Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Förstår inte varför rosa elefanten argument används när vi talar om Universums mysterier och dess okända variabler. Hur kan ljuset exempelvis känna till sin egen framtida tillstånd och exempelvis visa ifall en annan entangled foton kommer visa sig vara en partikel eller våg? Varför visar den ingen information ifall den vet att i framtiden information kommer raderas och ingen medveten observatör kommer läsa av resultatet?
Min poäng är att det du pratar om som universum och dess mysterier kanske i själva verket är rosa elefanter. Vad pratar du om för ljus? Vadå för framtida tillstånd? Vadå för vågor och partiklar?
En notering angående kvantmekanik också, observatörer behöver antingen inte vara medvetna, eller så är allt medvetet (du kan titta på
free will theorem), eftersom partiklar "observerar" varandra hela tiden. Visst, det finns även tolkningar där vårt observerande har betydelse, men dom är i en väldig minoritet inom vetenskapen.
Samt en notering angående information. Det finns något som Leonard Susskind kallar "the zero-th law of thermodynamics" som säger att information är oförstörbart.
Noteringarna är ganska små rosa elefanter jämfört med dom stora angående universum och vad det är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Von Neumann sägs vara intelligentaste mannen som någonsin existerat och trodde på medvetande-tokningen som svar på vart vågfunktionen kollapsar. Det finns något mycket märkligt med vår Universum, men vi har inga bra svar på dess märkliga struktur.
Jag håller med och jag skulle hävda att det inte finns några svar på sånt. Det sinnet kallar "märkligt" är något fundamentalt som alltid kommer följa med oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Rosa elefanter är en absurd halmbygge om motståndaren från materialister, för att skydda sin tolkning av verkligheten. Einsten kunde inte acceptera att kvantfysiken gjorde Universum för mystisk, men det är som sagt inte upp till Einstein att berätta för Gud hur han ska bygga sitt Universum, för att paracitera Nils Bohr (tror den rätta var: stop telling God what to do!)
Hoppas jag etablerat vad som var poängen med rosa elefanter. Jag är inte materialist.