2021-07-01, 12:18
Medlem
Ja... vad stämmer egentligen om att bli lokförare??

Tjänar verkligen en nyexaminerad 30 000 - 40 000?

Är elledningarna så hälsofarliga som det beskrivs? (att elektromagnetiska fälten skadar hälsan)

Är det så extremt svårt att komma in i utbildningen?

Och slutligen... lok borde väl vara automatiserade typ imorn?! varför satsa på det då liksom? det är väl bara gas och broms som en dator med än gärna gör? känner att det är det enklaste på jorden att automatisera...

Ja, vi börjar så här...
Citera
2021-07-01, 12:28
Medlem
(FB) Utbilda sig till lokförare.
Citera
2021-07-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
(FB) Utbilda sig till lokförare.
Mitt inlägg kommer bara hamna mitt bland en uppsjö av inlägg... äääee.... inte så effektivt...
Citera
2021-07-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Ja... vad stämmer egentligen om att bli lokförare??

Tjänar verkligen en nyexaminerad 30 000 - 40 000?

Är elledningarna så hälsofarliga som det beskrivs? (att elektromagnetiska fälten skadar hälsan)

Är det så extremt svårt att komma in i utbildningen?

Och slutligen... lok borde väl vara automatiserade typ imorn?! varför satsa på det då liksom? det är väl bara gas och broms som en dator med än gärna gör? känner att det är det enklaste på jorden att automatisera...

Ja, vi börjar så här...

Fråga 1, nej, omkring 25.000-30.000:- skulle jag säga, men efter 2-4 år är det omkring 35.000-42.000:- ungefär i grundlön.

Fråga 2, ingen som riktigt vet, finns mycket som är farligt såsom wifi och annat på kontor också, eller att du har en nedgrävd högkraftledning under ditt hus. Men försiktighetsprincipen gäller för allt.

Fråga 3, ganska många sökande per utbildningsplats, så ja, ganska svårt, men inte omöjligt

Fråga 4, det kommer inte att bli förarlösa tåg på väldigt väldigt länge, tunnelbana möjligen då det är inhägnat område med korta avstånd.
Citera
2021-07-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Fråga 1, nej, omkring 25.000-30.000:- skulle jag säga, men efter 2-4 år är det omkring 35.000-42.000:- ungefär i grundlön.

Fråga 2, ingen som riktigt vet, finns mycket som är farligt såsom wifi och annat på kontor också, eller att du har en nedgrävd högkraftledning under ditt hus. Men försiktighetsprincipen gäller för allt.

Fråga 3, ganska många sökande per utbildningsplats, så ja, ganska svårt, men inte omöjligt

Fråga 4, det kommer inte att bli förarlösa tåg på väldigt väldigt länge, tunnelbana möjligen då det är inhägnat område med korta avstånd.
Är det typ A i allt som gäller? snarare B i allt kanske?
Citera
2021-07-01, 13:37
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Är det typ A i allt som gäller? snarare B i allt kanske?

Snackar du om betyg?
Citera
2021-07-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Snackar du om betyg?
Ja?
Citera
2021-07-01, 13:41
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ja?

Det är väl en yrkesutbildning, godkänt eller motsvarande räcker.
Citera
2021-07-01, 13:42
Medlem
Citat:
Det är väl en yrkesutbildning, godkänt eller motsvarande räcker.
Jag antar att det är många sökande och därmed krävs högre betyg för att konkurrera ut andra?
Citera
2021-07-01, 13:43
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Jag antar att det är många sökande och därmed krävs högre betyg för att konkurrera ut andra?

Nej
Citera
2021-07-01, 13:44
Medlem
Citat:
Nej
Nej?? det är ju så antagningssystemet fungerar?!
Citera
2021-07-01, 14:34
Medlem
Citat:
Nej?? det är ju så antagningssystemet fungerar?!

Inte för yrkesutbildningar, där görs det annorlunda. I fallet med lokförare så är det en särskild process med uttagningsprov för att antas till utbildningen.

Det finns förövrigt 29 trådar om lokföraryrket bara i det här delforumet, det här är den största: (FB) Fråga en lokförare

Den redan länkade i utbildningsforumet är också bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in