att stämpla ut.
Där också på något sätt medveten om vad han är i begrepp att göra... Prata lite med vakterna utan att avslöja någon form av ev. stresspåslag etc.
Men att komma tillbaka in på Skandia är inte att passera en öppen larmande dörr. Denna gick endast ut i garaget. Du ska in dit först.

Men sedan all denna tur som aldrig sviker SE.
Han riskerar möta någon i garaget, han riskerar möta väktarna etc.
Och sen har vi detta med att han lät sig iakttas av hundratalet biobesökare på en plats han aldrig sagt sig varit på.. och att då exponera sig i media som enligt TP var ett smart drag är ur detta perspektiv idiotiskt.

"Omöjligt" var mitt ord att förstärka osannolikheten till det yttersta då jag tycker detta är sagor.
Citera
2021-07-02, 08:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Eftersom han själv var iklädd mörkblå rock och Lisbeth var närmast är det naturligtvis mest sannolikt att de är hon som uppfattat färgen men tagit fel på plagget

Ja, det är möjligt att hon tagit fel på plagget och då vet uppenbarligen SE det också eftersom det är "mörkblå täckjacka" som han menar att hon säger. (Vilket Rimborn och Christiansson sedan också får höra)

Det är spännande hur denna uppgift ska försöka förklaras som fullt sannolik och inte alls problematisk...

Här bör man även tänka sig alla övriga nyhetsinslag i radio och på TV som skyfflar ut olika signalement.

SE ska ha sett 04:00 sändningen och där hört att GM hade "mörkblå täckjacka" alt. 2 GM varav en med "lång mörk rock"
Sedan kanske han hörde någon nyhetssändning till
Kl.08.00 ska han hört att Lisbeth nämn "mörk täckjacka"
Nyhetssändningarna fortsätter...
När tidningarna kommer så är det Taximeddelandet från 00:27 som basuneras ut.
"mörk jacka el. mörkbrun dunjacka, kan vara i skinn"

Här väljer SE att chansa ändå och prickar in att Lisbeth säger "mörkblå täckjacka"

Att du med flera gått all-in här gör att prestigen aldrig kommer att släppa..
Men det går inte att komma runt ovanstående chansning och det är värt att fundera lite extra på hur det faktiskt står till med alla "självklara uppgifter".
Citera
2021-07-02, 09:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tiden. Tiden för när han är där efter bion och för att sedan ta sig tillbaka till Skandia för att stämpla ut.
Där också på något sätt medveten om vad han är i begrepp att göra... Prata lite med vakterna utan att avslöja någon form av ev. stresspåslag etc.
Men att komma tillbaka in på Skandia är inte att passera en öppen larmande dörr. Denna gick endast ut i garaget. Du ska in dit först.

Men sedan all denna tur som aldrig sviker SE.
Han riskerar möta någon i garaget, han riskerar möta väktarna etc.
Och sen har vi detta med att han lät sig iakttas av hundratalet biobesökare på en plats han aldrig sagt sig varit på.. och att då exponera sig i media som enligt TP var ett smart drag är ur detta perspektiv idiotiskt.

"Omöjligt" var mitt ord att förstärka osannolikheten till det yttersta då jag tycker detta är sagor.

Jo, tiden förstod jag att du menade. Om vi bortser från sannolikheten för en stund och leker med tanken att SE är Grandmannen vilket inte är min favorithypotes som sagt.

Vilken medelhastighet menar du att makarna Palme hade och vad grundar du det på? Vilken medelhastighet skulle SE kunna ha?

Vilken sträcka gick makarna Palme respektive den SE skulle behöva gå?

Slutligen när startade makarna Palme sin färd från bokhandeln bredvid biografen? När skulle SE tänkas starta?

Är det möjligt att SE som Grandman skulle kunna vara den man som befinner sig bakom makarna Palme vid norra reklampelaren tidsmässigt utan att gångtiderna blir överdrivna och att utstämplingstiden blir trovärdig?

När dessa frågor är någorlunda troligt besvarade/uppskattade kan man utesluta om SE är Grandmannen eller inte ur en tidsaspekt.

Man kan ju som utgångspunkt t ex leka med tanken att SE gått dubbelt så fort som makarna Palme dörröppningar etc inkluderat. Då hinner t ex SE gå 420 m då makarna Palme gått 210 m enligt matematikens lagar om man kvittar stoppet vid Sari mot att SE startade senare.
Citera
2021-07-02, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Delvis får jag nog hålla med dig. Det som är någorlunda säkert är att SE återvände till Skandia ungefär tjugo minuter efter att han lämnat bygget. Under de där tjugo minuterna har ingen sett honom trots att han i någon form uppehållit sig vid eller i närheten av mordplatsen. Om han uppehållit sig i närheten av mordplatsen har han varit en beige figur som ingen lyckades la märke till och han lyckades inte heller påkalla någons uppmärksamhet. Nu vet vi ju alla att SE verkligen inte var någon beige figur så någon borde ha uppmärksammat honom om han under tjugo minuter uppehållit sig vid mordplatsen. Därför är min fasta övertygelse att han inte varit vid mordplatsen under de där tjugo minuterna, det är helt osannolikt.

