• 3
  • 4
2021-07-03, 00:37
Medlem
Toarullstajarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
kört biltemas oljefilter på flera bilar i många års tid, bara för att du fått ett måndags ex betyder det inte att alla är dåliga.

Byt oljefiltret!

Undvik Biltemas oljefilter.

Oljan är däremot bra, rekommenderas.
Citera
2021-07-03, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toarullstajaren
Vet av en Seat Ibiza 2015 som oljelampan började lysa på.

Hen kontaktade Mekonomen som felsökte. De kom fram till att hela motorn behövde bytas ut.

Jag frågade ägaren av Seaten när olja och oljefilter hade bytts.

Hen svarade -”För två veckor sedan, bytte till Biltema olja och Biltema oljefilter.

På min inrådan köpte hen Mekonomens oljefilter och bytte.

Problemet försvann direkt, oljetrycket kom tillbaka.

Biltemas oljefilter var felet.

Köp Mekonomens oljefilter och byt.

Ingen seriös mekaniker kan missta ett kasst oljefilter mot en totalkörd motor.
Citera
2021-07-03, 01:19
Medlem
Toarullstajarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ingen seriös mekaniker kan missta ett kasst oljefilter mot en totalkörd motor.
Jodå, Mekonomen i en stad i Västernorrland.

De dömde ut motorn som defekt efter att först ha bytt ut oljetrycksgivaren.

Seatägaren var till och med i kontakt med sitt försäkringsbolag angående det förestående motorbytet.

Hade inte jag föreslagit ett oljefilterbyte så hade motorn bytts ut.
Citera
2021-07-04, 18:00
Medlem
Citat:

Byt oljefiltret!

Undvik Biltemas oljefilter.

Oljan är däremot bra, rekommenderas.

Finns det några bevis på att biltemas filter är dåliga? en polare har kört ENBART deras filter i över 10 år i en bil. borde inte hans ha gått sönder och även mina som jag kört färre år med deras filter?
Vad i filtret förstörde oljetrycket?
Citera
2021-07-04, 19:13
Medlem
Toarullstajarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Finns det några bevis på att biltemas filter är dåliga? en polare har kört ENBART deras filter i över 10 år i en bil. borde inte hans ha gått sönder och även mina som jag kört färre år med deras filter?
Vad i filtret förstörde oljetrycket?

Bevis och bevis?

Är Biltemas oljefilter dåliga?
11 november 2009 · 70 Inlägg
Jag har haft problemet med Biltemas oljefilter...körde 4 km sen började oljetrycksgivaren att tjuta..skruvade av Biltema filtret och bytte till VAG filter sen fungerade bilen utan problem.

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)

11 november 2009 · 2 423 Inlägg
Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Mer finns att läsa i tråden (FB) Motorolja

Jag kommer i vart fall undvika Biltemas oljefilter i framtiden.
Citera
2021-07-04, 19:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Bevis och bevis?

Jag har haft problemet med Biltemas oljefilter...körde 4 km sen började oljetrycksgivaren att tjuta..skruvade av Biltema filtret och bytte till VAG filter sen fungerade bilen utan problem.

1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.

Jag åxå.
Citera
2021-07-04, 21:51
Medlem
Citat:
Bevis och bevis?

Har aldrig haft problem med dom. är motorerna klena och dåligt byggda så förstår jag att dom måste ha alla möjliga säkerhets funktioner för att fungera.

Jag kör vidare på dom då jag aldrig haft problem.

Sen är dina "bevis" över 10 år gamla vissa nära 20 år...

edit: hittade detta på nätet från -08, stämmer nog inte längre men lär inte vara sämre nu.
"En annan rolig sak är att även MAN och Bosch har en fabrik tillsammans i tyskland.
Dvs, att väldigt många boschfilter är gjorda av MAN. Och Biltema säljer MAN filter.

Visst, Biltema har väldigt mycket skitsaker! Men just när det gäller deras filter, så är det inge problem.
(Det gäller deras MAN filter, vet inte om dom har någon annan leverantör)"

https://www.youtube.com/watch?v=pmKeiFcZq-8

biltema har både övertycksventil och backventil...
Senast redigerad av kapsylen1 2021-07-04 kl. 22:01.
Citera
2021-07-06, 12:33
Medlem
Felet hittat, satt en biltema oljefilter på den. Tydligen många som haft detta fel.

Bytte filter och nu verkar allt funka
Citera
2021-07-06, 18:04
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok967
Felet hittat, satt en biltema oljefilter på den. Tydligen många som haft detta fel.

Bra! Det händer att jag köper olja på Biltema som uppfyller tillverkarens krav. Men filter undviker jag utan köper ett från en känd tillverkare.
Citera
2021-07-06, 20:37
Medlem
Citat:

Grattis! Gott att det löste sig!
Citera
2021-07-06, 20:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Såga isär filtret och se om det är en massa svart klet där i pappers veckena är det så, har du mer i tråget.
Citera
2021-07-06, 23:39
Medlem
Toarullstajarens avatar
Citat:

Grattis!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här