2021-06-20, 10:21
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Ojojoj, vad mycket plattjordsdravel. Och dessutom en länk till ännu mer dravel!

För det första: Att jorden var en glob visste dåtidens vetenskap redan för tvåtusen år sedan. Låångt innan NASA grundades 1958. Att motivera en platt jord med sådant som "NASA ljuger" är alltså nonsens. Jag kan försäkra alla plattjordare att jorden har INTE ändrat form sedan 1958.

För det andra: Det finns massor av bevis för jordens form, som du själv kan hitta. Börja med att läsa i den här tråden och gå sedan ut och undersök själv.

För det tredje: Om du påstår att stjärnorna är mycket närmare än vad astronomerna säger - var vänlig och presentera stöd för det påståendet. Att du eller någon annan SÄGER något bevisar inte ett dugg.

För det fjärde: Hur många miljarder som än satsas, så går det inte att ändra längden på ekvatorn eller formen på Australien så att de stämmer med den vanligaste plattjordskartan med nordpolen i centrum och Antarktis som en isvägg runtom.

För det femte: Plattjordare har inte alls gjort några experiment som stöder hypotesen att jorden är platt. Och inte har de lyckats sätta upp några heller.

Vem är Plato förresten? Om du menar PLATON borde du åtminstone veta vad han hette.

Och om du tycker att jag har skrivit det här inlägget i en hånfull ton så beror det på att plattjordare förtjänar en hånfull ton. Helt enkelt därför att de genom hela den här tråden har ignorerat alla svåra frågor och istället tramsat om sådant som "densitetsskillnad", "man kan se längre än man borde", "perspektiv", "vanishing point" och liknande idiotier.

Ja jag vet redan allt det där.
Alla som gått i skolan vet det.
Här är det väl frågan om man accepterar det.
Du kan gärna få gå vidare till nån tråd om läroplanen gällande jordens form om du vill häva ur dig vad du lärt dig i skolan.

Jag frågade om hur man har mätt så man vet att stjärnorna är så långt borta?
Vilken teknik och vilken utrustning?

Och vad tror du om force the line?

Platon vart Plato av nån anledning ja. Men du fatta vem jag mena.
Sen var det inte klart att jorden var platt 2000 år sen. 500 år sen började det få fäste på riktigt.

Sen hade jag inte brytt mig om detta om inte nasa kommit med saker jag misstänker är lögn, så det är en stor del av detta.

Vad kan jag läsa i tråden om saker som jag kan undersöka själv?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-06-20 kl. 10:24.
Citera
2021-06-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag tänker inte på nån speciell tid.
Det skrevs att man hittade för att jorden var rund. Påpekade bara att man gjorde det när man trodde jorden var platt för 500 år sedan ungefär.

Man trodde inte jorden var platt för 500 år sedan, jordens form och ungefärliga storlek var känd långt innan dess.
Citera
2021-06-20, 10:30
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ok ge mig ett experiment jag kan utföra då.
Vilket experiment är det du gjort som övertygat dig? Eller vet du exakt det jag vet dvs det man lärt sig i skolan och på tv?

Om du läser i denna tråd kommer du hitta massa exempel hur du kan testa jordens form. Alla plattjordare ignorerar att göra dom…

Men lite bevis på jordens form:

* Natt och dag.
* Kan se Södra Korset rakt söderut med norr exakt 180 grader i motsatt riktigt i Australien, Sydafrika och Argentina.
* Se hur stjärnans roterat medsols runt Södra Korset och motsols runt Polstjärnan.
* Hur solen samt alla skuggor rör sig i en exakt rak bana över hela jordklotet under vårdagjämningen och höstdagjämningen.
* Hur vi kan hitta på södra halvklotet.
* Hur halvmånen ”står upp” i Sverige, ”ligger ner vid ekvatorn samt ”står upp” 180 grader gentemot Sverige i Sydafrika.
* Att vi ser saker försvinner bakom horisonten.
* Hur solen lyser på molnens undersida vid soluppgång samt solnedgång.
* Hur solen börjar belysa toppen av berg först vid soluppgång och hur solljuset sakta kryper ner på beretts ju högre solen stiger.
* Hur solen lyser högre och högre på berg för att allra sist belysa bergstoppen vid solnedgång.
* Hur det kan vara solljus 24 timmar om dygnet på södra halvklotet vid deras sommartid.
* mm mm mm mm

Allt fungerar till 100% på en klotformad jord och går att utföra på skalenlig modeller.

Men ändå så tvekar du på att jorden ett klot och anser att folk är dumma som förstår och vet att jorden är ett klot.

