2021-07-01, 16:10
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Finns det nån bild på polismannen?
https://www.facebook.com/mrAndDan
Citera
2021-07-01, 16:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, jag tycker det hela är ytterst märkligt. Poliser som framför MC och moped ska ha varselväst på sig, det är reglementerat. Samma sak vid fotpatrull när det är mörkt. Och givet området/tid på dygnet så kan man tycka att det är av största vikt att det framgår att det är en polis för att riskminimera.

Så åter till frågan, om polisen i fråga var uniformerad på ett så tydligt sätt som möjligt, hur kan polisledningen så snabbt gå ut med att skytten inte visste att det var en polis han sköt mot, vilket ju uttalandet betyder?

Kan det kanske vara så att polisen i fråga (givet att det var gängmedlemmar han stod och pratade med), inte ville dra uppmärksamhet till sig och agerade där efter?

Det har påståtts att polisen som åkte moped arbetade tillsammans med två kvinnliga poliser som åkte bil, om jag förstått rätt samma två poliser som sedan försökte rädda honom. Exakt vad de höll på med och hur de utförde uppdraget framgick dock inte.
Citera
2021-07-01, 16:11
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Tycker inte det är jämförbart.
Att en kvinna som har ihop det med en bankrånare blir skjuten (av misstag?) är en sak.
Vidrigt, absolut. Rått, absolut. Men fegt, och uselt. Hon kan inte skjuta tillbaka. Hon har heller inte en massa beväpnade polare en knapptryckning bort.
Att med berått mod skjuta en polis är en ren krigsförklaring mot polisen. Och det är enligt mig en annan kaliber. Har man dessutom gillrat en fälla för polisen, separerat honom från sin partner, tyder det på en kallsinnighet från de som gett ordern.
Antagligen inte en krigsförklaring mot polisen, inte en fälla gillrad av ett gäng.
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Det är 100% småglin som gängen stoppat i för mycket droger i för att få dem att göra deras jobb som sedan fått snedtändning och den här polisen har sagt en liten kommentar till någon gång tidigare (Se tillbaka på polisens aktivitet i området) och så har då dessa ynglingar sett honom under den här kvällen och gillrat en fälla och sen skjutit.
Det krävs inte mycket mer än så här för att tända till. Det är det som gör det hela obehagligt livsfarligt.
Ja. Polismord som inte sker när man blir arresterad (Malexaner), där skytten söker upp en polis, pekar på en ensam hard core vapenälskare, kanske gängmedlem, påverkad/pykos.
Citera
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suset
Att man undviker att gå ut med signalment fast man vet mycket väl vad det är man letar efter, samt att man är snabb på att ge tidningarna och politikerna rubriker att gömma sig bakom tyder på ett visst politiskt intresse, ja.
Vad tjänar polisen egentligen på att gå ut med att det "kanske inte var meningen att skjuta polisen, möjligtvis."
Man behöver inte ens läsa mellan raderna här, det är uppenbart vad de sysslar med.

Man går i princip aldrig ut med signalement så tidigt och även om det vore ovanligt hur menar du att det talar mer för att det var ett riktat dåd?

Man har nästan alltid en presskonferens i anslutning till uppmärksammade dåd och jag förstår inte heller hur du menar att det talar för ett annat motiv.

Jag säger inte att det inte är möjligt att det var ett riktat dåd, jag säger dock att det är uppenbart att du saknar belägg för det du påstår. Mest troligt för att du hoppas kunna politisera gärningen och är mindre intresserad av ett verkligt motiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Finns inget vett i utlåtandet om att polisen inte var måltavlan och att det var mörkt.

1. Det var inte mörkt.
2. Polisen bar uniform.
3. Vem skjuter en okända bara för att denne sitter på en moped?

Media och staten vill förringa händelsen och detta görs genom missvisande information till allmänheten.

För att spela djävulens advokat lite snabbt så skjuter ju dessa idioter fel hela jävla tiden. Kastar t.om. in handgranater i fel lägenhet, eller någon snubbe som de verkar gissa är deras egentliga mål. Sen kan de inte sikta heller.

