• 1
  • 2
2021-06-30, 17:44
Medlem
Hej köpte en golf 2008 från en bilfirma och nu lyser oljetrycks lampan och är antagligen oljepumpen.

Bilfirman vägrar laga och kontrar att bilen är nybesiktigad utan anmärkning och att man kan se på besiktningsprotokollet att det finns 0 felkoder på genomförda OBD tester. Alltså att det inte är en ursprungs fel. Säger att det skett i min ägo iaf och inte hos honom.

Hab Säger även att jag provkörde bilen och den gick bra, det kan jag erkänna bilen gick bra och felfritt.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till reklamation kan ej bevisa att det är ett fel som funnits vid köp till Arn om jag ska anmäla….
Citera
2021-06-30, 17:49
Medlem
BigIvars avatar
Var bilen felfri när du köpte den?
Citera
2021-06-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Var bilen felfri när du köpte den?

Ja asså den var nybesiktigad utan anmärkning och gick väldigt bra men felet kom 6 dagar efter köp…

Han säger att felet har hänt i min ägo och det finns inget han kan göra då han sålt en ny besiktad bil utan fel. Han besiktade bilen samma dag som jag köpte den.
Citera
2021-06-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok967
Ja asså den var nybesiktigad utan anmärkning och gick väldigt bra men felet kom 6 dagar efter köp…

Han säger att felet har hänt i min ägo och det finns inget han kan göra då han sålt en ny besiktad bil utan fel. Han besiktade bilen samma dag som jag köpte den.
En besiktning kontrollerar bara trafiksäkerhet och miljö. Den säger ingenting om bilens skick i övrigt.
Citera
2021-06-30, 18:12
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Har du tagit en carfax på bilen?

https://www.carfax.se/

Det här med att bilen är besiktad samma dag du köpte den gör mig lite misstänksam.

Det kan vara gjort enbart för att ha som bevis.

Sett en bil med skruvad mätare där säljaren besiktat samma dag som han köpte för att kunna visa att mätaren varit nedskruvad den dagen och att man därför inte kunnat avgöra om det var han eller tidigare ägaren som gjort det.

Sen är det så att oljetrycksmätare på vw inte ger utslag förrän över 2000 varv om jag inte minns fel?
Citera
2021-06-30, 18:15
Medlem
BigIvars avatar
Citat:

Då har du haft otur. Jag tror inte att du kan begära att handlaren ska stå för ett fel som har uppstått efter köpet. Det handlar trots allt om en 13 år gammal bil.
Citera
2021-06-30, 18:18
Medlem
Henriksss avatar
Säker oljetrycksgivaren bara.
Billig och enkel att byta 👍
Citera
2021-06-30, 18:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej köpte en golf 2008 från en bilfirma och nu lyser oljetrycks lampan och är antagligen oljepumpen.

Bilfirman vägrar laga och kontrar att bilen är nybesiktigad utan anmärkning och att man kan se på besiktningsprotokollet att det finns 0 felkoder på genomförda OBD tester. Alltså att det inte är en ursprungs fel. Säger att det skett i min ägo iaf och inte hos honom.

Hab Säger även att jag provkörde bilen och den gick bra, det kan jag erkänna bilen gick bra och felfritt.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till reklamation kan ej bevisa att det är ett fel som funnits vid köp till Arn om jag ska anmäla….
Skramlar det när lampan lös? Kolla om det finns olja i motorn och i boken hur långt den gått mellan oljebytena. Kör inte med bilen om du inte har oljetryck
Citera
2021-06-30, 18:19
Medlem
Citat:
Då har du haft otur. Jag tror inte att du kan begära att handlaren ska stå för ett fel som har uppstått efter köpet. Det handlar trots allt om en 13 år gammal bil.
Detta går under konsument köp lagen KKL säljaren har hela bevisbördan att felet inte fanns vid leverans han kan inte vägra åtgärd läs på hallåkonsument.se
Citera
2021-06-30, 18:21
Medlem
Citat:

Jaa vet ej vad man ska göra, handlaren verkar förståelig och förklarade att han inte kan betala för ett fel som inte funnits hos honom och när han sålt bilen..

