2021-07-01, 22:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Tyvärr ja. Det vore fantastiskt om Mp åkte ut. Jag skulle gladeligen stå ut med åtta år till av Röfven om bara Mp for åt fanders.
Det är väl inget. Jag skulle stå ut med Reinfeldt som statsminister i 16 år bara V+SD+S åkte ur.
Senast redigerad av liksom-fb 2021-07-01 kl. 22:45.
Citera
2021-07-01, 22:39
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag är inte anhängare av SD och inte heller AfS, men den här personen som gått från SD till AfS beskriver SD:s svikna löften bättre än vad jag orkar göra. https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/P3qRv7/annu-en-sd-ledamot-lamnar-partiet--gar-till-utbrytarna. Varför skulle man rösta på SD när man kan rösta på M?

Jag litar inte ett dugg på Moderaterna utan ett SD som blåslampa i baken på dem när det gäller migrations- och kriminalpolitik. Sen föredrar jag sund satsning på välfärd.

Ahls kritik mot SD i denna artikel är inget som får mig personligen att förlora min övertygelse om partiet.

Men med det sagt, point taken. Du hade väl rätt trots allt att de inte varit konsekventa på allting. Men de viktigaste frågorna för mig har iaf länge vart glasklart från SD's sida.
Citera
2021-07-01, 22:43
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej just det är inte främlingsfientligt. Det är bara gruppegoistiskt. Och kriminellt (beskattning).

Det rätta är att ta borta all välfärd, sänka skatterna och betalar alla för sig. Och den som vill betala för andra är fri att göra det.

Vill Åsa Romson och Regulus öppna sina plånböcker och betala till utlänningar så är dom fria att göra det.
Vill Åkesson och vänsteranhängarna i tråden här öppna sina plånböcker och betala till infödda så är dom fria att göra det.

Problem gone.

Nu är det ju C som ger makten till vänstern.
Citera
2021-07-01, 22:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Min poäng är snarare att man kanse ibland skall tänka helt nytt. Det är inget krav att statsminsterkandidaten sitter i Riksdagen, är med i något parti eller ens är "politiker".
Det är riktigt. Har för mig Italien haft en partilös statsminister.

Vi kanske skulle ordna tillbaka Reinfeldt. Han har ju både lång erfarenhet som statsminister och dokumenterad förmåga att hålla ihop 4 partier.
Citera
2021-07-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Sverige har ansökt om pengar ur EUs återhämtningsfond (?). I ansökan beskriver länderna de åtgärder man avser göra för att få igång ekonomin.

Utlovade reformer på bostadsbyggfronten

https://www.regeringen.se/rapporter/2021/05/sveriges-aterhamtningsplan/?TSPD_101_R0=08054bd396ab200092b824ddb653c85e07fcc 52f4520fcf3e02c4e59ac81693ba5c6f12f654bf3bb0888953 9e0143000dfef43b1d6fe8dd57411e531a298e867deb6cc53f a690e0165978468f7aaa8ca0e627bbaa5edee29e769a85d98d 3fe14

Lägg märke till att [b]läge och kvalitet i hyressättning [b] finns där där har du en åtgärd som påverkar hyran i HELA bostadsbeståndet.

Härlig regering, lovar EU att införa och står sen hemma och förnekar att det ens är på gång för att inget färdigt förslag finns på bordet.
Citera
2021-07-01, 22:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilka fördelar ser du med en att C stänger ute vänsterpartiets väljare från allt politiskt inflytande?
Det är en av de stora fördelarna.
Då hindras dom genomföra sin Sverigeförstörande politik.
Under Januari-avtalet har t ex skattekvoten minskat. Det hade varit omöjligt utan C+L.
Citera
2021-07-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är en av de stora fördelarna.
Då hindras dom genomföra sin Sverigeförstörande politik.
Under Januari-avtalet har t ex skattekvoten minskat. Det hade varit omöjligt utan C+L.

Som i sin tur hjälpte hela Sverige på ngt bra sätt?
Vilket? Skola, vård, omsorg, brott??
Ser inte ut att haft någon effekt alls!!
Citera
2021-07-01, 23:00
Bannlyst
Folk hyllar Nooshi Dadgostar, men i dagens intervju i studio ett i P1 visar hon hur slut i huvudet hon är.
Upprepar att dom inte ställa några krav på att släppa fram Löfvens budget om Annie Lööf får till ett nytt avtal med liberalerna.
Alla vet ju att detta är 100% omöjligt.

