2021-06-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det bör inte vara bättre att regera med en dålig, eller annans budget, än inte alls. Dadgostar är den första politiker jag sett sen 2018. Att Annie lanserar sig som en sund mitten fäller alla tidigare föreställningar om politikens riktning och färg. Hon är den farligaste vi har i landet och är inget alternativ för dem hon säger sig företräda. Hon är en karriärkvinna punkt. Hon får sina mandat annanstans ifrån och inte från svenska folket. Att det inte anses att hon sitter på två stolar är förvånande. Hennes bisyssla är hennes väg och framtid. Och hon gör den till vår.
No way. Förr brände man häxor på bål, hög tid att återiföra det. Igenkänningstecken på häxor är att de är rödhåriga, ofta grönögda och psykopatiska drag i personligheten.
Citera
2021-06-30, 22:55
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag pekar på vad SD rent konkret gör. Dom är väldigt konsistenta i det.
Och det finns en väldigt bra förklaring till varför.

Ja, att ingen har vågat ge dem inflytande. Punkt slut. Ockhams rakkniv.
Senast redigerad av anotherpieceofmeat 2021-06-30 kl. 23:05.
Citera
2021-06-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Rent formellt kan talmannen vägra ta Löfven till omröstning. Uppdraget är svagt reglerat. Däremot är det en uppfattning alla delar och är införstådda med att talmannens uppdrag är att pröva den kandidat som har bäst förutsättningar att få riksdagens godkännande, och det är Löfven och därför kommer talmannen låta riksdagen röstabom Löfven.

Måste talmansrundorna misslyckats fyra gånger för att talmannen ska kunna ha mandat för att utlysa ett extraval? Talmannen borde ju kunna komma fram till att ett extraval är den bästa förutsättningen i dagsläget, men jag antar att det inte går.
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det har nog aldrig hänt. Det retar V att SD är närmare regeringsinflytande efter 11 år än V efter typ ett sekel.

Det hände vid valet 2010.

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_r%C3%B6dgr%C3%B6na
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Själva definitionen av verklighetsfrånvänd pojkrumsliberal tool är rikspuckon som likställer bröd med bostäder. Inte ens någorlunda jämförbara marknader utvecklas särskilt lika efter avregleringar - telemonopolets upplösande blev en smash hit vilket alla som minns Sovjetvibbarna från gamla Televerket kan intyga, medan avregleringen av apoteken inte alls fick samma (utlovade) positiva effekt på priserna. Bröd och lägenheter är inte ens på samma planet.

Bröd tillverkas alltid i galet mycket större mängder än vi hinner äta, och tar minuter att tillverka. Om ICA chockhöjer priset på bröd går jag till Coop. Om de chockhöjer går jag till Willys. Om de chockhöjer börjar jag baka eget.

Mark för bostäder är däremot en synnerligen begränsad tillgång, och att bygga nya bostäder tar evigheter från projektstart till inflytt. Om värden chockhöjer hyran kommer absolut ingen att på kort sikt hinna parera det. Listan på hinder som ger migrän vid blotta tanken är närmast ändlös. Uppsägningstid, flyttkostnader, skolbyte för eventuella barn, separat kö till parkering/garage, alla jävla abonnemang och försäkringar som måste ändras, månaderna av tandagnisslan medan man måste leva i flyttlådor på både gamla och nya stället, alla möbler som kommer fram halvt demolerade… nej, fy helvete för att flytta. Min hyresvärd skulle kunna höja hyran med 50% och jag skulle svälja det. Det är INTE ett kvitto på att bostaden ifråga är värd 50% mer, utan på att bostadsfrågan är oändligt mycket mer komplicerad än att den kan knölas in en fjortisliberals endimensionella tillgång-och-efterfrågan-mall.

Därför är det helt rimligt och logiskt enligt mig som kapitalistvänlig mittenhöger att bagerier får sätta vilka jävla fantasipriser de vill - marknadsmekanismerna kommer att korrigera deras hybris med ljusets hastighet - medan hyresvärdar SKA ha en hård regleringspistol mot tinningen 24/7/365. De ska darra av skräck och knappt våga sova av rädsla för konsekvenserna av hyreshöjningar utöver vad HGF har godkänt.

Jag håller med om mycket av vad du skriver, däremot inte andra halvan av sista stycket.

HGF är en sosse-styrd styggelse som nödvändigtvis skulle behöva avpolitiseras. Jag har inget emot att folk väljer att engagera sig. Blir bara märkligt när intresseorganisationer är främst för ett parti och sekundärt för sina betalande medlemmar.

En lösning vore att främja ägandet av den egna bostaden. Nu vet jag att bostadsägare har belönats ordentligt av marknadens prissättning i många år men byggtakten är fortsatt skrämmande låg och det vittnar om en dysfunktionell marknad. Byggandet av brf och småhus börjar bli alarmerande lågt.

Många delar av byggprocessen behöver förenklas, mindre av segdragen byråkrati framförallt. Går bra när det gäller vindsnurror..
Det finns mängder av andra hinder som begränsar. Skatter och avgifter, amorteringskrav, en ohållbar immigration och alltför stora begränsningar iom strandskydd osv.
Detta utvidgar bostadsköerna, vissa väljer att inte förstå det.

Inget av detta åtgärdas i det nuvarande politiska landskapet, inte ens C vill ha en reell förändring.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Blev som man kunde tänka sig. Självklart kommer V få ngt "köttben" av S så dom stödjer budgeten utan att vara med och förhandla. Att Lööf hatar SD är ju vida känt, men är 100% att hon aldrig skulle låta V få vara med och förhandla budget.

