2021-07-01, 14:22
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vad händer egentligen i UK? kurvan pekar rakt upp.
Vad skiljer UK mot de andra länderna i EU? Förutom att de var riktigt tidiga med vaccin och har vaccinerat flest i EU ( tror jag, kanske något land som har mer ?)

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
De har väl ett betydligt större antal Indier där än t.ex. i Sverige. Som jag förstått det stängde de inte för resenärer från Indien utan meddelade att man skulle stänga om typ 2 veckor. Det gjorde att tusentals resenärer från Indien skyndade sig att flyga till Storbritannien medans det var öppet? Så de fick in massor av Delta-fall. Sedan tror jag inte att deras skolor slutar förrän slutet på Juli, och det är där smittan sprids. Vi hade inga resenärer från Indien och skolorna har stängt.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-07-01 kl. 14:25.
Citera
2021-07-01, 14:25
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Låga nivåer, även om det såklart hade varit fint om det minskade gentemot förra onsdagen.
När nivåerna är så låga kan det ha större inverkan vilka regioner som rapporterade.

Dock gäller det verkligen att ha koll framgent. Enligt Folkhälsomyndighetens senaste siffror har Delta-varianten snart tagit över vilket kan orsaka en ökning om några veckor om man ser till erfarenheterna från UK.
Citera
2021-07-01, 14:26
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja visst är det så, har sett väldigt avancerade beräkningar angående detta, de kom dock fortfarande fram till att vaccinerade löpte större risk (med det begränsade datat som finns för tillfället)
Därför väldigt intressant att följa detta.
Alltså på riktigt. Hur gammal är du? Tror du på allvar att det är större risk att dö som vaccinerad?
Citera
2021-07-01, 14:30
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
När nivåerna är så låga kan det ha större inverkan vilka regioner som rapporterade.

Dock gäller det verkligen att ha koll framgent. Enligt Folkhälsomyndighetens senaste siffror har Delta-varianten snart tagit över vilket kan orsaka en ökning om några veckor om man ser till erfarenheterna från UK.
Det börjar egentligen bli meningslöst att diskutera spridning nu när nästan ingen dör längre. Som erfarenheterna från UK visar, trots ökad spridning av Delta. Den här pandemin är i princip i sina dödsryckningar om man ser till dödligheten. Så länge det inte uppstår en monstermutation från helvetet så är det hela över nu.
Citera
2021-07-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Alltså på riktigt. Hur gammal är du? Tror du på allvar att det är större risk att dö som vaccinerad?
Eftersom åldern på de som är vaccinerade är markant högre än de som inte är det så är det mycket större risk att dö som vaccinerad.
Dock inte av covid för det har nästan ingen dött av, men av ålderdom brukar det dö nån ibland.
Citera
2021-07-01, 14:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vilket Vaccin användes för att stoppa Spanska sjukan som försvann efter ett par år?
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mittmalmoe, du som påstår dig vara så välinformerad vet säkert att det inte fanns något vaccin mot H1N1 på den tiden och att cirka 5 % av jordens befolkning därför dog i Spanska sjukan.

Dödligheten i covid-19 är ungefär hälften jämfört med Spanska sjukan, så med dagens befolkning och med dåtidens kunskapsläge skulle cirka 200 000 000 människor komma att dö. Nu 100 år senare är människan bättre rustad så hittills har bara runt 4 000 000 människor dött och tack vare vaccin och bättre vårdmöjligheter gissar jag att inte fler än 10 000 000 människor kommer att dö i covid-19, kanske 15 000 000.

På många vis är likheterna slående mellan Spanska sjukan och corona/covid.
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/upp-till-kamp-mot-mordarviruset-med-102-aars-mellanrum
Tyvärr betallänk, men värd att läsa.

Äve denna är intressant, https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2018/03/spanska-sjukan-varsta-farsoten-sedan-digerdoden/, och denna, https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/fruktad-farsot-spanska-sjukan
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du har helt rätt i att jag håller mig välinformerad...

Innan jag ger mig i kast med dina "uträkningar" och flyttande av fokus... svara först på frågan du fick.. vad var det som fick denna pandemi Spanska sjukan att självdö efter 2-3 år då det inte fanns vaccin?

Men skribenten "Surtruten" har ju redan svarat på din fråga. "Surtruten" skrev att det inte fanns något vaccin mot Spanska Sjukan på den tiden.

Du bad "Surtruten" svara på den ursprungliga frågan, men därefter utvidgade du frågeställningen. Var det ett retoriskt grepp för att ge sken av att "Surtruten" inte hade besvarat den ursprungliga frågan?

