2021-06-19, 16:09
Medlem
systems avatar
Jag ser nu en naturfilm på SVT2 från Antarktis. Inte en enda vakt ser jag. Bara pingviner.
Citera
2021-06-20, 02:53
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att du inte tycker det är konstigt duger inte. Du måste presentera en hypotes som går att undersöka.

Nej de borde bli mindre och mindre utan att försvinna över huvud taget.

Visst kan vi mäta jordens krökning och det har vi gjort i tusentals år. Du kan mäta krökningen på många olika sätt. Med hjälp av lantmäteriinstrument, med hjälp av en vanlig smartphone, med hjälp av ett gyro, med hjälp av fixstjärnor. Till och med plattjordare som Jeranism har lyckosamt mätt kurvan.

Anledningen till att FE trots detta existerar har ingenting med att vi inte kan mäta, undersöka eller till och med fotografera jorden. Det har enbart att göra med att FE:are inte förstår, ni är helt enkelt för korkade och obildade. Du förstår ju till exempel inte innebörden av att din smartphone kan mäta höjden relativt WGS84.

Håller med - och självklart gäller även det omvända: Att länka till ett YT-klipp och säga "titta, jorden är platt" är ett uruselt bevis.

Trots detta är du och andra plattjordare fullständigt fixerade vid detta och det är ni som ständigt för fram det. Du vägrar ju prata om något annat än båtar som försvinner över horisonten, all din argumentation handlar om att zooma in föremål vid horisonten.

Ska vi prata om något annat än YT-klipp på båtar vid horisonten?
Hur förklarar du att vi hittar på jorden?

Just det här med båtarna tas ju upp eftersom nasa-personal och dylikt folk själv säger att det är ett tvärsäkert bevis. Hånfullt också.
Har lite svårt att tro på saker när man använder den tekniken. När det borde vara väldigt lätt för dom att förklara det här utan att använda det argumentet, om det är rätt.

Håller med om att det inte nödvändigtvis bevisar någonting.
Men det visar att den nasa-kärringen har fel och inte har undersökt fenomenet riktigt.
Hon får tro Plato bäst hon vill men han hade också fel.
Och en filosofisk tanke som, "kolla, det borde betyda", ska inte användas som nåt sorts bevis. Åt nåt håll. Det visste även Plato.

Dom hittade väl på tiden då det var vedetaget att jorden var platt också?

Ni säger ofta, "det får man ju lära sig innan man går" t,ex.
Ni kan ju inte mena att barn har det sinneslaget att förstå komplexa förklaringar på hur jorden ser ut?
Om så, nej ni kan inte vara seriös med det så tänker inte ens underhålla den tanken.

Och det med perspektiv och oändlig syn.
"Vi ser stjärnor 100tusentals ljusår bort?
Ok, omöjligt att dom kan vara närmare?
Och hur har det mätts upp? Vilken utrustning har använts? Finns det nå referenspunkter jag som lekman kan följa för att mäta upp avståndet korrekt?

Konspirationsdelen.
Om jag var en del av en grupp matematiker med makt och velat föra folk bakom ljuset om vart dom existerar hade det nog blivit rätt lika som det ser ut idag.
Skulle jag fått 65 miljarder per dag hade jag tagit det skitseriöst också. Inga läckor och köpt in mig i skolböcker, reklamfilmer, underhållning och nyhetsinslag.
(tror inte det finns nåt nyhetsprogram utan snurrande jordglob.) Sen hade jag fejkat rymdfärder och fått in austronauter i så mycket underhållning som möjligt. Austronauter som gick mot mig å påpekat hål i min teater hade mördats. Skulle sprängt en rymdfärja och visat för barn så dom växer upp med en skräck för att bygga egna raketer att utforska med. Skapat en egen underhållningschanger kallad science fiction.
Hade även skapat en flat earth rörelse med dumma argument som motpol. Som jag i sin tur programmerat folk till att håna.
Behöver inte ens sitta och försvara idéerna då folket jag manipulerat är tvärsäker på att dom har rätt.

Även om jag inte är övertygad att jorden är platt kan vi slå fast att.
Det är uppenbart att nasa med medlöpare inte berättar sanningen i vissa skeenden.
Och att ständigt förneka det ger inga pluspoäng.

