Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Nej.
I studien beskrivs plant based som "mer vegetarier och mindre kött".
https://nutrition.bmj.com/content/early/2021/05/18/bmjnph-2021-000272
Det du länkar till är en vegansk version av plant based.
Det går att äta plant based vegansk och vegitariskt.
Exakt den formulering du citerar kommer härifrån:
https://www.fivesec.co/blogg/vegan-vs-vaxtbaserad-kost
Här beskriver hon sig själv:
https://www.fivesec.co/about
Det är alltså en vegans synpunkter på plant based. Då finns det inte med några animalier, mejeriprodukter osv.
I studien som ursprungligen länkades till var det dock inte vegan plant based diet utan plant based med kött.
Vad har du i mot folk som inte äter kött och vad är detta för vendetta mot en studie som visar att en kost utan kött minskar risken för svår covid.
Att vara en vegan är att ha valt en livsstil, snarare en ett kosthåll. Man äter aldrig något från djurriket. Man har inte skinnbrallor eller läderskärp. Vad man äter spelar mindre roll. Man kan dricka läsk och äta sojakorv varje dag och ändå vara en god vegan. Nu äter väl sällan veganer så dåligt men i princip kan man göra så.
Om man valt en växt baserad kost, betyder det att ens kost är från växtriket och inte nog med det, man äter växterna så rena som möjligt, ingen soja korv och ingen läsk. Men det är ett kosthåll ingen livstil. Fokus ligger på kosten och inte på värderingar. Man kan ha skinnbrallor och läderskärp, varje jul kan man åka hem till mamma och äta skinka och dricka läsk. Men ens normala kost, den kost man äter dagligen är vegansk och ej processad. Detta kosthåll är bredare. Men kött finns inte mer med en som en minimal mängd om den ens gör det.
I studien ville man få i hop en grupp där kött och fisk samt mejeriprodukter var så minimalt som möjligt. Och man tog med dessa båda grupper. Det handlar inte om vad man äter vid sällsynta tillfällen, för det påverkar inte din hälsa och din kropp och därför är oväsentligt. Jag vet inte hur mycket det var ok att man åt fisk eller kött för att hamna i den gruppen som skulle ha enbart ett minimalt intag av detta. Om det var ok med en gång i veckan, en gång i månaden eller en gång om året. Hade jag själv gjort studien hade jag nog haft en vis mängd som inte fick överstigas veckovis men kunde sammanslås till månadsvis. En köttmiddag i månaden påverkar inte din hälsa ej heller en liten minimal mängd en gång i veckan.
Citat från studien.
We used plant-based diets to encompass plant-based diets and vegetarian diets, given that vegetarian diets are considered a subset of plant-based diets which minimise consumption of animal products (meat, fish, dairy).12 13
Jag förstår fortfarande inte vad du vill komma och vad din poäng är. Studien har med veganer och de som har en normal kost som är baserat på enbart ej processad växter.
Som tips kan du ju söka på "Plant-based diet recipes" ojdå, inga kött middagar så konstigt all mat är ju från växtriket, om de som skulle äta i din mening kött regelbundet (fast i ev. mindre mängd)!