Beträffande frågan angående vad som stoppade Spanska Sjukan, så kan jag lägga in en gissning. Kan det vara så att det byggdes upp immunitet genom infektion, men till ett mycket högt pris?
Citera
2021-07-01, 14:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Mkt av de ”torra fnösket” har brunnit av också så att säga.

Vaccinet fungerar säkert, men även flockimmunitet och färre som potentiellt kan dö som redan dött så att säga.
Kan det verkligen stämma att det är "färre som potentiellt kan dö" nu jämfört med för ett drygt år sedan.

Ja. kanske, men samtidigt hävdar ju många att de som dog då för ett år sedan ändå bara hade några månader kvar att leva. Nu måste det väl hunnit komma nya kortlivade till våra äldreboenden?

Hur har du tänkt kring detta?

Frågan är seriöst menad utan syfte att vinna en debatt på FB.
Citera
2021-07-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan det verkligen stämma att det är "färre som potentiellt kan dö" nu jämfört med för ett drygt år sedan.

Ja. kanske, men samtidigt hävdar ju många att de som dog då för ett år sedan ändå bara hade några månader kvar att leva. Nu måste det väl hunnit komma nya kortlivade till våra äldreboenden?

Hur har du tänkt kring detta?

Frågan är seriöst menad utan syfte att vinna en debatt på FB.
Har det tillkommit nya såna tycker jag de ska få dö.
Människoplågeri att hålla människor som egentligen borde få dö vid liv med konstgjorda metoder.
Citera
2021-07-01, 14:37
Medlem
Citat:
Inte helt säkert att vaccineringen hjälper emot deltavarianten.

Folk ska fortsätta hålla avstånd ändå att många är fullvaccinerade. Det kommer aldrig blir normalt igen.
Citera
2021-07-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Inte helt säkert att vaccineringen hjälper emot deltavarianten.

Folk ska fortsätta hålla avstånd ändå att många är fullvaccinerade. Det kommer aldrig blir normalt igen.

Man börjar märka att antivaxxare och annat löst folk börjar få slut på argument och siffror som pekar i ”rätt” riktning.
Börjar bli riktigt låg nivå nu..
Citera
2021-07-01, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du verkar skita i att en massa människor far illa på vägen, det är inte bara människor som dör, de får andra men, kanske för livet.
Det gör jag absolut inte. Vad jag däremot ser är att restriktionerna vi ser världen över verkar skapa större skada än det räddar liv. Frågan är om det är värt det. Jag tror inte det. Folk dör ändå oavsett restriktioner eller ej och de flesta som ingår i dessa 14-15 k var mkt gamla och hade varit döda ändå vid det här laget oavsett om det varit en pandemi eller ej.

Du är så insnöad på ett virus att du glömmer bort att kampen mot viruset skapar andra skador på samhället och även på folkhälsan till det sämre.

Citat:
Flockimmunitet ska inte uppnås på naturlig väg hos människan, det kan ske ute i naturen.
Varför inte. Ju fler som klarar av viruset, desto mindre vaccin behövs och desto fortare blir vi av med pandemin. De som till varje pris försöker undvika viruset har försatt sig i en mkt svår situation som leder till lockdown på lockdown. Det är inte en bra strategi.

Citat:
Med din retorik kan vi slänga alla vaccin på soptippen, flockimmunitet via smitta är ju det bästa.
Nej men det är skillnad på vaccin och vaccin. Covid-vaccinerna är inte helt färdiga ännu. Och dessutom är covid ett virus som är ofarligt för de allra flesta av oss, så det finns ingen anledning att alla måste ta vaccinet, eller att man måste tvinga på en hel värld munskydd och en massa vanvettiga restriktioner och utegångförbud etc.
Citera
2021-07-01, 14:43
Medlem
Citat:
Det börjar egentligen bli meningslöst att diskutera spridning nu när nästan ingen dör längre. Som erfarenheterna från UK visar, trots ökad spridning av Delta. Den här pandemin är i princip i sina dödsryckningar om man ser till dödligheten. Så länge det inte uppstår en monstermutation från helvetet så är det hela över nu.

Beror lite på vad man har för mål kring sin pandemihantering. Tidigare skulle man platta ut kurvan för att avlasta vården, den iden verkar nu ha övergått till att minska smittspridningen, kosta vad det kosta vill. Detta alltså alldeles oavsett om vården tar stryk eller ej.
Detta fenomen är något jag befarat sedan det stod klart att vaccinen var effektiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in