2021-06-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Påpekade bara att man gjorde det när man trodde jorden var platt för 500 år sedan ungefär.

Nej, det trodde man inte. Men för 50 000 trodde säkert de flesta det, även om vi aldrig kommer veta vilket. Någonstans där imellan ändrade det sig. Eftersom du försöker hävda att vår modell är fel så vore det kanske bra om du vet hur modellen ser ut. Annars ser det lite patetiskt ut att du hävdar att något är fel som du inte vet vad det är.

Så igen, vet vilken tidpunkt anser du är att den allmänna uppfattningen är att jorden är rund?
Citera
2021-06-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ja men dom har inte framställt läroböcker som din utbildning baseras på. Självklart är det inte de som ger ut böckerna som gjort allt arbete de bygger på.
Och om det är en konspiration för att dölja att jorden är mycket större, platt eller ihålig väljer dom isf det som styrker deras agenda. Och när det väl är inlärt i tonåren är det svårt att rucka på.
Återigen är vi i en konspirationstråd.

Jo självklart är det utbildade inom fysik som såväl skriver som granskar läroböcker inom fysik. Vidare är en stor del av utbildningen baserat på experiment - du ska som elev verifiera att teorierna i läroböckerna stämmer. Läser du t.ex klassisk mekanik är en del av utbildningen laborationer om krafter, acceleration och gravitation.

Ditt inlägg visar med all tydlighet att du har noll insikt i hur utbildning ens på gymnasienivå fungerar. Vidare begriper du inte att det vi lärt oss under utbildningen testas rent praktiskt när ingenjörer och fysiker utför arbetsuppgifter inom allt från lantmäteri till flygplanskonstruktion. Man är helt tappad om man tror att någon kan vara verksam som ingenjör utan att upptäcka att "allt är en bluff".

Citat:
... Du tror väl inte dom har kartlagt världen själv och sen hoppar in i ett klassrum?
...

Jo om du t.ex är lärare inom lantmäteri så har du självklart utfört en hel del laborationer inom området.

Du får det att låta som att man kan vara lärare i engelska utan att kunna engelska. Tror du verkligen en engelskalärare inte förr eller senare upptäcker att det hen lär ut inte stämmer överens med språket som talas i England?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-20 kl. 12:38.
Citera
2021-06-20, 12:49
Medlem
Citat:
...Men tänker bara bemöta konspirationsdelen då det är fascinerande hur den har hittat hål som tillåtit den att bli så stor. ...

Och jag tycker det är fascinerande att du har fått för dig att någon plattjordare har hittat några hål.

På den här ganska triviala nivån finns det inga hål. Alla tänkbara observationer och experiment du kan tänkas göra passar som hand i handske med gällande modell. Ingen har någonsin utfört ett experiment som inte kan förklaras.

Vilka "hål" menar du ens? Nämn dina bästa "hål" så ska jag förklara varför de inte är hål.
Citera
2021-06-20, 14:07
Medlem
Citat:
Jag frågade om hur man har mätt så man vet att stjärnorna är så långt borta?
Vilken teknik och vilken utrustning?

Sen hade jag inte brytt mig om detta om inte nasa kommit med saker jag misstänker är lögn, så det är en stor del av detta.

Astronomisk avståndsmätning beskrivs i lämplig lärobok. Finns många metoder t.ex parallax metoden jämföra visuell med absolut ljusstyrka och cepheidvariabler. Utrustningen är så klart teleskop.

En fråga kan vi vara överens om att avstånden måste vara mycket större än avstånden på Jorden ?
Citera
2021-07-01, 17:33
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Astronomisk avståndsmätning beskrivs i lämplig lärobok. Finns många metoder t.ex parallax metoden jämföra visuell med absolut ljusstyrka och cepheidvariabler. Utrustningen är så klart teleskop.

En fråga kan vi vara överens om att avstånden måste vara mycket större än avstånden på Jorden ?

Ok hur många teleskop vart dom tvungen att fästa i varandra för att komma till nåt resultat då? Fel å tejpa ihop tumstockar ist.
Ja jag tror att det är just i såna här lägen dom levererar sina matematiska lögner. Matematik är ett språk och språk kan ljuga.

