2021-07-01, 11:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Vad är det du har så svårt att hajja?

Samtliga drar slutsatsen att den man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka och som stod intill väggen mot det upplysta kulturhuset som Stig nämner 1 mars 12:20 i samtalet med Ali Lindholm inte kan vara någon annan än LJ.
Som någon skrev innan så är det den uppgiften som också placerar honom på mordplatsen.

Detta är alla överens om, men du verkar ha nåt problem?

Varför tror du annars TP och KP känner behov av att förklara SE's iakttagelse av LJ från trappan?

Tack ja, det verkar svårt detta. att det är just från denna uppgift som slutsatserna dras.
Men det som skiljer är positionen från vart iakttagelsen görs. (Och tiden då såklart)

LJ har inga uppgifter om ytterligare en ung man på denna position.
Då LJ vid tillfället inte var känd i media, så blir detta än osannolik gissning av en GM.
... att LJ vid ett senare tillfälle just skulle hamna på rätt position, med rätt signalement och i rätt ålder?!
Citera
2021-07-01, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, det där är inte Ockhams rakkniv. Att HO minns fel dag är ett rent antagande. Exakt lika mycket ett antagande som att SE ljuger om samtalet.

Sen så finns ju det stora problemet med Ockhams rakkniv. Den är liksom inte till för att komma fram till den äkta sanningen, den är till för att fram till den enklaste sanningen. Och den enklaste sanningen är inte lika med sanningen.

Det är inget antagande det är 100 procent säkerställt genom AK:s vittnesmål, återigen jag vet vad jag pratar, annars hade jag uttryckt det som att HO möjligen kan minnas fel eller kanske men nu är jag som sagt helt säker, däremot är jag inte helt säker på skälet till att HO kommer med denna felaktiga uppgift , om han minns fel eller om han är inblandad i mordet.
Citera
2021-07-01, 12:43
Bannlyst
Citat:
Mm det kända faktat att "SE bevisligen är mördaren pga sitt beteende".

Vad har förekommit mest genom åren tror du? Att en gärningsman går u i media eller att ett vittne överdriver sitt eget hjältemod?

Och då ska du ta hänsyn till att SE skulle vara helt unik som mördare om han var mördaren.

Nej alla som har minsta kunskap om brott vet att det är väldigt vanligt att en mördare låtsas vara ett vittne. Det är helt rationellt att ljuga för att skydda sig själv, att däremot ljuga med risk för att bli misstänkt enbart för att hamna i tidningen, visst kan det hända men det kräver att någon visar att SE isåfall var oerhört svårt psykiskt sjuk och hade han varit så sjuk hade han varit förtidspensionär, däremot finns det mycket som pekar på att SE var en oerhört listig välfungerande manipulativ psykopat och utifrån detta säkerställer det att SE och hans agerande enbart kan förklaras med att han är mördaren
Citera
2021-07-01, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ok. Jag får revidera. Så här har det varit med dina åsikter :

"SE har inget motiv"
"SE har inget vettigt motiv"
"SE har motiv, men det är inte viktigt".

SE har inget vettigt motiv och därför är frågan irrelevant, så är det och det är så jag sagt hela tiden, lär om lär rätt
Citera
2021-07-01, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ingen såg Bengt Palm heller. Och det finns många vittnen som inte beskrivs av andra vittnen.

Att KP kan resonera som han gör är att han tänker sig att de enda två möjligheterna är att SE är GM eller ett vittne som gjort precis allt han själv säger. Detta är ett helt uppenbart feltänk av KP. Detta är den riktig världen. Ett vittne till en historisk händelse har otroligt mycket att vinna på att överdriva sin egen roll. Som männoskan gjort i alla tider, historieskrivning är inte objektiv, det är en persons perspektiv

Nej inget vittne utan svår schitzofreni, svår utvecklingsstörning skulle göra det och du har inte visat att SE är något av de så därför är han psykopaten som ljuger för att skydda sig själv
Citera
2021-07-01, 13:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Med tanke på att LLs historia har uppkommit efter SEs rapportinslag och att den bär extremt stark prägel av SEs rapportinslag samtidigt som hans första förhör inte innehåller något av denna historia bör vi nog utgå från att den inte stämmer. Han har mest sannolikt inte sett någon göra det han påstår.

