2021-07-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad jag vet så har de inte haft så mkt till lockdown som sagt. Tror Australien och NZ kört mkt hårdare på det än japan.

Eftersom dina matartiklar inte bekräftar din matteori så kanske "vad du vet" om Japans smittskydd inte heller är av något större värde?

Men du kan säkert övertyga någon om att skaldjur och sushi allena räddat Japan från europeiska nivåer.

Undrar varför den annars så nyttiga medelhavskosten inte lyckats, har du någon intressant teori där? För mycket fleromättat i olivoljan eller?
Senast redigerad av Varglig 2021-07-01 kl. 10:43.
Citera
2021-07-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vad händer egentligen i UK? kurvan pekar rakt upp.
Vad skiljer UK mot de andra länderna i EU? Förutom att de var riktigt tidiga med vaccin och har vaccinerat flest i EU ( tror jag, kanske något land som har mer ?)

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Skolorna är igång efter att många elever varit hemma under en längre tid. Denna grupp är varken vaccinerade och har en låg nivå av naturlig immunitet. Detta i kombination med Delta gör så att det sprider sig mycket i dessa miljöer nu.

Vi i Sverige såg en liknande utveckling i våras när smittan spreds i skolmiljöer fast då med Alfa (den brittiska mutationen).
Citera
2021-07-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
och FORTFARANDE tror fårskallarna att hela denna kampanj handlar om att hindra spridningen av ett "mycket farligt virus".. två shots och sedan är det över... nu ska det fyllas på regelbundet... inget att ifrågasätta

De reagerar inte heller över de frihetsinskränkande sk VACCIONATIONSPASSEN som nu införs.. de tycker väl att det är "toppen" då det nu blir "lättare att resa"... men ifrågasätter inte VARFÖR de överhuvudtaget behövs.

Nu förstår jag Masspsykos, Flockbetende mycket bättre..
samt varför en liten klick styr den stora massan.. alla är helt enkelt inte kapabla att söka efter fakta och se klart i ett kaos.

Så de fallande dödssiffrorna efter att vaccinationerna kickat igång är bara båg?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-03..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ per_million&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR

Var finns den tillförlitliga statistiken menar du? I ditt huvud?
Citera
2021-07-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Mitt under denna fruktansvärt dödliga pandemi ökar jordens befolkning med 1,03%. När man läser alla domedagsprofeter här på FB skulle man kunna tro att folk dör som flugor

https://www.macrotrends.net/countries/WLD/world/population-growth-rate

Jordens befolkning har ökat stadigt sedan århundraden.
Menar du att alla ansträngningar i att förlänga och förbättra människors överlevnad, d.v.s. läkemedel, kirurgi, vaccinationer, åtgärder mot svält, bättre levnadsstandard e.t.c. därmed i grunden är onödiga?

Enbart om världsbefolkningen minskar behöver vi läkarvård eller?
Citera
2021-07-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Håller med till 100%
Förstår man inte problematiken/idiotin med att införa ett vaccinpass så bör man fråntas möjligheten att rösta.

Hade dessa problem även gällt smittkoppor om det inte varit utrotat – med vaccin?

Förklara närmare för oss som bör fråntas rösträtten varför intyg som minskar smittspridning är ett störrre problem än smittan i sig.
Citera
2021-07-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Förklara på lätt svenska för en som inte bör ha rösträtt!

Det enkla budskapet är att dom är Såssar (alternativt rättshaverister långt ut på högerkanten) som tycker att andra skall: Betala skatt, vaccinera sig, utbilda sig osv osv. Typ som den klassiska snickaren/byggnadsarbetaren. Skatterna skall vara höga för att man skall bidra efter förmåga, framförallt för de som har slitit sig igenom en lång utbildning. Själva skall de skörda frukterna, samtidigt som de drar in 20.000-30.000 svart i månaden vid sidan om sitt ”arbete”.

Nu när de flesta av oss vaccinerat oss och kan få vissa fördelar så grinas det om orättvisor.
Citera
2021-07-01, 10:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Eftersom dina matartiklar inte bekräftar din matteori så kanske "vad du vet" om Japans smittskydd inte heller är av något större värde?

Men du kan säkert övertyga någon om att skaldjur och sushi allena räddat Japan från europeiska nivåer.

Undrar varför den annars så nyttiga medelhavskosten inte lyckats, har du någon intressant teori där? För mycket fleromättat i olivoljan eller?

I medelhavsländerna har många övergett sin ursprungliga kost tyvärr är kraftigt överviktiga. Jag har rest runt mkt i dessa länder och funderat på varför de är så tjocka.

Men gå till en butik och se hur de handlar så är det inte svårt att lista ut. Mängder med halvfabrikat, billiga processade oljor och förstås läsk är allt annat än ”medelhavskost”..

Precis som här hemma är inte alla drabbade av covid, utan de flesta som blivit rejält sjuka har livsstilsrelaterade sjukdomar.
Citera
2021-07-01, 10:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vart försöker du komma?

Vad har du emot folk som äter nyttigt inklusive kött?

