Citat:
Susskind talar om observerbara universum, vilket är den region där du befinner dig i centrum och som sträcker sig till horisonten i alla riktningar. Om radien är konstant så är även informationsmängden konstant enligt holografiska principen.
Själv gör jag följande tolkning av observerbara universum. Du och jag står i centrum för två olika observerbara universum. Om alla möjliga tillstånd formar en sluten slinga så är skillnaden mellan att var du och att vara jag bara en fråga om var i slingan universum befinner sig i. Eftersom all rumslig och/eller kronologisk förflyttning bara hoppar till ett annat ställe i samma slinga så behövs inget mer för att representera hela universum. Slingan representerar allt som existerar nu och för alltid. MWI skiljer sig bara i ett det finns flera övergångar som förbinder tillstånden, så att tillstånden formar ett nätverk istället för en slinga. Jag vet inte om Susskind delar den synen eller tänker sig annorlunda.
Jag ser dock ingen motsättning i att varelser med fri vilja skulle kunna representeras i en sådan modell. Att universum är deterministiskt motsäger inte att jag styr mitt eget liv.
Själv gör jag följande tolkning av observerbara universum. Du och jag står i centrum för två olika observerbara universum. Om alla möjliga tillstånd formar en sluten slinga så är skillnaden mellan att var du och att vara jag bara en fråga om var i slingan universum befinner sig i. Eftersom all rumslig och/eller kronologisk förflyttning bara hoppar till ett annat ställe i samma slinga så behövs inget mer för att representera hela universum. Slingan representerar allt som existerar nu och för alltid. MWI skiljer sig bara i ett det finns flera övergångar som förbinder tillstånden, så att tillstånden formar ett nätverk istället för en slinga. Jag vet inte om Susskind delar den synen eller tänker sig annorlunda.
Jag ser dock ingen motsättning i att varelser med fri vilja skulle kunna representeras i en sådan modell. Att universum är deterministiskt motsäger inte att jag styr mitt eget liv.
Intressant. Även det ni pratar om innan. Jag har en egen variant som inte direkt är sammanhängande, utan mer olika pusselbitar som verkar passa ihop väl nog att jag tycker det är värt av mig att fundera mer på. Jag har bara försökt kommunicera det en gång förr dock.
Om BB var ett tillstånd med potential att följas av många tillstånd, och BF skett när all potential övergått till rörelse och det sista tillståndet(de sista?) är följden av ett av de många potentiella tillstånden vid BB.
Tillsammans med ett koncept från informationsentropi där man påstår att den observatören med störst sannolikhet att ha mest rätt om alla tidigare händelser som föranlett senare tillstånd, är den observatören som gör minst antaganden om alla tidigare händelser.
Så har man två lika stora system så är det systemet som beror på flest kriterier som har störst sannolikhet att ha fel om tidigare händelser. Därför skulle tillståndet vid BF vara den ultimata observatören eftersom det inte gör något antagande om tidigare tillstånd då alla tillstånd leder dit.
Jag tycker mig se någon form av symmetri där mellan hur en händelse vid en varm början är potentialen till många tillstånd, samtidigt som en händelse vid ett kallt slut är vad alla tillstånd slutligen följs av.
Därutöver så kommer det största sammanflätade systemet som är kvar precis innan värmedöden att vara det som mer sannolikt har rätt om vilka händelser som föranlett de senare tillstånden, då ett litet system kan vara sammanflätat av mer osannolika händelser än ett stort, eftersom färre tillstånd följer efter osannolika händelser, så det största är mest sannolikt det som föranleddes av mer osannolika händelser.
Så man kan följa hur en händelse innebär många möjliga tillstånd från ett håll, vilket leder till ett tillstånd, som leder till det alla tillstånd leder till, och från andra hållet så kan ett tillstånd som föranledde det alla tillstånd leder till, också vara det som är det mest sannolika tillståndet som följde alla möjliga tillstånd vid början, men som i egenskap av att vara den mest sannolika observatören för tidigare händelser samtidigt också vara följden från endast ett av alla möjliga tillstånd vid början.
Med någon eventuell innebörd av ett förhållande mellan potential och kinetik.
Så mitt tillstånd någonstans däremellan kan ha föranletts av många olika följder av händelser, där följande tillstånd också begränsar möjliga tillstånd som föranlett detta, där det näst sista definierar det, ett första tillståndet, och alla näst första tillstånd efter den en händelsen som var BB, leder till det sista som är BF.
Så definierar orsaken verkan eller verkan orsaken?
Därutöver så har jag svårt att släppa någonting som Josha Bach sa om BB som har att göra med tillstånd. För BB är ju en modell och man kan ju inte se singulariteten utan det man ser är att ju längre bakåt i tiden man tittar desto mindre var rummet som allt rymdes inom, där man kan härleda att allt vi ser har ett gemensamt ursprung i en händelse i rumtiden. Oavsett åt vilket håll vi tittar så leder alla riktningar och alla händelser längs dessa riktningar till denna en händelsen.
Då tänker jag att det här med "tillståndsrum" är ju en abstrakt matematisk konstruktion, men tänk om vårt universum är vad ett tillståndsrum är? Det är ju lite märkligt att vi ser samma ursprung oavsett riktning, men mängder med olika händelser längs varje riktning.
Tänk om BB inte var universums början, utan bara den senaste händelsen som vårat nuvarande tillstånd beror på? Om vårt tillstånd följer efter en interaktion mellan två saker, så även om man hade kunnat se dessa två saker interagera i en rumtid om man var där då, om man istället är ett tillstånd som följer händelsen där två saker har interagerat och man tittar bakåt i tiden för att se vilka tillstånd som föranledde det nuvarande, hur skulle man kunna se någonting före den senaste en händelsen som man är en följd från? Även om händelsen av BB vore en interaktion i rumtid mellan två saker med en massa saker runtomkring, är det inte självklart att vi inte kan se sakerna runtomkring då vårat tillstånd inte utgörs av någon information från dem och händelsen av interaktionen som var BB, utgorde ett sammansatt tillstånd av de två delarna som interagerade, så det tidigaste ett tillstånd skulle kunna se vore det senaste ett tillståndet som alla efterkommande tillstånd föranleddes av, om man tillåter sig leka med tanken att vår rumtid är ett tillståndsrum.
Jag ber om ursäkt att astronomi tar så stor del i detta resonemang, men frågan om fri vilja är i högsta grad central i detta. Vad jag önskar koppla ihop med ovanstående är om man kan komma någonstans med fri vilja om förhållandena mellan tillstånden som definierar processen fri vilja, vilket antas inte kunna definieras, istället skulle kunna definieras närmre om helt andra egenskaper definierar förhållanden på andra sätt. Om nuvarande tillstånd inte är det som följde det ett tidigare, utan nuvarande tillstånd, i brist på bättre ord, är i superposition av flera tidigare tillstånd, då skulle senare tillstånd kunna begränsa vilka tidigare som kan ha föranlett de senare, så fri vilja skulle kunna bestå av att man väljer vad som hände och inte vad som ska hända.
Vad som fick mig att citera detta var att jag önskade fråga dig om du har någon mekanism för hur du kopplar ihop slutet på en slinga med en början, eller vad en eventuell vändning skulle innebära. I mina lösa tankar så kan jag inte finna någonting som sammankopplar början och slutet utan tycker det ser ut som varandras motsatser på flera vis.
Vänligen, dig eller övriga skribenter här.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-07-01 kl. 07:01.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-07-01 kl. 07:01.