2021-07-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
OK
Då tolkar jag det som att ni MEDVETET utsätter människor för LIVSFARA?

https://youtu.be/6yqtYJXbE2A?t=120
https://www.youtube.com/watch?v=egEp00bKKvY
https://www.youtube.com/watch?v=Hsx8rX8qHJ0
https://www.youtube.com/watch?v=wHwQBVLXwdU
https://www.youtube.com/watch?v=EwCFdjQOCMQ

Du får tolka det så ja. Det fuskas mycket med installationer.
Citera
2021-07-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justinai
Jag blev kallad på intervju till Elgiganten och blev sen erbjuden jobbet som säljare på Tech. Jag kan ingenting om datorer och det berättade jag vid intervjun. Då sa chefen att det är skitsamma då majoritet av kunderna inte heller kan något. Han sa att mitt fokus är att övertyga kunden om en specifik dator och överdriva om hur bra den var, samt att jag alltid ska få med minst en tjänst på varje kvitto. Tex supportavtal eller försäkringar.

Jag gör mitt första pass inom en månad. Min fråga till dig är - har ni hög personalomsättning? För om man anställer vem som helst så kan det ju inte vara hållbart i längden?

Som tur var är detta jobbet enbart en tillfällig lösning för min del då jag kommer få ett annat jobb i september. Men fasiken vad oseriöst företaget verkar. Jag kan berätta mer om hur det går för min del lite längre fram om du/ni önskar.

Kan väl bara hålla med om att cheferna inte alltid tittar på de bäst lämpade. Utseende har också en stor del i det hela. Personalomsättningen är hög hos oss och många andra butiker. Får hoppas att du blir nöjd trots den korta tid du ska arbeta där. Håll oss gärna uppdaterade
Citera
2021-07-04, 23:03
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
rubriken fick mig att asgarva

meeen hur mycket tjänar du?
Citera
2021-07-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Hallå!

När man ändå har expertis kan man ju ställa frågor.

1. Är ju mycket på vad du beskriver som inte låter helt toppen, men vad anser du vara det bästa med att jobba på Elgiganten?

- Vissa kollegor samt att jag lär mig otroligt mycket om produkterna, vilket är en stor fördel.

2. Är i planer på TV-köp. Min primära plan är att spela ps4/5 och se film så grafiken är viktig. Storlek mindre viktig (men inte under 32 tum). Vad kan du rekommendera som är genuint prisvärt till en maxsumma på 10-12k som skulle ge en riktigt schysst bild för tv-spelaren?

- Jag hade satsat på en LG oled. Det är just dessa som många köpt hos oss pga PS5. Vissa har även köpt Samsung Qled och jag har inte hört något om att de ska vara dåliga. Men helt klart LG Oled. Nackdelen är - inbränning. Hade en kund som fick problem med det efter bara någon månad.

3. Du nämner att du rekommenderar OLED framför QLED. Är absolut ingen expert men av vad man hört så verkar åtminstone företagen själva framhäva QLED med sina ljusjusteringar framför OLED med pixelavstängning. Kan du gå djupare på hur du menar och varför du rekommenderar OLED?

- Uppdateringsfrekvensen i Oled och att pixlarna är självlysande. Laggar inte heller. Nackdelen är väl att Oled har en mörkare bild men det stör inte mig.

4. Läser man mellan raderna verkar du trött på jobbet, kanske därför du startar denna tråd. Är du redan i jakt på annat yrke och beredd att säga upp din anställning så fort du funnit något som verkar bättre?

- Jag älskar mitt jobb, alltså det jag gör idag. Men ja, jag har ett nytt på g. Kommer berätta mer när det är dags. Det jag är trött på är den naiva och egoistiska attityden samt de lögner vi ger kunderna varje dag.

5. Kan man någonstans köpa varor hos grossist som privatperson och slippa prispåslaget som kommer när de levereras till företag?

- När vi ska köpa from grossisten direkt så får vi varan till inköpspris. Men det är endast personal och dess familj / vänner som får tillgång till detta. Men det utnyttjas så klart.

6. Hur gammal är du (ungefär) och hur många år inom företaget?

- Varit här sen 2014. Jag blev/blir 26 i år

Ha d fint

Svar under varje fråga
Citera
2021-07-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Är det inte olagligt att låta okvalificerade göra elinstallationer?

Oh ja.
Citera
2021-07-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Han ställde en dryg idiotfråga. Jag gillar tråden och tackar för den.