” STUDIO ETT
Regeringskrisen fortsätter - vad händer nu?”

https://sverigesradio.se/studioett
Citera
2021-07-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Ja jag skojar om Kungen. Det skulle blir ganska konstigt om statschefen också skulle blir statsminsiter. Lagstiftaren har nog inte ens tänkt på möjligheten och därför inte uteslutit statschefen från statsministerjobbet.

Min poäng är snarare att man kanse ibland skall tänka helt nytt. Det är inget krav att statsminsterkandidaten sitter i Riksdagen, är med i något parti eller ens är "politiker".

Kanske kunde vi välja någon karriärdiplomat som hållit sig ifrån allt vad partipolitik heter. Han tillsätter i sin tur ett antal opolitiska tjänstemän som ministrar. De kan meddela förordningar, åka på EU-möten, ta ställning till nådeansökningar osv.

De kompromissar också ihop en budget med hjälp av andra partier men utan att ha några ideologiska låsningar själva. Det är den enda proposition tjänstemannaregeringen lägger.

Resten av käbblet, dvs alla lagar som riksdagen stiftar kan Riksdagen sköta genom enbart motioner. Regeringen lägger sig inte i käbblet överhuvudtaget utan kalkonriksdagen får skämma ut sig bäst den vill fram till nästa ordinarie val 2022.

Statschefen är utesluten från rollen som statsminister (Regeringsformen 5 kap 2 par). Iaf sålänge statschefen fortsätter att vara statschef. Det var naturligtvis väldigt viktigt för politikerna att ta bort alla möjligheter för kungen att kunna utöva politisk makt när den nya regeringsformen skrevs.

Sen tycker jag att det är väldigt svårt att tänka sig en teknokratregering/partilös statsminister i det svenska systemet där så mycket makt ligger i regeringen. I det svenska systemet sysslar inte regeringen med att administrera och utföra beslut från riksdagen, utan det är regeringen som ska ta initiativen och driva politiken. Regeringar är inte ens tvungna att agera på uppmaningar (tillkännagivanden) från en riksdagsmajoritet. Det är också otrolig skillnad på motioner och propositioner (se Stefans Löfvens citat om "servettskiss" ang. M-budgeten som antogs 2018).

Väldigt mycket skulle behöva byggas om i det svenska statsskicket om vi skulle vilja sätta riksdagen i förarsätet. Personligen tycker jag att det är rätt fjuttigt att ha ett parlament som har så lite makt som det svenska har, så jag tycker inte nödvändigtvis att en sådan förändring vore negativt. Men om vi imorgon helt plötsligt skulle få en regering som sitter på händerna och hoppas att andra ska göra deras jobb, utan att ändra i själva systemet, så vore det förmodligen väldigt dåligt för Sverige.
Citera
2021-07-01, 23:16
Moderator
Tinuviels avatar
Nordkorea är INTE topic i den här tråden. Sluta diskutera Nordkorea.

// mod
Citera
2021-07-01, 23:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Tycker det var vettigt, fram med Löfven och syna Centern nu.
Sedan om det mot förmodan inte går igenom så får talmannen sätta fart och dra igenom de tre kvarvarande omröstningarna snabbt så det kan bli extraval
Det kanske var vettigt. Han försökte ju ge Centern något som tackade nej. Och Lindahl hade redan deklarerat trogenhet till den stora ledaren från Värnamo.

Löfven har ju stöd för att bli statsminister. Endast 174 högerut kommer rösta rött. Och jag tvivlar på att alla i L kommer rösta rött - de har ju just flyttat högerut.

Vissa tror/hoppas frifräsaren från V ska rösta mot Löfven - jag tvivlar på det också.

Så Löfven kan bli statsminister igen. Men budgeten blir det svårare med.

Jag hoppas Löfven säkrar upp budgetstöd innan han sätter sig som statsminister igen. Det blir så mycket charader annars.

Måste vi plöja igenom 4 voteringar innan det kan bli extra val?
Citera
2021-07-01, 23:23
Medlem
juholt69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Du sa ju att Löfven skulle vinna misstroendeomröstningen. Så blev det inte.

Absolut inte. Jag gav tre möjliga vägar som alla skulle leda till att han fick fortsätta regera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in