2021-07-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det kanske var vettigt. Han försökte ju ge Centern något som tackade nej. Och Lindahl hade redan deklarerat trogenhet till den stora ledaren från Värnamo.

Löfven har ju stöd för att bli statsminister. Endast 174 högerut kommer rösta rött. Och jag tvivlar på att alla i L kommer rösta rött - de har ju just flyttat högerut.

Vissa tror/hoppas frifräsaren från V ska rösta mot Löfven - jag tvivlar på det också.

Så Löfven kan bli statsminister igen. Men budgeten blir det svårare med.

Jag hoppas Löfven säkrar upp budgetstöd innan han sätter sig som statsminister igen. Det blir så mycket charader annars.

Måste vi plöja igenom 4 voteringar innan det kan bli extra val?

Som jag har förstått det, ja
Citera
2021-07-01, 23:26
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Måste vi plöja igenom 4 voteringar innan det kan bli extra val?
Det verkar uppenbart vara så om ingen får förtroende i kammaren.
Citera
2021-07-01, 23:26
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Du har rätt att Löfven är en lurig paktmakare och jag har precis som du hela tiden trott att han skulle komma tillbaka som statsminister utan extraval, med reservation för 10% chans att Annie blir statsminister, gud förbjude!
Men du missar en sak, en mycket viktig sak vad väljarna tycker.
Det är väl ingen större överdrift att marknadshyror, nedmonterad anställningstrygghet och höjd pensionsålder inte är S väljarnas favoritreformer precis.
Att Steffe gick i säng med Annie var ett katastrofalt beslut för Socialdemokratin.
Nu när det snart är legitimt att rösta på SD, så framstår det som obegripligt att att bryta sina egna vallöften och börja bedriva högerpolitik för att stoppa SD.
Nooshi Dadgostar och V kommer nog upp runt 10-14% i valet 2022, flertalet av dom rösterna kommer från svikna fd S väljare.

Pensionsöverrenskommelsen är brett förankrad i riksdagen. Det krävdes bara en modig ledare som vågade ta beslutet och stå längst fram där det blåser. Några marknadshyror blev det inte och det visste Stefan Löfven redan när hsn skrev undee Januariavtalet. Vänsterpartiet har tjänat sitt syfte i att stoppa Centerpartiets mest galna ideer samtidigt som man får behålla regeringsmakten.
Citera
2021-07-01, 23:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Tror den stora förloraren för denna politiska teater blir Annie Lööf.
Det var hennes fel att regeringen fälldes och det är hennes fel att Löfven inte kan garantera sin budget.
Det är också hennes fel att inte en borgerlig regering kan tillträda.
Kan inte tänka mig att någon med IQ över 70 kan få till något sådant. Det finns ingen logik.

C har inte tagit initiativ till något misstroende. Inte ens röstat för något sådan.
C är tvärtom (kanske tillsammans med) helt oskyldiga.

Att det skulle vara C's fel att inte M+C+KD+L har över 50% av mandaten och kan bilda en borgerlig regering måste väl ända vara det mest stolliga som skrivits i tråden.
Citera
2021-07-01, 23:28
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Erlander gjorde ingenting eftersom det inte behövdes på 60-talet. Lite trist att det ska betraktas som skickligt att förhala och glida undan. Typisk fackpamp som härskar genom att trötta ut motståndarna. Det hade ju varit fan så mycket för Sverige om politikerna slutade med att leka hela havet stormar och i stället började ägna sig åt sakpolitik.

Stefan Löfven ägnar sig åt sakpolitik. Men att tro att man ska lämna över makten till en svag oppinion som inte ens kan samla en majoritet för att bli vald är inte aktuellt, det måste du väl också hålla med om.
Citera
2021-07-01, 23:30
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du verkar märklig , ingen trodde att UK skulle kunna bilda en ny regering.
Nästan alla borgare tycker det är bra att såskoppen Löfven får köra vidare med sin sopregering ett år till.

Historiens dom kan bli mycket hård över Löfven , han lär bli ihågkommen som den som ledde landet från toppnation i världen till vad vi ser nu , t o m våra grannländer ser på oss med skräck i blicken.

Tyckte det var glada rop i denna tråd för bara en vecka sedan från borgare och nazister som firade att det nu minsann skulle bli en högerkonservativ brunsörja vid rodret?
Citera
2021-07-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Stefan Löfven ägnar sig åt sakpolitik. Men att tro att man ska lämna över makten till en svag oppinion som inte ens kan samla en majoritet för att bli vald är inte aktuellt, det måste du väl också hålla med om.

Röfven ägnar sig inte åt ngt alls...
Han vill inte uttala sig om något parti kring dem som försöker bilda regering.
Låt dem göra vad som helt så länge jag får regera!! Det är Röfvens ställning!
Citera
2021-07-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad betyder detta?
Vi lade ner demokratin när vi gick med i EU?

Javisst vettu, S verkar ha gett över några hemliga dokument till EU i sista sekund eller nåt sånt…. 🧐 Jag hade aldrig hört talas om den där märkliga under bordet-överenskommelsen.

Ytterst odemokratiskt och det är nog bättre för S själva att de försöker att få det där att ”go away quietly” nu istället. Särskilt eftersom punkt 44 är stendöd….
Citera
2021-07-01, 23:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Men V har ju ökat i opinionen. Varför skulle man inte vilja få det fastställt officiellt?
Har du märkt att de andra partierna försöker avsätta regeringen och få till ett extraval bara för att deras opinionssiffror ändrats?

Hur tänkte du där egentligen?
Citera
2021-07-01, 23:36
Medlem
Citat:
Tyckte det var glada rop i denna tråd för bara en vecka sedan från borgare och nazister som firade att det nu minsann skulle bli en högerkonservativ brunsörja vid rodret?

Om det hade blivit nyval hade det varit helt ok. Alla ser nu vilka som är desperata....
Spelar ju ingen roll hur S och MP med stöd gör, de pajar landet i ett år till!
Blir lägre siffror för dem 2022.

Skall Röfven, Morgan och Ygeman fortfarande stå o tala om hur mkt de gjort för landet då?
Det har ju inte hänt ett skit. Varje dag är värre än den tidigare.
Hur länge hade Röfven styrt landet nu?

Det bästa är kanske att han "försiktigt" försöker kopiera SD politik utan att erkänna den.
Citera
2021-07-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har du märkt att de andra partierna försöker avsätta regeringen och få till ett extraval bara för att deras opinionssiffror ändrats?

Hur tänkte du där egentligen?

Har du märkt att Statsminister redan är avsatt? Det finns en övergångsregering!
Ingen försöker avsätta någon i dagsläget!

Nu är det talmansrundor för att hitta ett stöd för en Statsminister som kan bilda en regering.

Det har ingenting att göra med en opinionsundersökning!!
Ta ditt piller och sov!!
Citera
2021-07-01, 23:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Ja min uppfatning är att M ska satsa på nästa års ordinarie val. Det går inte att göra något i svag regeringsställning under den korta tid det är kvar dit. Valrörelsen ska ju dra igång före det också. Löfven är inte min stasminister, men ha kan få leka vidare fram till valet. Om sedan Sverige vill ge honom ytterligare ett nytt mandat så är det bara att tugga i sig. Jag respekterar alltid valresultatet och därmed demokratins grundbult, vilken inte Stefan Löfven gör. Han försöker hävda att 17 % bland de demokratiskt valberättigade inte gjort ett val som står för demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in