Med det sagt.
Ja det finns anledning att plocka isär allt och sätta ihop det igen.
Försök sätta ihop det utan att lyssna till auktoriteter. Är ni vetenskapligt lagd borde det gjorts redan.
Flat earthare försöker ju iaf komma på experiment.
Vad tror ni om force the line?

https://youtu.be/Rx4vvHqKn-I
Citera
2021-06-20, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag ser nu en naturfilm på SVT2 från Antarktis. Inte en enda vakt ser jag. Bara pingviner.

Och jag bor i Sverige. Ser ingen ökad kriminalitet när jag tittar ut genom fönstret eller läser på invandrareärdetbästasomfinns.com
Eller kollar på SVT.

Räkna upp minst tre potentiella hål i det du använder som bevisföring. Jag kan börja med ett.
1. Dom är inte där dom säger dom är.
2.
(Tar bort trean så du bara behöver komma på en alternativ förklaring)

Kom igen nu. Ta fram storsläggan så vi kan lägga ner det här.
Citera
2021-06-20, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Såg en bild nyss tagen på hubbles teleskop bakom ser man jordens krökning och solen på väg ner som lyser på jorden och teleskopet.
Kan du förklara det dumma sillen.

Så den dagen flat earthare får tillgång till miljarder och kan framställa sitt propagandamaterial proffsigare kommer du bli tveksam till om den är rund?
Citera
2021-06-20, 07:24
Medlem
Då kan ni plattearth skaffa fysiska bevis som ni inte gjort på ca 50 år.
Ni har inte visat en enda bild på nån isvägg soldater vid polerna ej heller ingen enda bild på nån platt jord som ni borde gjort men inte vågar ej heller kan.

Dem visste att jorden var rund för två tusen årsedan det behövdes inga miljarder då heller.

Kom igen ta fram storsläggan själv över 32000 inlägg inte ett enda fysiskt bevis
Senast redigerad av Eagle5555 2021-06-20 kl. 08:06.
Citera
2021-06-20, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Både väl och ? gör att du själv inte vet. Utan gissar.

Vilken tidsepok och civilisationer tänker du på här?
Citera
2021-06-20, 08:52
Medlem
Citat:

... Med det sagt.
Försök sätta ihop det utan att lyssna till auktoriteter. Är ni vetenskapligt lagd borde det gjorts redan.

Självklart kan du få plocka isär och sätta ihop igen om du känner för det. Och om du gör det så kommer du snabbt märka att det bara finns ett sätt att sätta ihop alla pusselbitarna igen.

Och varför i hela världen tror du att detta inte redan har gjorts åtskilliga gånger och att ingen annan än plattisar har experimenterat och observerat?
Citera
2021-06-20, 09:12
Medlem
Citat:
Just det här med båtarna tas ju upp eftersom nasa-personal och dylikt folk själv säger att det är ett tvärsäkert bevis. Hånfullt också.
Har lite svårt att tro på saker när man använder den tekniken. När det borde vara väldigt lätt för dom att förklara det här utan att använda det argumentet, om det är rätt.

Håller med om att det inte nödvändigtvis bevisar någonting.
Men det visar att den nasa-kärringen har fel och inte har undersökt fenomenet riktigt.
Hon får tro Plato bäst hon vill men han hade också fel.
Och en filosofisk tanke som, "kolla, det borde betyda", ska inte användas som nåt sorts bevis. Åt nåt håll. Det visste även Plato.

Ni säger ofta, "det får man ju lära sig innan man går" t,ex.
Ni kan ju inte mena att barn har det sinneslaget att förstå komplexa förklaringar på hur jorden ser ut?
Om så, nej ni kan inte vara seriös med det så tänker inte ens underhålla den tanken.

Och det med perspektiv och oändlig syn.
"Vi ser stjärnor 100tusentals ljusår bort?
Ok, omöjligt att dom kan vara närmare?
Och hur har det mätts upp? Vilken utrustning har använts? Finns det nå referenspunkter jag som lekman kan följa för att mäta upp avståndet korrekt?

