2021-07-01, 14:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det beror på populistiska utspel från diverse ränksmidare i den blåbruna ringhörnan. Jag misstänker dock att S förtroende kommer att få sig en välförtjänt skjuts uppåt nu när folk ser att den blåbruna sörjan inte ens har underlag nog att bilda en tillfällig regim efter att först ha vält den sittande regeringen över ända. En röst på Åkesson och Kristersson 2022 kommer att permanenta den här situationen. Det kommer folk att inse.

Kanske tur att det här skedde nu, så att folk får chans att ångra sig om ett år istället för att tvingas sitta fyra år med bajskorven i handen.

Liksom en röst på S. Om alla som röstar på S skulle byta till SD skulle den nuvarande låsningen inte finnas.

Konstigt hur det fungerar med det, att låsningar går att få bort om man får flytta röster som man vill.

Och varför skulle förtroende för Löfven öka? Både han och C hade kunnat undvika det här genom att bara stryka det där med marknadshyror.
Citera
2021-07-01, 14:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De tycktes ju svaja till lite direkt efter misstroendet, när de gjorde ett utspel och sträckte ut en hand till C och meddelade att V inte kommer ställa några stora krav nu framöver såsom tex stora skattehöjningar. Samtidigt har de uttalat (V) att de vill ha budgetinflytande… så det är något oklart tycker jag, exakt hur det ser ut mellan V och C.

Men jag vet inte det känns som om Lövet bara kör på ändå. Med stor risk att budgeten i höst faller. Särskilt då gapet mellan V och C sannolikt är för stort att överbrygga.

Kvarstår min tanke att det mest ansvarsfulla Lövet kunde gjort, hade varit att utlysa extraval direkt, för att undvika en instabilitet för landet igen under hösten. Men dock tycks det som om hans främsta drivkraft över allt annat, är att ha kvar makten…. Väldigt osmickrande.

Om V är smarta går de ut och säger redan nu att de aldrig kommer att rösta för en budget som de inte varit med och förhandlat om. Det skulle kontra Löfvens försök att idka utpressning genom att hota att avgå om budgeten fälls i höst. Ger V besked om detta innan omröstningen nästa vecka ligger ansvaret för att budgeten går igenom på Löfven. Väljer han att inte förhandla med V så väljer han själv att avgå.
Citera
2021-07-01, 14:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpenna
Säger ju mer om dig. De bryr sig inte heller. Bekvämare parti får man leta efter. Det är lätt att klaga svårt att ta ansvar. Speciellt i dessa tider som vi nu kan vittna om. Jag tror på Steffe. Och jag tror att vi överlever även denna kris.
Nu är ju inte SD det parti du frågade mig ifall jag ansåg var bättre.

Jag anser att kungen vore bättre än denna regering som leder oss till inbördeskrig.
Citera
2021-07-01, 14:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om V är smarta går de ut och säger redan nu att de aldrig kommer att rösta för en budget som de inte varit med och förhandlat om. Det skulle kontra Löfvens försök att idka utpressning genom att hota att avgå om budgeten fälls i höst. Ger V besked om detta innan omröstningen nästa vecka ligger ansvaret för att budgeten går igenom på Löfven. Väljer han att inte förhandla med V så väljer han själv att avgå.
Talmannen klargjorde ju att han inte tar den till omröstning som inte har mandat att få igenom sin budget. Står Nooshi på sig ligger den bollen hos gaphalsen.
Citera
2021-07-01, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Väljarna generellt håller alltså inte med dig.

Utan opposition? Beror väl på vad man menar med "bättre", men om S menar allvar med att få ordning och reda kan de alltid ringa SD.
Det var inte väljarna som välte regeringen över ända. Det var extremister, stödda av von Papen och till och med Vänsterpartiet. Det sistnämnda är remarkabelt och går väl bara att förklara med att Dadgostar ville göra ett avtryck i sin nya roll som partiledare. Det gjorde hon. Detta kommer att följa henne genom hela hennes förhoppningsvis korta karriär. Jag tror inte att hon blir förlåten så lätt.
Citera
2021-07-01, 14:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det var inte väljarna som välte regeringen över ända. Det var extremister, stödda av von Papen och till och med Vänsterpartiet. Det sistnämnda är remarkabelt och går väl bara att förklara med att Dadgostar ville göra ett avtryck i sin nya roll som partiledare. Det gjorde hon. Detta kommer att följa henne genom hela hennes förhoppningsvis korta karriär. Jag tror inte att hon blir förlåten så lätt.
Väljarna belönade V och SD.
Citera
Avslutad
Citat:
Väljarna belönade V och SD.
Jaså, det gjorde dem? När hölls det valet?
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Talmannen klargjorde ju att han inte tar den till omröstning som inte har mandat att få igenom sin budget. Står Nooshi på sig ligger den bollen hos gaphalsen.

När sa han det? Sist jag lyssnade på honom sa han tvärtom att stöd för budgeten inte avgör vem som föreslås, även om det är en viktig fråga.
Citera
2021-07-01, 14:23
Medlem
WailingJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det blir ingen omröstning om UK, så den första blir förmodligen på onsdag, såvida inte C och V säger att de tänker rösta nej. Men förmodligen skulle det ändå bli en omröstning då.
Så om partiledarna som får uppdraget ger upp på löpande band kan detta t teorin ta hur lång tid som helst? Eller var ligger den bortre tidsgränsen?
Citera
2021-07-01, 14:23
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Dagostar välte ingenting. Hon drog undan sitt stöd efter att sossarna försökt bryta mot det otroligt generösa avtalet vänsterpartiet gav dem, och då torskar regeringen. sossecpt kanske inte skulle försökt bajsa dem i ansiktet, men du är en sosse och därmed sinnessjuk så du kan ju inte tolka verkligheten på ett sanningsenligt sätt, antagligen är du genetiskt betingad av 100 års sosseri i familjen, ungefär som en framavlad knähund.
Citera
2021-07-01, 14:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
När sa han det? Sist jag lyssnade på honom sa han tvärtom att stöd för budgeten inte avgör vem som föreslås, även om det är en viktig fråga.
Jag läste det i tråden. Kanske inte stämmer då.
Citera
2021-07-01, 14:24
Medlem
Citat:

Ja det hade ju varit en utmärkt taktik, jag önskar att V skulle våga vara såpass tuffa. De har råd med det gentemot sina väljare, det skulle bara stärka V-väljarnas övertygelse om att de är ett starkt parti som inte lägger sig platt för stora ångvälten S. Dock är jag lite rädd att V svajar till men den som lever får se.

I dagsläget har väl V endast sagt att de vill vara med i budgetförhandlingar men de har kanske inte ”hotat” mer än så. De kanske inte vill ses som bråkmakare heller, vem vet. Tror tyvärr att S är mycket benägna att försöka köra över V så mycket som de bara kan, igen. Det kan bli struligt om S inte lärt sig sin läxa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in