Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Själva definitionen av verklighetsfrånvänd pojkrumsliberal tool är rikspuckon som likställer bröd med bostäder. Inte ens någorlunda jämförbara marknader utvecklas särskilt lika efter avregleringar - telemonopolets upplösande blev en smash hit vilket alla som minns Sovjetvibbarna från gamla Televerket kan intyga, medan avregleringen av apoteken inte alls fick samma (utlovade) positiva effekt på priserna. Bröd och lägenheter är inte ens på samma planet.
Bröd tillverkas alltid i galet mycket större mängder än vi hinner äta, och tar minuter att tillverka. Om ICA chockhöjer priset på bröd går jag till Coop. Om de chockhöjer går jag till Willys. Om de chockhöjer börjar jag baka eget.
Mark för bostäder är däremot en synnerligen begränsad tillgång, och att bygga nya bostäder tar evigheter från projektstart till inflytt. Om värden chockhöjer hyran kommer absolut ingen att på kort sikt hinna parera det. Listan på hinder som ger migrän vid blotta tanken är närmast ändlös. Uppsägningstid, flyttkostnader, skolbyte för eventuella barn, separat kö till parkering/garage, alla jävla abonnemang och försäkringar som måste ändras, månaderna av tandagnisslan medan man måste leva i flyttlådor på både gamla och nya stället, alla möbler som kommer fram halvt demolerade… nej, fy helvete för att flytta. Min hyresvärd skulle kunna höja hyran med 50% och jag skulle svälja det. Det är INTE ett kvitto på att bostaden ifråga är värd 50% mer, utan på att bostadsfrågan är oändligt mycket mer komplicerad än att den kan knölas in en fjortisliberals endimensionella tillgång-och-efterfrågan-mall.
Därför är det helt rimligt och logiskt enligt mig som kapitalistvänlig mittenhöger att bagerier får sätta vilka jävla fantasipriser de vill - marknadsmekanismerna kommer att korrigera deras hybris med ljusets hastighet - medan hyresvärdar SKA ha en hård regleringspistol mot tinningen 24/7/365. De ska darra av skräck och knappt våga sova av rädsla för konsekvenserna av hyreshöjningar utöver vad HGF har godkänt.
Jag håller med om mycket av vad du skriver, däremot inte andra halvan av sista stycket.
HGF är en sosse-styrd styggelse som nödvändigtvis skulle behöva avpolitiseras. Jag har inget emot att folk väljer att engagera sig. Blir bara märkligt när intresseorganisationer är främst för ett parti och sekundärt för sina betalande medlemmar.
En lösning vore att främja ägandet av den egna bostaden. Nu vet jag att bostadsägare har belönats ordentligt av marknadens prissättning i många år men byggtakten är fortsatt skrämmande låg och det vittnar om en dysfunktionell marknad. Byggandet av brf och småhus börjar bli alarmerande lågt.
Många delar av byggprocessen behöver förenklas, mindre av segdragen byråkrati framförallt. Går bra när det gäller vindsnurror..
Det finns mängder av andra hinder som begränsar. Skatter och avgifter, amorteringskrav, en ohållbar immigration och alltför stora begränsningar iom strandskydd osv.
Detta utvidgar bostadsköerna, vissa väljer att inte förstå det.
Inget av detta åtgärdas i det nuvarande politiska landskapet, inte ens C vill ha en reell förändring.