2021-06-30, 22:06
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fråga:

Vet nån hur bestämmelserna är rent praktiskt, när Uffe rapporterar till talmannen på fredag och omröstningen därefter osv?

Det jag är ute efter är: Vad händer om Uffe säger: Nja jag får nog 175 emot mig, så som det ser ut.

Har han ändå ”rätt” att fortsätta med omröstningen, så att säga?

Verkar bara lite slöseri med tid menar jag, om man redan vet efter en sondering, hur omröstningen kommer gå…. 😋

Han är ju definitivt en större man om han lämnar kvar posten till Stefan till det är ursprungliga valet - så ogenomtänkt hela grejen med misstroendeomröstning.. Det bevisar hur planlösa högern är.
Citera
2021-06-30, 22:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Tja du menar att rödgröna blocket inte har partier som vill köra Nordkorea-politik? C blev just cock-blockade av det största Nordkorea-partiet som de behöver välsignelse från för att köra sin politik.
C+L har kravställt mot S+Mp. Knappast ett block. Jag ser definitivt inte min arbetsgivare och våra underleverantörer som ett block.

Pratat om block är mer slagordspolitik.

V är ju fria att rösta nej på regeringspropositioner. Liksom andra. Men med Kravställningen så skulle den troligen gått igenom även om V röstar nej.

Så det som de som vill behålla de sovjetiska köerna då fick göra var att fälla regeringen. Det var inget som V gjorde ensam. Så det går inte riktigt att säga som du gör.

Men V+SD+S+Mp kan i varierande grad och form sägas driva Nordkorea-politik.
C+L har blockerat det hittills. Trots att V+SD+S+Mp har majoritet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det blir ofta fel när totalt okunniga men ideologiskt indoktrinerade uttalar sig i sakfrågor. Det saknas både självinsikt och förståelse för hur fastighetsmarknaden fungerar.

Då väljer man oftast att fokusera på något trivialt som andra kan förstå.. köer, köer, KÖER! det ser ju ut som i Sovjet där folk KÖADE för att köpa en limpa bröd!
Själva definitionen av verklighetsfrånvänd pojkrumsliberal tool är rikspuckon som likställer bröd med bostäder. Inte ens någorlunda jämförbara marknader utvecklas särskilt lika efter avregleringar - telemonopolets upplösande blev en smash hit vilket alla som minns Sovjetvibbarna från gamla Televerket kan intyga, medan avregleringen av apoteken inte alls fick samma (utlovade) positiva effekt på priserna. Bröd och lägenheter är inte ens på samma planet.

Bröd tillverkas alltid i galet mycket större mängder än vi hinner äta, och tar minuter att tillverka. Om ICA chockhöjer priset på bröd går jag till Coop. Om de chockhöjer går jag till Willys. Om de chockhöjer börjar jag baka eget.

Mark för bostäder är däremot en synnerligen begränsad tillgång, och att bygga nya bostäder tar evigheter från projektstart till inflytt. Om värden chockhöjer hyran kommer absolut ingen att på kort sikt hinna parera det. Listan på hinder som ger migrän vid blotta tanken är närmast ändlös. Uppsägningstid, flyttkostnader, skolbyte för eventuella barn, separat kö till parkering/garage, alla jävla abonnemang och försäkringar som måste ändras, månaderna av tandagnisslan medan man måste leva i flyttlådor på både gamla och nya stället, alla möbler som kommer fram halvt demolerade… nej, fy helvete för att flytta. Min hyresvärd skulle kunna höja hyran med 50% och jag skulle svälja det. Det är INTE ett kvitto på att bostaden ifråga är värd 50% mer, utan på att bostadsfrågan är oändligt mycket mer komplicerad än att den kan knölas in en fjortisliberals endimensionella tillgång-och-efterfrågan-mall.

Därför är det helt rimligt och logiskt enligt mig som kapitalistvänlig mittenhöger att bagerier får sätta vilka jävla fantasipriser de vill - marknadsmekanismerna kommer att korrigera deras hybris med ljusets hastighet - medan hyresvärdar SKA ha en hård regleringspistol mot tinningen 24/7/365. De ska darra av skräck och knappt våga sova av rädsla för konsekvenserna av hyreshöjningar utöver vad HGF har godkänt.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Fråga:

Vet nån hur bestämmelserna är rent praktiskt, när Uffe rapporterar till talmannen på fredag och omröstningen därefter osv?

Det jag är ute efter är: Vad händer om Uffe säger: Nja jag får nog 175 emot mig, så som det ser ut.

Verkar bara lite slöseri med tid menar jag, om man redan vet efter en sondering, hur omröstningen kommer gå…. 😋

I slutändan är det talmannen som lägger fram ett förslag. Men självfallet föreslår han inte någon som inte är med på noterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
S: 100
C: 31
V: 28
MP: 16

= 175
Tack.

