2021-07-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du är en typisk medlem i fårskocken som slänger ut one-liners helt utan att sätta dig in i ämnet.
Har du tittat igenom de avancerade beräkningarna (som flera gjort) för att komma fram till resultatet ?

Det vet jag iofs att du inte gjort så jag vet inte varför jag frågar.

Edit: Han innan gav åtminstone ett relevant svar och försökte påvisa sin tes, det verkar inte vara något du varken är intresserad av eller kan.

Men ditt jävla spån!

När alla över 60 år är vaccinerade är det för fan inte konstigt att de som dör är just vaccinerade.
Det är i den gruppen som man hittar just de som har stor risk att dö av covid-19.
Då vaccinet inte är 100%, så kommer de få som ändå dör just vara vaccinerade.

Fattar du verkligen inte detta?
Man måste vara extremt svagbegåvad om man inte förstår så enkel fakta
Citera
2021-07-01, 14:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har Trump börjat som forskare?
Fantastisk man måste man ju säga

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Operation Warp speed har väl inte nämnts i media så klart men det var alltså Trump som skyfflade in miljarders dollar till läkemedelsbolagen, slopade mängder med red tape och regleringar och såg till att vaccin kunde produceras i aldrig tidigare skådad fart.

Vi är många som tycker att han förtjänar Nobelpris för detta, kanske rent av två pris (fredspriset och i medicin).
Vad är det för trams att påstå att Operation Warp speed inte har nämnts i media.
Just "Operation Warp speed" ordagrant har nog använts sparsamt i svenska media, men det har ju beskrivits både här och där att Trump/USA satsat massor på vaccinutveckling.
Vad är dit syfte med att förvränga sanningen?

Nu kan man ju inte köpa ett Nobelpris i medicin så det blir nog inget av det, men den Norska Nobelkommittén har ju lyckats dela ut en del märkliga fredspris så det är nog inte alls uteslutet att DT får fredspriset (för att inte förhindrat stormning av Capitolium?).
Citera
2021-07-01, 14:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan det verkligen stämma att det är "färre som potentiellt kan dö" nu jämfört med för ett drygt år sedan.
De sköraste äldre är alla fullvaccinerade nu och de svagaste har sannolikt dött av. Då finns det inte så många fler att ta livet av för covid då risken för att dö ökar med åldern.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja. kanske, men samtidigt hävdar ju många att de som dog då för ett år sedan ändå bara hade några månader kvar att leva. Nu måste det väl hunnit komma nya kortlivade till våra äldreboenden?

Hur har du tänkt kring detta?

Frågan är seriöst menad utan syfte att vinna en debatt på FB.

Ja rent statistiskt hade de inte levt så mkt längre då de inte brukar bo så länge när de väl flyttar till äldreboendena. Den statistiken har väl varit uppe i tråden tidigare? Det positiva detta år är att är vaccinerade nu som sagt.
Citera
2021-07-01, 14:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du är en typisk medlem i fårskocken som slänger ut one-liners helt utan att sätta dig in i ämnet.
Har du tittat igenom de avancerade beräkningarna (som flera gjort) för att komma fram till resultatet ?

Det vet jag iofs att du inte gjort så jag vet inte varför jag frågar.

Edit: Han innan gav åtminstone ett relevant svar och försökte påvisa sin tes, det verkar inte vara något du varken är intresserad av eller kan.

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men ditt jävla spån!

När alla över 60 år är vaccinerade är det för fan inte konstigt att de som dör är just vaccinerade.
Det är i den gruppen som man hittar just de som har stor risk att dö av covid-19.
Då vaccinet inte är 100%, så kommer de få som ändå dör just vara vaccinerade.

Fattar du verkligen inte detta?
Man måste vara extremt svagbegåvad om man inte förstår så enkel fakta
Orsak och verkan kan vara svårt att förstå.
Ökad glassförsäljning ger flera drunkningsolyckor!

Flera bisarra samband här, http://tylervigen.com/spurious-correlations
Citera
2021-07-01, 14:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men skribenten "Surtruten" har ju redan svarat på din fråga. "Surtruten" skrev att det inte fanns något vaccin mot Spanska Sjukan på den tiden.

Du bad "Surtruten" svara på den ursprungliga frågan, men därefter utvidgade du frågeställningen. Var det ett retoriskt grepp för att ge sken av att "Surtruten" inte hade besvarat den ursprungliga frågan?