Konspirationsdelen.
Om jag var en del av en grupp matematiker med makt och velat föra folk bakom ljuset om vart dom existerar hade det nog blivit rätt lika som det ser ut idag.
Skulle jag fått 65 miljarder per dag hade jag tagit det skitseriöst också. Inga läckor och köpt in mig i skolböcker, reklamfilmer, underhållning och nyhetsinslag.
(tror inte det finns nåt nyhetsprogram utan snurrande jordglob.) Sen hade jag fejkat rymdfärder och fått in austronauter i så mycket underhållning som möjligt. Austronauter som gick mot mig å påpekat hål i min teater hade mördats. Skulle sprängt en rymdfärja och visat för barn så dom växer upp med en skräck för att bygga egna raketer att utforska med. Skapat en egen underhållningschanger kallad science fiction.
Hade även skapat en flat earth rörelse med dumma argument som motpol. Som jag i sin tur programmerat folk till att håna.
Behöver inte ens sitta och försvara idéerna då folket jag manipulerat är tvärsäker på att dom har rätt.

Även om jag inte är övertygad att jorden är platt kan vi slå fast att.
Det är uppenbart att nasa med medlöpare inte berättar sanningen i vissa skeenden.
Och att ständigt förneka det ger inga pluspoäng.

Med det sagt.

Ojojoj, vad mycket plattjordsdravel. Och dessutom en länk till ännu mer dravel!

För det första: Att jorden var en glob visste dåtidens vetenskap redan för tvåtusen år sedan. Låångt innan NASA grundades 1958. Att motivera en platt jord med sådant som "NASA ljuger" är alltså nonsens. Jag kan försäkra alla plattjordare att jorden har INTE ändrat form sedan 1958.

För det andra: Det finns massor av bevis för jordens form, som du själv kan hitta. Börja med att läsa i den här tråden och gå sedan ut och undersök själv.

För det tredje: Om du påstår att stjärnorna är mycket närmare än vad astronomerna säger - var vänlig och presentera stöd för det påståendet. Att du eller någon annan SÄGER något bevisar inte ett dugg.

För det fjärde: Hur många miljarder som än satsas, så går det inte att ändra längden på ekvatorn eller formen på Australien så att de stämmer med den vanligaste plattjordskartan med nordpolen i centrum och Antarktis som en isvägg runtom.

För det femte: Plattjordare har inte alls gjort några experiment som stöder hypotesen att jorden är platt. Och inte har de lyckats sätta upp några heller.

Vem är Plato förresten? Om du menar PLATON borde du åtminstone veta vad han hette.

Och om du tycker att jag har skrivit det här inlägget i en hånfull ton så beror det på att plattjordare förtjänar en hånfull ton. Helt enkelt därför att de genom hela den här tråden har ignorerat alla svåra frågor och istället tramsat om sådant som "densitetsskillnad", "man kan se längre än man borde", "perspektiv", "vanishing point" och liknande idiotier.
Senast redigerad av pewana 2021-06-20 kl. 09:16.
Citera
2021-06-20, 09:17
Bannlyst
Jorden är lika platt som konspirationsteoretikers hjärna.
Citera
2021-06-20, 09:28
Medlem
Citat:
... Dom hittade väl på tiden då det var vedetaget att jorden var platt också? ...

Är du medveten om att "hitta på jorden" betyder att riktningar och avstånd på jorden är kända? Och att det i sin tur innebär att jordens storlek och form är känd?

Det är fullkomligt uppenbart att plattisar har stora brister i sin slutledningsförmåga. Ni accepterar glatt att våra kartor fungerar men ni lyckas inte förstå att innebörden av det är att jordens form och storlek är känd.
Citera
2021-06-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Både väl och ? gör att du själv inte vet. Utan gissar.

Vilken tidsepok och civilisationer tänker du på här?

Jag tänker inte på nån speciell tid.
Det skrevs att man hittade för att jorden var rund. Påpekade bara att man gjorde det när man trodde jorden var platt för 500 år sedan ungefär.
Citera
2021-06-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Då kan ni plattearth skaffa fysiska bevis som ni inte gjort på ca 50 år.
Ni har inte visat en enda bild på nån isvägg soldater vid polerna ej heller ingen enda bild på nån platt jord som ni borde gjort men inte vågar ej heller kan.

Dem visste att jorden var rund för två tusen årsedan det behövdes inga miljarder då heller.

Kom igen ta fram storsläggan själv över 32000 inlägg inte ett enda fysiskt bevis

Ok ge mig ett experiment jag kan utföra då.
Vilket experiment är det du gjort som övertygat dig? Eller vet du exakt det jag vet dvs det man lärt sig i skolan och på tv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in