Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Vart försöker du komma?
Vad har du emot folk som äter nyttigt inklusive kött?
Du kan äta veganskt och onyttigt - tex vräka i dig socker och kolhydrater.
Att påstå att vegansk kost skyddar mot Covid 19 är direkt fel.
Att äta Whole-Food Plant based diet är nog det nyttigaste man kan äta då det exkluderar det mesta sockret och snabba kolhydrater. Detta skydd försvinner inte om man någon eller några gånger i veckan äter en köttbit och denna köttbit exkluderas inte i dieten.
Äter du nyttig vegansk mat så har du ett bra skydd mot Covid 19.
Äter du nyttig mat inklusive kött i normala mängder så har du ett bra skydd mot Covid 19.
Du försöker få det att låta som att det måste vara veganskt för att man ska få skyddet.
Jag har absolut inget i mot folk som äter kött. Men jag ser helst att man har ett hållbar kosthåll, vi delar ju alla samma planet. Jag är själv inte vegan i fall du undrar.
Nej jag försöker inte få det att låta som man måste vara vegan för att få skyddet. Men en kost från växtriket utan eller med enbart en minimal mängd med kött, samt fisk och mejeriprodukter, har visat sig ge lägre risk för svår covid.
Även en kost där man åt även fisk har visat sig gynnsam.
Själv känner jag inte en enda vegan som äter onyttigt, men de finns säkert även dessa (du verkar ju känna till dem) även om jag tror att veganer generellt äter nyttigt, de brukar vara kost intresserade. Soja korv och sådan brukar vara sådant man blir bjuden på snarare en köper själv. Det är min erfarenhet i all fall.
Att ha sin dagliga kost från enbart växtriket och som inte är processad ju supper nyttigt det håller jag med dig om.
Som det står i studien.
Plant-based diets or pescatarian diets are healthy dietary patterns, which may be considered for protection against severe COVID-19.
https://nutrition.bmj.com/content/early/2021/05/18/bmjnph-2021-000272
Eller som det står i artikel.
Man fann att personer som följde en vegetarisk eller en oprocessad växtbaserad kost (whole foods plant-based diet) uppvisade 73% minskad risk att drabbas av svår Covid-19 infektion. Personer som följde en LCHF-diet hade 48% ökad risk jämfört med alla studiedeltagare (gränssignifikant P=0,13). Jämfört med den vegetariska gruppen uppvisade LCHF-gruppen 286% ökad risk (signifikant).
När forskarna lade till personer som åt fisk till den vegetariska gruppen var riskminskningen för svår Covid-19 något lägre, 59% (ej signifikant).
De som följde växtbaserade kostmönster hade högre intag av baljväxter, nötter och grönsaker med högt fiberinnehåll och vitamin A, C och E som är gynnsamt för immunförsvaret och vår allmänna hälsa.
Man skulle också kunna påpeka att det inte nödvändigtvis har med köttet att göra. LCHF- kost är ofta fiberfattigt. Medans whole foods plant-based diet är mycket fiber rikt. Så mycket fiber kanske är minst lika viktigt?
Alltså ingen stans står det att veganer är skyddade mot covid oavsett hur onyttigt de äter. Men en bra vegansk kost minskar risken, det ser ju onekligen så ut. Om man inte äter kött och fisk äter man i regel mycket baljväxter, fröer och grönsaker, det är ju typ det man äter (förutom då säd, ris och potatis. Men ris och säd/pasta är ju enligt min mening bäst när det är fullkorn).