2021-07-01, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Vi har ett system som uppdateras hela tiden med siffror om försäljning, intjänad bonus, antal försäkringar, tjänster osv.

Många kunder tar en vara och går direkt till kassan. Om den kunden istället kommer till mig och jag vet att varan ger mig provision så lägger jag upp kvittot hos mig. Om jag vet att det är minus gör jag en fuling och skickar personen till kassan. Allt för att inte gå back.

Vad menar du med "lägger upp kvittot hos mig"? Om jag pratar med dig och sen går till kassan och betalar så förstår jag inte hur systemet kopplar det till dig. Ger du mig i så fall ett nummer på kvittot som jag ska uppge i kassan?

Vad menar du med "om jag vet att det är minus"?
Citera
2021-07-01, 06:11
Medlem
Varför måste man fylla i personuppgiifter när man returnerar varor? Kan man vägra?

Edit: Funkar knapparna med olika ansikten? Om de ens fungerar, är det någon som kollar dessa?
Senast redigerad av divadude 2021-07-01 kl. 06:14.
Citera
2021-07-01, 06:15
Medlem
Vad är det för demografi på kunderna som blir mest blåsta? Tanter som köper uppstartahjälp, supportavtal och antivirus för datorn?
Citera
2021-07-01, 06:38
Medlem
Citat:
Bruttolönen (utan provision) ligger på 19 500 kr och då jobbar jag 90%. Sen tillkommer provisionen och försäkringsdelen som skiftar månad efter månad. Så totalt sett snittar jag 24 000 kr efter skatt varje månad. Lönen hade kunnat vara högre om butiken nådde sina mål, om vi inte haft ett högt värde av gamla varor, om vi lyckas rekrytera antal kunder till kundklubben, om folk inte trycker röd gubbe på väg ut. Många delar som ska klicka för att jag ska få full bonus.

Hmm, ändå hyfsat för ett jobb som inte kräver utbildning! Särskilt om det är i en mindre stad där bostäder är billigare.
Citera
2021-07-01, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spishall-inbyggnad/induktionshall/30023/electrolux-induktionshall-hoi625x

Kostade då 2800kr

Herregud! Såg på retur-kvittot att jag köpt demo/outlet! Inte konstigt att det fanns någon repa! Synd jag inte visste annars hade jag sagt till säljaren att dra åt helvete. Den kan ha förekommit sen tidigare.
Kanske därför han kollade ordentligt med lampa?
Men jag tror inte att i mitt kvitto stog något om demo/outlet? Kan det vara så eller är ja misstänksam mot allt nu? Haha

Jag misstänkte att det var ett visningsex/returnerad vara. På kvittot ska det stå outlet och varukoden. Framöver köper du inte produkter för såna pengar. Lägg hellre 2000 kr mer och köp något nytt och oanvänt.
Citera
2021-07-01, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Kan du förklara mer utförligt varför du inte gillar Philips tv-apparater? Vad vet du? Vad har det varit för fel när kunder klagat eller returnerat dessa?

OLED-skärmarna är trots allt från LG.

Pixelfel så som döda pixlar, inbränning, TV stängs av från ingenstans, ljudet försvinner, TV bilder blir helt fryst under ett antal minuter osv. Visst har vi haft liknande problem med alla övriga modeller men Philips är den TV som sticker ut.
Citera
2021-07-01, 07:09
Medlem
Citat:
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!

Tar ni grafikkort ur Nvidia RTX 3000 serien till er själva bland personalen?
Citera
2021-07-01, 07:17
Medlem
--2--s avatar
hur många ggr per dag kollar du meny 136 i elguide?
Citera
2021-07-01, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Hur har ni inte gått i konkurs än? Vem handlar i fysiska butiker?

/C

Elgiganten går väl bäst när det kommer till fysiska butiker inom den branschen.

Under vårt årsmöte presenterade man var vinsterna kom ifrån och det som stack ut mest var abonnemangsförsäljning och tjänster.
Citera
2021-07-01, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vad menar du med "lägger upp kvittot hos mig"? Om jag pratar med dig och sen går till kassan och betalar så förstår jag inte hur systemet kopplar det till dig. Ger du mig i så fall ett nummer på kvittot som jag ska uppge i kassan?

Vad menar du med "om jag vet att det är minus"?

Jag slår in kvittot i datorn som är på min avdelning genom att ta din information så som namn och telefonnummer. Det enda du gör i kassan är att säga ditt namn så hittar kassan det parkerade kvittot.

Vår provision innebär att vi för det mesta har produkter med plusmarginal, vilket gör att den marginal vi får från tex en TV, låt säga 1000 kr, hamnar i vår bonuspott. Men vi har även produkter som gör att vi kan gå minus då marginalen på dessa är såpass låg att man backar i sin bonus.
Citera
2021-07-01, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Varför måste man fylla i personuppgiifter när man returnerar varor? Kan man vägra?

Edit: Funkar knapparna med olika ansikten? Om de ens fungerar, är det någon som kollar dessa?

Du måste inte uppge personuppgifter. Så länge du har kvittot så räcker det. Anledningen till att de frågar efter ditt namn osv är för att spara uppgifterna i systemet vid tex utskick av reklam till din mail.

Antar att du menar mätinstrumentet som brukar stå vid utgången med 4 olika knappar, där grön är bäst och röd är sämst? Dessa mäts och är också en del av vår bonus. Kundnöjdheten måste ligga över 95%, annars förlorar vi en viss % på provisionen.
Citera
2021-07-01, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenriRoesseau
Vad är det för demografi på kunderna som blir mest blåsta? Tanter som köper uppstartahjälp, supportavtal och antivirus för datorn?

Äldre personer och unga tjejer. Men mest äldre personer som inte kan något om den vara de köper, särskilt datorer. Där maxar man på med supportavtal 36 månader för 3000 kr, försäkringar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in