Citat:
Ursprungligen postat av
Toarullstajaren
Bevis och bevis?
Är Biltemas oljefilter dåliga? 11 november 2009 · 70 Inlägg
Jag har haft problemet med Biltemas oljefilter...körde 4 km sen började oljetrycksgivaren att tjuta..skruvade av Biltema filtret och bytte till VAG filter sen fungerade bilen utan problem.
Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
11 november 2009 · 2 423 Inlägg
Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.
Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Mer finns att läsa i tråden (FB) Motorolja
Jag kommer i vart fall undvika Biltemas oljefilter i framtiden.
Har aldrig haft problem med dom. är motorerna klena och dåligt byggda så förstår jag att dom måste ha alla möjliga säkerhets funktioner för att fungera.
Jag kör vidare på dom då jag aldrig haft problem.
Sen är dina "bevis" över 10 år gamla vissa nära 20 år...
edit: hittade detta på nätet från -08, stämmer nog inte längre men lär inte vara sämre nu.
"En annan rolig sak är att även MAN och Bosch har en fabrik tillsammans i tyskland.
Dvs, att väldigt många boschfilter är gjorda av MAN. Och Biltema säljer MAN filter.
Visst, Biltema har väldigt mycket skitsaker! Men just när det gäller deras filter, så är det inge problem.
(Det gäller deras MAN filter, vet inte om dom har någon annan leverantör)"
https://www.youtube.com/watch?v=pmKeiFcZq-8
biltema har både övertycksventil och backventil...