Citat:
Ursprungligen postat av
DoktorNo
Jodå, jag läste på innan. När förra och förrförra årets testvinnare har ett pris som understiger årets "sist i test"-modeller borde det ju vara en bra deal. Jag inbillar mig det i alla fall.. Vet inte hur stor marginal det är på vitvaror men den kan ju inte var mer än 30-40%?
Hur ser du annars på det här med "rensning av lagret av gamla prylar inför årets nyheter"? Inte bara vitvaror utan även hemelektronik. Kan man göra bra fynd? Och har du själv gjort såna fynd?
Låt säga att vi idag tog emot ett X antal kylar från Samsung, och just idag är marginalen på 1500 kr. Men om en månad kan den ligga på 800 kr. Marginalen på vitvaror skiftar rejält. Har flera gånger varit med om att den t.om varit 50% under en kort tid.
När vi lagerrensar kan det dyka upp riktigt bra erbjudanden i de fysiska butikerna, dock inget som annonseras ut. Jag har inte gjort några såna fynd men vi hade en kund som köpte en tvättmaskin som var nästan 2 år gammal och som hade stått ute på visning i butiken. På prislappen stod det 8999 kr och då vi var tvungna att bli av med den fick kunden betala 3999 kr. Då snackar vi om en riktigt bra tvättmaskin. Men den säljaren gick då back med 3500 kr i sin bonus.
Chefen hade sagt något i stil med att ”ta smällen bara och gå vidare”. Cheferna får inte slå minus bonus på deras namn, men det görs när deras favoritsäljare nästan går på en nitlott. Riktigt fult!