Så helt otänkbart är det ju inte.
Citera
Medlem
afsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag undrar om nationella insatsstyrkan har kallats in på jakten efter mördaren?
Dom är absolut underrättade, men tror att man just nu nöjer sig med den regionala insatsstyrkan i Göteborg.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Tycker inte det är jämförbart.

Att en kvinna som har ihop det med en bankrånare blir skjuten (av misstag?) är en sak.
Vidrigt, absolut. Rått, absolut. Men fegt, och uselt. Hon kan inte skjuta tillbaka. Hon har heller inte en massa beväpnade polare en knapptryckning bort.

Att med berått mod skjuta en polis är en ren krigsförklaring mot polisen. Och det är enligt mig en annan kaliber. Har man dessutom gillrat en fälla för polisen, separerat honom från sin partner, tyder det på en kallsinnighet från de som gett ordern.

Klart man kan jämföra en skjutning med en annan.

Nu är det fortfarande bara spekulationer. I senaste Ekot sa polisen att de TROR att polisen inte var måltavlan. Vi får se vad som stämmer.
Citera
2021-07-01, 16:12
Medlem
susets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
Jesus. Vad kommer det här uttalandet om Löfven från den mördade polisens pappa leda till? Det är första gången jag ser nåt sånt.

https://www.friatider.se/mordade-polisens-pappa-om-lofven-bor-i-palats-medan-sverige-ar-i-kaos
Herregud, pappan fick ett sms av Löfven.
Riktigt osmakligt.
Säkert skrivet av någon sekreterare också för att spara tid.
Låt bli om du inte tänker anstränga dig, som min pappa brukade säga.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Mord är det först när en dom har vunnit laga kraft.
Du kan ju jämföra artikeln med en annan artikel med ett så kallat likgiltighetsuppsåtsmord:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-gripen-efter-mordet-pa-12-ariga-adriana-i-botkyrka
Mord både i rubrik och brödtext.
Det som skiljer åt är att den länkade artikeln syftar till en händelse i slutet av förra sommaren. Då är det enklare att ta bladet från munnen.
Mordet på polisen är en pågående händelse och är därför mer politiskt brännande.
Samma fall i december kör också på mord:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-gripen-for-delaktighet-i-dodsskjutningen-av-12-ariga-adriana

Fast att det måste vinna laga kraft för att kallas mord blir ju lite knepigt.

Med den logiken borde det ju inte finnas några ouppklarade mord?
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Ingen slump att detta händer nu innan valet
Samma sak med kriminella bajset George Floyd , allt handlar om opinionsbildning innan valet.

Meningen är att få in sd + M+ och bilda en regering som inför en total makt övertagande från människor till polisen
Och människor kommer vara glada för det också

Anonyma vittnen, visitations zoner och alla möjliga förslag för att trycka ner människor

Jag säger såhär de dags att vi kräver ett riktigt val utan att 1 part har kontroll över
rösträknandet

Ingen av partierna skulle sitta kvar om dem inte fuskat sig till makten

Över till konspirationsteorier med dig.
Citera
Medlem
0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
Jesus. Vad kommer det här uttalandet om Löfven från den mördade polisens pappa leda till?
https://www.friatider.se/mordade-polisens-pappa-om-lofven-bor-i-palats-medan-sverige-ar-i-kaos
Herregud. Ett sms?=! Tiden är mogen för revolution nu.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Nu försöker polisen släta över detta med att det var en felskjutning. Alltså en berättigad skjutning i annat fall.

Detta är väl ett utspel för att lugna vänsterkanten.

Utifrån det som framkommit så har jag väldigt svårt att tro att polisen sköts ihjäl av misstag. Riktigt så extremt är inte Sverige att folk skjuts ihjäl av misstag regelbundet (ja det händer, men högst nåt fall om året där oskyldiga dödas av misstag ) och att skyttar ignorerar att poliser står och samtalar med den egentliga måltavlan. Det är kanske svårt för polisen att ta till sig att de kan vara måltavla vid skjutningar, men jag tror att så är fallet här. Att polismannen råkade stå i vägen är bara så jävla långsökt..
Senast redigerad av fernebo 2021-07-01 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in