Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Ja det är jag eftersom jag till skillnad från dig granskat siffrorna och satt mig in i vad de betyder.
Arbetskraftsinvandring och studenter är inget större problem.
Det som belastar samhället både ekonomiskt och socialt är invandring av flyktingar och deras anhöriga, som i vart fall inledningsvis har små möjligheter att försörja sig i Sverige. Beviljade uppehållstillstånd till dessa var totalt 15 792 under 2020, alltså bara knappt 18% av den totala siffran.
Detta ska jämföras med 2016, då vi gav uppehållstillstånd till 86 669 flyktingar + anhöriga. Nu ligger vi på mindre än en femtedel av den volymen. Det är en ganska rejäl minskning.
Det finns inga stora hinder i tex grundlagen eller FN:s flyktingkonvention, mot att ändra lagarna så att alla flyktingar/invandrare som får uppehållstillstånd i Sverige, måste försörja sig själva och får prioriteras lägre än svenska medborgare i tex sjukvårdskön även när det gäller akutfall. Och möjligheten att utvisa de invandrare som inte är medborgare och som begår brott finns ju redan i lagen.
Och därför är det egentligen inte nödvändigt att minska invandringen alls.
Så SD:s krav på att minska migrationen/invandrarna i Sverige, det är svårt för mig att tolka på något annat sätt än att de har främlingsfientliga skäl till det. De vill troligen inte ge uppehållstillstånd till invandrare/flyktingar, iallafall inte till vissa av dem, för att de ogillar deras utseende, religion eller kultur mm.
Och om tex L eller något annat parti motiverar sitt samarbete med SD för att få en borgerlig regering, med att de precis som SD vill minska invandringen eller flyktingmottagandet, då framstår de som främlingsfientliga precis som SD.
Och om en sådan regering släpps fram, då får vi en främlingsfientlig regering, och inte bara en regering med stöd av ett främlingsfientligt parti.