Ja självklart skulle han kunnat placeras där om han varit där som vittne, bara förnekare med sjygglappar som tror han stod där osynlig
Citera
2021-07-02, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och ett vapen eftersom SE aldrig ägde ett vapen och inte hade tillgång till ett heller.

Eftersom SE sköt palme så hade han uppenbarligen tillgång till ett vapen. Inser att vapenfrågan är ett frågetecken men med den styrka bevisningen har kan den invändningen läggas åt sidan
Citera
2021-07-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det jag och MOPspanaren säger om PE och BP är ju per definition motsatsen till cherrypicking. Cherrypicking är att säga att någon borde ha sett SE när han försöker va med och vända på Palme, men att man inte behöver se BP när han gör det samma. Det är det som är cherrypicking.

Om nu både SE och BP säger att de hjälpte vända på Palme men att inget annat vittne säger något om detta i förhören, varför då bara ifrågasätta SE? Det är ju helt obegripligt cherrypickat.

Vad betyder cirkelresonemang för dig egentligen? För det du beskrev var inga cirkelresonemang.

Jag tycker att det ändå finns en viss skillnad mellan BP och SE.

BP säger sig komma fram till kroppen och kommentera insatsen utan att egentligen göra något själv. SE säger sig vara nere vid kroppen och faktiskt hjälpa till fysiskt. Särskilt i ögonfallande är påståendet att han har en ung tjej till höger och en ung man till vänster om sig själv. Sen påstår SE några andra saker (samtal med LP, språngmarch, avvisning av polis mm.) som ger en helhet av SEs närvaro på mordplatsen som bör ha större sannolikhet att registreras av övriga närvarande.

Den andra skillnaden är att några vittnen specifikt blir tillfrågade om SEs närvaro.
Citera
2021-07-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja självutnämnda Soff-professorer ...

Dessa uppgifter från en som har betydligt bättre koll på området går inte in:
(FB) Skandiamannen

Det kan ju för ordningens skull då också nämnas att Ankarsäter på sin blogg ger tydligt uttryck för att SE har en psykolgisk profil som passar för handlingen, även om han inte ställer någon psykiatrisk sjukdomsdiagnos.

SE verkar inte ha varit psykiskt sjuk, men har helt klart vissa drag som stämmer väl överens med en trolig ensamagerande GM.
Citera
2021-07-02, 10:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jo, tiden förstod jag att du menade. Om vi bortser från sannolikheten för en stund och leker med tanken att SE är Grandmannen vilket inte är min favorithypotes som sagt.

Vilken medelhastighet menar du att makarna Palme hade och vad grundar du det på? Vilken medelhastighet skulle SE kunna ha?

Vilken sträcka gick makarna Palme respektive den SE skulle behöva gå?

Slutligen när startade makarna Palme sin färd från bokhandeln bredvid biografen? När skulle SE tänkas starta?

Är det möjligt att SE som Grandman skulle kunna vara den man som befinner sig bakom makarna Palme vid norra reklampelaren tidsmässigt utan att gångtiderna blir överdrivna och att utstämplingstiden blir trovärdig?

När dessa frågor är någorlunda troligt besvarade/uppskattade kan man utesluta om SE är Grandmannen eller inte ur en tidsaspekt.

Man kan ju som utgångspunkt t ex leka med tanken att SE gått dubbelt så fort som makarna Palme dörröppningar etc inkluderat. Då hinner t ex SE gå 420 m då makarna Palme gått 210 m enligt matematikens lagar om man kvittar stoppet vid Sari mot att SE startade senare.

Medelhastigheter är enligt mig rätt lönlöst att titta på då det i princip handlar om sekunder till någon minut. Dessa ökar dock ju fortare SE tar sig tillbaka för att stämpla ut. Men återigen. Uppgifter som ska ge stöd för detta saknas helt.. Inte anfådd m.m.

Talar vi då också om Mårtens grandman så går inte denne efter förrän paret Palme börjat sin promenad. Vi har där inga uppgifter om att denne skulle ha bråttom.
Inga uppgifter om att någon skulle springa (även om detta självklart kan ha missats)

Vilka är personerna som Najic ser?
Vem är Fauzzis "man"? Är detta SE så är det mer som ska hinnas med: efter utstämpling, väktarsamtal, även ta höger en bit norrut för att sedan vända då han "plockat upp" paret Palme.
Hur vet SE att paret Palme korsat över Sveavägen?

O.s.v..

Fetade din mening som är typisk för alla som köpt SE som GM.... det måste bevisas hur han inte kan vara GM.
Märkligt resonemang.

Jag ser gärna att någon bevisar hur Grand är möjligt! Vad som stödjer detta o.s.v.
Tillsvidare behåller jag min uppfattning bl.a. utifrån ovan exempel jag givit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in