Du kan äta veganskt och onyttigt - tex vräka i dig socker och kolhydrater.

Att påstå att vegansk kost skyddar mot Covid 19 är direkt fel.

Att äta Whole-Food Plant based diet är nog det nyttigaste man kan äta då det exkluderar det mesta sockret och snabba kolhydrater. Detta skydd försvinner inte om man någon eller några gånger i veckan äter en köttbit och denna köttbit exkluderas inte i dieten.

Äter du nyttig vegansk mat så har du ett bra skydd mot Covid 19.
Äter du nyttig mat inklusive kött i normala mängder så har du ett bra skydd mot Covid 19.

Du försöker få det att låta som att det måste vara veganskt för att man ska få skyddet.
Jag har absolut inget i mot folk som äter kött. Men jag ser helst att man har ett hållbar kosthåll, vi delar ju alla samma planet. Jag är själv inte vegan i fall du undrar.

Nej jag försöker inte få det att låta som man måste vara vegan för att få skyddet. Men en kost från växtriket utan eller med enbart en minimal mängd med kött, samt fisk och mejeriprodukter, har visat sig ge lägre risk för svår covid.

Även en kost där man åt även fisk har visat sig gynnsam.

Själv känner jag inte en enda vegan som äter onyttigt, men de finns säkert även dessa (du verkar ju känna till dem) även om jag tror att veganer generellt äter nyttigt, de brukar vara kost intresserade. Soja korv och sådan brukar vara sådant man blir bjuden på snarare en köper själv. Det är min erfarenhet i all fall.

Att ha sin dagliga kost från enbart växtriket och som inte är processad ju supper nyttigt det håller jag med dig om.

Som det står i studien.
Plant-based diets or pescatarian diets are healthy dietary patterns, which may be considered for protection against severe COVID-19.
https://nutrition.bmj.com/content/early/2021/05/18/bmjnph-2021-000272

Eller som det står i artikel.
Man fann att personer som följde en vegetarisk eller en oprocessad växtbaserad kost (whole foods plant-based diet) uppvisade 73% minskad risk att drabbas av svår Covid-19 infektion. Personer som följde en LCHF-diet hade 48% ökad risk jämfört med alla studiedeltagare (gränssignifikant P=0,13). Jämfört med den vegetariska gruppen uppvisade LCHF-gruppen 286% ökad risk (signifikant).
När forskarna lade till personer som åt fisk till den vegetariska gruppen var riskminskningen för svår Covid-19 något lägre, 59% (ej signifikant).

De som följde växtbaserade kostmönster hade högre intag av baljväxter, nötter och grönsaker med högt fiberinnehåll och vitamin A, C och E som är gynnsamt för immunförsvaret och vår allmänna hälsa.
Man skulle också kunna påpeka att det inte nödvändigtvis har med köttet att göra. LCHF- kost är ofta fiberfattigt. Medans whole foods plant-based diet är mycket fiber rikt. Så mycket fiber kanske är minst lika viktigt?

Alltså ingen stans står det att veganer är skyddade mot covid oavsett hur onyttigt de äter. Men en bra vegansk kost minskar risken, det ser ju onekligen så ut. Om man inte äter kött och fisk äter man i regel mycket baljväxter, fröer och grönsaker, det är ju typ det man äter (förutom då säd, ris och potatis. Men ris och säd/pasta är ju enligt min mening bäst när det är fullkorn).
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-01 kl. 11:16.
Citera
2021-07-01, 11:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vilket Vaccin användes för att stoppa Spanska sjukan som försvann efter ett par år?
Mittmalmoe, du som påstår dig vara så välinformerad vet säkert att det inte fanns något vaccin mot H1N1 på den tiden och att cirka 5 % av jordens befolkning därför dog i Spanska sjukan.

Dödligheten i covid-19 är ungefär hälften jämfört med Spanska sjukan, så med dagens befolkning och med dåtidens kunskapsläge skulle cirka 200 000 000 människor komma att dö. Nu 100 år senare är människan bättre rustad så hittills har bara runt 4 000 000 människor dött och tack vare vaccin och bättre vårdmöjligheter gissar jag att inte fler än 10 000 000 människor kommer att dö i covid-19, kanske 15 000 000.

På många vis är likheterna slående mellan Spanska sjukan och corona/covid.
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/upp-till-kamp-mot-mordarviruset-med-102-aars-mellanrum
Tyvärr betallänk, men värd att läsa.

Äve denna är intressant, https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2018/03/spanska-sjukan-varsta-farsoten-sedan-digerdoden/, och denna, https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/fruktad-farsot-spanska-sjukan
Citera
2021-07-01, 11:16
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mittmalmoe, du som påstår dig vara så välinformerad vet säkert att det inte fanns något vaccin mot H1N1 på den tiden och att cirka 5 % av jordens befolkning därför dog i Spanska sjukan.

Dödligheten i covid-19 är ungefär hälften jämfört med Spanska sjukan, så med dagens befolkning och med dåtidens kunskapsläge skulle cirka 200 000 000 människor komma att dö. Nu 100 år senare är människan bättre rustad så hittills har bara runt 4 000 000 människor dött och tack vare vaccin och bättre vårdmöjligheter gissar jag att inte fler än 10 000 000 människor kommer att dö i covid-19, kanske 15 000 000.

