Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Nej vegetarianer äter inte fisk (en pescetarian gör det). Men de som äter fisk men inte äter kött har också en minskad risk för svår covid.
Jag har för mig att det var just vegeterianer som åt just fisk som klarade pandemin särskilt bra och det förvånar inte mig då det är rikt på d-vitamin som är så viktigt för vårt immunförsvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Vår vanligaste dödsorsak är ju hjärt och kärlsjukdomar. Dessa sjukdomar har en stark länk till animaliskt fett.
Jag vet inte om det är just det animaliska fettet som är problemet här. Ny forskning visar på att det kanske inte är just det animaliska fettet som är problemet. Utan snarare det fett som vi bildar själva i levern. Och det kommer inte från fett i sig, utan från sockret i vår mat. Detta är det farligaste fettet för oss och gör oss feta.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Veganer vegetarianer, pescetarianer har mycket sällan dessa sjukdomar kanske också även flexitarianer.
Veganar får du nog plocka bort här då vegansk kost saknar viktiga näringsämnen och framförallt vitamin D.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Hjärt och kärlsjukdomar har även visat sig vara en dåligt tillsammans med covid.
absolut och det finns en solklar koppling till kosten där.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag skulle gissa på att svaret ligger någonstans där varför folk som inte eller enbart sällan äter kött lever längre och får en mildare covid. Man slipper helt enkelt den vanligaste dödsorsaken samt man har inte lika ofta dessa sjukdomar som försvårar covid.
Man ska äta lite av varje av det som är nyttigt. Kött är nyttigt för oss i måttliga mängder men man behöver inte vräka i sig enbart kött. Du ska äta lite av varje... dock inget socker eller processade fetter/oljor.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Visst kan man äta lite av varje. Man kan äta kött bara inland, och man kan äta animaliskt fett bara man äter mer nyttigt fett en detta animaliska mättade fettet som aldrig får vara huvuddelen av fettintaget.
Jag tror inte mättat fett är så farligt. Det kommer hela tiden ny forsking som pekar åt motsatt håll. Nämligen att den gamla hypotesen att undvika mättat fett är fel. Det finns tvärtom risker med att äta kost som är fattig på fett då det kan leda till demens och alzheimer etc. Hjärnan består av fett och behöver fett för att kunna fungera normalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Lika så går det ann att ibland äta en glass eller dricka en läsk men det bör enbart vara en liten del av ens kost, läsk är ingen måltids dryck.
Det är vad vi gör varje dag som har betydelse. inte en enstaka glass och läsk här och där.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Men självklart hur man lever och vad man prioriterar är upp till var och en. Man ska väl i första hand äta och leva så som man mår bra av.
Jag tror inte att man behöver göra så stora uppoffringar för att leva nyttigt. Eftersom fett är smakbärande kan man både njuta av god mat och ändå vara nyttig på samma gång. Det är sockret man ska undvika, för det skapar det farliga fettet i våra kroppar.