Så blir Löfven statsminister så kan man vara säker på V vikit ner sig för S angående budgeten. För aldrig S skulle behålla makten för få regera på en högerbudget ett valår.

Men frågan är vad anser V väljarna efter detta? Att V ökat nu är ju givet, men försvinner dessa innan nästa val när dom viker ner sig om budgeten?
Steffe lovar väl Nooshi budgetförhandlingar, fast det blir tyst om detta tills i höst då Ms budget ändå går igenom och Steffe regerar på den.
Citera
2021-06-30, 22:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men seriöst vad är Centerns ”end game” här egentligen?

De bränner broar till borgarna, gör sig omöjliga och obstruerar mot vänstern, trots att vänstern sträckt ut en hand och förklarat att de inte kommer ställa några stora krav nu framöver osv.

Jag tycker Centerns agerande verkar totalt irrationellt och att de riskerar att tappa mängder av väljare på detta sätt. Då åtminstone jag (om jag vore C-väljare), skulle bli mer och mer rädd att min röst blir en bortkastad röst…

Nån som förstår C:s agerande och vad deras slutmål är får gärna förklara. Ifall det seriöst är att C själva tror att lilla C ska få statsministerposten, bara för att de obstruerar, så ser jag det som väldigt verklighetsfrånvänt.. 🤔

Jag förstår dem inte heller. De vill vara vågmästare som kan diktera villkor tror jag, som MP varit sedan 2011 och de själva sedan 2019. De verkar inte ha någon back-up plan om båda sidor dissar dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Har också svårt att förstå det.
Jag antar att det är ett avtal (inkl. budget) med S+MP som V bara skall stödja utan att ställa krav.
I så fall har de lärt sig noll av denna kris.

Dessutom känns det förhandlingstaktiskt hål-i-huvudet att blankt avvisa högern. Vore smartare att hålla den dörren på glänt för att pressa S+MP+V till eftergifter. Nu vet ju S att C aldrig kommer gå högerut så varför ska de göra eftergifter åt C?

Ja det är det här jag menar också.. Både S och C borde rimligtvis ha lärt sig vid det här laget, att det är ingen fantastisk idé att behandla V riktigt illa, för till slut ryter ju V ifrån, rejält och då faller ju allt. Tänker att i ljuset av det så borde både S och C vara måna om att V, som de faktiskt är beroende av, hålls på gott humör och respekteras.

Kanske är det som flera sagt här inne, att V och C får göra en del överenskommelser bakom stängda dörrar. Men ”stora” förslag kommer ju ändå behöva gå genom riksdagen sedan så att väljarna kommer ju ändå märka av vad som sker….

Ja ja intressant att se vad det blir. Hoppas talmannen fortsätter med sitt rediga tempo han hållt nu i början.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Jag tycker det är så sjukt att svenskarna i Sverige tolererar dessa jävla satanistiska partier fulla av pedofiler, ledda av psykopater som bara vill en enda sak...

Mer massinvandring.

Hur har det blivit så här? När smäller det? Kommer det att bli vansinnesdåd när Annie Lööf blir statsminister i en ohelig allians mellan sossarna och moderaterna? Ni svenskar är så sjuka, man tycker att det borde räcka nu när Sverige är totalt dysfunktionellt och otryggheten brett ut sig. Somaliska glödlampor och blattar som förstör PRECIS överallt.

Man kunde tro att svenskarna i Sverige fått nog liksom, men nä nä. De vresar upp röven för globalisterna och ber om mer.

Det kommer inte vara möjligt att leva i Sverige snart. Tänk att ni alla ska bli gamla i det där landet. Ni kommer inte kunna fly någonstans.

Det värsta av allt är att alla svenskar tror att det ser ut så här jävla illa ut i hela Europa.

Å i själva verket ser det enbart så här illa ut i Paris och i de tre större städerna I Tyskland.

Övriga Europa fattar ingenting....
Citera
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det har nog aldrig hänt. Det retar V att SD är närmare regeringsinflytande efter 11 år än V efter typ ett sekel.
Deras väljare måste måste nog trott att partiet under alla år varit med i budgetförhandlingarna.
Citera
2021-06-30, 22:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag ser faktiskt inte problemet. S och MP kommer vara de enda officiella regeringspartierna. C och V fattar allvaret nu, och kan gå med på att hålla igen med sina extrema idéer och mötas på mitten fram till valet nästa år. Det är bara en massa drama och uppmärksamhetshoreri just nu känns det som från deras sida. SD är förmodligen det enda partiet som verkligen vill ha ett extraval. M på andra plats. KD har sett bättre dagar opinionsmässigt, och L vill verkligen undvika det precis som S och MP.

Problemet för C är att det fortfarande finns en del borgerliga väljare som röstar på partiet. Därför är det viktigt för C att upprätthålla fiktionen av att de är ett oppositionsparti till höger om det rödgröna blocket. Därav teatern med avståndstagandet från "ytterkantspartiet" V.
Citera
2021-06-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Måste talmansrundorna misslyckats fyra gånger för att talmannen ska kunna ha mandat för att utlysa ett extraval? Talmannen borde ju kunna komma fram till att ett extraval är den bästa förutsättningen i dagsläget, men jag antar att det inte går.

Ser inte så ut

Men han kan köra alla 4 omröstningar samma vecka om han vill, så snabba upp takten går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in