Att tro jorden är platt är helt enkelt att vara lite dum i huvudet eller ha svårt att förstå extremt enkla logiska sammanhang.
Du eller ingen plattjordare kan göra modeller av verkligheten där jorden är platt. lyckas ni med en enda sak så kommer 100 andra problem som inte stämmer överens med verkligheten.

Det du lär dig i grundskolan, gymnasiet och högskolan är alltså saker du tvekar på är sant? Menar du på att alla, exakt alla lärare på hela jordklotet är med med på denna konspiration?
Citera
2021-06-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Man trodde inte jorden var platt för 500 år sedan, jordens form och ungefärliga storlek var känd långt innan dess.

Ok, i vissa kretsar kanske.
Men överlag trodde de flesta kulturer den var platt.
Men visst idén hade lagts fram.
Citera
2021-06-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Om du läser i denna tråd kommer du hitta massa exempel hur du kan testa jordens form. Alla plattjordare ignorerar att göra dom…

Men lite bevis på jordens form:

* Natt och dag.
* Kan se Södra Korset rakt söderut med norr exakt 180 grader i motsatt riktigt i Australien, Sydafrika och Argentina.
* Se hur stjärnans roterat medsols runt Södra Korset och motsols runt Polstjärnan.
* Hur solen samt alla skuggor rör sig i en exakt rak bana över hela jordklotet under vårdagjämningen och höstdagjämningen.
* Hur vi kan hitta på södra halvklotet.
* Hur halvmånen ”står upp” i Sverige, ”ligger ner vid ekvatorn samt ”står upp” 180 grader gentemot Sverige i Sydafrika.
* Att vi ser saker försvinner bakom horisonten.
* Hur solen lyser på molnens undersida vid soluppgång samt solnedgång.
* Hur solen börjar belysa toppen av berg först vid soluppgång och hur solljuset sakta kryper ner på beretts ju högre solen stiger.
* Hur solen lyser högre och högre på berg för att allra sist belysa bergstoppen vid solnedgång.
* Hur det kan vara solljus 24 timmar om dygnet på södra halvklotet vid deras sommartid.
* mm mm mm mm

Allt fungerar till 100% på en klotformad jord och går att utföra på skalenlig modeller.

Men ändå så tvekar du på att jorden ett klot och anser att folk är dumma som förstår och vet att jorden är ett klot.

Att tro jorden är platt är helt enkelt att vara lite dum i huvudet eller ha svårt att förstå extremt enkla logiska sammanhang.
Du eller ingen plattjordare kan göra modeller av verkligheten där jorden är platt. lyckas ni med en enda sak så kommer 100 andra problem som inte stämmer överens med verkligheten.

Det du lär dig i grundskolan, gymnasiet och högskolan är alltså saker du tvekar på är sant? Menar du på att alla, exakt alla lärare på hela jordklotet är med med på denna konspiration?

Äntligen lite ontopic.
Om detta är en konspiration så vet såklart inte lärarna någonting om detta. De som vet är väl isf dom som står för läroböckerna. Är väl Rockefellers i vårat fall som vet något då, med det material som Bonnier tillhandahåller i Sverige.
Det är en konspirationstråd och lite allmän verklighetsflykt(från en form)😛
Behöver inte ta det så jävla allvarligt.
Å rolig tråd där man får svar direkt av nån anledning.

Hur kan det vara 24 timmar sol då? Är inte det en sån sak som pekar på att världen är lite mer mystisk än vad vi tror?
Citera
2021-06-20, 10:45
Medlem
Citat:
Vilket experiment är det du gjort som övertygat dig? Eller vet du exakt det jag vet dvs det man lärt sig i skolan och på tv?

Finns massor. Du kan tex mäta Polstjärnans vinkel över horisonten på tre olika breddgrader, studera stjärnhimlen på södra och halvklotet eller kontrollera om våra kartor fungerar.

Citat:
...Vilket experiment är det du gjort som övertygat dig...

Det handlar inte om ett experiment utan snarast hundratals olika experiment som var för sig är evidens för att det vi "lärt oss i skolan" stämmer med det vi kan observera. Och det handlar om allt från att mäta gravitation till att rikta in paraboler eller titta på månen på olika breddgrader.
Citera
2021-06-20, 10:50
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Äntligen lite ontopic.
Om detta är en konspiration så vet såklart inte lärarna någonting om detta. De som vet är väl isf dom som står för läroböckerna. Är väl Rockefellers i vårat fall som vet något då, med det material som Bonnier tillhandahåller i Sverige.

Hur kan det vara 24 timmar sol då? Är inte det en sån sak som pekar på att världen är lite mer mystisk än vad vi tror?

Polletten trillade inte ner? Detta med att ha grundläggande förmåga att förstå enkla sammanhang?