På många vis är likheterna slående mellan Spanska sjukan och corona/covid.
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/upp-till-kamp-mot-mordarviruset-med-102-aars-mellanrum
Tyvärr betallänk, men värd att läsa.

Äve denna är intressant, https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2018/03/spanska-sjukan-varsta-farsoten-sedan-digerdoden/, och denna, https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/fruktad-farsot-spanska-sjukan

Du har helt rätt i att jag håller mig välinformerad...

Innan jag ger mig i kast med dina "uträkningar" och flyttande av fokus... svara först på frågan du fick.. vad var det som fick denna pandemi Spanska sjukan att självdö efter 2-3 år då det inte fanns vaccin?
Citera
2021-07-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har absolut inget i mot folk som äter kött. Men jag ser helst att man har ett hållbar kosthåll, vi delar ju alla samma planet. Jag är själv inte vegan i fall du undrar.

Nej jag försöker inte få det att låta som man måste vara vegan för att få skyddet. Men en kost från växtriket utan eller med enbart en minimal mängd med kött, samt fisk och mejeriprodukter, har visat sig ge lägre risk för svår covid.

Även en kost där man åt även fisk har visat sig gynnsam.

Själv känner jag inte en enda vegan som äter onyttigt, men de finns säkert även dessa (du verkar ju känna till dem) även om jag tror att veganer generellt äter nyttigt, de brukar vara kost intresserade. Soja korv och sådan brukar vara sådant man blir bjuden på snarare en köper själv. Det är min erfarenhet i all fall.

Att ha sin dagliga kost från enbart växtriket och som inte är processad ju supper nyttigt det håller jag med dig om.

Som det står i studien.
Plant-based diets or pescatarian diets are healthy dietary patterns, which may be considered for protection against severe COVID-19.
https://nutrition.bmj.com/content/early/2021/05/18/bmjnph-2021-000272

Eller som det står i artikel.
Man fann att personer som följde en vegetarisk eller en oprocessad växtbaserad kost (whole foods plant-based diet) uppvisade 73% minskad risk att drabbas av svår Covid-19 infektion. Personer som följde en LCHF-diet hade 48% ökad risk jämfört med alla studiedeltagare (gränssignifikant P=0,13). Jämfört med den vegetariska gruppen uppvisade LCHF-gruppen 286% ökad risk (signifikant).
När forskarna lade till personer som åt fisk till den vegetariska gruppen var riskminskningen för svår Covid-19 något lägre, 59% (ej signifikant).

De som följde växtbaserade kostmönster hade högre intag av baljväxter, nötter och grönsaker med högt fiberinnehåll och vitamin A, C och E som är gynnsamt för immunförsvaret och vår allmänna hälsa.
Man skulle också kunna påpeka att det inte nödvändigtvis har med köttet att göra. LCHF- kost är ofta fiberfattigt. Medans whole foods plant-based diet är mycket fiber rikt. Så mycket fiber kanske är minst lika viktigt?

Alltså ingen stans står det att veganer är skyddade mot covid oavsett hur onyttigt de äter. Men en bra vegansk kost minskar risken, det ser ju onekligen så ut. Om man inte äter kött och fisk äter man i regel mycket baljväxter, fröer och grönsaker, det är ju typ det man äter.

Citat:
I studien visade det sig att vegetarianer hade minst risk för svår covid.

Citat:
73% minskad risk för veganer

Citat:
En grupp är veganer de har 73% minskad risk att drabbas av svår covid

Vegansk kost ger inte 73% skydd. Nyttig vegansk kost ger kanske 73% skydd. Nyttig kost som även inkluderar kött ger också 73% skydd.

Sen är jag tveksam till själva undersökningen i sig. Ett av alternativen var "whole foods, plant-based diet" så frågan är om inte många valt den kategorin när de menar "nyttig mat" eller fullkornskost.

https://www.webmd.com/food-recipes/features/the-whole-foods-diet

Citat:
This could mean eating:

Whole grains instead of refined grains whenever possible.
Fruits, vegetables, and beans instead of supplements to provide the fiber and vitamins they contain.
A skinless chicken breast cooked with healthful ingredients instead of chicken nuggets processed with added fats, flavorings, and preservatives.
A baked potato with chopped green onions and light sour cream instead of a bag of sour cream and onion potato chips.
Fresh berries with breakfast instead of raspberry toaster pastries or breakfast bars.
A blueberry smoothie made with blueberries, yogurt, and a frozen banana instead of a blue-colored slushy or icee.
Citera
2021-07-01, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så de fallande dödssiffrorna efter att vaccinationerna kickat igång är bara båg?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-03..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ per_million&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR

Var finns den tillförlitliga statistiken menar du? I ditt huvud?

Mkt av de ”torra fnösket” har brunnit av också så att säga.

Vaccinet fungerar säkert, men även flockimmunitet och färre som potentiellt kan dö som redan dött så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in