På pappret kan de alltså regera helt utan L. Problemet blir väl de politiska vildarna och de som av olika skäl inte kan närvara i riksdagen. Jag antar att det finns tillräckligt många puckon i L som kommer att stödja Löfven-regeringen.

C och V kommer helt klart att komma överens på något sätt, förmodligen inofficiellt.
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Frågan nu blir om UK ska dra in alla 349 RD-ledamöter i en Coronadans eller om han ska dra sig ur. Troligtvis kommer han väl att se till att Gotlandsfärjorna inte går men jag misstänker att Löfven har tankat regeringsplanet för att hämta strandsatta ledamöter.
Citera
2021-06-30, 22:09
Medlem
Citat:
Fråga:

Talmannen avgör hur han går vidare. Men förmodligen lägger han nog fram Kristersson ändå, för att föra processen framåt och öka pressen på partierna. Talmannen har ju aviserat att han tänker sig en statsministeromröstning i veckan. Det som kan få honom att frångå det är ifall någon behöver mer tid om de är nära en lösning. Så som Löfven fick mer tid innan den tredje statsministeromröstningen 2018/19.
Citera
2021-06-30, 22:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Fråga:

Det är väl Talmannen som bestämmer. Och nu har han sagt att det skall vara högre tempo.
Så rimligen släpar han UK till Riksdagen för omröstning vad UK än säger. Men helt säkert är det inte.
Jag tror dock att det blir så.
Citera
2021-06-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Nja, hur kan de egentligen vara lättvärvade när många av dem inte ens märkt att det egna partiet genomgått en sådan förvandling? Jag ser inte riktigt hur en väljare kan vara lättvärvad och trögrörlig på samma gång. Många C-väljare på landsbygden röstar på ett parti som inte finns kvar längre, som om Stureplans-centern och pedofilskandaler och sexradikalism gått dem helt förbi. Till att börja med måste de förstå att deras parti är ett annat idag. Hur får de den informationen?
Men det gör dom inte, de flesta bönder jag känner i min bygd är SD.
Citera
2021-06-30, 22:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Poängen är ju att man står upp för sina väljare, precis som V gjorde när man röstade fram Löfven som statsminister utan några garantier. Åkesson ger sina väljare den absolut bästa deal de kan få just nu om man släpper fram Kristersson helt kravlöst, precis som V gjorde.

Det räcker säkert inte ändå men då är det ju Lööf som får förklara det för sina väljare.

Men som sagt, jag vet inte vad som är bäst att göra. Det här är det jag lutar åt.

jag tror C ser det som att SD har inflytande ändå eftersom Alliansen (M/KD/L/C) är så liten. De blir ju beroende av SD oavsett vilket Annie inte accepterade efter valet 2018.
Citera
2021-06-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Riksdagen måste förstås tolka lagarna när det gäller tex regeringen och riksdagsarbetet i kapitel 4 och 6 i regeringsformen.

Och även om en kammare kan fatta beslut utan att alla ledamöter deltar i omröstningen, så innebär inte det att lagen tillåter varken omröstning eller beslutsfattande utan att alla 349 ledamöter är samlade i kammaren, iallafall inte utan att man har ansträngt sig för att försöka få dit en ersättare. Enligt min tolkning alltså.
Du gör en feltolkning. Titta på 4 kap. 7 § RF. Det finns inget krav på att alla riksdagsledamöter måste infinna sig i kammaren, eller att det krävs absolut eller kvalificerad majoritet. Enkel majoritet räcker.

Citat:
Men ni båda missförstår mig nog, jag menar inte att riksdagen tolkar lagarna på det sätt som jag säger, jag menar att riksdagen skulle kunna tolka lagarna så som jag säger.

Och när det gäller Jennie Nilssons eller andras ersättare, så finns det ju möjlighet för riksdagen att ändra sina bestämmelser om det är nödvändigt för att upprätthålla antalet ledamöter i kammaren, som ska vara 349. Och en sådan ändring kan gå snabbt, ungefär som minskningen av antalet ledamöter under coronapandemin.
Så det finns all anledning för folket att lämna in protester till riksdagen, om man tycker att något de gör bryter mot lagen.

Gällande hur många som ska delta i omröstningarna i riksdagen, och hur röstningen ska avgöras, så har jag redan sagt mitt om det tidigare i tråden:
(FB) Tråden om Stefan Löfvens Regeringskris

(FB) Tråden om Stefan Löfvens Regeringskris
Ändra vilka bestämmelser?
Citera
2021-06-30, 22:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Tack.

På pappret kan de alltså regera helt utan L. Problemet blir väl de politiska vildarna och de som av olika skäl inte kan närvara i riksdagen. Jag antar att det finns tillräckligt många puckon i L som kommer att stödja Löfven-regeringen.

C och V kommer helt klart att komma överens på något sätt, förmodligen inofficiellt.
V har ingenting att vinna på att lägga sig för C. De vill förstås se SL som statsminister, men kommer inte att backa angående kravet om budgetförhandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in