Beträffande frågan angående vad som stoppade Spanska Sjukan, så kan jag lägga in en gissning. Kan det vara så att det byggdes upp immunitet genom infektion, men till ett mycket högt pris?
I en av länkarna som Surtruten gav står detta.
Forskningen om spanska sjukan var intensiv och inte sällan använde läkarna sig själva som experimentdjur! Mest känd är kanske forskaren Dujarril, som i ett försök att visa att smittan inte var en bakterie, filtrerade blod från en patient och sedan sprutade in det i sig själv. Han insjuknade i influensa, men överlevde. Efter detta tog han slem från sjuka patienter och penslade sitt eget svalg med. När han inte insjuknade drog han slutsatsen att sjukdomen spreds av något mycket litet, och att när man väl haft sjukdomen så var man immun. Intressant nog sprids ju inte influensa via blod utan via luftsmitta så troligen fick Dujarril smittan när han träffade sjuka patienter men slutsatserna han drog var ändå riktiga!
https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2018/03/spanska-sjukan-varsta-farsoten-sedan-digerdoden/

Så enligt denna lite skumma historia så ser det ju ut som om man fick en immunitet efter infektionen. Så din gissning om att man byggdes upp immunitet genom infektion och att det som stoppade Spanska Sjukan till slut låter ju troligt.
Citera
2021-07-01, 14:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det gör jag absolut inte. Vad jag däremot ser är att restriktionerna vi ser världen över verkar skapa större skada än det räddar liv. Frågan är om det är värt det. Jag tror inte det. Folk dör ändå oavsett restriktioner eller ej och de flesta som ingår i dessa 14-15 k var mkt gamla och hade varit döda ändå vid det här laget oavsett om det varit en pandemi eller ej.

Du är så insnöad på ett virus att du glömmer bort att kampen mot viruset skapar andra skador på samhället och även på folkhälsan till det sämre.

Varför inte. Ju fler som klarar av viruset, desto mindre vaccin behövs och desto fortare blir vi av med pandemin. De som till varje pris försöker undvika viruset har försatt sig i en mkt svår situation som leder till lockdown på lockdown. Det är inte en bra strategi.

Nej men det är skillnad på vaccin och vaccin. Covid-vaccinerna är inte helt färdiga ännu. Och dessutom är covid ett virus som är ofarligt för de allra flesta av oss, så det finns ingen anledning att alla måste ta vaccinet, eller att man måste tvinga på en hel värld munskydd och en massa vanvettiga restriktioner och utegångförbud etc.

Nu har vi ju knappt haft några restriktioner i Sverige, tycker du tittar lite för mycket på vad övriga världen gör. Som sagt flockimmunitet via naturlig smitta är bara något man kan observera i naturen där man av begripliga skäl inte kan ingripa.

Covid-vaccinerna är färdiga. Nu har du bott i Sverige antar jag, här har ingen tvingat på dig något.

Nu tas restriktionerna bort och allt är frid och fröjd för dig, du kan logga ut nu, mission accomplished.
Citera
2021-07-01, 15:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Beror lite på vad man har för mål kring sin pandemihantering. Tidigare skulle man platta ut kurvan för att avlasta vården, den iden verkar nu ha övergått till att minska smittspridningen, kosta vad det kosta vill. Detta alltså alldeles oavsett om vården tar stryk eller ej.
Detta fenomen är något jag befarat sedan det stod klart att vaccinen var effektiva.

Japp, tydligt på dagens pressträff. IVA-belastningen, alltså den totala, är nere på helt normala nivåer pre-corona. Ingen dör och FHM:s värsta scenario innebär ca 200 fall om dagen i höst. Ändå pratar man i termer som att vi måste fortsätta vara försiktiga och att det kan bli en svår höst.

Personligen hoppas jag att FHM tar tillfället i akt och låter dessa pressträffar falla i glömska och inte återkommer som utlovat i augusti.
Citera
2021-07-01, 15:05
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Japp, tydligt på dagens pressträff. IVA-belastningen, alltså den totala, är nere på helt normala nivåer pre-corona. Ingen dör och FHM:s värsta scenario innebär ca 200 fall om dagen i höst. Ändå pratar man i termer som att vi måste fortsätta vara försiktiga och att det kan bli en svår höst.
Det man får medge är att det finns en osäkerhetsfaktor kring Delta-varianten, i synnerhet som fallen ökar så dramatiskt i Storbritannien. The jury is still out, liksom.

