2021-06-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Poängen är ju att man står upp för sina väljare, precis som V gjorde när man röstade fram Löfven som statsminister utan några garantier. Åkesson ger sina väljare den absolut bästa deal de kan få just nu om man släpper fram Kristersson helt kravlöst, precis som V gjorde.

Det räcker säkert inte ändå men då är det ju Lööf som får förklara det för sina väljare.

Men som sagt, jag vet inte vad som är bäst att göra. Det här är det jag lutar åt.

Jag vet inte hur nöjda V väljare generallt var men dom växer i opinionen nu när dom istället agerade.
Att ge M ovillkorligt stöd innebär väl dessutom att lova rösta för alla M förslag oavsett vad dom är.
Det kanske är något som betalar sig om man skulle få en ny regering, men jag tror iaf det är en farlig väg och dålig strategi för SD.
Citera
2021-06-30, 22:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Därför är det helt rimligt och logiskt enligt mig som kapitalistvänlig mittenhöger att bagerier får sätta vilka jävla fantasipriser de vill - marknadsmekanismerna kommer att korrigera deras hybris med ljusets hastighet - medan hyresvärdar SKA ha en hård regleringspistol mot tinningen 24/7/365. De ska darra av skräck och knappt våga sova av rädsla för konsekvenserna av hyreshöjningar utöver vad HGF har godkänt.
Det är svårt inkonsekvent. Helt i paritet med att man bestämmer högertrafik för personbilar och vänstertrafik för lastbilar.

Man ser till att ha systemprinciper för system och ser till att följa dessa.
Det viktiga är att ha bra och fungerande systemprinciper.

EDIT:
Notera att det finns inget som helst hinder för de som vill ordna bruksvärdeshyra att ordna det.
Ni bara startar ett Fastighetsbolag som ni kapitaliserar från era plånböcker. Och så låter ni det bolaget köpa hyreshus och/eller bygga och så hyr ni ut till bruksvärdeshyra.

Är nu det en utmärkt ide så kommer horder att vilja göra kapitaltillskott i ert fastighetsbolag.
Senast redigerad av liksom-fb 2021-06-30 kl. 22:17.
Citera
2021-06-30, 22:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
På pappret kan de alltså regera helt utan L. Problemet blir väl de politiska vildarna och de som av olika skäl inte kan närvara i riksdagen. Jag antar att det finns tillräckligt många puckon i L som kommer att stödja Löfven-regeringen.

Där måste jag tyvärr göra dig besviken. Det finns inga puckon i L, och de kommer inte att stödja Löfvenregeringen.

Citat:
C och V kommer helt klart att komma överens på något sätt, förmodligen inofficiellt.

På den punkten har du däremot rätt. De viktiga är förstås att det sker inofficiellt, så att ingen tappar ansiktet.
Citera
2021-06-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
C+L har kravställt mot S+Mp. Knappast ett block. Jag ser definitivt inte min arbetsgivare och våra underleverantörer som ett block.

Pratat om block är mer slagordspolitik.

V är ju fria att rösta nej på regeringspropositioner. Liksom andra. Men med Kravställningen så skulle den troligen gått igenom även om V röstar nej.

Så det som de som vill behålla de sovjetiska köerna då fick göra var att fälla regeringen. Det var inget som V gjorde ensam. Så det går inte riktigt att säga som du gör.

Men V+SD+S+Mp kan i varierande grad och form sägas driva Nordkorea-politik.
C+L har blockerat det hittills. Trots att V+SD+S+Mp har majoritet.

Rätt flexibel logik du har. Du anklagar SD, KD och M för att ha Nordkorea politik i sitt underlag när C är beroende av V:s och MP:s välsignelse.

För övrigt så menar du att regeringen enbart fört ekonomiskt liberal politik?
Citera
2021-06-30, 22:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Frågan nu blir om UK ska dra in alla 349 RD-ledamöter i en Coronadans eller om han ska dra sig ur. Troligtvis kommer han väl att se till att Gotlandsfärjorna inte går men jag misstänker att Löfven har tankat regeringsplanet för att hämta strandsatta ledamöter.

Du menar att corona bara smittar om man röstar om Kristersson men inte om man röstar om Löfven? Det är en logik värdig storsossen Löfven själv.
Citera
Medlem
Annie Lööf måste bort ur leken
Annars kommer inget gå fjamåt
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Tack.

På pappret kan de alltså regera helt utan L. Problemet blir väl de politiska vildarna och de som av olika skäl inte kan närvara i riksdagen. Jag antar att det finns tillräckligt många puckon i L som kommer att stödja Löfven-regeringen.

C och V kommer helt klart att komma överens på något sätt, förmodligen inofficiellt.

Det är också problem att få med vpk och C när det gäller ekonomi och skatter. Bland annat. Så för att få igenom något konkret så måste Svett-Tsaren få med sig både C och V(pk). Vilket inte alltid går. Hur skall man t.ex. få till en budget som både Annie Löff och Nooshi Dragonstar kan acceptera? Samma budget då alltså... Löfvên kan ju säga "rösta ja på detta, annars blir det kaos". Men den servile Sjöstedt hade det funkat. Men med Dragonstar blir det nog inte lika lätt. "Det är redan kaos, din bortbyting", svarar Dragonstar och Annie-nöff i kör.
Fullt möjligt att S ledning insett att det är på det här sättet.
Citera
2021-06-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
jag tror C ser det som att SD har inflytande ändå eftersom Alliansen (M/KD/L/C) är så liten. De blir ju beroende av SD oavsett vilket Annie inte accepterade efter valet 2018.
Jo exakt, det tror jag också. Men vem är det då som får svårt att förklara för sina väljare? Vem framstår som mest konstruktiv.

Poängen är att det vore en gratis-eftergift av SD. Inget lagstiftningsarbete hinns med på ett år och Kristersson måste ändå hålla sig väl med Åkesson om han ska kunna komma tillbaka till makten efter nästa val.

Man kan jämföra med när S släppte fram Ullsten-regeringen 1978. Det var för att sossarna ansåg att de vann på det.
Citera
2021-06-30, 22:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Annie Lööf måste bort ur leken
Annars kommer inget gå fjamåt
Gaphalsen är politiskt utspelad. Nu gäller det bara köttgrytan.
Citera
2021-06-30, 22:19
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Där måste jag tyvärr göra dig besviken. Det finns inga puckon i L, och de kommer inte att stödja Löfvenregeringen.

Här blev det väl fel? Det finns väl bara puckon i L?
Citera
2021-06-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är väl Talmannen som bestämmer. Och nu har han sagt att det skall vara högre tempo.
Så rimligen släpar han UK till Riksdagen för omröstning vad UK än säger. Men helt säkert är det inte.
Jag tror dock att det blir så.

Det tror jag med. Han har dessutom sagt att han vill att omröstningar och ev. Extra val ska ligga så tidsmässigt långt från det ordinarie valet (2022) som möjligt. Han rusar nog därför igenom omröstningarna så snart som möjligt.
Citera
2021-06-30, 22:20
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du menar att corona bara smittar om man röstar om Kristersson men inte om man röstar om Löfven? Det är en logik värdig storsossen Löfven själv.
Nej, jag menar om man vet att man kommer att förlora då bör väl förslaget dras tillbaka och bara läggas till handlingarna utan omröstning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in