Resonerandet här är lite bakvänt för mig. Vi behöver inte utgå från att det inte stämmer för att han inte sagt något om det i tidiga förhör, eller för att det sägs efter nyhetsinslaget. Han kan ha sett SE trots detta.

Det som gör att man inte kan tro på LL är snarare att han på ganska rak fråga i hyfsat tidiga förhör säger att SE inte var på platsen. För den frågan måste röra SE, och det LL antyder passar bra in på SE. Tolkningen av förhöret som säger att detta kan innebära att SE kom til mordplatsen först minuter senare anser jag är osannolik.
Citera
2021-07-01, 13:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Diskussionen gällde ju huruvida SE kunde uteslutas som GM pga att han bar glasögon. Det vi då pekade på var just att SE inte alltid bar glasögon och att vi därför inte vet om han bar glasögon på mordkvällen.

Sekten har ännu inte kommit med de påståenden du här tillskriver sekten.

Precis som jag sa alltså. Att jag skriver det INNAN SEkten kommer dit.

Så ljug inte och säg jag tillskriver dom påståenden. Jag var ytterst tydlig med att SEkten inte hade sagt detta ännu.
Citera
2021-07-01, 13:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Det är inget antagande det är 100 procent säkerställt genom AK:s vittnesmål, återigen jag vet vad jag pratar, annars hade jag uttryckt det som att HO möjligen kan minnas fel eller kanske men nu är jag som sagt helt säker, däremot är jag inte helt säker på skälet till att HO kommer med denna felaktiga uppgift , om han minns fel eller om han är inblandad i mordet.

Det är ett antagande. Finns inget i det AK säger som säkerställer att HO minns fel eller ljuger. Men du verkar känna starkt för att dina åsikter är lika viktiga som fakta.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-01 kl. 13:42.
Citera
2021-07-01, 13:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej alla som har minsta kunskap om brott vet att det är väldigt vanligt att en mördare låtsas vara ett vittne. Det är helt rationellt att ljuga för att skydda sig själv, att däremot ljuga med risk för att bli misstänkt enbart för att hamna i tidningen, visst kan det hända men det kräver att någon visar att SE isåfall var oerhört svårt psykiskt sjuk och hade han varit så sjuk hade han varit förtidspensionär, däremot finns det mycket som pekar på att SE var en oerhört listig välfungerande manipulativ psykopat och utifrån detta säkerställer det att SE och hans agerande enbart kan förklaras med att han är mördaren

Men varför skulle man tro att man skulle bli misstänkt och vara rädd för det? Då hade väl inga vittnen vittnat...

Nej, det är inte väldigt vanligt att mördare låtsas vara vittnen. Det har hänt, men det är inte vanligt. Och på det sätt SE sjulle ha gjort det så är det helt unikt skulle jag påstå. Och det är alla gånger mycket mer vanligt att ett vittne överdriver sin egen insats.

Du har personligen sagt att SE är djupt psykiskt sjuk. Psykopat var modeordet.

Så alla svårt psykiskt sjuka på 80-talet var förtidspensionerade? Något mer du vill hitta på?
Citera
2021-07-01, 13:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Så SE:s beteende säkerställer tydligt att han är mördaren?
Citera
2021-07-01, 13:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
SE har inget vettigt motiv och därför är frågan irrelevant, så är det och det är så jag sagt hela tiden, lär om lär rätt

Politiska mord har aldrig motiv sa du först. När det bevisaded att de oftast har motiv så började du prata om "vettigt motiv", ett helt eget uttryck. Kappvändaren
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-01 kl. 13:37.
Citera
2021-07-01, 13:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej inget vittne utan svår schitzofreni, svår utvecklingsstörning skulle göra det och du har inte visat att SE är något av de så därför är han psykopaten som ljuger för att skydda sig själv
Är Wallin och Beng Palm svårt mentalsjuka? Ingen har sett dom göra sina med hjältemodiga saker. Med din logik måste de ljuga, och eftersom de inte är svårt mentalsjuka så måste de då vara mördaren.

Ljuger psykopater bara för att skydda sig själv förresten? Nej, det är en av alla dina lögner igen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-01 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in