Fördelen med det är ju dock att vi kan snegla på britterna och se vad som händer med döds- och sjukvårdsfallen. Om de inte följer smittalen upp i samma utsträckning som tidigare så tyder ju mycket på att det inte finns så mycket att oroa sig för på samhällsnivå så länge vaccineringarna rullar på.
Citera
2021-07-01, 15:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
De sköraste äldre är alla fullvaccinerade nu och de svagaste har sannolikt dött av. Då finns det inte så många fler att ta livet av för covid då risken för att dö ökar med åldern.
Jo, det är klart.

Citat:
Ja rent statistiskt hade de inte levt så mkt längre då de inte brukar bo så länge när de väl flyttar till äldreboendena. Den statistiken har väl varit uppe i tråden tidigare? Det positiva detta år är att är vaccinerade nu som sagt.
Medianlivslängden var två år på särskilt boende före corona och det var ju inte bara de som bodde på SÄBO som dog. Även de som klarade sig hemma med eller utan hemtjänst drabbades, framför allt de med hemtjänst.

Samtidigt har ju många äldre faktiskt överlev, ja tom. de flesta äldre har överlevt.
För den sakens skull tycker jag inte man ska bagatellisera att äldre dött i onödan.
Citera
2021-07-01, 15:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det man får medge är att det finns en osäkerhetsfaktor kring Delta-varianten, i synnerhet som fallen ökar så dramatiskt i Storbritannien. The jury is still out, liksom.

Fördelen med det är ju dock att vi kan snegla på britterna och se vad som händer med döds- och sjukvårdsfallen. Om de inte följer smittalen upp i samma utsträckning som tidigare så tyder ju mycket på att det inte finns så mycket att oroa sig för på samhällsnivå så länge vaccineringarna rullar på.

Visserligen. Det tycks som att Delta är smittsammare. Samtidigt visar FHM:s sekvensiering att Delta redan står för 40% av fallen i Sverige. Den har tagit över snabbt, men utan ökade smittotal hos oss hittills.

Data från UK indikerar dessutom att Deltan kan ge mildare sjukdom. Det baserar jag på att vaccinen faktiskt är mer effektiva att förhindra svår sjukdom. Min okunniga tolkning av det är att själva viruset ger en mildare sjukdom, men det kan ju även vara så att vaccinet turligt de facto passar bättre mot Delta.
Citera
2021-07-01, 15:36
Medlem
Sådan fik Danmark fat i 1,17 millioner vacciner fra Rumænien:
'Det var det første land, der spurgte'

Den rumænske sundhedsminister kalder samarbejdet om handlen for fremragende.
Det var godt gammeldags diplomatisk benarbejde, som skaffede 1,17 millioner vaccinedoser til Danmark fra Rumænien.
Den første sending af vaccinerne fra Pfizer/Biontech lander efter planen i København torsdag.

Pfizer-doserne ved at blive pakket ned af de rumænske sundhedsmyndigheder i samarbejde med medarbejdere fra det danske Statens Serum Institut (SSI).
De sætter mærkater på vaccinerne, og så bringer de kasserne videre til et lokale fragtfirma, der skal flyve doserne til Danmark.
De danske myndigheder har på forhånd sikret sig, at vaccinerne er blevet opbevaret korrekt, og producenten Pfizer har også været inde over handlen og skrevet under på, at det hele var i orden.
Vaccinerne udløber i september og oktober, og de skal derfor hurtigt tages i brug, når de lander i Danmark.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/saadan-fik-danmark-fat-i-117-millioner-vacciner-fra-rumaenien-det-var-det-foerste
Citera
2021-07-01, 15:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Visserligen. Det tycks som att Delta är smittsammare. Samtidigt visar FHM:s sekvensiering att Delta redan står för 40% av fallen i Sverige. Den har tagit över snabbt, men utan ökade smittotal hos oss hittills.

Data från UK indikerar dessutom att Deltan kan ge mildare sjukdom. Det baserar jag på att vaccinen faktiskt är mer effektiva att förhindra svår sjukdom. Min okunniga tolkning av det är att själva viruset ger en mildare sjukdom, men det kan ju även vara så att vaccinet turligt de facto passar bättre mot Delta.
Vaccinen kan väl vara lika effektiva mot båda? När alfa peakade var ju en mycket lägre andel vaccinerade, därav fler dödsfall. Dödsfallen har ju rasat i takt med att vaccineringsgraden ökat(oavsett variant).
Vore iofs mycket trevligt om det visade sig att delta ger en mildare sjukdom men jag tror snarare på vaccineffekten. CFR på deltavarianten i UK är ju nere på influensanivå (0,1%).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in