Trianguleringen dom höll på med förut oberoende av varandra fick dom att tro solen var 3000 miles bort.
Tycker också att är den så långt bort dom säger att den är borde strålarna komma mer i en rak vinkel. En sol som tittar fram å plötsligt är det varmare ger i mitt huvud en tanke att den är närmre. I eran model är det väl inte ens värmen från detta solvarv du ser då du känner värmen eller gäller det bara stjärnorna!
Citera
2021-07-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Ok men ta fram ett fysiskt bevis på att jorden är platt när kommer det.

Ett fysiskt bevis är att vatten vi ser och kan experimentera med inte fungerar på sånt sätt att en glob är möjlig.

Din tur.
Citera
2021-07-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Ojojoj, vad mycket plattjordsdravel. Och dessutom en länk till ännu mer dravel!

För det första: Att jorden var en glob visste dåtidens vetenskap redan för tvåtusen år sedan. Låångt innan NASA grundades 1958. Att motivera en platt jord med sådant som "NASA ljuger" är alltså nonsens. Jag kan försäkra alla plattjordare att jorden har INTE ändrat form sedan 1958.

För det andra: Det finns massor av bevis för jordens form, som du själv kan hitta. Börja med att läsa i den här tråden och gå sedan ut och undersök själv.

För det tredje: Om du påstår att stjärnorna är mycket närmare än vad astronomerna säger - var vänlig och presentera stöd för det påståendet. Att du eller någon annan SÄGER något bevisar inte ett dugg.

För det fjärde: Hur många miljarder som än satsas, så går det inte att ändra längden på ekvatorn eller formen på Australien så att de stämmer med den vanligaste plattjordskartan med nordpolen i centrum och Antarktis som en isvägg runtom.

För det femte: Plattjordare har inte alls gjort några experiment som stöder hypotesen att jorden är platt. Och inte har de lyckats sätta upp några heller.

Vem är Plato förresten? Om du menar PLATON borde du åtminstone veta vad han hette.

Och om du tycker att jag har skrivit det här inlägget i en hånfull ton så beror det på att plattjordare förtjänar en hånfull ton. Helt enkelt därför att de genom hela den här tråden har ignorerat alla svåra frågor och istället tramsat om sådant som "densitetsskillnad", "man kan se längre än man borde", "perspektiv", "vanishing point" och liknande idiotier.

Vad tror du om force the line här. https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FRx4vvHqKn-I
Citera
2021-07-01, 17:53
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ett fysiskt bevis är att vatten vi ser och kan experimentera med inte fungerar på sånt sätt att en glob är möjlig.

Din tur.
Behövs inga experiment med vatten. Räcker med en bra kikare att titta ut över havet med för att förstå att havsytan inte kan vara platt.
Citera
2021-07-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Både väl och ? gör att du själv inte vet. Utan gissar.

Vilken tidsepok och civilisationer tänker du på här?

Jag tänker att vikingarna inte hade en aning om konceptet att det är en rund planet eller koll på planeter öht.
Att nån lagt fram tanken för 2000 år sen kanske stämmer. Men misstänker att många historiska personer som har med stora förändringar att göra är fiktiva.
Citera
2021-07-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Behövs inga experiment med vatten. Räcker med en bra kikare att titta ut över havet med för att förstå att havsytan inte kan vara platt.

Nä vatten rör ju på sig. Strömmar och vågar så.
Nä det räcker inte som bevis för mig.
Det går bara emot allt vad vatten är när man påstår det dom gör.
Citera
2021-07-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Vad tror du om force the line. Länken ovan. Se igenom den, inte lång. Vill höra just dina tankar om det.
Citera
2021-07-01, 18:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Nä vatten rör ju på sig. Strömmar och vågar så.
Nä det räcker inte som bevis för mig.
Det går bara emot allt vad vatten är när man påstår det dom gör.
Strömmar och vågor som döljer halva Turning Torso? Liiiite väl långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in