Att alla lärare på hela jordklotet lär ut samma saker handlar ju om att normala människor som kan förstå grundläggande enda sammanhang och ha grundläggande logiskt tänkande hade reagerat om verkligheten inte stämde överens med all världens utbildningsmaterial.

Du själv ignorerade just exakt alla punkter jag tog upp tex…

Varför det finns midnattssol lär du dig i lågstadiet. Och om du har grundläggande förmåga för logiskt tänkande så förstår du problematiken mer midnattssol på södra halvklotet om jorden var platt.
Citera
2021-06-20, 10:51
Medlem
Citat:
Äntligen lite ontopic.

Rockefellers??? Du är ju mer än lovligt tappad, de som känner till jordens form är väl för fan inga finansmänniskor. Det är allt från fysiker till sjöfarare som studerat ämnet.

Och jo, självklart känner en fysiklärare till ett och annat om fysik. Hen har ju trots allt studerat området och har utfört massor med experimenterat inom området.
Citera
2021-06-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Polletten trillade inte ner? Detta med att ha grundläggande förmåga att förstå enkla sammanhang?

Att alla lärare på hela jordklotet lär ut samma saker handlar ju om att normala människor som kan förstå grundläggande enda sammanhang och ha grundläggande logiskt tänkande hade reagerat om verkligheten inte stämde överens med all världens utbildningsmaterial.

Du själv ignorerade just exakt alla punkter jag tog upp tex…

Varför det finns midnattssol lär du dig i lågstadiet. Och om du har grundläggande förmåga för logiskt tänkande så förstår du problematiken mer midnattssol på södra halvklotet om jorden var platt.

Jo jag förstår vad du menar. Men tänker bara bemöta konspirationsdelen då det är fascinerande hur den har hittat hål som tillåtit den att bli så stor. Och det är trådens ämne.
Ja om det är en konspiration så har lärare pluggat in det de lär ut. Du tror väl inte dom har kartlagt världen själv och sen hoppar in i ett klassrum?

Jag vet inte hur pass lurig folk kan vara. Men om dom lyckats blanda korten så grundläggande logiskt tänkande fallerar pga av en faktor fel som det senare spunnits vidare på är inte helt omöjligt.
Är inte omöjligt att allt stämmer heller.
Citera
2021-06-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ok men ta fram ett fysiskt bevis på att jorden är platt när kommer det.
Citera
2021-06-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Rockefellers??? Du är ju mer än lovligt tappad, de som känner till jordens form är väl för fan inga finansmänniskor. Det är allt från fysiker till sjöfarare som studerat ämnet.

Och jo, självklart känner en fysiklärare till ett och annat om fysik. Hen har ju trots allt studerat området och har utfört massor med experimenterat inom området.

Ja men dom har inte framställt läroböcker som din utbildning baseras på. Självklart är det inte de som ger ut böckerna som gjort allt arbete de bygger på.
Och om det är en konspiration för att dölja att jorden är mycket större, platt eller ihålig väljer dom isf det som styrker deras agenda. Och när det väl är inlärt i tonåren är det svårt att rucka på.
Återigen är vi i en konspirationstråd.
Citera
2021-06-20, 11:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jo jag förstår vad du menar. Men tänker bara bemöta konspirationsdelen då det är fascinerande hur den har hittat hål som tillåtit den att bli så stor. Och det är trådens ämne.
Ja om det är en konspiration så har lärare pluggat in det de lär ut. Du tror väl inte dom har kartlagt världen själv och sen hoppar in i ett klassrum?

Jag vet inte hur pass lurig folk kan vara. Men om dom lyckats blanda korten så grundläggande logiskt tänkande fallerar pga av en faktor fel som det senare spunnits vidare på är inte helt omöjligt.
Är inte omöjligt att allt stämmer heller.

Åter, har du grundläggande logiskt tänkande så kommer ju så klart lärare reagera på att verkligheten inte stämmer överens med det dom lär ut.
Tror du inte en lärare hade reagerat på att månen inte alls är på det avståndet som dom mäter upp det varje termin då dom gör det med sina elever. Eller att tyngdkraften inte alls existerar då dom mäter upp det med sina elever.
Eller när vissa lärare gör experiment med sina elever för att visa hur solen och skuggorna rör sig vid vårdagjämningen och höstdagjämning.
Eller att matematiken på grundskolenivån inte alls stämmer, matematik som du själv kan använda för att räkna ut hur mycket av Turning Torso ska försvinna beroende på avståndet och jordens kurvatur.

Som jag säger, det krävs väldigt lite grundläggande logiskt tänkande för att inse i det korkade att tro jorden är platt. Ingen som hittills påstått att jorden är platt i denna tråd tror ens på det själv…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in