Tänkte man kan anmäla till ARN men kanske svårt att bevisa att det har varit fel innan jag köpt den då den gått riktigt bra o felet börja komma efter en vecka så vet ej riktigt vad jag ska göra…
Citera
2021-06-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Säker oljetrycksgivaren bara.
Billig och enkel att byta 👍

Bytte oljetrycksgivaren själv, utan resultat fortsätter varna
Citera
2021-06-30, 18:31
Medlem
Börjar med - Har Du Köpt Bilen av Ali Babas Begagnade Bilar

O märke, modell, årsmodell, mil

Hur mycket har du betalat - har du betalat 30,000 för en Skoda
kan du konstigt nog ställa högre krav hos bilfirman än om du köpt
en Mercedes S-klass/BMW 740-750 för 30,000 - konstigt nog - Skoda är lågkvalitet
o Meredes S-klass/BMW 740-750är högkvalitet så egentligen bode det vara tvärtom-

Har bilen gått 2,000 mil har du rätt att ställa högre krav än om den gått 40,000 mil
fast här borde det också vara liiitee tvärtom eftersom bilen som gått 40,000 mil borde
ha en jävla massa delar utbytta = mycket bra mekaniskt skick

MOTORLAMPAN LYSER

Enligt konsumentköplagen kan du klaga till bilhandlaren om:
Du klagar inom tre år från köpet. Din rätt att klaga på fel i tre år från köpet gäller oavsett om du har en garanti eller inte.
Felet inte är orsakat av felaktigt användande eller normalt slitage. Vissa delar, till exempel bromsbelägg och lampor, behöver bytas ut efter en tids användning. Det är vanligtvis inget bilhandlaren kan hållas ansvarig för.

BEFINTLIGT SKICK

Formuleringen ”bilen säljs i befintligt skick” används ofta, men det innebär inte att bilhandlaren blir fri från ansvar. Bilen kan ändå ses som felaktig om den är i sämre skick än vad du kan förvänta dig. Vad du kan förvänta dig beror bland annat på bilens ålder, pris, körsträcka och förväntade livslängd.

PRIS PÅVERKAR FÖRVÄNTAD LIVSLÄNGD

Exempel 1: Du köper en bil för 9 000 kronor och bilen har gått 30 000 mil. Vid fel på bilen kan du förmodligen inte kräva något av bilhandlaren. I det här fallet får du troligtvis räkna med att det kan finnas fel och brister på bilen.

Exempel 2: Du köper en bil för 80 000 kronor. Bilen har gått 15 000 mil. I jämförelse med det första exemplet bör du kunna förvänta dig mer av bilen.

Skillnaden på exemplen ovan är att bland annat priset signalerar vilka krav du kan ställa på bilen. Det behöver inte ha någon betydelse att bilhandlaren har använt formuleringen "bilen säljs i befintligt skick". Det är en helhetsbedömning av bilens skick som avgör vilka krav du kan ställa mot bilhandlaren.

HAR BILEN GÅTT SÖNDER EFTER KÖP ELLER FANNS FELET

Du har alltid rätt att klaga på ursprungliga fel
I konsumentköplagen pratar man om ursprungliga fel. Med ursprungliga fel menas fel som fanns på bilen när du köpte den och som inte beror på normalt slitage eller att du har hanterat bilen på fel sätt. Det är alltid bilhandlaren som ansvarar för ursprungliga fel.

Slitage behöver inte alltid vara normalt. Om slitaget beror på ett fel som fanns när du köpte bilen, kan du klaga till bilhandlaren. Ett exempel är om hjulinställningen vid köpet är felaktig och orsakar att däcken slits fortare än normalt. Då handlar det inte om normalt slitage, utan om ett fel.

Bromsar skall inte ta slut inom en vecka efter köp - t ex

HUR SER BILFIRMANS VARUDEKLARATION UT FÖR BILEN
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här