Tack själv 😀
Citera
2021-07-05, 02:23
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Citat:
Men jag vill skicka ut en varning kring elinstallationer eller VVS. Vi skickar sällan ut behöriga! Ibland märker vi av att en kund är så okunnig att våra egna säljare eller lagerarbetare åker ut! Låt alltid en behörig ordna till detta, värt varje krona!
Är det inte olagligt att låta okvalificerade göra elinstallationer?
Oh ja.

Den som påstår elinstallationer måste utföras av en "behörig elektriker" eller "behörig elinstallatör" ljuger eller vet inte vad hen pratar om.

Det finns inga "behöriga elektriker" eller "behöriga elinstallatörer", och har inte funnits sedan 2017-07-01.

Inte heller före 2017-07-01 behövde elinstallationer göras av en "behörig elinstallatör",
utan kunde, helt enligt alla lagar och regler, utföras av en "yrkesman under överinseende av en behörig elinstallatör",
vilken kunde utöva överinseendet väldigt godtyckligt.
"Yrkesmannen" kunde vara hur inkompetent som helst så länge han arbetade under den behörige elinstallatörens överinseende.
(Fast "överseende" kanske beskrev verkligheten bättre än "överinseende".)

Efter 2017-07-01 måste elinstallationer utföras av en "auktoriserad elinstallatör",
ELLER "någon som omfattas av (elinstallations)företagets egenkontrollprogram".

Elinstallationsföretagen vill inte att någon myndighet ska hitta på en massa jobbiga regler om vem som får göra vad.
Därför har de själva fått ansvaret att göra det via sina "egenkontrollprogram", som de måste ta fram.

Varje företag behöver bara ha EN "(auktoriserad) elinstallatör för regelefterlevnad" som ska ta fram och se till att
man följer egenkontrollprogrammet. Så på ett elinstallationsföretag med flera anställda är det
bara en bråkdel, om ens några, av installationerna som görs av den auktoriserade elinstallatören.

Tidigare kunde man via Elsäkerhetsverket få fram vilka PERSONER som var behöriga elinstallatörer.
Nu kan man bara få fram vilka FÖRETAG som har EN auktoriserad elinstallatör och ett
egenkontrollprogram.

Eftersom det är för jobbigt för elinstallationsföretagen att skriva ett eget papper som beskriver ett
egenkontrollprogram kan man köpa detta färdigt på nätet.
https://el-vis.com/egenkontrollprogram

Mer info finns här:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/anlita-ett-elinstallationsforetag/

Både de nya och de gamla reglerna är skandaler var för sig, som inte tillvaratar privatkunders intressen.
Naturligtvis borde ALLA som utför elinstallationer vara tvungna att ha en formell utbildning och ha
genomgått ett prov under myndighetskontroll, men så är det nu alltså INTE!
Senast redigerad av Korv-Bajs 2021-07-05 kl. 02:34.
Citera
2021-07-05, 12:50
Medlem
Jag ska flytta från Norge och har sökt jobb på en Elgiganten butik i Sthlms området.
Gäller den dåliga arbetsmiljön du skriver om i hela Sverige, eller är det speciellt illa i storstäderna?
Citera
2021-07-05, 13:00
Medlem
Jämt när jag ska handla någonting så känns det som det är kort om folk? Hur många är ni som jobbar dagligen egentligen?
Citera
2021-07-05, 14:16
Medlem
Anser du att arbetsmiljön är lika deprimerande hos konkurrenterna?
Citera
2021-07-05, 18:51
Medlem
Bra tråd! Väldigt intressant och bra skrivna svar.

Min chef har pratat ihop sig med en säljare på Elgiganten om våra företagsabonnemang. Jag har sen blivit ombedd om att ta det vidare. Det vi blir erbjudna är att om vi byter från Telenor till Tele2 får vi en billigare månadskostnad. Jämför jag själv priserna på Tele2:s hemsida får vi 50kr billigare än standardpriset för abonnemanget. Kostnaden det blir för oss att byta innan alla bindningstider går ut på Telenor är ca 16000kr och det ska vi sen få presentkort på för att handla mobiler för.

Jag har tänkt att kontakta Tele2 direkt men säljaren var såklart trevlig och en bra kontakt. Vad ska jag se upp med för att inte bli "blåst"? Att det mixas med abonnemanget osv för att kräma Tele2 på pengar bryr jag mig inte så mycket om utan jag vill ju få så billig månadskostnad som möjligt.
Citera
2021-07-05, 19:06
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!

Varför tycker du att din bransch är speciell? För mig låter ett jobb på Elgiganten som väldigt alldagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in