2021-06-30, 22:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
I slutet av dagen måste V välja vem de vill se som statsminister och då finns det bara ett alternativ. Antingen stödjer de Löfven och kompromissar lite med C, eller så får de M som får stöd av SD.
Nej, ett extraval är också ett alternativ. Det sagt tror jag att AL får sätta sig i hörnet, och vi får se S släppa in V i budgetförhandlingar.
Citera
2021-06-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att båda är överens om att de vill se Löfven som statsminister betyder inte att de är överens om vilken politik han ska föra.

De kommer att komma överens, för alternativen är sämre från deras perspektiv. De har stöttat Löfven tidigare, så varför skulle det bli problematiskt nu? Lööf har redan backat från marknadshyrorna tills vidare.
Citera
2021-06-30, 22:30
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
V vill ju redan kompromissa. Problemet är C, som inte vill det.

C kan press till höger. Vilket de gör nu.
Citera
2021-06-30, 22:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej, jag menar om man vet att man kommer att förlora då bör väl förslaget dras tillbaka och bara läggas till handlingarna utan omröstning.

Ja i.o.f.s. men talmannen vill nog pröva någon annan än den som just förlorat en sådan omröstning innan samma person prövas igen. För Kristerssons del kan det ha politiska fördelar att få svart på vitt vilka som stödjer honom innan valet 2022. Röstar C bort honom så kan inte C komma tillbaka till borgerligheten igen. Om vissa i L gör det så kan man också se L som opålitligt och inte ge dem stödröster. Om L mangrant ställer upp för Kristersson så kan M se dem som en allierad och moderater kanske stödröstar på L. Denna omröstning om Kristersson kommer fastställa vilka block/regeringsalternativ som gäller i valet 2022.
Citera
2021-06-30, 22:31
Medlem
Citat:
Där måste jag tyvärr göra dig besviken. Det finns inga puckon i L, och de kommer inte att stödja Löfvenregeringen.

Om man inte har några puckon i partiet hur kommer det sig att man harvar runt på 2.0-2.5% väljarstöd i OU? Dessutom i negativ trend.
Citera
2021-06-30, 22:33
Medlem
Men seriöst vad är Centerns ”end game” här egentligen?

De bränner broar till borgarna, gör sig omöjliga och obstruerar mot vänstern, trots att vänstern sträckt ut en hand och förklarat att de inte kommer ställa några stora krav nu framöver osv.

Jag tycker Centerns agerande verkar totalt irrationellt och att de riskerar att tappa mängder av väljare på detta sätt. Då åtminstone jag (om jag vore C-väljare), skulle bli mer och mer rädd att min röst blir en bortkastad röst…

Nån som förstår C:s agerande och vad deras slutmål är får gärna förklara. Ifall det seriöst är att C själva tror att lilla C ska få statsministerposten, bara för att de obstruerar, så ser jag det som väldigt verklighetsfrånvänt.. 🤔
Citera
2021-06-30, 22:34
Medlem
Citat:
V vill ju redan kompromissa. Problemet är C, som inte vill det.

De kommer troligen göra det i sista stund. C allierar sig hellre med V än med SD.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, ett extraval är också ett alternativ. Det sagt tror jag att AL får sätta sig i hörnet, och vi får se S släppa in V i budgetförhandlingar.

Varken C eller V lär vilja ha ett extraval. De kanske blir lite större, men S och MP lär skadas av det, samtidigt som "högerblocket" lär gynnas, särskilt SD. C och V vill motarbeta SD mer än något annat, så ett extraval lär knappast vara något som de vill ha.
Citera
2021-06-30, 22:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så kommer de vara i varje val i all framtid.

C har byggt upp ett duktigt hat inom borgerligheten och även vänstern.

Tack.. Det spelar SD rakt i händerna. Den rödgröna röran, inklusive C, har grävt en grop som dom nu själva står vid kanten av.
Citera
2021-06-30, 22:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Men jag tror inte att C:s väljare går till V. Så det kan finnas anledning att ta det lugnt så att alla inte springer över till andra blocket.
Bönderna går till SD och M efter Ms utspel, modebrudarna går till tuffa Nooshi med drag i handtaget. Ingen modemedveten ung kvinna vill förknippas med en gaphals som börjar tappa stilen.
Citera
2021-06-30, 22:36
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja i.o.f.s. men talmannen vill nog pröva någon annan än den som just förlorat en sådan omröstning innan samma person prövas igen. För Kristerssons del kan det ha politiska fördelar att få svart på vitt vilka som stödjer honom innan valet 2022. Röstar C bort honom så kan inte C komma tillbaka till borgerligheten igen. Om vissa i L gör det så kan man också se L som opålitligt och inte ge dem stödröster. Om L mangrant ställer upp för Kristersson så kan M se dem som en allierad och moderater kanske stödröstar på L. Denna omröstning om Kristersson kommer fastställa vilka block/regeringsalternativ som gäller i valet 2022.
Tanken är väl ändå att om C röstar bort honom har han redan fått reda på det därför att det stod i gårdagens tidning. Med L skulle det ju kunna vara intressant men frågan är väl om Sabuni och Kristersson så uppenbart vill agera agenter för att se vilka ledamöter som följer partilinjen. Det kan slå åt väldigt fel håll för dem om de agerar så...
Citera
2021-06-30, 22:37
Medlem
Är det någon annan än jag som reagerat på att Elisabet Svantesson ger ett seriöst och kompetent intryck och vore en statsminister värd namnet.

Hon backar inte en millimeter för groggnäsan och såssarna..

Det är en sådan ledare oppositionen behöver.
Citera
2021-06-30, 22:37
Medlem
Att M har med KD och SD är ingen gåta, men nu har L anslutit sig. Gissar att C snart ger vika och ansluter sig till nationalismen.

Det samhälle som vi känner nu kommer inte bli sig likt i framtiden. Sjukvård, skola, barnomsorg, förskola, universitet, semesterdagar, barnbidrag, föräldraledighet...

Inget av ovanstående kommer att förbättras med M och SD vid makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in